بازدید 8851
از مصوبه سال 79 تا اجرای یازده ساله؛

«مبارزه با آلودگی هوای تهران»؛ های و هویی که ناموفق بود!

برنامه‌ای با نام «برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای تهران» در سال ۱۳۷۹ طراحی و تصویب شد تا بر پایه این برنامه، ظرف مدت ده سال، هوای پایتخت به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد، اما.../ طرح کنترل کیفیت هوای تهران، تنها یک پیشنهاد هفت محوری بود که کاملا عملی نشد.
کد خبر: ۱۹۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹ 16 October 2011
سرویس اجتماعی ـ برخی از کشورها، هر پنج سال خودروها را از رده خارج می‌کنند، اما کشور ما...!

به گزارش «تابناک»، آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست محیطی تهران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده‌ است که آمارها نشان می‌دهد در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می‌یابد.
 
گفتنی است، عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به گونه‌ای که آلودگی هوا در تهران به طور متوسط، موجب کاهش پنج سال از عمر تهرانی‌ها شده‌ است.
 
هرچند بیش از هشتصد هزار واحد صنعتی مستقر در تهران نیز سهم بزرگی در آلودگی این شهر دارند، درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل نقلیه بیشتر است.

در این باره البته باید گفت، با این که چند سالی است که توجه همه مسئولین به وسایل نقلیه فرسوده ـ که یکی از عوامل آلودگی هواست ـ جلب شده، بسیاری از خودروهای تولید داخلی، که جایگزین این خودروهای فرسوده شده اند، با اینکه نو هستند، استانداردهای لازم را ندارند.

در پی این مطالعات، برنامه‌ای با نام «برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای تهران» در سال ۱۳۷۹ طراحی و تصویب شد تا بنا بر این برنامه، ظرف مدت ده سال، هوای پایتخت به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.

این برنامه شامل شش محور زیر بود:

ـــ استانداردسازی خودروهای نو
ـــ از رده خارج کردن خودروهای فرسوده
ـــ ارتقای حمل و نقل عمومی
ـــ بهبود کیفیت سوخت
ـــ معاینه فنی خودروها
ـــ مدیریت ترافیک و آموزش همگانی
 
این برنامه با همکاری وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی وقت تدوین شد، ولی پس از گذشت ده سال نه تنها کیفیت هوای تهران سالم و قابل تنفس نشده، بلکه یکی از محورهای تأثیرگذار این برنامه که معاینه فنی خودرو بود نیز مورد بی مهری قرار گرفت و بدون کار کارشناسی، مدت زمانش افزایش و به پنج سال رسید، شاید هر پنج سال مدت زمان زیادی برای معاینه فنی خودرو در دنیا نباشد، اما این برای خودروهای داخلی ما که با استاندارهای جهانی فاصله دارند، اشتباهی بزرگ است.
 
طرح مبارزه با آلودگی هوا، تنها یک پیشنهاد بود

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» گفت: طرح کنترل کیفیت هوای تهران، تنها یک بیشنهاد هفت محوری بود که کاملا عملی نشد، اما توانست یک موفقیت به دست ‌آورد و آن، ارتقای حذف سرب از بنزین بود.
 
وی با اشاره به اینکه قرار بود، این طرح با همکاری محیط زیست تکمیل‌تر و اجرایی شود، گفت: اما نه تنها این امر محقق نشد، بلکه یکی از محورهای مهم آن که معاینه فنی خودرو بود نیز دستخوش تغییر شد و از یک سال و نیم به پنج سال افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش معاینه فنی خودرو به دلیل تغییر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تصمیم نادرستی است که مخالفت‌های بسیاری هم با آن شد.

رشیدی خاطرنشان کرد: مدت زمان معاینه فنی خودرو در شهری با این همه وسیله حمل‌ونقل که خیلی هم استاندارد نیستند، کار غیر علمی و غیر اصولی است و باید بر آن تجدید نظر کرد.

همچنین امیر فاتح وحدتی، رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم آلودگی هوا نیز در این خصوص گفت: با توجه به روند و مکانیسم رانندگی در سطح کشور، طولانی بودن زمان معاینه فنی خودرو تا پنج سال اشتباهی بزرگ است و باید به یک سال و نیم کاهش یابد.
 
امیرفاتح وحدتی در ادامه با تأکید بر اینکه آلودگی هوا، مسأله امروز و دیروز نیست، بلکه حاصل رشد هنجار و ناهنجار تولید و توسعه تکنولوژی در کشور، عوامل فیزیکی و شمیایی و طبیعی است، خاطرنشان کرد: شناخت این عوامل برای رفع آلودی هوا ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه بالا بردن استاندار، مقوله بسیار جدی هم در مسأله ساخت و تولید خودرو و هم کیفیت سوخت که یک بحث اصولی و زیر بنایی است، تصریح کرد: باید به دنبال افزایش استاندارد سوخت و بالا بردن استاندارد خودروهای تولیدی باشیم، چرا که استفاده از سوخت و خودرو با استاندارد بالا در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.
 
سال آینده استاندارد یورو 4 برای ارتقای خودروهای تولیدی اجرا می‌شود

وحدتی خاطرنشان کرد: به دنبال ارتقای سوخت، بحث استاندارد خودرو مطرح خواهد شد و بر پایه برنامه مهمی که برای وزارت صنعت و معدن و تجارت در خصوص ارتقای سطح استاندارد خودرو برنامه‌ریزی کرده‌ایم، از آغاز سال آینده، قطعا استاندارد یورو 4 برای ارتقای خودروهای تولیدی اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: وقتی استاندارد تولید به یورو 4 برسد، همراه با استاندار کیفیت سوخت، روند خوبی در کاهش آلودگی خواهیم داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
خب وقتی همه امکانات مال تهرونی هاست دود و دمش هم مال خودشون
پاسخ ها
محبوبه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
فعلا كه هواي اصفهان آلوده تر از تهران شده. چون اصلا بارندگي نداره
به نظر من وقتی یه برنامه ای تصویب میشه برای اجرایی شدنش باید به همراه دستورالعمل اجرایی یه نفر با چوب هم حواله کنن تا کمک کنه به اجرای بهترش !!! ایجوری جوری با یه تیر دو نشون زدیم هم قانون اجرا شده هم ایجاد اشتغال کردیم
اگر درب کارخانه های خودرو سازی را ببندیم و زمینهایشان را به شهرکهای مسکونی تبدیل کنیم و اجاره بدهیم میتوانیم حقوق پرسنل کارخانجات خودروسازی را بدهیم و اگر تمامی خودروهای کشور را از کره و ژاپن وارد کنیم و فقط 100% حق گمرکی بگیریم موفق خواهیم شده که علاوه بر کاهش مصرف بنزین + کاهش آلایندگی هوا + کاهش مصرف قطعات یدکی + کاهش میزان مرگ و میر ناشی ار تضادفات + کاهش میزان آسیب ناشی از تصادفات + کاهش پرونده های مربوط به تصادفات در مراجع قضایی + و ........ را شاهد باشیم .
خيلي جالبه، حتي يک ادم عادي مثل من هم مي فهمه که اين قبيل طرح ها و راه بردهاي اقايان براي بهبود کيفيت وضع هواي تهران والودگي هاي ان ره به جايي نمي برند، در جاييکه روزانه حدود 2 هزار خودروي جديد در خود همين تهران شماره گذاري مي شوند و وارد سيستم ترافيکي شهري همانند تهران مي شوند، توقع بيش از اين وضعيت الودگي هوا و ....مي توان داشت.؟؟؟
سلام
من یک طرح و ایده جالب دارم که هم هوای شهر را از دود و
آلوده گی پاک میکنه و هم شهر را زیبا می کنه طوری که تهران
را یکی از زیبا ترین شهرهای جهان می کنه و هم برق تهران را تامین می کنه
چطوره ؟ اگر به مسولین شهر دسترسی دارید من این ایده را بدون هیچ چشم داشتی
تقدیم کشورم می کنم
یا علی
میرزائی از توکیو
خواهشا نظر منو چاپ كنيد. تا وقتي پليس تهران، قانون را درباره كاميونها، تريليها، اتوبوسها، ميني بوسها و ساير خودروهايي كه دود غير متعارف توليد ميكنند قانون را رعايت نكند و آنها را متوقف نكند، هواي تهران روي تميزي به خود نميبيند. اصلا به نظر من پلس حساسيت لازم را در برابر قانون شكني خودروها ندارد. ناموس پليس، قانون است و بايد از ناموسش حفاظت كند. والسلام
از رو برید دیگه...خجالت نمیکشید از طرحی برای بهبود هوای آلوده ترین شهر جهان- اهواز- هیچ صحبتی نمیشه؟! فقط برای نفتش میخواین این شهرو؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
کاملا درسته. شهرهایی مثل تهران و اهواز تبدیل به شهرهای تنفس ممنوع شده اند!
به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را؟
تا زمانی که خودروسازان داخلي گاريهای متحرک،پرمصرف،بدون کيفيت،را قيمتهای گزاف به مردم بيچاره ميفروشند!وفضای خوردوسازی کشور رقابتي نيست!همين اش و همين کاسه است.مگه قرارنبود2سال پيش استاندارد الايندگی خودروهای داخل از استاندارد يورو2 به يورو3 ارتقاء پيداکنه؟مگه خودرو سازان قول ندادند که از اول سال 91(5ماه ديگه)استاندارد يورو 4 رو اجرا می کنن؟چی شد پس؟هنوزهم داريم استاندارد يورو2 از رده خارج رو توليد ميکنیم!در حاليکه تو دنيا الان استاندارد های يورو 5 داره توليد ميشه.بازهم انتظار داريد هوای سالم داشته باشيم؟
فعلا که دولت درگیر مسائل مهمتر! و شهرداری تهران نیز درگیر مسائل مهمتر تر! است و هیچکدام به این موضوع نمی رسد.بعدا مراجعه نمایید!
تا ساخت اتومبیلهای بی کیفیت و تولید بنزین بی کیفیت ایرانی است هوای تهران بهبود نخواهد یافت مردم فراموش نکردند تبلیغات گسترده برای تولید بی کیفیت و سرطان زای ایران که معلوم نیست مقامات و دولتی ها چنئ نفر از مردم بی گناه را با این بنزین سرطان زا به کام مرگ برده اند
یکی از مهمترین مسایل مسیله محیط زیسته که متاسفانه اصلا تو کشور ما اصلا موضوعیت نداره.
با سلام
اينجانب طرحي را تحت عنوان ( دلتا - تي )براي كاهش ترافيك و در نتيجه كاهش آلودگي هوا و تقليل مصرف سوخت اتومبيلها و جلوگيري از اتلاف وقت شهر وندان تهراني تهيه نموده ام و تا كنون چندين با از طريق سامانه ارتباطي شهرداري نقاضا نموده ام كه مورد بررسي قرار گيرد . متاسفانه هيچگونه فيد بكي دريافت ننموده ام . اجراي اين طرح بنظر مي رسد حد اقل در كاهش 10 تا 20 درصد آلودگي هوا و ساير آيتم هاي فوق الذكر بتواند مفيد واقع شود . gh_mzh@yahoo.com
با اين خودروهاي لگن ايراني؟...با اين بنزين اشغال؟....با اين لنتترمزهاي اكنده از آزبست؟...
برين پي كارتون مردم رو مسخره كردين..
در اين کشور بي ارزشترين چيز سلامتي مردمه
اگر تا ساعت 8.5 صبح تردد خودروهاي تك سرنشين ممنوع شود انوقت مردم مجبورند براي سر كار رفتن از وسائل عمومي استفاده كنند و برگشت هم همينطور البته استثنا هم قايل نشوند (به جز وسائل عمومي و اژانسها ) انوقت ميبينيد كه هم ترافيك صبحگاهي حدود 80 درصد كمتر ميشود همچنين مصرف سوخت و الودگي نيز كاهش مي يابد البته بايد خيلي سختگيرانه باشد طوري كه كسي جرات نكند تك سرنشين در اين ساعات بيرون بيايد مثلا خواباندن ماشين نه جريمه چون انوقت خيلي ها با تكيه به مالشان مي ايند بيرون و جريمه هم ميدهند همانطور كه بنزين ازاد را هم پرداخت ميكنند
خوب میگن اجرا نکردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی