بازدید 2464

فرافکنی 2 وزارتخانه در واردات میوه

رضا کیمیایی
کد خبر: ۲۰۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۵ 30 November 2011
در حالی که روز گذشته معاون سازمان حمایت اعلام کرد، «واردات میوه به وزارت صنعت ربطی ندارد» امروز سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: «تخلف وزارت صنعت در زمینه واردات میوه محرز شده است».

دوباره پس از 4 سال بحث واردات شکر، واردات بی رویه میوه و محصولات کشاورزی مطرح می شود ولی با این تفاوت که به دلیل اجرای قانون بهره وری محصولات کشاورزی و اعطای اختیار صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد دیگر غضنفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت شده است.

 هیچ مسئولیتی را قبول نمی کند و با لحنی معترض می گوید:«در بخش تعرفه‌ها و با توجه به اجرای قانون بهره‌وری کشاورزی 257 ردیف تعرفه اصلاح شده است و متوسط تعرفه‌ها از 27.6 درصد در سال 87 به 33 درصد رسیده است و دلیل آن افزایش تعرفه محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد بوده است. وزارت جهاد کشاورزی 29 ردیف تعرفه‌ای را سهمیه‌بندی کرده است و ورود برخی کالاهای کشاورزی در اجرای قانون مدیریت واردات ممنوع شده است و از آنجا که ما مجری تصمیمات وزارت جهاد هستیم در این زمینه نمی‌توانیم دخالتی کنیم.»

روز گذشته محمد قبله درباره اتفاقات رخ‌داده در خصوص واردات میوه و فرافکنی وزارتخانه‌ها و گمرک و شانه‌خالی کردن این سازمان‌ها از مسئولیت واردات آن به فارس اعلام کرده بود: واردات میوه به وزرات جهاد، گمرک و ستاد قاچاق مربوط می شود و هیچ رفتاری مغایر با وزرات جهاد در وزارت صنعت رخ نداده است. نارنگی در سال ۸۹، ۱۶ هزار تن و در سال ۹۰، ۲ هزار تن پرتقال در سال ۸۹، ۹۳ هزار تن در سال ۹۰، 94 هزار تن سیب در سال ۸۹ ، ۷ هزار تن در سال ۹۰، ۱۶ هزار تن، موز در سال ۸۹ ، 367 هزار تن و در سال ۹۰، 358 هزار تن وارد شده است. که این آمار مربوط به آمار هفت ماهه و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته وی، میزان تولید پرتقال در کشور 2.5 میلیون تن است و در هفت ماهه فقط 94 هزار تن وارد شده است یعنی کمتر از ۱۰ درصد میزان تولید اما قیمت پرتقال نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است. چه اتفاقی افتاده است که پرتقال گران شده؟

قبله گفته بود، وقتی عمده محصولات تولید بازار را تولید داخل تشکیل می‌‌دهد چرا باید شاهد رشد ۲۲ درصدی قیمت پرتقال باشیم؟ اگر هدف حمایت از کشاورز است کشاورز پرتقال خود را بر روی درخت و در شهریور‌ماه فروخته است پس افرادی که جو‌سازی می‌کنند به دنبال منافع گروه‌های خاص هستند.

این درحالی است که امروز عیس جعفری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تخلف وزارت صنعت در زمینه واردات میوه محرز شده در خصوص دلیل این اقدام به فارس گفته است: وزارت صنعت مدعی است که نامه وزارت جهاد کشاروزی در این خصوص شفاف نبوده اما با نامه‌هایی که در کمیسیون قرائت شد به این نتیجه رسیدیم که تعلل از جانب وزارت صنعت بوده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برداشت نمایندگان این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای قانون تعلل کرده و متاسفانه شاهد واردات بی‌رویه میوه بودیم به طوری که در سال 89 حدود یک میلیون تن میوه به ارزش 621 میلیون دلار وارد کشور شده است.

در حالی میوه های رنگارنگ خارجی از سویی به سویی توسط خلیلیان و غضنفری پرت می شود غضنفری و یارانش در سازمان توسعه تجارت معتقدند که از مرداد ماه هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته است ولی وزرات جهاد هم معتقد است مجوزی صادر نکرده است. اینجاست که باید پیدا کنیم پرتقال فروش را.

22 تریلی نارنگی و پرتقال وارد کشور می شود و هیچ مقام مسئولی نمی تواند آن را توجیه کند. این علامت سوال بزرگی است که هر مخاطب فهیمی را به فکر می اندازد. واقعیت این است که نظام کشاورزی ما قابل رقابت با همسایگان دور و نزدیک نیست. قیمت تمام شده در کشاورزی به دلیل نبود ماشین آلات بالاست و رقابت ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی