بازدید 58045

ابومسلم خراسانی که بود؟

کد خبر: ۲۰۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۰ 15 November 2011
دکتر رسول جعفریان گفت: ابومسلم به رغم آن که یک شخصیت بزرگ تاریخی است اما هرگز یک ایرانی وطن دوست نبوده است.

بدنبال انتشار برخی خبرها در مورد تغییر احتمالی نام تیم ابومسلم خراسان، خبرآنلاین در گفت وگوی کوتاهی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول جعفریان، دیدگاه وی را در باره هویت تاریخی ابومسلم سوال کرد.

این کارشناس تاریخ اسلام گفت:صرفا از باب اطلاع جوانان عزیز و وطن دوست و اسلام خواه عرض می کنم که ابومسلم با اینکه شخصیتی مهم در تاریخ ماست و حرکت او موجب شد تا دولت اموی از میان برود اما دو مشکل اساسی دارد.نخست این که او هیچ گاه یک ایرانی وطن دوست نبود و تنها عاملی در دست شماری از قبایل عربی خراسان بود که دوست داشتند امویان سرنگون شده و حکومت دست شاخه دیگری قرار گیرد. در این ماجرا از ایرانیان به عنوان ابزار استفاده شد و بس.

دوم آن که ابومسلم هیچ گاه یک شیعه علوی نبود بلکه شیعه عباسی بود که به امامان معصوم خیانت ورزید و جانب عباسیان را گرفت، عباسیانی که اندکی بعد پس از تسلط بر امور هم او را کشتند و هم امامان معصوم را.

دکترجعفریان همچنین گفت: ابومسلم در آدم کشی نیز فردی حرفه ای بود و بر اساس منابع متقن تاریخی شمار زیادی از مردم خراسان و نواحی دیگر را کشت. او قیام شیعی شریک بن شیخ را هم سرکوب کرده وی و یارانش را به قتل رساند.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: بر اساس دلایل متقن تاریخی، ارزشی ندارد که مردم شریف خراسان که امام رضا (ع) میهمان آنهاست و مسلما دلش از ابومسلم خون است، از این نام حمایت کنند و آن را روی تیم محبوب و دلخواه خود بگذارند.خراسانیان می‌توانند نامی را برگزییند که سمبل خراسان بزرگ و یادآور ادب و فرهیختگی باشد. پوریای ولی(اهل خوارزم)، رودکی، فردوسی و هزاران چهره دیگر که خراسان با نام آنان شناخته می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۵۸
تابی نصف شبی حال داری هاااااا.
با این وضع اینترنت که فقط تابی و فارس نیوز باز میشه...
غصه اینترنت که از دستمان رفت رو بخوریم یا ابومسلم رو ؟
به منچستر هم میگن شیاطین سرخ. کشیش ها بیان اعتراض کنن که این چه اسمیه؟

بابا اسم ورزشی باید باحال باشه چرا نگاه مذهبی سیاسی بهش میندازین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
پوریای ولی که ورزشی تره و باحال تر هم هست چون بازی جوانمردانه رو به یاد آدم میاره
باز هم بازی نام یک تیم توپ بازی مسئله مملکت ما شده است. بابا یکبار دیگر برای شما تابناکی ها نوشتم ولی درج نکردید متاسفانه:
قبلا قزاقستان هنگامی که مستقل شده بود دو تیم پایتخت اش را یکی «ناموس» و دیگری را «غیرت» اسم کذاری کرده بود. وای به روزی که تیم ناموس می باخت!!!
تمام شیشه های شهر را می شکستند.
حالا حاج آقا دکتر جعفریان می شود بفرمائید امام رضا توپ بازی می کرده یا مربی بوده یا رودکی یا فردوسی یا حتی پوریای ولی؟
ما نباید یک چیز باصطلاح غلط را برداریم و یک چیز غلط تر را جایگزین کنیم. می توان نام این تیم را رضوی (یعنی منتسب به استان خراسان رضوی) نامید یا خراسان رضوی یا هر نام دیگری که برد و باخت اش اهمتی نداشته باشد و با شرف و عترت و نام آوران و ... سر و کار نداشته باشد. در آلمان هر شهری نام همان شهر را روی تیم می گذارند. مثلا برمن. هامبورگ. مونشنکلادباخ. بایرن مونیخ. .. در انگلستان هم ایضا مثل نیوکاسل. منچستر و قص علی هذا شرمنده از تصدیع
حالا چرا به این یکی گیر دادن !این هم اینقدر دیر!.....متاسفانه این جور نقد در تاریخ نوعی تقابل فرهنگی عوامانه است که به زیان اتحاد و احترام منجر می گردد...اما ظاهرا ناهنجاری بویژه در عرصه فرهنگ دست بالا را دارد...
خيلي عجيب است كه بعد از اين همه سال آقايان پي برده اند ابومسلم فرد بدي بوده!!!!!!!!!!!
تا ديروز كه خوب بود!!!!!
ابومسلم یک ایرانی و نام واقعی اش، بهزادان پسر بنداد هرمز بود. وی با شیعیان آن زمان مرتبط بوده و از طریق مالک بن اعین جهمی، با حضرت صادق(ع) در ارتباط بوده است. اگر روند تاریخی اوضاع ایران و جهان اسلام در قرن دوم هجری، با دیدی کلی و فرهنگ شمول، مورد مداقه قرار گیرد، نظر ابراز شده توسط جناب آقای دکتر جعفریان، تایید نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
دکتر جان دو تا کتاب تاریخی بخونی بد نیست ها!! من اصلاً به فوتبال و این داستان ها کاری ندارم اما اینکه ابومسلم خراسانی انسان بی رحم و جنایتکاری بوده است از مسلمات تاریخی است. حالا دوستدار اهل بیت بوده یا نبوده، طرفدار عباسیان بوده یا نبوده، به صرف اینکه ابرانی بوده که نباید بگیم آدم خوبیه که!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
چقدر مثبت الکی به این دکتر الکی دادین.ابومسلم اگر با امام صادق در ارتباط بود که برای حکمرانی سفاح عباسی تلاش نمیکرد.
هرچند که جناب آقای حجه الاسلام رسول جعفریان مردی فرهیخته میباشد اما با توجه با اشنایی با ایشان میگویم که در بعضی مسائل تاریخی کم اطلاع و بی مطالعه میباشند.
با سلام
ضمن تسلیت به آقای رضائی
من هم خیلی وقته موندم که چرا اسم این تیم در مشهد به نام ابومسلم هست
نباید ازواقعیت فرار کرد
بهترین گزینه پوریای ولی هست
امیدوارم سیاسی نشه قضیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
علیرضا جان پوریای ولی کشتی گیر بوده نه فوتبالی.حتما باید اسم یه سنخیتی با فعالیت باشگاه هم داشته یا نه؟
دمت گرم
احسنت به این دکتر عزیز ما که چندین ساله داره می گم اما هیچ اانگار ندا به گوش کر می زنبم ...
خوب بود منابع این اطلاعات هم ایشون ذکر میکردند
واقعا برای این نامگذاری که در دوره طاغوت انجام شده باید تاسف خورد و عجیب است که با وجود عوض شدن اسامی خیلی از اماکن و موسسات و غیره بعد از انقلاب هنوز این نام عوض نشده .
خیالت جمع دکتر عزیز فردا واسه همین پوریای ولی، رودکی و فردوسی هم حرف و حدیث در میارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
احسنت
باسلام وعرض ادب
لازم به ذکر است این نظر شخصی استاد ویا تحلیل شخصی ایشان از تاریخ می باشد.
ابومسلم خراسانی فردی شجاع بود که فریب عباسیان را خورد و دراین فریب جان خود را نیز ازدست داد.
در روایات متعددی آمده است که هنگام ظهور صاحب الزمان"عج"پرچم های سیاه درخراسان برافراشته می شود و عده ای از علما در طول تاریخ آن را به رجعت ابومسلم خراسانی برای یاری رساندن به حضرت تعبیر کرده اند.
تکمله:
تاریخ وتاریخ نویسی پیوسته دستخوش تحولات سیاسی حکومتها بوده است.
سی و سه سال قبل و در دوران رژیم گذشته قیام عدالتخواهانه سردار جنگل میرزا کوچک خان جنگلی وبسیاری از جنبش ها وخیزش های مردمی و قهرمانان ملی ودینی ما منطبق با منافع رژیم پهلوی تحت عنوان خیانت واغتشاش وجدایی طلبی تحلیل و تفسیرمی شد ؛ قیام 15خرداد42 تحت عنوان ارتجاع سیاه تعبیر می شد و همزمان کاپیتولاسیون وبردگی در برابر اجانب همبستگی با جهان مدرن و پیشرفته وواگذاری منابع کشور به بیگانه انقلاب سفید خوانده می شد و...تمام اینها در متون درسی به فرزندان ایران تدریس می شد. این وقایع متعلق به کمتر از نیم قرن است.
ما نیازمند بازنگری در متون تاریخی و رمز گشایی از برهه ها ی مختلف و اشخاص وشخصیتهای مثبت و منفی تاریخ هستیم.
ابومسلم یکی از این افراد است که تعابیرضد ونقیضی ازوی در دوره ها وحکومتهای مختلف منتشر شده است.
آنچه مهم است ودراکثر منابع تاریخی قید شده است انگیزه قیام وی که سرنگونی امویان وقاتلان اباعبدالله"ع" است می باشد. دراین قیام برخی که قصد داشتند به قدرت برسند با او همراهی کردند و به محض پیروزی اورا با فجیع ترین شکل به شهادت رساندند...همانها نیز در اعوجاجی شگفت که توانستند با مکرونیرنگ بسیار بیش از 500سال در جهان اسلام حکومت کنند(عباسیان)...تاریخ و تاریخ نویسان به مدت 5قرن در اختیارشان بود و نوشتند آنچه را که بسودشان بود و حذف کردند آنچه را که به زیانشان بود.
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
آنچه در روایات آمده این است که قبل از ظهور، پرچم های سیاه از خراسان خروج می کنند، ولی نگفته اند که این پرچم های سیاه حتماً برای یاری رسانی به حضرت مهدی هستند. چنانکه خروج سفیانی و خروج دجال هم جزء نشانه های ظهور هستند، ولی برای کمک به حضرت نیستند
از باب اطلاع این کارشناس تاریخ , ابومسلم به لحاظ زمان خیلی زود تر ازامام رضا زندگی می کرده و عامل اصلی سرنگونی بنی امیه بود و با حیله منصور دومین خلیفه عباسی کشته شد
همه مشکلات حل شده فقط مونده اسم ابومسلم
فردوسی بهترین نام و جهانی
برادر رضا
سلام ، دقت کن چی می نویسی سوژه اولی غلط (خراسانی) که بایستی حذف شود.سوژه دومی یا نامهای دومی از افتخارات وبزرگوران این کشورند پس لیاقت می خواهد هم در تعیین اسم و هم دفاع از آنها . پس زحمت بکش عنوان غلط تر را اصلاح کن
با سلام
من اين موضوع رو قبلا هم شنيده بودم ولي متاسفم كه تا به امروز به فكر عوض كردن اين نام نبودن ولي باز هم هر وقت ماهي از آب بگيرن تازه است.
تاريخ ابومسلم رو ستمگرتر و خونخوارتر از حجاج بن يوسف كه نماد خونخواري و تجاوزگري است مي داند.
حال اگر اعراب به حجاج بن يوسف افتخار كنند ما هم مي توانيم به ابومسلم افتخار كنيم.
بهر حال دوستان اسم در مسمی تأثیر داره . واقعاً بهتره اسم عوض بشه .
به نظر من هم اگر منصوب به شهر یا استان بشود بهتر است مثلاً رضوی.
خدا عاقبت همه را ختم بخیر فرماید.
یکی از شاخصه های منفی این شخص قساوت وتعصب بی جای بیش از حد بوده است. روایت است که اسبی را که همسرش روی آن نشسته بود از فرط غیرت و تعصب با شمشیر به دو نیم میکند تا مبادا نامحرمی روی اسب بنشیند.
بهترین گزینه به نظرم تیم اتحاد است، استقلال را داریم، پیروزی را داریم و خیلی تیمهای دیگه اسم کارخانجات و یا شهرستان هستند.
اتحاد مولفه ای است که در اکثر زمینه ها (سیاست، فوتبال، اقتصاد، ...) کم داریم، و از نظر شخصی بنده نیاز واجب ما است.
نظر اقای جعفری مرا متعجب و متاسف نمود . من مایلم این نکته را ملت عزیزم بدانند . ابو مسلم خراسانی با قیام خود سرنوشت پنج کشور را تغییر داد . ایران - عراق - عربستان -( حجاز ) سوریه و ترکیه کشور هایی بودند که مستقیما با این قیام درگیر بودند . امروزه دانشجویان هر پنج کشور باید نام ابومسلم را در تاریخ خود بخوانند و بدانند .چرا که جزء تاریخ انهاست . در واقع سرنوشت این پنج کشور بدست این قهرمان ایرانی دگرگون شد . اقای جعفری هنوز نمیداند که بارگاه و زیارتگاه ابن ملجم بدست این راد مرد ایرانی بگونه ای تخریب شد که تا امروز اثری از ان نمانده است . از جناب اقای جعفری میخواهم خود را برای مناظره با من اماده ساخته و در یکی از دانشکده های تهران از خود دفاع نمایند .
بنظر من با توجه به برد و باخت در بازیها و رابطه مستقیم نتیجه با اصول بازی حتی از نظر شرع نام تیم منسوب به مقدسات نباشد بهتر است تا نتیجه بد یا رفتار بد افراد تیم هتک حرمت مقدسات بخصوص ائمه معصومین نباشد
اکثر تیمهای دنیا اسم شهر یا استان مربوطه را می گذارند که هم باعث معرفی آن شهر واستان وجذابیتهاش می شود وهم باعث حس ناسیونالیستی واتحاد در ابعاد داخلی وبین المللی و...میشود به نظر من اسم خراسان یا خراسان بزرگ یا خراسانیان یا...میتواند اسم خوبی باشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی