بازدید 18324

دلیل لغو سفر هیأت پارلمانی اروپا به ایران چه بود؟

از مدت‌ها پیش، بنا بود هیأتی از نمایندگان پارلمان اروپا به ایران سفر کرده و با برخی نمایندگان مجلس و وزیر خارج ایران دیدار کنند، اما ناگهان اعلام شد که این دیدار به دلیل صادر نشدن روادید از جانب ایران و بدون توضیحاتی در این باره لغو شده است؛ اما دلیل لغو این سفر چه بود؟
کد خبر: ۲۰۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸ 29 October 2011
سرویس سیاست خارجی ـ از مدت‌ها پیش، بنا بود هیأتی از نمایندگان پارلمان اروپا به ایران سفر کرده و با برخی از نمایندگان مجلس و وزیر خارج ایران دیدار کنند، ولی ناگهان اعلام شد که این دیدار به دلیل صادر نشدن روادید از جانب ایران و بدون توضیحاتی در این باره لغو شده است!

اما دلیل لغو این سفر چه بود؟

به گزارش «تابناک»، هرچند در ماه‌های اخیر، ایران بیشتر درباره جنبه‌های مثبت روابط تهران و اروپا تمرکز کرده و خواستار بهبود این روابط شده بود، اروپایی‌ها در همایشی که قرار بود با حضور وزیر خارجه ایران با سفرای اروپایی حاضر در ایران برگزار شود، شرکت نکردند و وزیر خارجه ایران هم با اعلام اینکه کسالت دارد، در این همایش حاضر نشد و تنها پیام خود را به این همایش بی شرکت کننده فرستاد.

بنا بر این گزارش، در حالی هیچ کدام از سفرای اروپایی حاضر در ایران در همایش ایران و اروپا شرکت نکردند که در متن پیام وزیر خارجه ایران ـ که به این اجلاس فرستاده بود ـ آمده است که ایران به دنبال کاهش دشواری‌های موجود در روابط با اتحادیه اروپاست و امیدوار است که روابط ایران به اتحادیه اروپا به تدریج عادی‌سازی شود. برای همین این روند به مشورت و صبر نیاز خواهد داشت.

صالحی در متن سخنرانی خود خاطرنشان کرد که عموم ایرانیان، علاقه‌مند به تقویت روابط آمریکا و اروپا هستند و ایران نیز هیچ گاه با کشور‌های اروپایی مشکلی نداشته است.

به گفته صالحی، تنها راه از میان بردن سوء‌تفاهم‌ها، مذاکره است و مذاکرات آتی شامل حقوق بشر و دیگر موضوعات مورد نگرانی دو طرف شامل نفوذ ایران در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، جرایم سازماندهی شده و تروریسم خواهد بود.

متن سخنرانی صالحی به روشنی نشان می‌دهد که وی در این همایش به دنبال فرستادن پیام دوستی و گفت‌وگو با اروپا بوده است، اما وقتی هیچ کدام از کشورهای اروپایی این همایش را جدی نگرفتند و حتی سفرای خود را به آنجا نفرستادند، آیا آمدن هیأت پارلمانی اروپاییان به ایران ضرورت داشت؟ آن هم هیأتی که دستور کار‌های گوناگونی برای خود تدارک دیده بود که به تأیید وزارت خارجه هم نرسیده بود. گویا، یکی از دلایل مهم لغو سفر هیأت پارلمانی اروپا به ایران، همین عدم اقبال آنان به همایش وزارت خارجه درباره گسترش روابط ایران و اروپا بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست