بازدید 2940

اعدام صالح، خواسته معترضان يمني

معترضان، مداخله جامعه جهاني در بحران چند ماهه يمن را نيز خواستار شدند. آن­ها همچنين پايان گلوله باران شهر تعز از سوي نيروهاي رژيم را خواستار شدند.
کد خبر: ۲۰۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲ 05 December 2011
به گزارش پرس تي‌وي ، هزاران معترض يمني با برگزاري تظاهرات ضد رژيم در شهرهاي مختلف اين کشور، اعدام عبدالله صالح را خواستار شده اند.

بر اساس اين گزارش، معترضان يمني روز شنبه (۳ دسامبر، ۱۲ آذر) نيز با برگزاري راه پيمايي در چندين شهر، خواهان سرنگوني رژيم شده بودند.

معترضان، مداخله جامعه جهاني در بحران چند ماهه يمن را نيز خواستار شدند. آن­ها همچنين پايان گلوله باران شهر تعز از سوي نيروهاي رژيم را خواستار شدند.

از پنج شنبه گذشته و همزمان با گلوله باران مناطق مختلف تعز توسط سربازان رژيم يمن، ده ها نفر از مردم اين شهر کشته شده اند.

نيروهاي وفادار به صالح روز شنبه (۳ دسامبر، ۱۲ آذر) بار ديگر با معترضان دولت و قبيله نشين ها در شهر تعز درگير شدند.

مرکز شهر تعز به عنوان پناهگاه قبيله نشين هاي مسلح به شمار مي رود که از ابتداي انقلاب مردمي يمن از اواخر ژانويه تا کنون از اين خيزش مردمي حمايت کرده اند.

صالح روز چهارشنبه (۲ آذر، ۲۳ نوامبر) در عربستان سعودي، توافقنامه انتقال قدرت را که از سوي شوراي همکاري خليج فارس پيشنهاد شده بود، امضا کرد.

بر اساس اين توافق که مورد حمايت امريکا هم قرار دارد، ديکتاتور يمن اختيارات رياست جمهوري را به عبد ربه منصور هادي، معاون خود تفويض کرده و وي نيز موظف شده تا با تشکيل يک دولت اتحاد ملي ، ظرف ۹۰ روز انتخابات زودهنگام رياست جمهوري را برگزار کند.

بر اساس اين توافق، در ازاي کناره گيري صالح از قدرت، به وي مصونيت قضايي اعطا مي ­شود. با اين وجود تظاهرکنندگان يمني هرگونه توافقي را که به صالح مصونيت قضايي اعطا کند، رد کرده اند.

معاون صالح روز شنبه (۲۶ نوامبر، ۵ آذر)، ۲۱ فوريه سال آينده ميلادي را به عنوان تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين کشور اعلام کرد، انتخاباتي که از سال ۲۰۰۶ تا کنون به عنوان نخستين انتخابات رياست جمهوري در يمن به شمار مي ­رود.

بر اساس اين گزارش، عبد ربه منصور هادي، روز يک شنبه (۲۷ نوامبر، ۶ آذر) محمد باسيندوه رهبر ائتلاف مخالف يمن را به عنوان نخست وزير جديد اين کشور مامور تشکيل دولت کرده است. وي تا اواسط دسامبر براي تشکيل دولت آشتي ملي فرصت دارد.

تحولات يمن در حالي اتفاق مي افتد که قطعنامه ۲۰۱۴ شوراي امنيت سازمان­ ملل که در تاريخ ۲۱ اکتبر به اتفاق آراء به تصويب رسيد، با ابراز نگراني شديد از اوضاع يمن، "نقض حقوق بشر توسط مقامات يمني" را نيز به شدت محکوم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار