بازدید 9295
شرحی از اوضاع داخلی لیبی و وضعیت دستگاه دیپلماسی؛

در پایین‌ترین سطح دیپلماتیک هم در لیبی نماینده نداریم...!

از این سو، سفارتخانه ایران که از همان آغاز شورش‌های مخالفان در لیبی به محاق تعطیلی درآمده است، هنوز بازگشایی نشده و در چنین شرایطی که سفارتخانه ایران در این کشور فعال نیست، به سختی می‌توان بنیان‌های یک ارتباط موثر با انقلابیون این کشور را پایه‌گذاری کرد. این در حالی است که بسیاری از متحدان قذافی، با شناسایی درست زمان، اکنون می‌کوشند خود را به عنوان متحدان جدید انقلابیون معرفی کنند.
کد خبر: ۱۸۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۴ 29 August 2011
سرویس سیاست خارجی ـ در حالی که انقلابیون در لیبی به صورت نسبی بر کشور مسلط شده‌اند، با وجود این، اخبار و اطلاعات رسیده از لیبی، حکایت از این دارد که وزارت خارجه ایران هنوز نتوانسته است به صورت موثری مجاری ارتباطی برای ایجاد رابطه با این انقلابیون پیدا کنند.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که سفارت‌خانه‌های کشورهای دیگر به نوبت در طرابلس، پایتخت لیبی، در حال بازگشایی است و این کشورها، زمان کنونی را بهترین زمان برای ایجاد ارتباط موثر با دولت و شخصیت‌های سیاسی آینده لیبی می‌دانند.

بنا بر این گزارش، در مقاله‌ای که در یکی از نشریات اقتصادی ترکیه روز گذشته منتشر شده بود، نویسنده به بازرگانان و سیاسیون ترکیه هشدار داده بود، یا در همین زمان کنونی باید برای سرمایه‌گذاری وارد لیبی شوند و یا برای همیشه، سرمایه‌گذاری در این کشور را فراموش کنند؛ این هشدار صریح ترک‌ها برای تسریع در سرمایه‌گذاری و ایجاد ارتباط با نظام جدید لیبی، در حالی است که سیاستمداران این کشور، از جمله کشورهایی بودند که تا مدت‌های زیادی از شناسایی مخالفان قذافی به دلیل منافع اقتصادی ـ که در زمان قذافی داشتند ـ خودداری می‌کردند.

اما از این سو، سفارتخانه ایران که از همان آغاز شورش‌های مخالفان در لیبی به محاق تعطیلی درآمده است، هنوز بازگشایی نشده و در چنین شرایطی که سفارتخانه ایران در این کشور فعال نیستند، به سختی می‌توان بنیان‌های یک ارتباط موثر با انقلابیون این کشور را پایه‌گذاری کرد. این در حالی است که هم‌اکنون بسیاری از متحدان قذافی، با شناسایی درست زمان، می‌کوشند خود را به عنوان متحدان جدید انقلابیون معرفی کنند.

گفتنی است، در دوره زمامداری معمر قذافی، رابطه دولت ایران با حکومت لیبی هیچ گاه به صورت رابطه دو دولت دوست نبود و موضوع ربودن امام موسی صدر توسط حکومت قذافی، همیشه به عنوان یک معضل در روابط دو کشور باقی ماند؛ افزون بر این، جمهوری اسلامی ایران، هیچ گاه معمر قذافی را به عنوان حاکمی مسلمان و خردمند که بتواند بازیگری اصلی در تحولات جهان اسلام باشد، به رسمیت نشناخت و به ضرورت و به مناسبت‌هایی، جرقه‌هایی در روابط دو کشور زده می شد، ولی هیچ گاه بهبود در روابط دو کشور، حالت همیشگی به خود نگرفت؛ بنابراین، هم‌اکنون انقلابیون لیبی را ـ که درصدد ایجاد کشوری نوین هستند ـ می‌شود با بررسی و کار عمیق دیپلماتیک شناخت و به تدریج، زمینه‌های مشترکی را میان آنان و منافع جمهوری اسلامی ایران در لیبی فراهم آورد. از این روی، بسته بودن و تعطیلی سفارت ایران در لیبی، کشورمان را از یک فرصت تاریخی برای بهره‌برداری دیپلماتیک و اقتصادی در یکی از کشورهای مهم آفریقا بی‌بهره می‌سازد.

هرچند هم اکنون مردم لیبی از کمبود و قيمت‌هاي سرسام آور، کلافه به نظر مي رسند و همین افزايش مشکلات برق و آب سوخت، مي‌تواند نگاه مردم را به انقلابيون عوض کند، این بهانه‌ای نمی شود که دستگاه سیاست خارجی کشورمان با احتیاط بیش از اندازه به سمت انفعال و بی‌عملی در این زمینه حرکت کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
چون سفارت در دیپلماسی کشور ما یک هتل به نظر میاد و سفیر شدن، بعنوان دوره ی استراحت. بنابراین کسی مرض نداره دوره ی تفریح و استراحتش رو بره لیبی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
خب اگه دوست داري ميخواي تو رو الان بفرستيم ليبي به عنوان سفير. چون اين انقلابيون از ناتو دستور ميگيرن و اسمشون فقط انقلابيه. ناتو هم كه ايران رو دوست نداره، اگه بريزن و بكشنت هيچ موجودي به نجاتت نمياد عزيزم. اوكي؟
بر قراری روابط با یک کشور مستلزم پیش زمینه های مهمی است که ما هنوز در مورد لیبی هیچ کدام از ان موارد را نداریم . واصلا نمیدانیم انها تمایلی به بازگشایی سفارتخانه دارند یا نه .
من یک دوست لیبیایی دارم که می گه ما یه لیست داریم که در آن کشورها بر اساس زمانی که به ما پیوستند لیست شدند - ایران خیلی دیر به ما پیوست و ما ایران را به عنوان یک متحد حساب نمی کنیم.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
این دوست لیبیاییت مملکتش رو زیادی مهم فرض کرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
غلط کرد حتما عربستان و فرانسه تو لیست ایشون اولند !!!!
امروز دیپلماسی عمومی از طریق رسانه های وابسته کارکرد مهمتر از سفارت دارند البته الان فرصت مناصبی برای بازگشایی سفارت هست
رادان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
از دوستت بپرس یادش هست ناتو تانک های انقلابیون و هدف قرار میداد بعد میگفت اشتباه شده ولی عذرخواهی هم نمیکنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
ليبي انقدر موقعيت ژيوپليتيك بالايي نداره كه بخواد از كشوراي ديگه ليست تهيه كنه پر شكوه ترين انقلاب انقلاب مردم ايران بود وتنها كشوري كه ميتونه تو منطقه تنها رو پاش وايسه ونيازي به هيچ جا نداشته باشه ايرانه.به نظر مياد دوست ليبياييت يه كم متوهمه يا ليبي رو امريكا فرض كرده.
farzad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
حالا این دوست لیبیائی شما کی هست و چه جایگاهی داره که این بیانات رو میفرماید. که دوست دیگرمان لیبی رو مهم فرض نمیکنه.
به قول آقاي صالحي ما زير ژوستي کار مي کنيم. بعدا مي فهميد که ما سفير داشتيم ولي خودمون هم خبر نداشتيم
از صالحی بخاری بلند نمیشه و این هماان خواست جریان انحرافی از وزارت خارجه است
"در حال حاضر انقلابیون لیبی که درصدد ایجاد کشوری نوین هستند ! " تابناک بابا کجای کاری ؟ در لیبی همه این کارها با کمک ناتو انجام شد ! ناتوبمباران کرد داردسته قذافی عقب نشتند صحنه خالی شد انهاوارد صحنه "خالی " شدند ! درچنبن شرایطی که ناتو برهمه چیز بطور مستقیم مسلط است ؛ کل جریان که اولش باخیزش مردم شروع شد به بیراهه رفت . مردم سایر کشورها ی شمال افریقا وخاورمیانه با پس زدن مبارک وبن علی و و ، در واقع سعی درپس زدن غرب دارند . امادر لیبی وضع کاملا" شکل دیگری بخود گرفت . غرب سوار موج شد . حال اگردراینده نزدیک مردم لیبی سرشان شیره مالیده نشد و توانستند خود را از سلطه ناتو وغرب خارج کنند که بسیار خوب . وگرنه صدرحمت به انقلاب مخملی !! یاهو .
با سلام
کمی صبر کنید گرد و خاک ها که نشست خود لیبیاییها می آیند دنبال ما .کافی است که کمی با آمریکا رفاقت کنند بعد میفهمند دوست واقعی کیست.
سلام ... حالا اگر ديپلمات داشتيم و خداي ناكرده در حملات كشته بشن ، همين شما روزنامه نگارها مطلب مينويسين كه: چرا تا آرام نشدن اوضاع صبر نكرديم كه ديپلمات بفرستيم و چنين و چنان؛ شما روزنامه نگارها هم يك چيزيتون ميشه ها
با اين سيستم ديپلماسي ما بقول يارو ديپلماتيك يعنيييييييي چه؟
خيلي عجله نفرمائيد. اين هائي كه اكنون درليبي روي كارآمدندرا دقيقا مي شناسيد ازسوابق ونظرات آن ها تا چه حدي مطلع هستيد ازكجا مي دانيدازقذافي بدترنباشند.آيا به صرف مخالف قذافي بودن مي تواند صداقت وسلامت اين ها را تائيدوتضمين نمايد؟
تو این شرایط لیبی تنها کسایی و میفرستن اونجا که قصد جونشون و داشته باشن، مثل کامران نجف زاده
با سلام معاونت افريقا دنبال مسائل شخصي خودش است به فكر مملكت نيست وبراي همين هم دستگاه ديپلماسي ما منفعل است جاي شكرش باقي است معاونت افريقائي وزير ديروز از پست اش بركنار شد
شما تابناكيها اول لطف كنيد پرچم ليبي رو كه توسط انقلابيون معرفي شده به رسميت بشناسيد بعد حرف بزنيد كمي هم روي صداقتتون كار كنيد داريد ميشيد بي بي سي ايران
احتياجي به اين كارها نيست....بيداري اسلامي خودش كارش رو انجام ميده!!!
کشوری که سیاست استراتژیکی خود را بر پایه و اساس حمایت و پشتیبانی از مستضعفان و محرومان در هر نقطه ای از جهان، در برابر مستکبران و مستبدان بنا نهاده و خود اولین کشور رها یافته از دیکتاتوری و طاغوت در منطقه می باشد، بایستی جزو اولین ها باشد در حمایت از قیام های مردمی،منطقی و اساس گرا بر پایه ی مبانی مبین اسلام ، که در خروج بر حکومت های ظالم وطاغوتی قد برافراشته اند. والسلام
به فرض هم دیپلمات و سفیر در لیبی حضور داشت با توجه به نقش ناتو و غرب در ازادسازی لیبی هیچ جایی برای ما نبوده و نیست حداقل در کوتاه مدت. در ضمن ما که مثل ترکها به لیبی به عنوان یک بازار هدف نگاه نمی کنیم و اصولا چنین تفکری در دیپلماسی ما حاکم نیست پس نگران نباشید هیچ اتفاقی نمی افتد. ترکیه متحد غرب است و برای خودش سهم در نظر گرفته است. آیا در هیچ جنگی چه در اطراف خودمان تا دور دستها ما از مواضع ناتو و غرب حمایت کردیم وبابا طالبان و صدام را نابود کردند ما حمایت نکردیم . تا همین یکی دو روز پیش بود که تابناک طرح ایران برای پایان جنگ در لیبی را ارائه داده بود.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
آخرین اخبار
وب گردی