بازدید 16243
مهمانپرست مطرح کرد:

آمريكايي‌ها جنگ عليه ایران را آغاز كرده‌اند

د آمريكا از موضوعات و تحولات اخير در منطقه نگران و عصباني است و نمي‌خواهد حقايق را باور كند كه ملت ما استوار ايستاده است، مستقل است و پشت سر رهبري قرار دارد و توانسته توانايي‌هاي روز دنيا را در اختيار بگيرد
کد خبر: ۲۰۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸ 11 December 2011
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت:‌ درخواست دولت انگليس براي معرفي يكي از كشورهاي اروپايي به عنوان حافظ منافع انگليس در وزارت خارجه در حال بررسي است.

درخواست دولت انگليس در حال بررسي كارشناسي حقوقي است

به گزارش ايسنا رامين مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: دولت انگليس خواسته است كه كشوري از كشورهاي اروپايي به عنوان حافظ منافع انگليس فعاليت‌ها را دنبال كند. اين مساله در حال بررسي است و كارشناسان حقوقي و سياسي اين موضوع را بررسي مي‌كنند.

مصوبه مجلس در كاهش روابط براي انگليس تحقيرآميز بود

وي همچنين در مورد مصوبه مجلس درباره كاهش رابطه با انگليس گفت: رفتار انگليس در مورد كشور ما خصومت‌آميز بوده است و به ويژه اقدام در مورد تحريم يك‌جانبه بانك مركزي بيش از اندازه خشم مردم ما را برانگيخت. اقدامي كه آمريكايي‌ها هنوز آن را انجام نداده بودند؛ طبيعي است كه نمايندگان مجلس به عنوان نمايندگان مردم عكس‌العمل نشان دادند. ما بيش از يكسال به دليل اين رفتار انگليس به اين كشور سفير اعزام نكرده‌ بوديم و در آن‌جا سفيري نداشتيم اما سفير قبلي انگليس نيز به دليل اقداماتش مجبور شد خاك ايران را ترك كند؛چراكه به توصيه‌هاي كشور ما در مورد نوع رفتارش بي‌توجه بود. مقامات انگليس به سفير جديدشان توصيه كرده بودند كه مواردي را در نظر بگيرد كه باعث اخراجش نشود.

وي گفت: معناي مصوبه مجلس اخراج سفير انگليس ظرف دو هفته بود. اين براي انگليس تحقيرآميز بود براي جبران اين اقدام دنبال بهانه بودند طبيعي است كه دانشجويان عزيز ما به عنوان بخشي از ملت‌مان اعتراض خود را نشان دادند كه البته براي برگزاري آن اعتراض مجوز هم داشتند. اما وقتي تعدادي از دانشجويان به صورت غيرمنتظره و غيرقابل پيش‌بيني وارد سفارت شدند بهترين بهانه را دولت انگليس به دست آورد تا خود را از زير بار فشار تحقير رها كند و در اقدام شتابزده‌اي حكم ترك انگليس را براي كارمندان، ديپلمات‌ها و خانواده‌هاي آن‌ها از انگليس صادر كرد كه نشان مي‌دهد آن‌ها بسيار خشمگين شده‌اند. البته مقصر اصلي خود آن‌ها بودند.

مراقبت كنيم تا احساسات ملت عزيزمان بهانه به دست دشمن ندهد

دستيار ويژه وزير امور خارجه گفت: دشمن ملت ما دشمن مكاري است، آن‌ها به دنبال موضوعاتي هستند كه افكار عمومي را از صحنه‌هايي كه وجود دارد منحرف كنند. ما معتقديم نظام ما بسيار قدرتمند است و از سويي مباني انقلاب ما اخلاقي بوده است و براي رفتار سياسي خود منطق و استدلال داريم. بايد ضمن محترم شمردن احساسات مردم عزيزمان مراقبت كنيم، بهانه به دست آن‌ها ندهيم كه بخواهند صحنه افكار عمومي را به سمت ديگري منحرف كنند.

وي تاكيد كرد: مصوبه مجلس پاسخ محكمي به رفتار انگليس بود حتي اگر بخش‌هايي از مردم ما معتقدند كه در اين مسير بايد جلوتر رفت اما بايد بگوييم در كشور ما ديپلماسي وجود دارد و نمايندگان مجلس نمايندگان ملت هستند حتي مي‌توان موضوع قطع رابطه را دنبال كرد؛ اما بايد در نظر داشت اين موضوع نيز بايد همراه با مصوبه و قانونمند باشد.

دولت انگليس قطع رابطه كامل با ايران را مناسب نمي‌داند

وي ادامه داد: در حال حاضر انگليس كليه كادر ديپلماتيك و كارمندان سفارت ما را از انگيس بيرون كرده است و فعلا سفارت ما در لندن تعطيل است و انگليس هم در تهران هيچ ديپلماتي ندارد و سفارت‌شان تعطيل است. در حال حاضر تناقضي را در رفتار انگليس مشاهده مي‌كنيم ـ از سويي اعلام مي‌كنند همه ديپلمات‌ها بايد كشور را ترك كنند اما از سوي ديگر مي‌گويند هنوز قطع رابطه سياسي نشده است ـ شايد آن‌ها براي خود قطع رابطه كامل را مناسب نمي‌بينند، در هر صورت هنوز قطع رابطه سياسي به طور كامل صورت نگرفته است و فقط سفارت‌ها تعطيل هستند. ما تمام اقدامات و واكنش‌هايي كه در مورد اين موضوع انجام مي‌شود و مواضعي كه در مورد ايران گرفته مي‌شود را رصد مي‌كنيم و تمام اقدامات سياسي و حقوقي را كه مي‌توان انجام داد ارزيابي مي‌كنيم.

شكايت شهرداري تهران در مورد باغ قلهك در حال پيگيري است

مهمانپرست همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا بازپس‌گيري باغ قلهك به طور جدي در دستور كار ايران قرار دارد؟ گفت: اين موضوعي حقوقي است با شكايت شهرداري تهران در مورد باغ قلهك اين شكايت نيز در حال پيگيري است. دولت انگليس مي‌گويد براي باغ قلهك سند دارد، البته برخي اعلام مي‌كنند در شرايط خاصي صدور اين سند انجام شده است و اين شرايط را مي‌توان به لحاظ حقوقي بررسي كرد اما اگر اسنادي ارائه كنند كه به لحاظ حقوقي قابل دفاع باشد، ما نيز از آن حمايت مي‌كنيم.

هدف آمريكا از راه‌اندازي سفارت مجازي تاثير بر مردم ماست

وي در مورد اقدام آمريكا براي راه‌اندازي سفارت مجازي در تهران نيز گفت: سفارت مجازي در تهران اقدامي است كه براي ايجاد ارتباط با ملت ما صورت گرفته تا بتوانند در مردم ما تاثير بگذارند اگر سفارت مجازي به معناي فعاليت ديپلماتيك‌ و كنسولي است طبق مقررات و قوانين بين‌المللي اين اقدام غيرقانوني است اما ما نيز اعلام مي‌كنيم مداركي كه بر روي اين سايت با هدف گرفتن ويزا قرار داده مي‌شود از نظر ما مجاز نيست و ما آن را قانوني نمي‌دانيم.

آمريكايي‌ها جنگ تمام عياري را عليه كشور ما آغاز كرده‌اند

وي هم‌چنين در مورد اقدام آمريكا در اعزام هواپيماهاي بدون سرنشين در عمق حريم هوايي ايران گفت: ايالات متحده آمريكا در قبال ايران به عنوان كشور مستقل در طول 32 سال گذشته رويه مشخص و هدفمندي را دنبال كرده است؛ آن‌ها در طول اين سال‌ها همواره به دنبال خصومت‌ورزي بوده‌اند و امروز نيز جنگ تمام عياري را عليه كشور ما آغاز كرده‌اند آمريكا از موضوعات و تحولات اخير در منطقه نگران و عصباني است و نمي‌خواهد حقايق را باور كند كه ملت ما استوار ايستاده است، مستقل است و پشت سر رهبري قرار دارد و توانسته توانايي‌هاي روز دنيا را در اختيار بگيرد. آن‌ها وقتي هر بار با دانش جوانان ما مواجه شدند آن را انكار كردند، ولي زماني كه فهميدند بايد آن را بپذيرند در عرصه افكار عمومي نزد مردم دنيا تحقير شدند.

مقامات آمريكايي بايد در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند

سخنگوي وزارت امور خارجه اظهار كرد: وقتي اخبار مربوط به اين هواپيماي بدون سرنشين نيز منتشر شد آن‌ها ابتدا آن را تكذيب كردند در نهايت زماني كه متوجه شدند با كمترين آسيب اين هواپيما در اختيار نيروهاي انقلابي ما قرار گرفته است امروز ديگر حرفي براي گفتن ندارند.

وي گفت: نفس اين كار و ارسال اين هواپيما تخلف بين‌المللي است و مورد اعتراض شديد ما قرار گرفت. سفير سوييس احضار شد و از طريق سفيرمان در سازمان ملل نيز نامه‌هاي اعتراضي در اين باره نوشته شد و به مقامات سازمان ملل و دبيركل ارسال شده است. از طريق بدنه دستگاه سياست خارجي نيز براي تمام كشورهايي كه با آن‌ها ارتباط داريم اين موضوع توضيح داده شده است. ضمن اين‌كه سفير افغانستان را احضار كرديم و مراتب اعتراض خود را به اين كشور اعلام كرده‌ايم. مقامات آمريكايي بايد در قبال اين اقدامات خود پاسخگو باشند.

وي ادامه داد: اين حادثه در منطقه شمال طبس رخ داده است همان جايي كه سال‌هاي پيش هلي‌كوپترهاي آمريكايي به دست نيروهاي الهي از بين رفتند. اين حادثه يادآور اين موضوع است كه خصومت با ملتي كه در راه خدا قدم برداشته اين نتيجه‌ها را دارد.

سازمان‌هاي رسيدگي كننده به تخلفات در سطح بين‌الملل اسير دست قدرت‌هاي بزرگ شده‌اند

مهمانپرست در پاسخ به اين انتقاد كه آيا نهايت كاري كه در اين‌باره مي‌توان انجام داد و شديدترين احضار سفير و نامه‌نگاري است و نمي‌توان اقدامي شديدتر انتظار داشت؟ گفت: در شرايط طبيعي اگر دو كشور با يكديگر رابطه داشته باشند وقتي كه اقدامي به اين شكل انجام مي‌شود كشور مقابل اعتراض مي‌كند و به اشكال مختلف اين اعتراض را اجرايي مي‌كند و يا حتي مي‌تواند روابط را محدود كند ما با آمريكا رابطه نداريم و روابط اقتصادي ما در پايين‌ترين سطح است كه خود به خود محدوديت در اين زمينه وجود دارد. ما اين اقدام آمريكا را به منزله دخالت در امور داخلي خود تلقي كرديم و هشدار داديم و اين موضوع را در سازمان‌هاي بين‌المللي ثبت كرديم تا نشان دهيم جريان دنباله‌دار است و اقدامات در راستاي هدفي واحد صورت مي‌گيرد.

وي گفت: متاسفانه بسياري از سازمان‌هايي كه در سطح بين‌الملل بايد به اين تخلف رسيدگي كنند اسير دست قدرت‌هاي بزرگ شده‌اند و هيچ كدام نمي‌توانند وظايف خود را انجام دهند ما نمونه‌هاي زيادي از جناياتي كه در كشورها و دنيا انجام مي‌شود داريم كه سازمان‌هاي بين‌المللي در قبال آن‌ها سكوت كردند.

آمريكايي‌ها و كشورهاي غربي در فضاي افكار عمومي ضربات شديدي خورده‌اند

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نمي‌توان در اين رابطه در حوزه ديپلماسي عمومي فعال‌تر بود و حداقل استفاده تبليغاتي كرد؟ گفت: در وزارت امور خارجه كليه اقدامات حقوقي و سياسي در اين‌باره انجام شده است در فضاي ديپلماسي عمومي هم فعاليت‌هاي زيادي را مي‌توان انجام داد كه در دستور كار قرار دارد مجموعه اقداماتي كه كشورهاي غربي بر روي كشور ما انجام مي‌دهند براي تاثيرگذاري در بين افكار عمومي مردم ماست. آمريكايي‌ها و كشورهاي غربي در فضاي افكار عمومي ضربات شديدي خورده‌اند، آن‌ها فكر مي‌كنند وجود انقلاب اسلامي ريشه همه مشكلات آن‌هاست. اقدامات آن‌ها اين موضوع را نشان مي‌دهد آمريكايي‌ها در واقع جنگ اصلي را در منطقه و در افكار عمومي باخته‌اند.

هدف نهايي اقدامات آمريكا ايجاد نوعي نارضايتي در ميان مردم ماست

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به شرايط نيروهاي آمريكايي در افغانستان و عراق و تحولات اخير در منطقه از جمله روي كار آمدن اسلام‌گرايان در مصر اظهار كرد: اتهامات آمريكايي‌ها عليه ما در فضاي جنگ نرم طراحي شد و افكار عمومي مي‌دانند كه اين اتهامات پايه و اساسي ندارد و نمي‌تواند آن را بپذيرد.

وي تاكيد كرد:‌هدف نهايي اقدامات آمريكا اين است كه نوعي نارضايتي در ميان مردم ما ايجاد كند آن‌ها فكر مي‌كنند اوج اين نارضايتي‌ها در نزديك انتخابات مي‌تواند به آن‌ها كمك كند. بايد مردم را كاملا متوجه اين توصيه‌ها كنيم و اعلام كنيم هدف آن‌ها چيست. پاسخ؛ تلاش براي انشقاق، اتحاد است. نشان دادن اختلاف ميان مسوولين به جاي اتحاد و نزديكي مسوولين‌ماست بايد پاسخ درستي به اين طراحي‌ها داد.

اقدامات در فضاي ديپلماسي عمومي صرفا از طريق وزارت خارجه انجام نمي‌شود

وي گفت: ما بايد افكار عمومي مردم منطقه را با اين موضوعات آشنا كنيم. گروه‌هاي هنري، نخبگان مي‌توانند در اين زمينه بسيار نقش‌آفريني كنند ما مجموعه نيروهاي فكري، ‌جريان‌هاي علمي و تحقيقاتي داريم كه بايد واقعيت‌هايي كه توسط غرب وارونه به نمايش گذاشته مي‌شود را به مردم دنيا نشان دهند.

مهمانپرست تاكيد كرد: اقدامات در فضاي ديپلماسي عمومي صرفا از طريق وزارت خارجه انجام نمي‌شود همه مردم و گروه‌ها در اين‌باره موثر هستند. وزارت امور خارجه هم طراحي‌هاي خود را انجام مي‌دهد.

مهمترين نقش دستگاه ديپلماسي عملكرد باعزت و حكيمانه است

به گزارش ايسنا وي كه در برنامه نگاه يك حضور يافته بود در پاسخ به اين پرسش كه انتظار جدي مردم اين است كه در قبال اقدامات اخير آمريكا پاسخ درخور داده شود، گفت: براي پاسخ قاطع مثالي عملي بزنيد. من ازشما مي‌پرسم كه شما چه پاسخ قاطعي را مي‌توانيد انجام دهيد، آن‌ها احساس مي‌كنند كه كشور ما پيشرفت كرده و نفوذ دارد، براي همين اين اقدامات را انجام مي‌دهند افراد و گروه‌هايي در بخش‌هاي مختلف خواستار پاسخ قاطع هستند، برخي مي‌گويند عمليات نظامي كنيد. بايد گفت اگر مسوولان به اين نتيجه برسند كه مصلحت كشور اين است كه عمليات نظامي انجام شود، تازه آن زمان هم مسوول اجراي اين تصميم ما نيستيم. ما دستگاه سياست خارجي هستيم و بخش‌هاي نظامي اين اقدامات را انجام مي‌دهند، اين پيشنهادات عملي و منطقي نيست، مهمترين نقش دستگاه ديپلماسي اين است كه با رعايت عزت و حكيمانه عمل كند.

آمريكايي‌هاي برنامه‌ريزي‌شان اشتباه از آب درآمده است

خبرنگار نيز گفت: انتظار اين است كه جرياني قدرتمند در اين‌باره به وجود‌ آيد و آن را به قطعنامه‌اي برساند همان‌طور كه مثالا در بحث هسته‌يي گروه جنبش غيرمتحد‌ها را در اين‌باره بسيج مي‌كنيم در اين مورد هم مي‌توانستيم اين اقدام را انجام دهيم.

مهمانپرست پاسخ داد: در بحث هسته‌يي نيز قدرت‌هاي بزرگ به كشورهاي كوچك فشار مي‌آورند، اين‌گونه نيست كه صحنه عادلانه باشد و كشورها بتوانند نظرات خود را به صورت عادلانه و راحت بيان كنند. فشارها بسيار سنگين است دوره فعلي دوره‌اي خاص است، آمريكايي‌هاي برنامه‌ريزي‌شان اشتباه از آب درآمده و در حال از دست دادن قدرت خود هستند.

وي توضيح داد: قدرت‌هاي بزرگ به كشورها فشار مي‌آورند و آن‌ها به ندرت مي‌توانند مقاومت كنند، اين نشان دهنده نوعي نابرابري و بي‌عدالتي است در اين فضا اگر بخواهيم كشورهاي منطقه را عليه آمريكا و انگليس بسيج كنيم با واقعيت‌هاي امروز سازگاري ندارد. متاسفانه دولت‌ها ضعيف هستند پشتوانه مردمي ندارند مخاطب ما مردم دنيا هست و ما توجه آن‌ها را به سمت خود جلب كرديم در هر جاي دنيا اگر بتوانيم توجهات را به خود جلب كنيم مردم دنيا ديدگاه‌ها ما را مي‌پذيرند.

كشورهاي همسايه اجازه ندهند از خاك‌شان به خاك كشور ما تعدي شود

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا صرفا با احضار سفير افغانستان مي‌توان واكنش ايران را واكنشي جدي دانست؟ گفت: وزارت خارجه در مورد موضوعات مختلف واكنش‌هاي به موقع و حضور قوي دارد در موضوعات مختلف اين‌گونه است، همانطور كه در مورد كاهش رابطه با انگليس نيز وزارت خارجه نظر كارشناسي خود را اعلام كرده بود، در اين‌باره نيز با احضار سفير افغانستان تاكيد كرديم كشورهاي همسايه نبايد اجازه دهند از خاك‌شان به خاك كشور ما تعدي شود، اين اقدامات به لحاظ حقوقي ارزش دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: امروز شرايط دنيا به گونه‌اي است كه ابهت آمريكا توسط مردم ما شكسته است. آن‌ها نمي‌توانند با مردم ايران مقابله كنند. واكنش اين حادثه براي حيثيت آمريكا گران تمام شده و آن‌ها احساس تحقير مي‌كنند.

دولت آمريكا براي اتباع ما تله‌گذاري مي‌كند

وي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اين‌كه درباره ايرانيان خارج از كشور كه در زندان هستند چه اقداماتي انجام مي‌شود به ويژه اين كه دولت آمريكا اقداماتي عليه ايرانيان خارج از كشور انجام مي‌دهد؟ گفت:‌ دولت آمريكا براي اتباع ما تله‌گذاري مي‌كند و با عنوان تجارت كالا‌هاي دوگانه و ارتباط دادن آن به فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز ما پوششي ايجاد و براي اتباع عزيز ما ايجاد مزاحمت مي‌كند، در سال‌هاي گذشته حدود 23 مورد از اين موضوعات را داشته‌ايم، به لحاظ حقوقي و سياسي با پيگيري‌هايي كه انجام شد حدود 10 نفر از آن‌ها را توانستيم آزاد كنيم اما تعدادي از كشورها تحت فشار آمريكا اتباع ما را تحويل مقامات آمريكايي دادند.

محل نگهداري شهرزاد ميرقلي‌خان تغيير ووي با خانواده‌اش ديدار كرد

مانع سترداد نصرت‌اله تاجيك به انگلستان شده‌ايم

وي تاكيد كرد: البته ما اقدامات زيادي به لحاظ حقوقي و سياسي انجام مي‌دهيم، در مورد خانم شهرزاد ميرقلي‌خان با فشارهاي زيادي كه انجام شد، محل نگهداري وي تغيير كرد، حق دسترسي كنسولي فراهم شد و حتي وسيله ديدار والدين وي با او نيز فراهم شد. از طريق گرفتن وكيل تلاش‌هاي زيادي كرديم اما مبناي اتهام‌زني آمريكا سياسي است و هيچ پايه محكم حقوقي ندارد. در مورد نصرت‌الله تاجيك كه در انگليس بازداشت است نيز تاكنون مانع استراداد وي به آمريكا شده‌ايم و دولت انگليس از استرداد وي خودداري كرده است. به آن‌ها گفتيم اگر اقدامي در جهت اين استرداد انجام شود، همراه شدن با بازي سياسي آمريكا است. اميدواريم كه مسائل پيش آمده ميان ايران و انگليس در موضوع آقاي تاجيك تاثيري نداشته باشد و هرچه زودتر شاهد آزادي وي باشيم.

ملت ما در برابر اتحاديه اروپا زانو نخواهد زد

وي در پاسخ به سوالي مبني بر واكنش ايران در برابر تلاش انگليس و فرانسه براي تحريم نفتي ايران گفت: ‌وضعيت اتحاديه اروپا خوب نيست؛ اين‌گونه نيست كه آن‌ها بتوانند تحريمي را اجرايي كنند و كشور ما زانو بزند، تحريم‌ها ديگر بر ملت ما تاثيرگذار نيست، بلكه منشاء انگيزه براي ملت ما مي‌شود، اگر تحريم‌ها بيشتر شود خود آن كشورها آسيب مي‌بييند. امروز در برخي كشورهاي اروپايي براي 11 ميليارد دلار دولت عوض مي‌شود، در همين شرايط در كشور ما طرح بزرگ هدف‌مندي يارانه‌ها را اجرا مي‌كنيم. اين اقتدار بزرگ ملت ما را نشان مي‌دهد و اين كه ملت ما آسيب‌پذير نخواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی