بازدید 28133

در حاشیه دستور توقف فروش بستنی طلا

بسترسازی برای جولان و مانور فخرفروشان کاخ نشین و انگشت گزیدن کوخ نشینان و مستضعفین حتما حرمتش از روکش طلای بستنی برج میلاد بیشتر است. ای کاش مسئولین محترم برای تصمیمات اجتماعی خود نیز از مرجع و ولی فقیه استفتاء می کردند.
کد خبر: ۱۸۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۴ 04 September 2011
سایت الف نوشت:

پس از انتشار اخبار و گزارش های فروش بستنی 400 هزار تومانی در رستوران برج میلاد، ساعاتی پیش شهرداری تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که فروش این بستنی خلاف شرع و قانون است و شهرداری از فروش آن جلوگیری می کند.

این اطلاعیه اگر چه واکنش به انتقادات از شهرداری تهران است اما در بطن خود چند پرسش بدون پاسخ دارد.این دومین بار است که رستوران برج میلاد در خصوص فروش غذا و بستنی خبرساز شده است.

پیش از این نیز خبری منتشر شد که در برج میلاد غذای 170 هزار تومانی و 270 هزار تومانی سرو می شود. این خبر نیز هم زمان جنجال ساز شد. با این حال اگرچه شهرداری تهران نسبت به خبر اول هیچ واکنشی نشان نداد، اما فروش بستنی روکش طلا را تحمل نکرد و نسبت به فروش آن اعتراض کرد.

اما چه چیز باعث شد شهرداری نسبت به این خبر واکنش نشان دهد و چرا این واکنش کافی نیست؟

خبر فروش بستنی روکش طلا چندروزی است که در محافل خبری پیچیده و هر کس هم از زاویه خود به این موضوع پرداخته است. این انتقادات زمان اعلام خبر فروش غذای 200 یا 300 هزار تومانی هم مطرح شد. اما شهرداری آن زمان نیازی به پاسخگوئی و صدور اطلاعیه ندید.

اما امروز اول صبح، خبری منتشر شد که ظاهرا همین خبر، شهرداری را وادار به واکنش کرده است.خبر این بود که یک استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری تاکید دارد که فروش این نوع بستن- بستنی روکش طلا- خلاف شرع است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر نیز اطلاعیه شهرداری تهران صادر شد. در این اطلاعیه تاکید شده است که ، پس از اطلاع از حرمت شرعی چنین اقدامی ، دستور توقف موضوع صادر شده است. البته حساسیت شهرداری تهران نسبت به حکم شرعی فروش چنین بستنی ستودنی است. اما این واکنش از روی انفعال است.

آنچه که مهمتر از حکم شرعی این دست کالا ها است اثر اجتماعی آن است. اینکه شهرداری تهران باعث و بانی فروش بستنی حرام شود حتما بد است اما اثر اجتماعی فروش این کالاها در مملکت اسلامی حرمتش صدچندان بیشتر است.

اگر گناه اجتماعی فروش این نوع بستنی، بیشتر از حرمت خوردنش نباشد کمتر از آن نیست. حساسیت شهرداری به حلال و حرام شرعی حتما مایه مباهات است اما بی توجهی به آثار اجتماعی توزیع این کالا ناشی از ضعف تحلیل درست از فلسفه حکومت اسلامی است. به همین دلیل است که باید از مسئولین شهرداری تهران پرسید که چرا زودتر از این ها جلوی فروش این نوع بستنی را نگرفتند و چرا با گذشت یک ماه از انتشار خبر غذای 200 و 300 هزار تومانی در برج میلاد هنوز اطلاعیه ای صادر نشده است؟

اگر روکش بستنی بجای طلا، نقره و یا مس بود همچون شیر مادر حلال می شد؟ بستنی و غذای چند صد هزار تومانی طی چند ماه گذشته در رسانه های خارجی بازتاب بسیار منفی داشته است و مخاطبین این رسانه ها درباره انقلاب ایران و ماجرای طبقات اجتماعی آن به بحث نشستند. نمونه ای از اظهارنظرهای مخاطبین این رسانه ها درباره رستوران برج میلاد را الف مدتی پیش منتشر کرد.

شهرداری تهران در حکومت اسلامی و بر فراز برج میلاد، رستورانی را علم می کند تا طبقات برتر بالاتر نشینند و از همان بالا، دیگران را کوچکتر ببینند و بخندند و لذت ببرند و بیشتر فخر کنند!

بسترسازی برای جولان و مانور فخرفروشان کاخ نشین و انگشت گزیدن کوخ نشینان و مستضعفین حتما حرمتش از روکش طلای بستنی برج میلاد بیشتر است. ای کاش مسئولین محترم برای تصمیمات اجتماعی خود نیز از مرجع و ولی فقیه استفتاء می کردند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۶
باعث تاسف است برای مملکتی که مسولین ان دم ازعدالت میزن
خدا را شکر که با جلوگیری ازفروش بستنی با روکش طلادربرج میلاد مشکل به وجود آمدن طبقات اجتماعی در کشور اسلامیمان حل شد.
نام کشوری اسلامی برای مردمی با چنین فرهنگی............!!!!
ای کاش مسؤولین کمی به فکر فقرا و حتی طبقه متوسط که با سیلی صورت خود را سرخ و آبروی خود را حفظ میکنند باشند.....
زندگی در کشور ما سخت شده...
آها یعنی اگه این رستوران نبود اختلاف طبقات مشخض نبود!!!!؟!؟!؟!؟
بگردید ببینید مشکل کجاست آقا!
روکش طلا واسه سلامتی ضرر نداره؟
چه چیزهایی ککه در ایران اتفاق نمی افتد
بابا بالاخره رییسی که حقوق 29 ملیون تومانی، فوتبالیستی که قرارداد یک ملیاردی و مجری که دستمزد دقیقه ای 65 هزار تومانی میگیرند نباید رستورانی برای خود داشته باشند. والله این ظلم است به این جماعت! بنده خدا ها دق می کنند ها یک دفعه!! من گفته باشم ! اصلا این بستنی های 400 هزار تومانی و غذاهای میلیونی برای تعدیل ثروت است شما نمیدانید؟ خوب فکر کنید اقایان نق نقو!!
حتما باید پولدارا برن دبی پول خرج کنن تا اوقات شما تلخ نشه و اونا پولدارتر شن!؟
بس کنین این حرفای عوامفریبانه را مساله شرعی کاملا درست است اما اگر می خواهید کاری کنید با بهبود وضع اقتصاد جلوی پول های بادآورده را بگیرید
لطفا سعی هم نکنید مردم را به زور به بهشت بفرستید ! وگرنه مانند مساله حجاب که هر روز بدتر از دیروز میشه . . .
1- طلا و برخی فلزات و شبه فلزات دیگر اگر بیش از حد ( برخی در حد میکروگرم ) وارد بدن شود باعث عوارض جبران ناپذیر در بدن میشه.

2- قیمت این بستنی به اندازه چهار پنجم حقوق یک ماه من و اکثر مردمه. کسی حاضره برای یک بستنی چهارصد هزار تومن بده که پول بااااااااد آورده داشته باشه یعنی افراد ثروتمندی که برای به دست آوردن ثروت تلاش کردن هم حاضر نیستن واسه یک بستنی اینقدر بدهند.
حسودی؟؟ تو هم پول در بیار برو اون جا به جای 170 تومان، 500 تومن غذا بخور. من ندارم که برم اونجا، اما نمی گم در رستوران را تخته کنن، هیچ کی نره!
شهرداری یه فکری به حال این چاله چوله های توی خیابونها بکنه ، که از لحاظ شرعی هم خوب نیست ؛ مردم چه گناهی کردن که همش باید پولِ کمک فنر بِدن
خوردن چنین بستنی ای اوج شهوت شکم و رذالت و خواری انسان در برابر شکم است. خوردن چیزی که جذب بدن نمیشود و سودی که ندارد هیچ بلکه به ضرر(مالی و جانی) هم نزدیکتر است از نظر عقلانی و شرعی مردود است. اگر پولبعضی ها زیادیست بهترین راه آن کمک به نیازمندان است که محتاج تکه نانی برای سیر کردن خود و خانواده شان هستند.
حدیثی از بزرگان دین : انسان ظرفی را بدتر از شکمش پر نکرد.
azizane man to in donya harchizi ye gheymati darad mosalaman jayegahe an resturan ba resturane sarekucheye ma motefavet ast chera inghadr shoma kootah bin hastid?chera mikhahid sarmayegozaran ra farari bedahid?hatman mardom bayad poolhashuno to dubai va... kharj konand??aslan mikhahid borje milado kharabesh konid ta digaran az bala mardom ra riz nabinand anvaght hatman tamame moshkelate eghtesadi ,siyasi,ejtemayi va... hal khahad shod ,ya ali....
نظر شما درست است.
وقتی توی این مملکت پول های میلیاردی یک شبه وارد حساب آدم‌ها می‌شود باید یک جایی توی همین مملکت خرج شود.
اینقدر کوته بینانه به موضوع ها نگاه نکنین. بگین چرا بستنی خریدار دارد نه اینکه چرا بستنی فروش هست؟
من که متوجه نشدم اولا چطور طلا روی بستنی ریخته میشه دوما چطور خورده میشه؟!!!!!
مگر برج میلاد را برای رستورانش ساخته اند؟ مگر برج میلاد را برای بستنی فروشی ساخته اند؟ پس چرا اسمش را برج البستنی نمی گذارند؟ راستی این پول ها از جیب چه کسانی در می آید و به جیب چه کسانی می رود؟
آقا این چه مبطلاتیه که می گین .هرچی پول بدی همون قدر هم آش می خوری .داری پول بده غذای 300 هزار تومانی بخور اگر عم نداری نخور
همه مشکلات کشور حل شد دست گلتون درد نکنه !!!!!!
با ماليات كم درامدان به كام پولداران
شهرداری وقتی ماهی سیصد میلیون تومان از رستوان اجاره میخواهد دیگر نمیتواند به او بگوید غذای پرسی 170 هزارتومن نفروش. گویا شرکت گرداننده رستوران گفته بود با خرج غذا و کارمندان و امثالهم هزینه ماهانه اش 600 تا 700 میلیون تومان است. یعنی روزی 22 میلیون تومان هزینه. خوب اگر این غذای 170 هزارتومنی 100 هزار تومن هم سود داشته باشد طرف باید 200 پرس بفروشد تا فقط خرجش در بیاید. کجا پیدا میشوند 200 نفر در تهران که بتوانند 170 هزارتومن بابت یک پرس غذا بدهند؟
من یه آدم معمولی هستم و قصد دفاع از هیچ کسی رو ندارم ... ولی یاد گرفتم منطقی فکر کنم نه مثل نویسنده این موضوع احساسی !

آقا/خانم نویسنده ...
خود شما اگر پولت از پارو بالا می رفت ... اگر زیر پای بچه ات ماشین چند ده میلیونی و پول تو جیبی بچه ات از حقوق ماهیانه یه کارمند و کارگر بیشتر بود ؛ بستنی چند صد هزار تومنی رو برای امتحان هم که شده نمی خوردی ؟
اصلاذنباید حکومت اجازه دهد چنین اتفاقاتی رخ دهد..بستنی 400 هزار تومانی انهم تو مملکت ایران و یا غذای با ان قیمت خلاف ارکان حکومت علی است
مملکتی که برای مردان استفاده زیور آلات از طلا حرام می باشد چرا برای خوردنش محدودیتی نیست ؟
چرا آقایان مراجع سکوت کرده اند؟
من واقعا نمی دانم کجای این کار اشکال داشته ، یعنی با این کار فاصله طبقاتی بر طرف می شود این مسائل در اقتصاد ازاد دنیا حل شده بالاخره باید در اقتصاد به یک اصولی پایبند بود این مسائل باعث رونق اقتصاد خواهد شد دوست دارم یکی از دوستان اقتصاد دان این موضوع را برایم تحلیل کند لازم به ذکر است که بنده کارمند بخش دولتی هستم و ماهیانه 800 تومان درآمد دارم اگر این کار عیب است داشتن ماشین 300 میلیونی و خانه 7 میلیاردی و سگ 50 میلیونی و ... که بیشتر عیب است پس آن را هم از ایشان بگیرید تا دیگر فخر نفروشند به نظر من با احساس نمی شود اقتصاد را درست کرد باید بالاخره با یکی از اصول علمی اقتصاد ثابت کرد که فروش کالای سوپر لوکس برای اقتصاد ایران خوب نیست تا ما هم بدانیم چرا؟؟؟
پول یک ماه حقوق من یعنی یک بستنی می ارزد؟
من خودم کارمندم. ولی این چه حرف مسخره ای هستش که میزنید. کسی که پولش رو داره پس کجا خرجکنه؟ باید بره دبی و ترکیه خرج کنه. بذارین توی خود ایران خرج کنه؟ وقتی که سالن برج میلاد رو به میلیارد تومن خود شهرداری اجاره میده. کسه که اجاره کرده باید پول اجاره رو در بیاره. همین کار هم یک جور توریست جمع کردنه. بذارین پولدارای دنیا بیان اینجا پولشونو خرج کنن. چقدر بعضی ها کج فهم هستن
مانور تجمل که میگن همینه. تازه دارندگی برازنگی است
من که حقوقم ماهی 4300 تومنه. ولی به نظر من سرو غذای 200 یا 400 هزار تومنی مشکلی نداره. به هر حال یه عده دارند دیگه. نمیشه که همه مثل هم باشند.
حرمت اغذیه بجای خود حتما باید به آن پرداخت ولی در مورد قیمت چرا که نه؟ کسی که پول بیشتری دارد دلش می خواهد در مکان بالاتری و بهتری بنشیند و غذا بخورد . با این استدلال شما نباید یک کت و شلوار گرانقیمت در بازار فروخته شود چون همه نمی توانند بخرند!
مکه می خوای بری باید از چهل تا همسایه ات مطمئن باشی بعد بری حکم به این روشنی بعد یه بستنی طلا میخوای بخوری معلوم نیست که حلال یا حرام؟؟
خوب یعنی کسی که تو خیابان تهران بنتلی سوار می شه که بیش از 1 میلیارد تومن پولش اینم حرام می شه که.. نمیشه نه؟؟ حضرت رسول فرمودن که آخر الزمان پوسته ای از اسلام فقط باقی می مونه
دلم برای این بستنی تنگ میشه باید به مامانم بگم از این به بعد تو خونه برام درست کنه تا ساعت 5 صبح با ناهار ظهرم با خودم بیارم سرکار تا بعد از یه روز کاری بزنم به رگ تا همه خستگیم از تنم بره بیرون و همه فحش ها و تحقیر های رئیسهام یادم بره
به راستی کسانیکه در برج میلاد غذای دویست هزار تومانی یا بستنی 400 هزارتومانی میخورند چنین پولی را از کجا آورده اند
یه موقع سعدی گفت:
من از بینوایی نیم روی زرد
غم بینوایان رخم زرد کرد

حالا باید بگه
غم بی غمی بستنی زر کرد!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار