بازدید 13802
قابل توجه مسئولان وزارت خارجه

سرانجام عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شد یا نشد؟!

روز گذشته، خبرگزاری‌ها از تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب خبر دادند و حتی نماینده سوریه این تصمیم را تصمیمی غیرقانونی نامید، اما اداره کل مطبوعات وزارت‌خارجه ایران، بیانیه ای منتشر کرد که بنا بر آن، عضویت سوریه بر پایه مصوبه اتحادیه عرب، هنوز به حالت تعلیق درنیامده است؛ اما مرور این بیانیه، عکس بیانیه وزارت خارجه را نشان می دهد
کد خبر: ۲۰۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱ 13 November 2011
سرویس سیاست خارجی ـ در حالی که روز گذشته، خبرگزاری‌ها از تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب خبر دادند و حتی نماینده سوریه ، این تصمیم را غیر قانونی نامید، امروز اداره کل مطبوعات وزارتخارجه ایران، بیانیه ای منتشر کرده که بر پایه آن عضویت سوریه بنا بر مصوبه اتحادیه عرب، هنوز به حالت تعلیق درنیامده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

بر پایه بندهای مندرج در اين مصوبه، هنوز عضويت سوريه در اتحاديه به حالت تعليق درنيامده است و وزراي خارجه عرب با تعيين ضرب‌الاجلي، به سوريه مهلت داده‌اند، چنانچه درخواست‌هاي کميته وزراي خارجه اتحاديه عرب را تا تاريخ ‌١٦ نوامبر ‌٢٠١١ مطابق با ‌٢٥ آبان ماه ‌١٣٩٠ به مرحله اجرا درنياورد، مشارکت هيأت‌هاي اعزامي سوريه در نشست‌هاي اتحاديه عرب و سازمان‌هاي تابعه آن به حالت تعليق درخواهد آمد، مگر اينکه سوريه، در راستای اجراي کامل تعهدات خود در قبال نقشه راه عربي براي حل بحران سوريه ـ که در تاريخ ‌دوم نوامبر ‌٢٠١١ که از سوي وزراي خارجه اتحاديه عرب تصويب شده است ـ کار عملی نکند.

این در حالی است که بند نخست مصوبه اتحادیه عرب به شرح زیر است:

شرکت نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب و همه سازمان‌های وابسته از تاریخ 16 / 11 / 2011 تا زمان اجرای همه تعهدات این کشور در قبال طرح اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه ـ که در تاریخ 2 / 11 / 2011 مورد توافق قرار گرفت ـ به حالت تعلیق درمی‌آید.

در واقع، در این بند، اتحادیه عرب بر خلاف بیانیه وزارت خارجه ایران به سوریه مهلتی نداده است که پس از انقضای مهلت، عضویت سوریه را تعلیق کند، بلکه تعلیق را برقرار کرده و ادامه داده تا هنگام انجام همه تعهدات سوریه، این تعلیق برقرار است؛ پس در حقیقت، از سه روز دیگر، عضویت سوریه تعلیق خواهد شد و لغو این تعلیق به انجام تعهدات سوریه بستگی دارد؛ بنابراین، تعلیق برقرار شده و برداشتن آن، مستلزم اقدام دولت سوریه در انجام تعهدات خویش است.


متن کامل مصوبه اتحادیه عرب درباره سوریه به شرح زیر است

وزیران خارجه عرب در واکنش به این اقدام در نشست فوق‌العاده خود، بندهای زیر را به تصویب رساندند:

شرکت نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب و همه سازمان‌های وابسته از تاریخ 16/ 11 / 2011 تا زمان اجرای همه تعهدات این کشور در قبال طرح اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه ـ که در تاریخ 2 / 11 / 2011 مورد توافق قرار گرفت، به حالت تعلیق درمی‌آید.

2 ـ اتحادیه عرب برای حمایت از غیرنظامیان با سازمان‌های مربوطه در جهان عرب ارتباط برقرار می‌کند و در صورت متوقف نشدن خشونت‌ها و کشتار دبیرکل اتحادیه عرب، با سازمان‌های جهانی حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل تماس برقرار و برای توقف خونریزی با نمایندگان گروه‌های مخالف رژیم سوریه همکاری خواهد کرد و نتیجه این اقدام را در نشست16 / 11 / 2011 به آگاهی وزیران خارجه عرب خواهد رساند.

3 ـ دعوت از ارتش جمهوری عربی سوریه برای توقف خشونت و کشتار غیرنظامیان.

4 ـ اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه دولت سوریه

5 ـ دعوت از کشورهای عرب برای فراخواندن سفیران خود از دمشق. هر کدام از کشورها می‌توانند بنا بر حاکمیت ملی در این زمینه تصمیم بگیرند.

6 ـ دعوت از همه گروه‌های مخالف سوریه برای نشست در مقر اتحادیه عرب در سه روز پس از توافق بر آینده مرحله انتقالی در سوریه و اتحادیه عرب پس از آن اقدام لازم برای به رسمیت شناختن مخالفان رژیم سوریه را انجام خواهد داد.

برگزاری نشست در سطح وزیران با همه گروه‌های مخالف رژیم سوریه بر پایه توافقات بند ششم.

8 ـ اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه به شکل پیوسته تشکیل جلسه می‌دهد 

برای دریافت متن کامل مصوبه اتحادیه عرب درباره سوریه اینجا کلیک کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
حضرت اقا بیانیه وزارت خارجه صحیح است نه چیزی که شما می فرمایید. تعلیق مشروط است به اجرای طرح اتحادیه عرب و زمان نیز 16 نوامبر است که هنوز برای آن وقت باقی است.
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
حضرت آقا تعلیق برقرار شده برداشتنش مشروط به اجرای طرح اتحادیه عرب شده است . حضرت آقا اتحادیه عرب که نمی تونسته تعلیق رو برقرار کنه و بگوید از همین ساعت . تعلیق رو برقرار کرده و تاریخش را سه روز بعد اعلام کرده است .
باسلام متاسفانه متن خبر سايت عزيزمان تابناك كاملا درست است .
بیانیه از لحاظ حقوقی قوی است
هر چی وزارت خارجه بگه درسته؛ حتی اگه خود سوری ها هم بگن ما تعلیق شدیم چون وزارت خارجه میگه نه؛ پس اونا اشتباه می کنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل