بازدید 2410
۲

چيني ها: وال استريت جرقه يك انفجار بزرگ

میدان تحریر قاهره، میدان سبز طرابلس، میدان سینتاگما در آتن و اکنون پارک زاکوتی در نیویورک. خشم مردم در اعتراض به تجاوز به حقوق شان در سراسر جهان در حال شعله ور شدن است.
کد خبر: ۱۹۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۰ 14 October 2011
رویترز طی گزارشی از گسترش جنبش اعتراضی وال استریت به نقل از یک نشریه چینی نوشت: جرقه ای که در نیویورک زده شد در حال تبدیل شدن به آتش مهیبی است که دامان کشورهای غربی را فرامی گیرد.

 به گزارش خبرگزاری فارس رویترز طی گزارشی با اشاره به گسترش اعتراضات مردمی در جهان نوشت: میدان تحریر قاهره، میدان سبز طرابلس، میدان سینتاگما در آتن و اکنون پارک زاکوتی در نیویورک. خشم مردم در اعتراض به تجاوز به حقوق شان در سراسر جهان در حال شعله ور شدن است.

بر اساس این گزارش تا کنون بسیاری از مردم در سراسر آمریکا، جذب  جنبش اعتراضی وال استریت بر ضد نظام تبعیض آمیز اقتصادی آمریکا شده اند که ابتدا از نیویورک  آغاز شد و در ادامه به سرعت در حال گسترش به تمام ایالت های آمریکا از جمله تمپا، فلوریدا، پورتلند، و اورگان است.

اعتراضات زمانی شروع شد که چند صد تن از مخالفین حدود یک ماه پیش در یکی از پارک های منهتن دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند در مقابل ساختمان وال استریت دست به تجمع و تحصن بزنند و به این وسیله خشم خود را از نظام سرمایه داری آمریکا به عنوان اصلی ترین عامل بروز بحران اقتصادی که موجب به خطر افتادن امنیت شغلی هزاران نفر در آمریکا و سراسر جهان شده، نشان دهند.

در حمایت از اعتراضات مردم آمریکا، معترضین در لندن قرار است روز 15 اکتبر همزمان با تظاهرات مخالفان اسپانیایی در میدان پورتا دل سول مادرید، در اطراف ساختمان بورس لندن به تظاهرات بپردازند.

سرتیپ مسعود جزایری، یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران ایران گفت: « مردم آمریکا هر روز بیشتر از گذشته به مسیری که ملت های عرب پیموده اند روی می آورند.» وی افزود:«اکنون سلطه جویی دولت آمریکا با خیزش هایی مشابه نظیر آنچه در تونس و مصر شاهد بودیم مواجه شده است.»

روزنامه های چینی با انعکاس اخبار مربوط به اعتراضات مردم آمریکا، با اشاره به ناتوانی نظام سیاسی آمریکا در پاسخ گویی به مطالبات معترضین، از بایکوت خبری این اعتراضات توسط رسانه های غربی انتقاد کردند.

در گزارشی که روزنامه گلوبال تایمز منتشر کرده، آمده است: «آینده آمریکا اکنون بر سر یک دو راهی قرار گرفته است. تا زمانی که اقدامات موثر برای مرتفع ساختن نارضایتی های اجتماعی موجود و رفع بی عدالتی حاکم بر جامعه آمریکا انجام نپذیرد، امکان فرو نشاندن اعتراضات مردمی اخیر غیر ممکن خواهد بود و چه بسا این اعتراضات منجر به فروپاشی نظام آمریکا گردند.»

احمد ماهر، یکی از اعضای موثر و شاخص جنبش 6 آوریل جوانان مصر که در انقلاب اخیر مصر حضوری موثر داشته گفت:«چند روز پیش دست نوشته ای را در نیویورک دیدم که روی آن نوشته شده بود، «اینجا میدان تحریر است.» این نوشته نشان می دهد که انقلاب ملت های عرب الهام بخش مردم اروپا و آمریکا  بوده است.»

اما در این میان عده ای نیز با این نظر که حرکت اعتراضی مردم آمریکا ملهم از انقلاب های اخیر عربی بوده است مخالفند.

عبدالعزیز العویشق، ستون نویس روزنامه الوطن، چاپ عربستان می گوید: «اعتراضات در کشورهای عربی با درخواستها برای انجام اصلاحات آغاز شد. اما خیلی سریع به تقاضا برای تغییر حکومت تبدیل شد. در حالی که اعتراضات مردم آمریکا تنها متوجه برخی سیاست های دولت آمریکاست، نه مطالبه تغییر حکومت.»

رسانه های اسپانیایی نیز هر روز به طور منظم به پوشش اعتراضات وال استریت می پردازند. روزنامه های چپگرای اسپانیا با اشاره به اعتراضات مردمی اخیر در اسپانیا، جنبش اعتراضی وال استریت را الهام گرفته از اعتراضات مردم اسپانیا دانسته اند.

ورونیکا گارسیا، وکیل 40 ساله اسپانیایی که در اعتراضات مردمی در اسپانیا شرکت داشته گفت: «جنبش وال استریت بخشی از یک جنبش جهانی است.»

در حالی که تا پیش از این، اعتراضات در اسپانیا متوجه سیاستمداران و حکومت بوده، به کفته گارسیا، تظاهرات روز شنبه در مادرید بر علیه بانک ها خواهد بود.

در لندن، که در ماه های اخیر شاهد ناآرامی ها و اعتراضات گسترده جوانان انگلیسی بوده، معترضان برای سازمان دهی تظاهرات روز شنبه از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر استفاده می کنند.

جنبش تازه تاسیس «لندن را تسخیر کنید» هدف از شرکت در تظاهرات روز شنبه را جلب توجه افکار عمومی به نظام های اقتصادی ای که ریشه اصلی نابرابری ها  در جهان هستند، عنوان کرده است.

این جنبش طی بیانیه ای با اعلام حمایت از جنبش اعتراضی وال استریت اعلام کرد: «ما نیز عضو جنبش 99 درصد هستیم. در حالی که بانک ها با برخورداری از معافیت های مالیاتی در حال ثروت اندوزی هستند، مردم این کشور به سختی با تبعات بحران اقتصادی ای که در بوجود آمدن آن هیچ نقشی نداشته اند، دست و پنجه نرم می کنند.»

در یونان نیز گروه های سازمان دهنده اعتراضات علیه سیاست ریاضت اقتصادی، حمایت خود را از جنبش اعتراضی  وال استریت اعلام کردند.

دسپینا اسپانو، عضو اتحادیه بخش خدمات عمومی یونان در گفتگو با رویترز گفت: «من به وضعیت کنونی خوشبین هستم. زیرا ما تا پیش از این چنین اعتراضاتی را شاهد نبوده ایم.» وی افزود:«هیچ هماهنگی ای در کار نیست. همه این اعتراضات خودجوش بوده است و کسی نمی تواند این اعتراضات  را مطابق میل خود هدایت کند.»

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز با تهیه گزارشی از نیویورک به نقل از کل لسن یکی از سازمان دهندگان اعتراضات  ابراز امیدواری کرد که جنبش اعتراضی وال استریت الهام بخش جوانان بیکار ژاپنی قرار گیرد.

همچنین گزارشها حاکی است که جنبش مردم آمریکا در اعتراض به سیاست های غلط نظام سرمایه داری ممکن است برای ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه نیز مشکلاتی را ایجاد کند.

اعتراضات در آمریکا ممکن است، زمینه اعتراضات را در روسیه علیه مشکلات عدیده اقتصادی که ریشه در دوران جنگ سرد دارند فراهم سازد. در صورت شکل گیری اعتراضات در روسیه شرایط برای پوتین که خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه آماده می کند بسیار پیچیده و مشکل خواهد بود.

جولای امسال پوتین رفتار آمریکا را در اقتصاد جهانی رذیلانه توصیف کرده بود.وی همچنین در ماه اوت آمریکا را انگل اقتصاد جهانی خواند. پوتین و مدودف تا کنون در سخنرانی های عمومی اشاره ای به معترضین نکرده اند، اما شبکه های تلویزیونی دولتی گهگاه اشاراتی به معترضین می کنند.
مجله اقتصادی هنگ کنگ در سرمقاله خود نوشت: «جنبش اعتراضی وال استریت از اختلاف شدید طبقاتی در جامعه آمریکا نشئت گرفته است. اکنون به نظر می رسد جرقه ای که در منهتن نیویورک زده شده، به آتشی مهیب تبدیل شده که علاوه بر آمریکا بسیاری از کشورهای غربی را در برگرفته است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بنام ا... پاسدار حرمت خون شهیدان....... گوشزد به کسانی که اثرات خون شهدا را جدی ننننمی گیرند .... همه این حرکتها در جهان حتما جزیی از اثرات خون پاک شهیدان و نفس امام ره .... می باشد .. ومکرو و مکرا... والا... خیرالماکرین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل