بازدید 3460

احتمال صادرات گاز ایران به روسیه

در روزهایی که مسکو با نگاه متفاوت و بازتری به مناطق اطراف خود می نگرد، ایران گفته است آمادگی کامل برای صادرات گاز به روسیه را دارد.
کد خبر: ۲۰۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶ 31 October 2011
دیپلماسی ایرانی نوشت:

آنچه حواس پرت مسکو را بیش از پیش سرجا آورد و سبب شد تا بار دیگر به اهمیت ایران و سوریه در حوزه اطراف خود پی ببرد، وقوع تحولات عمیق در منطقه یا همان بهار عربی بود. تغییرات بنیادین سیاسی در مصر و تونس و لیبی و احتمال بروز دگرگونی های عمیق در سوریه و یمن و سایر کشورها، روسیه را بر آن داشته تا با چشمانی بازتر به اطرافش بنگرد و حوادث پیش رو را با حساسیت بیشتری دنبال کند.

روسیه خط و ربط های منطقه را بطور جدی دنبال می کند و به خصوص از زمانی که انقلاب ها به لیبی و سوریه کشیده شده، مواضع متفاوت و روشنی را اختیار کرده و به وضوح عدم تمایل خود را به دخالت های غرب و ناتو در امور خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح کرده است. بطور حتم روسیه پیش بینی ها و برنامه هایی نزد خود دارد که هنوز بطور شفاف عنوان نکرده ولی شمه هایی از آن هر روز مشاهده می شود.

پس از موجی که از 9 ماه قبل وارد منطقه شده، حواس روسیه بیش از پیش به تهران معطوف شده است. پیش از آن اختلاف های تهران با گروه 1+5 و به بن رسیدن مذاکرات هسته ای سبب همسویی و همگامی روس ها در اعمال تحریم ها علیه تهران شده بود و ضرورتی برای اختلال در تصمیمات ضد ایرانی غرب یا فشار متقابل به جامعه بین المللی برای تغییر این مسیر احساس نمی کرد.

اما طی حدود یک سال گذشته روسیه علاوه بر اینکه طرح موسوم به گام به گام را برای پایان دادن به بن بست هسته ای تهران پیشنهاد کرده، در مقاطعی نیز مخالفت خود را با شدت عمل بیشتر علیه این کشور و نیز برخورد تند و دخالت آمیز با سوریه اعلام کرده است.

تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا موجب کنار گذاشتن رودربایستی روسیه با غرب شده و به نظر می رسد در آینده نزدیک به اتخاذ سیاستی روشن در این باره منتهی شود. مسکو در روند تحولات موجود یا سرانجام به جبهه غرب خواهد پیوست و یا تلاش خواهد کرد از پیشرفت وقایع به سمت و سوی مغایر با اهداف و استراتژی خود جلوگیری کرده و راهبردهای منطقه ای محور را در برابر راه و رسم موجود علم کند.

مسکو به وضوح درباره گزارش آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های اتمی تهران هشدار داده و سعی می کند در تعدیل لحن این گزارش تاثیرگذار باشد. همچنین این کشور مخالف هرگونه دخالت در امور سوریه است و بار دیگر با وجود شدت گیری خشونت ها در سوریه بر این مسئله تاکید کرده است.

از سوی دیگر انتظار می رود کشورهای تحت تحریمی چون ایران و سوریه نیز به قدرت هایی چون چین و روسیه قوت قلب دهند و آنها را در دوراهی غرب و شرق به مسیر شرق ترغیب کنند و بر استواری و ثبات قدم روس ها در اتخاذ شیوه منطقه گرایی کمک کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران به تازگی اعلام کرده است که هم اینک مذاکرات ایران و روسیه در حوزه های نفت و گاز به طور دائم در حال انجام است.

صادرات گاز ایران در سال های گذشته به پایین ترین سطح خود رسیده و استفاده رقیبان و شریکان از میادین مشترک گازی ضررهای جبران ناپذیری به منابع انرژی ایران وارد کرده است. این مقام مسئول گفته است تا سال 1393 باید حجم صادرات روزانه گاز ایران به بیش از 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد. او ضمنا گفته، برای افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز طبیعی، صادرات این حامل انرژی به کشورهای همسایه و همجوار در اولویت نخست قرار دارد.

وی البته اعلام کرده است که در حال حاضر ایران هیچ برنامه ای برای صادرات گاز به افغانستان ندارد ولی مذاکرات با روسیه در حوزه های نفت و گاز به طور دائم در حال انجام است و اگر قراردادی به صورت برد برد امضا شود هیچ مانعی برای صادرات یا واردات گاز طبیعی وجود ندارد.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی