بازدید 2354

خطر بروز هپاتیت A و E در عتبات عالیات

رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران گفت: از حدود یک میلیون و 400 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت B‌ در کشور حدود 90 درصد شناخته شده نیستند. همچنین بیماری هپاتیت A و E نیز وجود دارد که عامل آن آلودگی‌ آب است و در عتبات به علت بهداشتی نبود آب خطر ابتلا به این بیماریها وجود دارد
کد خبر: ۲۰۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰ 06 November 2011
به گزارش فارس، سید مؤید علویان در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران با بیان اینکه بیش از  2 هزار شرکت‌کننده در این مراسم حضور دارند، اظهار داشت: تاکنون 200 مقاله به این کنگره ارسال شده که 150 مقاله مورد پذیرش واقع شده است، همچنین 50 مقاله به صورت شفاهی و 100 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این کنگره در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: 45 سخنران بزرگ از داخل و خارج کشور در این کنگره حضور دارند و جایزه 3 هزار دلاری و لوح کوثر به توانمندترین فرد جهان که در زمینه هپاتیت کار کرده است، در این کنگره اهدا خواهد شد.

علویان با اشاره به وضعیت هپاتیت در ایران گفت: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 400 هزار نفر در کشور به هپاتیت B‌مبتلا باشند که حدود 90 درصد آنها شناخته شده نیستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون از شیوع بالای 5 درصدی این نوع هپاتیت در سال57 به شیوع 2 درصدی رسیدیم که مهمترین اقدامات ما در این زمینه واکسیناسیون افراد پرخطر و نوزادان و افزایش سطح آگاهی جامعه بود.

علویان یادآور شد: در حال حاضر افرادی که به هپاتیت B‌ مبتلا می‌شوند توسط وزارت بهداشت به طور رایگان واکسن می‌زنند و همچنین به خانواده‌های آنها نیز واکسن تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه درمان‌های بسیار خوبی در کشور در زمینه هپاتیت B‌ وجود دارد، یادآور شد: از مشکلاتی که در این زمینه است قیمت بالای داروها است که 90 درصد داروها در پوشش بیمه هستند اما 10 درصد آنها نیست.

علویان ادامه داد: متأسفانه هزینه آزمایش‌های مولکولی این بیماران حدود 200 هزار تومان است که بیمه سهم بسیار کمی از آن را می‌‌پردازد.

وی درباره هپاتیت C نیز گفت: حدود 200 هزار مبتلا به هپاتیت C‌ در کشور وجود دارند و بر اساس اطلاعات آماری 40 درصد هموفیلی‌ها، 18 درصد تالاسمی‌ها، 15 درصد دیالیزی‌ها و  40 درصد معتادان تزریقی به آن مبتلا هستند.

علویان خاطر نشان کرد: 2 تا 3 هزار نفر از این مبتلایان در سال درمان می‌شوند و همین جا اعلام می‌کنیم هر هموفیلی و تالاسمی که مبتلا به هپاتیت C شده است می‌تواند برای درمان رایگان به انجمن‌های هموفیلی و تالاسمی مراجعه کند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در خصوص این بیماری با آن روبه‌رو هستیم شناسایی هپاتیت C است چرا که بسیاری از کسانی که به این عارضه مبتلا هستند از بیماری خود اطلاع ندارند لذا اگر کسی رفتار پرخطری در طول زندگیش داشته است انجام آزمایش هپاتیت C برایش لازم است همچنین افرادی که قبل از سال 1375 خون دریافت کرده‌اند لازم است در زندگی یک بار آزمایش این بیماری را بدهند.

علویان درباره هپاتیت D نیز گفت: متأسفانه کار روی این نوع هپاتیت در کشور مغفول مانده است که 2 تا 5 درصد مبتلایان هپاتیت B به هپاتیت D‌مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه هپاتیت D‌حتما با هپاتیت B‌ همراه است، گفت: بیشترین میزان مبتلایان به این نوع هپاتیت در خوزستان وجود دارند و راه انتقال آن نیز مانند هپاتیت D‌از راه خون آلوده، استفاده از تیغ مشترک، خالکوبی‌های غیر بهداشتی است.

علویان با اشاره به هپاتیت نوع A  و E نیز یادآور شد: این نوع هپاتیت‌ها مربوط به بهداشت آب است که میزان آن در حال حاضر در کشور کنترل شده هستند.

وی افزود: زائران سفر به عتبات به خصوص جوانان باید دقت کنند که به این نوع هپاتیت‌ها مبتلا نشوند چرا که معمولاً آب موجود در این سفرهای زیارتی بهداشتی نیستند و بهتر است از آب معدنی استفاده کنند.

علویان خاطر نشان کرد: از نظر وضعیت هپاتیت B و C  در منطقه جزء کم شیوع‌ترین هستیم. بر اساس یک نوع طبقه‌بندی جهانی از نظر هپاتیت B‌ کشورهایی که زیر 2 درصد جمعیت مبتلا هستند شیوع پایین، بین 2 تا 5 درصد شیوع متوسط و بیش از 5 درصد شیوع بالایی دارند که کشورهای آمریکایی زیر 2 درصد، اروپای شرقی متوسط و کشورهای آسیای شرقی مانند تایوان و هند شیوع بالای هپاتیت B را دارد.

وی افزود: در حال حاضر 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به انواع هپاتیت هستند. در کشور ما مبتلایان به هپاتیت زیر 20 سال تقریباً به صفر رسیده است.

علویان گفت: افرادی که به هپاتیت B‌ مبتلا هستند هنگام ازدواج دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند و بهتر است قبل از ازدواج واکسن هپاتیت B را تزریق کنند. این افراد بچه‌های سالمی به دنیا خواهند آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل