بازدید 9778
سردار مومنی اعلام کرد:

کاهش هزار نفری کشته های امسال

خوشبختانه از هنگامي كه قانون تصويب شد، به اجرا درآمده و امروز می بینيم كه در تعداد تصادفات منجر به فوت با كاهش هزار نفري نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته روبه رو هستيم/ نزدیک 403 نفر از رانندگان ظرف چهار ماه گذشته به نمره منفي 30 رسيده‌اند/ گواهي‌نامه اين تعداد از رانندگان براي سه ماه توقيف شد و اين در حالي است كه هزار و 806 نفر راننده به مرز نمره منفي بين بیست تا سی رسيده‌اند.
کد خبر: ۱۸۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳ 13 August 2011
کاهش شمار کشته های امسال، توقف شماره گذاری دو خودرو، هوشمند شدن تجهیزات و مدارک شناسایی خودرو و مالکین، آخرین آمار نمره منفی ها، ورود 840 هزار خودروی موتوری جدید به حمل و نقل کشور و ... از مهمترین محورهای نشست خبری رئیس راهور کل کشور بود.

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، فرمانده راهور ناجا گفت: خوشبختانه انجام اقدامات ايمني و اجراي قانون مبارزه با تخلفات راهنمايي و رانندگي، موجب شد در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته با كاهش هزار نفري تعداد كشته‌ شدگان در تصادفات روبه رو باشيم.

سردار اسكندر مؤمني، رئیس راهنمايي و رانندگي ناجا پيش از ظهر امروز در نشست خبري خود با نمايندگان رسانه‌ها با اعلام اين مطلب افزود: مقوله ايمني و توجه به آن از اهميت بالايي برخوردار است.

وي گفت: اهميت و نقش حفظ جان شهروندان، مقوله‌اي است كه همه كارشناسان نسبت به لزوم توجه به آن اشاراتي داشته‌اند و ما نيز در پليس راهور، همه تلاش خود را انجام داده‌ايم تا به اين مهم دست يابيم.

فرمانده راهور ناجا با اشاره به اين مطلب كه ايمني جان شهروندان محقق نخواهد ش، مگر آنكه برخي از ملزومات مورد نياز را خودروسازان رعايت كنند، گفت: اگر تمامي خودروها به ترمز ضد قفل و كيسه هوا مجهز باشند، مي‌توان اين اميد را داشت كه شمار كشته‌شدگان و مجروحان به جا مانده از تصادفات كاهش يابد.

سردار مؤمني تأكيد كرد: البته اين به آن معنا نيست كه رانندگان اجازه داشته باشند از سرعت مطمئنه تخطي كرده يا خدايي نكرده موجبات انجام تخلفات حادثه‌ساز را فراهم كنند.

وي همچنين به موضوع اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي و برخورد با رانندگان متخلف اشاره كرد و گفت: خوشبختانه از زماني كه قانون تصويب شد، به اجرا درآمد و امروز شاهد آن هستيم كه در تعداد تصادفات منجر به فوت با كاهش هزار نفري نسبت به چهار ماهه اول سال گذشته روبرو هستيم.

وي همچنين خاطر نشان كرد: در چهار ماهه اول امسال حدود 7 هزار نفر نسبت به سال گذشته كمتر مصدوم شده‌اند و تعداد 30 هزار تصادف نيز كمتر به وقوع پيوسته است.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از توقف شماره‌گذاري یکی از محصولات پرايد از اول مردادماه خبر داد و گفت: برابر اعلام قبلي اين محصول سايپا تا مردادماه فرصت داشت تا طبق برنامه زمان‌بندي نسبت به نصب كيسه هوا اقدام كند.

سردار اسكندر مومني روز شنبه با اشاره به اينكه در بحث ايمني خودروها فصل‌الخطاب قانون است و گذشت آن زمان كه قانون تصويب شود ولي پليس آنرا اجرا نكند گفت: امسال موضوع نصب كيسه هوا در دستوركار جدي پليس قرار گرفته و اميدواريم تا پايان سال اين امر عبور كنيم.

وي با اشاره به برنامه زمان‌بندي تعيين شده براي نصب كيسه هوا افزود: بر اين اساس شركت سايپا مكلف بود تا تيرماه نصب كيسه هوا را بر روي محصولات خود آغاز كند كه با توجه به عدم تحقق اين امر، پليس راهنمايي و رانندگي نسبت به توقف شماره‌گذاري دو محصول از خودروهاي پرايد اين شركت اقدام كرد.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه شركت توليد كننده اعلام كرده است كه نصب كيسه هوا را بر روي محصولات خود آغاز كرده، تصريح كرد: هم اكنون كارشناسان پليس در حال بررسي اين موضوع هستند كه در صورت صحت اين موضوع شماره‌گذاري اين محصولات دوباره از سر گرفته مي‌شود.

وي در عين حال به ساير خودروسازان هشدار داد كه در صورت عدم اجراي مصوبه نصب كيسه هوا بر روي محصولات توليدي خود شماره‌گذاري آنها نيز بسته خواهد شد.

بعيد مي‌دانم مسئولي به قانون دهن كجي كند

رييس پليس راهور ناجا همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص آخرين وضعيت شماره‌گذاري خودرو «فراز» گفت: از نظر پليس خودرو «فراز» همان خودرو «هُوو» است لذا شماره‌گذاري اين خودرو همچنان متوقف است چرا كه معتقديم هنوز اين خودرو مشكلات اساسي دارد و ورود و شماره‌گذاري آن به كشور مي‌تواند منجر به بروز فاجعه شود.

وي همچنين پايان شهريور ماه را آخرين مهلت شماره‌گذاري خودرو «روآ» اعلام كرد و در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخي مسئولان اين شركت مبني بر ادامه توليد اين خودرو افزود: بعيد مي‌دانم كه مسئولي مقابل قانون بايستد و اين گونه به آن دهن‌كجي كند.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه شركت توليدكننده اعلام كرده است كه هيچ برنامه‌اي براي نصب كيسه هوا روي «روآ» ندارد و نمي‌تواند ايمني آن را به حد استاندارد برساند، گفت: بر اين اساس، شماره‌گذاري اين خودرو برابر اعلام پیشین، از اول مهر ماه ممنوع بوده و پليس نسبت به مسدود كردن شماره‌گذاري آن اقدام مي‌كند.

رسيدگي به اعتراض تخلفات رانندگي دو مرحله‌اي شد

وي در ادامه با اشاره به قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي گفت: بر اين اساس هيات‌هاي رسيدگي به تخلفات رانندگي، جايگزين شوراهاي حل اختلاف شدند كه كار اجرايي آن در كل كشور به پایان رسيده و هم‌اكنون در تمامي استان‌ها اين هيأت‌ها مستقر شدند.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه رسيدگي به اعتراضات تخلفات رانندگي در كشور دو مرحله‌اي شده است، گفت: در مرحله نخست، فرد معترض به مراكز پليس + 10 مراجعه مي‌كند و در صورت اعتراض دوباره، موضوع را به هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات رانندگي مي‌برد كه رأي صادره در اين هيات‌ها قطعي و لازم‌الاجراست.

مالكان خودروها هرچه سريعتر نشاني و تلفن همراه خود را در مراكز پليس +10 اصلاح كنند

وي در ادامه با اشاره به اينكه بر پایه يكي ديگر از مفاد قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي، راهنمايي و رانندگي مكلف است تا جريمه مالكان خودروها را به اطلاع آنها برساند، گفت: بر اين اساس راهور ناجا جريمه مالكان خودروها را به آخرين شماره و آدرسي كه در بانك اطلاعاتي خود وجود دارد می فرستند؛ بنابراین، مالكان خودروها باید هر چه سريعتر، جديدترين شماره تلفن همراه و نشاني خود را با مراجعه به مراكز پليس+10 اصلاح كنند تا اين موضوع به اطلاع آنها برسد.

محروميت 404 نفر از رانندگان

رييس پليس راهور ناجا همچنين با اشاره به اينكه در چهارماهه نخست سال جاري 465 هزار خودرو و 375 هزار دستگاه موتورسيكلت جديد شماره‌گذاري شدند، گفت: بر اين اساس 840 هزار وسيله نقليه موتوري در سال جاري به چرخه حمل و نقل افزوده شد، از سوي ديگر 504 هزار نفر نيز گواهينامه رانندگي گرفتند.

وي با اشاره به اينكه 404 نفر از زمان اجراي قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي با كسب 30 نمره منفي گواهينامه‌شان به مدت سه ماه ضبط شد، گفت: در اين مدت اگر اين افراد رانندگي كنند تخلف بوده و در صورت بروز تصادف به هر شكلي مقصرند.

رييس پليس راهور ناجا تأكيد كرد: همچنين يكهزار و 708 نفر از رانندگان نيز بين 20 تا 30 نمره منفي در بانك اطلاعات ر اهنمايي و رانندگي دارند كه بر اين اساس در آستانه محروميت از رانندگي قرار گرفته‌اند.

وي با اشاره به اينكه تخلفات رانندگي درمحل‌هايي كه سيستم‌هاي كنترل هوشمند در آنها نصب شده، به كمتر از يك درصد رسيده است، گفت: تنها افراد كمي اصرار بر تخلف دارند.

رييس پليس راهور ناجا منشأ بسياري از تخلفات و تصادفات رانندگي را سرعت غيرمجاز عنوان كرد و گفت: در عين حال سبقت غيرمجاز، عبور از محل ممنوع و انحراف به چپ بيشترين تخلفاتي بوده كه بيشترين نمره منفي رانندگان را از آن خود کردند.

وي همچنين به بيشترين سرعت ثبت شده در سال جاري اشاره كرد و گفت: بيشترين سرعت ثبت شده در سال جاري، متعلق به يك خودرو خارجي با 210 كيلومتر بر ساعت بوده است.

كليه كارت‌هاي خودرو در كشور هوشمند مي‌شوند

رييس پليس راهور ناجا همچنين در ادامه به جريمه‌هاي الكترونيك و به كارگيري سيستم‌هاي هوشمند اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون همه گواهينامه‌هاي تازه صادر شده در كشور هوشمند هستند و بنا بر يك برنامه زمان‌بندي حداكثر تا پايان سال فراخوان گواهينامه‌هاي قديمي براي هوشمندسازي آغاز مي‌شود.

وي در عين حال، از صدور كارت هوشمند خودرو خبر داد و گفت: اجراي اين طرح در سال جاري آغاز مي‌شود كه بر اين اساس كليه اطلاعات خودرو و تخلفات مالك در چيپ كارت وسيله نقليه درج مي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا همچنين به نصب سيستم‌هاي كنترل ترافيك هوشمند در مسير تهران ـ مشهد و اصفهان ـ شيراز اشاره كرد و گفت: در عين حال، بزرگترين و پيشرفته‌ترين مركز كنترل ترافيك خاورميانه تا پاييز امسال در راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي راه‌اندازي مي‌شود.

تدارك ويژه پليس براي دور دوم سفرهاي تابستاني

 وي با اشاره به آمار چهار ماهه امسال درباره تصادفات رانندگي گفت: از اين مدت سه ماه به اجراي قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي اختصاص داشت كه بر اساس آخرين آمارها در چهار ماهه نخست سال جاري، شمار كشته‌هاي تصادفات يكهزار نفر، مجروحان هفت هزار نفر و تعداد تصادفات نيز سی هزار فقره نسبت به سال گذشته، به رغم افزايش يك ميليون و 750 هزار راننده جديد و ورود 5/2 ميليون وسيله نقليه جديد كاهش يافته است.

رييس پليس راهور ناجا در عين حال از همه دستگاه‌ها خواست در خصوص افزايش ايمني و اجراي قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي به وظايف خود عمل كنند تا روند كاهش كشته‌هاي تصادفات در كشور همچنان ادامه يابد.

وي به دور دوم سفرهاي تابستاني شهروندان اشاره كرد و گفت: دور دوم سفرهاي تابستاني هموطنان پس از پايان ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود كه پليس براي اين دور از سفرها برنامه‌هاي ويژه‌اي را تدارك ديده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی