بازدید 9627

ثبت جهانی بزرگترین گنبد نمکی ایران

گنبد نمکی دشتی بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید و وسعت آن در حدود سه هزار و 666 هکتار است.
کد خبر: ۲۰۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹ 08 December 2011
رئیس هیئت کوه نوردی شهرستان دشتی از برنامه ریزی برای ثبت جهانی گنبد نمکی دشتی به عنوان بزرگترین گنبد نمکی ایران در یونسکو خبر داد.

حمید زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: گنبد نمکی دشتی بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید و وسعت آن در حدود سه هزار و 666 هکتار است.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت سال آینده شهرستان دشتی میزبان هیئت مدیره اتحادیه غارنوردان دنیا خواهد بود، اظهارداشت: یکی از اهداف این برنامه بازدید اعضای این برنامه از گنبد نمکی دشتی و ثبت جهانی آن خواهد بود.

زارعی گفت: بدین منظور گروه تجسس واکتشاف از گنبد نمکی وغارهای آن تشکیل داده ایم و از 30 دی ماه تا چهارم بهمن یک دوره آموزشی غارنوردی در گنبد نمکی دشتی توسط انجمن غارنوردان ایران و با همکاری هیئت کوه نوردی دشتی برگزار می شود.

رئیس هیئت کوه نوردی شهرستان دشتی اضافه کرد: در دو روز گذشته نیز سه نفر ازا عضای این هیئت موفق به اکتشاف و پیمایش غار جدیدی در گنبد نمکی دشتی شدند.

وی اظهارداشت: این غار در 446 متری قرار دارد و از مشخصه های این غار ارتفاع بلند ورودی آن تا میزان حدود 12 متر و تا انتهای غار حداقل ارتفاع 6 متر است.

زارعی یادآور شد: پیش از این 15 غار در ضلع غربی و چهار غار در ضلع شرقی گنبد نمکی دشتی توسط کوه نوردان هیئت کشف و به شماره 88 ثبت ملی میراث فرهنگی نیز شده است.

گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک و در فاصله ی 144 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و 64 کیلومتری شهر خورموج قرار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار