بازدید 11785
آيا واقعا سير تورم نزولي است؟

کاهش تورم به بهای تغییر سبد

افزایش قیمت برخی از کالاهای پر مصرف همچون لبنیات در روزهای اخیر، این ذهنیت را در میان عموم مردم پدید آورده است که کاهش تورم در مرداد ماه به دلیل افزایش نیافتن سطح عمومی قیمت‌ها نیست، بلکه به دلیل حذف برخی از کالاهاست که روند افزایشی داشته‌اند.
کد خبر: ۱۹۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۸ 25 September 2011
سرويس اقتصادي ـ   سال‌هاست که افزایش پی‌درپی قیمت‌ها، اقتصاد بیمار ایران را آزار می‌دهد، حال آن که عموم مردم به افزایش قیمت‌ها در سال عادت کرده‌اند و هیچ کس از شنیدن خبر افزایش تورم شگفت‌زده نمی‌شود. در نقطه مقابل خبر کاهش تورم در سال‌های اخیر، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کند.

به گزارش «تابناك»، در پی افزایش سطح عمومی قیمت مواد خوراکی در جهان و اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و به دنبال آن، آزادسازی بهای حامل‌های انرژی، همگان انتظار افزایش چشمگیر تورم را داشتند و بسیاری از صاحب‌نظران به گفته سید شمس‌الدین حسینی، افزایش 60 تا 70 درصدی تورم را پیش‌بینی می‌کردند، ولی با توجه به تدابیر دولت و بنا بر گفته محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، افزایش تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، تنها 6.4 درصد مستقیم و غیر مستقم بوده است.

آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تا تیر ماه، حاکی از افزایش نرخ تورم در چهار ماه نخست سال بوده و بنا بر آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم چهار ماه نخست سال به ترتیب 15.3، 16.7، 18.2 و 19.7 به ثبت رسیده که روندی افزایشی است.

این در حالی است که دولت در تدابیر خود، بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور به تثبیت قیمت‌ها کرده و به عبارت دیگر، آزادسازی قیمت‌ها، تنها در حامل‌های انرژی، کامل به اجرا درآمده و هنوز اقتصاد ایران، شوک افزایش قیمت‌ها را متحمل نشده است.

در عین حال، مرکز آمار ایران که به علت متفاوت بودن معیار‌های محاسبه، نرخ تورم را معمولا بالاتر از بانک مرکزی اعلام می‌کرد، تورم مرداد ماه را پس از تغییر دادن سبد کالایی 19 درصد اعلام کرد.

مرکز آمار ایران در محاسبه تورم مرداد ماه، تنها بهای 297 قلم کالا را به عنوان سبد مصرفی خانوارها در نظر گرفته است، در حالی که پیش از این، مرکز آمار و بانک مرکزی، هر دو، 359 قلم کالا را در محاسبه نرخ تورم در نظر می‌گرفتند.

اين در حالي است كه فشارهاي ماه‌هاي گذشته بر اين مركز و نپذيرفتن آمارهاي ارایه شده از سوي اين تنها مرجع قانوني و اعلام آمارهاي كلان اقتصادي در كنار آمارهاي اعلام شده بانك مركزي، سبب بروز تنش‌هايي شده بود كه مي تواند سبب اين تغيير رويه باشد.

افزایش بهای برخی کالاهای پر مصرف همچون لبنیات در روزهای اخیر، این ذهنیت را در میان عموم مردم پدید آورده است که کاهش تورم در مرداد ماه به دلیل افزایش نیافتن سطح عمومی قیمت‌ها نیست، بلکه به دلیل حذف برخی کالاهاست که روند افزایشی داشته‌اند.

بنابراین، گویا با نبود آزادسازی قیمت‌ها و غیر واقعی بودن قیمت بسیاری از کالاها در اثر فشار به توليدكنندگان و تغییر سبد محاسبه نرخ تورم، کاهش نرخ تورم حاصله ـ که شمس‌الدین حسینی و محمود بهمنی، تحقق آن را براي ماه‌هاي آينده پیش‌بینی کرده‌اند ـ تنها برای کنترل انتظارات تورمی و جلب افکار عمومی است.

در این باره باید گفت که فشار به تولیدکنندگان برای تثبیت قیمت‌ها، سبب شده است که بسیاری از كارشناسان، پیش‌بینی رکود اقتصادی در ماه‌های آینده را داشته باشند؛ بنابراین، با توجه به وجود تورم مزمن در اقتصاد کشور، به نظر می‌رسد، باید در صورت ادامه این روند، انتظار رکود تورمی را برای اقتصاد ایران داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
فعلا فاز اول طرح انجام شده و تورم واقعی 30 درصد است همه اقلام حداقل 30 درصد رشد داشته و تا فاز سوم طرح یارانه ها اگر افزایش تورم را حداقل 30 درصد برای هر فاز بگیریم در فاز سوم طرح حداقل 90 درصد می شود
آمار غیر واقعی دولتی بانک مرکزی و اداره آمار فقط از طرف خودشان مورد قبول است نه از طرف مردم و صنایع و دامداران و بخش خدماتی خود دولت و ....
اضافه حقوق کارمندان به مقدار تورم واقعی افزایش نیافت و مقدار یارانه ها برای افزایش قیمتها کافی نیست و این طرح یارانه ها در همان فاز اول به شکست انجامید و مردم خواهان توقف این طرح و برگشت قیمتها به حالت قبل هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
3 تا تورم 30 درصدی وقتی رو هم بیان یه چیزی تو مایه های 120 تا 130 درصد میشه
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
30 درصد تورم در هر مرحله یعنی 45 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت اولیه در مرحله سوم :
مثال: اگر قیمت کالایی در ابتدای مرحله 100 ریال باشد در مرحله سوم 219 ریال می شود که با تقسیم دو عدد افزایش 45 درصدی حاصل می شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
آقا محسن اگر کالای 100 ریال به 219 ریال افزایش یابد یعنی در کل 219 درصد افزایش یافته نه 45%! و 219% را اگر تقسیم بر 3 کنیم میانگین افزایش آن 73% می شود خواهشا شما مثل بانک مرکزی و دولت از صفرهای تورم نزنید!
علی علا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
حقوق بازنشتگان در تورم چقدر هست وای بروزیکه خدا بر همه چیز اگاه هست مردم مسلمان اگاه را بر اگاهان اگاه سازد
به جای این ادعاها سبد مصرفی را ذکر نمایید درامدها و رشدش را بیاورید رشد مصرف را ذکر بکنید مدل تحلیلی را ارایه کنید و را حل بدهید
راستي زرشك جزو سبد است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
زرشك كه خوبه ! داروي نظافت و سنگ پا و تيغ ريش تراشي و ... جزء اقلام سبد هست
هويج ، لبو، شلقم جزو كدام سبد است
تا فاز سوم سبد مصرفی برای نشون دادن کاهش تورم به 20 تا میرسه واقعا خجالت داره تورم بیداد میکنه بعد میگن ما گرسنه نداریم
به وحدانیت خدا قسم کسی نیست به بطور واقع بینانه فشار تورم را بر قشر آسیب پذیر ارزیابی بکند. بابا تورم بیشترین فشار را به افراد بد بخت جامعه وارد می کند. یک سری به این افراد بی بضاعت بزنید و واقعیت ها را خودتان ببینید. با تشکر از تابناک
تورم یعنی کندن قسمتی از پول مردم بحساب دولت . هر سال بین بیست تا سی در صد کاهش ارزش ها - از اول انقلاب تا حالا چه شده ، سکه 100 تومانی حالا شده 700000 تومان - چه کسی سود برده - من که بنودم - فلان کشور چه می کند که تورم ش صفر است ؟
بجاي اينكه همش از سبد مصرفي دم بزنيد و بگوييد كه سبد مصرفني را تغيير داده اند لطف كنيد فايلي از اين سبد مصرفي تهيه كرده و آن را در اختيار مردم قرار دهيد انوقت خود مردم بهتر مي توانند تورم را محاسبه كنند و ديگر كسي نمي تواند با حذف كالايي از سبد تورم غير واقعي تحويل مردم بدهد.
اینهم یک روش حل مسئله تورم هست. تغییر صورت مسئله شاید کار رو بجای برسونه که تورم منفی هم بشه !!
لطفا بفرمایید قیمت سبد خالی چند است ؟
سلام
تورم از نظر مردم یعنی افزایش قیمت :
1- نرخ اجاره خانه
2-نرخ قند و شکر
3- روغن
4- دارو و آمپول
5- نرخ یک آزمایش ساده سونوگرافی
6-نرخ یک آندوسکوپی از معده
7- نرخ ویزیت دکتر
8- نرخ یک عصب کشی از دندان
9- نرخ یک عدد روکش دندان
10-نرخ پنیر و کره
11- برنج
12- تخم مرغ
13-نان بربری و سنگک و لواش و تافتون
14- یک کیلو آلو خورشتی
15- یک کیلو میوه
16- نرخ کرایه تاکسی
17- نرخ یک باک بنزین پراید قسطی
18- قبوض برق و گاز و آب و تلفن
19- هزینه ثبت نام مدرسه
20- هزینه ماهیانه مهد کودک
21- یک عدد کیک و شکلات برای بچه
22- قیمت یک جلد کتاب
23- یک کیلو رب گوجه فرنگی
24- یک قوطی کنسرو تن ماهی
25- لیموترش آبگیری
26- بلیط مترو و قطار و اتوبوس و هواپیما
27- ثابت ماندن حقوق یک مهندس و کارگر و ...

*** آمارسازان بدانند که مردم شدت آزارندگی گرانی و تورم را با پوست و گوشت و استخوانشان لمس میکنند و میدانند که این آمارهای ساختگی، صرفا بین خود حکومتی ها، کاربرد دارد.

ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان.
ما شکایتمان را به پیشگاه خدای روزی ده و مهربان میبریم- وای به حالتان در روز رستاخیز که برای دو روز مقام و پول بیشتر، دنیا و آخرتتان را بسیار ناشیانه و فاجعانه فروختید. یادش بخیر که زمانی "مسئولیت" واقعا مفهوم مسئولیت داشت و ...
در حال حاضر با هر تعداد قلم کالا تورم حدود 40 در صد هست.
یعنی مسئولین فکر می کنند مردم تورم را حس نمی کنند این آش اینقدر شوره که همه می فهمند خود انتظارات مردم تورم زاست چه برسد به اینکه بخواهیم با اعداد و ارقام بازی بکنیم
وقتی هیچ رسانه داخلی جرات تحلیل و ارائه نظر ندارد واقعا شهامت شما را برای درج نظرات مردم باید ستایش نمود .
اي تابناک بازهم پيغام ميدم ميدونم باز هم نميزنيش ولي از دل ميگم:
خاک بر سر هر چي دروغگو کمر مردم زير بار اينهمه گراني در آمده باز اين دولت مردان بي کفايت دنبال آمارهاي زفرتي خودشونند اينها نميدونم چقدر مردم رو نادان فرض کردن البته نبايد بفهمند آمارها رو همان اختلاس گراي خوشون ميدن بايدهم از نظر اونها پائين باشه
میخو ا ستم تشکر کنم ا ز کسا نی که با عث ا ین تو ر م سر سا م ا و ر شد ند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
این برادرمون یادش رفت درخواست اصلی را مطرح کنه : تورم کمه لطفاً بیشترش کنید
فعلا که بانک مرکزی از داخل به اقتصاد ایران حمله کرده! دلار رکورد تاریخی خود را با اینکه در دنیا در حال کاهش است در ایران به قیمت 1283 تومان رسید!
رسانه ها سکوت کردند- اقتصاد کشور متلاطم هست- درآمد ارزی معلوم نیست در حساب کدام یک از مسئولین هست- مجلس فقط نگاه می کند- قوه قضایه گاهی فقط یک داستانی تعریف می کند و سکوت می کند!
معمولا در تمام دنیا نهادهای نظارتی و مانیتور کننده، نهادهای کاملا مستقل و غیر سیاسی هستند که همین امر به اعتبار جهانی آنها می افزاید. مثلا وقتی اعلام کنند سرعت اینترنت در فلان کشور فلان مقدار است این سخن از چنان اعتباری برخوردار است که همه به آن استناد می کنند. ما تمام نهادهای نظارتی و کنترل کننده را در دل همان اجرا قرار می دهیم تا هر عدد و رقمی را که دوست داریم به مردم خود اعلام کنیم و به همین دلیل حتی خود دولت هم در برخی موارد اعداد و ارقام خود را قبول ندارد چه رسد به مردم
بابا دست بردارید از این کارها به خدا نگاه کنید وی بر مردم این هم انقلاب اسلامی
تورم 30 درصد،اصلا 15 درصد خودتون-چرا حقوق کارمندا رو 6 درصد اضافه میکنید تا هر سال قدرت خریدشون کمتر شه؟؟؟؟؟
بنازم به اين رقم تورم بابا به كي بگم تخم مرغ 280 تومان
دوست عزیز قیمت کالا 100 ریالی اگر 219 ریال بشود یعنی 119=100-219 ریال افزایش که میشود 119% افزایش
که این عدد تقسیم بر سه میشود حدود 40% برای هر سال.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی