بازدید 36514
نمونه‌ای از تأثیر نوسان ارزی بر فضای کسب و کار؛

نامه جالب یک مدیر جوان به رییس بانک مرکزی

جناب آقای بهمنی، نرخ ارز روزانه 10 تا 15 تومان دارد گران می‌شود، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران فرموده‌اند نرخ ارز دلار زیر 1000 تومان ارزش دارد اما چرا امروز باید نرخ دلار 1345 تومان شود!
کد خبر: ۲۰۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲ 10 November 2011
سرویس اقتصادی ـ چندی است که سیاست‌های بانک مرکزی، بی‌ثباتی و نوسانات بسیاری را بر بازار ارز تحمیل می‌کند.

به گزارش «تابناک»، این مسأله واکنش‌های متعددی را در رسانه‌های گوناگون در پی داشته و موج خاصی از  نارضایتی را در افکار عمومی سبب شده که بیشتر ناشی از آسیب دیدن فضای کسب و کار است.

از آنجا که بررسی‌های اقتصادی تأثیرات این مسأله، بار‌ها خطاب به بانک مرکزی در رسانه‌های گوناگون انتشار یافته و البته اثری هم نداشته، این بار تنها به انتشار نامه یک مدیر گله‌مند و متضرر از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بسنده می‌کنیم تا شاید این مشتی که نمونه خروار است، بهتر از هر تحلیلی، نشان دهنده عمق آسیب پذیری اقتصاد و شاخص مهم فضای کسب و کار از عدم قطعیت در اقتصاد و نوسان در بازار تعیین کننده ارز باشد.

متن نامه این مدیر اقتصادی جوان به رییس کل بانک مرکزی:

به نام خداوند مهربان
 
ریاست محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای بهمنی

با سلام

احتراما پیرو رشد روزافزون نرخ ارز‌های خارجی، تصمیم گرفتم چند خط نامه‌ای برای شما ارسال کنم.

بنده یک شرکت فناوری اطلاعات در کشور دارم که به علت خرید‌های خارجی نظیر سرورهای خارجی، دامنه‌های .com  و... نیاز به خرید ارزی از کشورهای اروپایی و آمریکایی دارم.

هم اکنون به قدری بازار ارز متزلزل شده است که هر لحظه ضرر‌های هنگفتی به ما زده می‌شود. جناب آقای بهمنی ما خرید‌های خود را ماهیانه انجام می‌دهیم؛ اما بر اساس استاندارد‌های جهانی، مجبور هستیم خدمات خودمان را به مشتریان داخلی سالیانه بفروشیم. از اول سال تا کنون، نرخ ارز بیش از 20% افزایش داشته و ما تمامی سود سالیانه خود را به خاطر عدم کنترل نرخ ارز از دست داده ایم و با این شیب تند افزایش نرخ ارز به زودی سرمایه خودمان را هم از دست خواهیم داد.

آیا شما واقعاً نگران شرکت‌های کوچکی مثل ما نیستید که در زیر فشار رها کردن نرخ ارز توسط بانک مرکزی در حال خرد شدن هستیم؟

جناب آقای بهمنی، نرخ ارز روزانه 10 تا 15 تومان دارد گران می‌شود، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران فرموده‌اند نرخ ارز دلار زیر 1000 تومان ارزش دارد اما چرا امروز باید نرخ دلار 1345 تومان شود!

جناب آقای بهمنی، شما بیش از هر شخص دیگری، می‌دانید ما با چه مصیبت سختی با کشورهای خارجی مبادلات انجام می‌دهیم. آنها به شدت ما را تحریم کرده‌اند؛ حال با این نرخ ارز ما در حال نابودی کامل هستیم.

جناب آقای بهمنی، بسیاری از مشتریان ما، ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی هستند که از خدمات ما استفاده می‌کنند. حال شما راهکاری به ما نشان دهید، ما چه کاری انجام دهیم تا از این نابودی رهایی یابیم؟

جناب آقای رئیس، با خود بیندیشید من یک جوان، یک مدیر شرکت که با سرمایه اندکم که آن را به سختی به دست آورده‌ام، آیا مستحق نابود شدن سرمایه خودم به علت عدم کنترل نرخ ارز هستم؟ لطفاً لحظاتی پدرانه به این مسأله بیندیشید.

قبلا از حسن توجه شما به این مسأله بسیار سپاسگزارم.

با بیشترین احترامات

گفتنی است، این نامه در مورخ یازدهم آبان ماه جاری از سوی این فعال اقتصادی رسما به دفتر رییس کل بانک مرکزی فرستاده شده و اطلاعات این مدیر و شرکت خصوصی مطبوعشان در تحریریه «تابناک» موجود است.    


تصویر نامه ارسال شده:

                                                           

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست