بازدید 7656
تکمیلی/ در تأیید پیش بینی «تابناک» اقتصادی؛

دومین عرضه بورس نفت نیز معامله نشد

با محاسبه اين نسبت، مي توان گفت اين بار با توجه به بازارهاي جهاني نفت خام ايران در بورس با بهای مناسب تري عرضه مي شود تا شايد خريداران بتوانند براي خريد آن به توافق برسند / بايد دانست كه استمرار عدم معامله در معامله دوم اين بورس مي تواند آثار منفي در پيش بيني ها و استقبال خريداران خصوصي به اين بازار داشته باشد.
کد خبر: ۱۸۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱ 03 August 2011
سرويس اقتصادي ـ دومین عرضه نفت خام سنگین صادراتی ایران، امروز با بهای 113 دلار و 87 سنت در تالار بین المللی بورس کالا در جزیره کیش انجام می شود.

به گزارش «تابناك»، بورس نفت ايران، عملا با عرضه نخستين محموله نفتي در چهارشنبه 22 تير ماه سال جاري افتاح شد.

هرچند سابقه بورس نفت در ايران به ده سال گذشته برمي گردد، همواره آنچه در بورس نفت معمله مي شد، فرآورده هاي نفتي بود، نه خود نفت اما شركت ملي نفت ايران در سال جاري با عرضه نخستين محموله ششصد هزار بشكه اي نفت خام در تالار بين المللي بورس كيش به روياي داشتن بورس نفت در ايران و شكسته شدن انحصار تجارت نفت در دولت اقدام نمود؛ البته ناگفته نماند، اين نخستين عرضه بورس نفت ايران به دليل عدم توافق بر سر قيمت معامله نشد و اكنون بزرگترين نگراني پيش روي دومين عرضه نفت خام ايران در بورس كالا همين مطلب است.

در جريان معامله نخستين عرضه نفت خام ايران در بورس شركت ملي نفت ايران در معاملات تالار بين‌المللي كيش، ششصد هزار بشكه نفت خام سنگين صادراتي ايران را با بهای 112 دلار  و 65 سنت عرضه كرد كه براي آن شش تقاضا در تابلو معاملات ثبت شد.

شش خريدار هر كدام تمامي محموله 600 هزار بشكه اي را خواستار بودند كه معامله را با بهای صد دلار آغاز كرده و تا 109 دلار و 65 سنت نيز بالا آمدند. حتي در اين ميان، كارگزاري حافظ درخواست افزايش حجم عرضه را به سه برابر در ازاي دو دلار پايين‌تر خريدن محموله را مطرح كرد كه با آن موافقت نشد، زيرا مسئولان نفتي حاضر در تالار تأكيد داشتند كه افزايش عرضه به هيچ‌ وجه نخواهيم داشت.

با وجود معامله نشدن محموله اول  اين بار عرضه ششصد هزار بشكه اي دوم با بهای يك دلار و 22 سنت بيشتر از عرضه اول راهي بورس شده و اين در حالي است كه قيمت سبد نفتي اوپك ـ كه نفت ايران نيز بخشي از آن است ـ در تاريخ 21 تير ماه يعني يك روز پیش، 111 دلارو 7 سنت براي هر بشكه بوده و اما اكنون قيمت روز گذشته سبد نفت خام اوپك  113 دلار و 57 است.

شرکت ملی نفت ایران قیمت رسمی فروش نفت خام سنگین صادراتی بهرگان به هر یک از مقاصد شرق، مدیترانه و شمال غرب اروپا در ماه آگوست 2011 میلادی برابر با 113 دلار و 87 سنت تعیین كرده است.

با محاسبه اين نسبت مي توان گفت، اين بار با توجه به بازار هاي جهاني نفت خام ايران در بورس با قيمتی کمی مناسب تر عرضه مي شود تا شايد خريداران بتوانند براي خريد آن به توافق برسند.

گفتني است، بورس نفت ايران در شرايطي آغاز به كار کرد كه عمده بورس هاي بزرگ جهان دوران شكوفايي خود را گذرانده اند و در بازه زماني چند ساله گذشته از روند نزولي يا ثابتي برخوردار بوده اند كه اين مسأله خود به عنوان انتخاب زمان مناسب براي آغاز به كار برگ برنده اي در معملات بورس نفت ايران خواهد بود و از همين رو، بورس نفت ايران با پيش بيني هاي مثبتي از سوي تحليلگران اقتصادي جهان روبه رو شد.

شايد در همين راستا و با درك اين شرايط باشد كه قطري ها نيز سال گذشته نسبت به افتتاح بورس نفت خود اقدام کردند، اما بايد دانست كه استمرار عدم معامله در معامله دوم اين بروس مي تواند آثار منفي در پيش بيني ها و استقبال خريداران خصوصي به اين بازار داشته باشد و در این خصوص شاید لازم باشد تا مسئولین ایران به هنگام معملات انعطاف بیشتری نشان دهند.

بايد ديد تا دومين عرضه نفت خام ايران در بورس با چه واكنشي از سوي بخش خصوصي روبه رو مي شود.

تکمیلی: دومین عرضه بورس نفت ایران معامله نشد

همان گونه که «تابناک» اقتصادی در خبر چند ساعت پیش خود، از احتمال فروش نرفتن دومین محموله نفت خام ایران در بورس خبر داده بود:
دومین محموله نفت خام سنگین صادراتی ایران (IR/H) روز چهارشنبه با قیمت 113 هزار دلار و 87 سنت در تالار بین المللی بورس کالای ایران در کیش عرضه شد که به دلیل به توافق نرسیدن عرضه کننده و خریداران این معامله انجام نشد، شرکت ملی نفت ایران امروز در معاملات تالار بین المللی کیش، ششصد هزار بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران را با بهای 113 دلار و 87 سنت به اضافه پریمیوم 85 سنت عرضه کرد که برای خرید آن سه تقاضا درتابلو معاملات ثبت شد.

به این ترتیب، رقابت خریداران تا 110 دلار و 72 سنت ادامه یافت، ولی باز هم دو طرف به توافق نهایی نرسیدند تا این محموله هفته آینده بار دیگر در تالار بین المللی کیش عرضه شود.
 
نخستین محموله صادراتی نفت خام سنگین ایران نیز روز 22 تیر ماه امسال با بهای 112 دلار و 65 سنت در تالار کیش عرضه شد که دو طرف به دلیل دو دلار اختلاف به توافق نرسیدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
خريدار بانگاهي به قيمت هاي آتي ، قيمت خوبي ارائه كرده است110.72+1=111.72ذلار.نفت خام دبي-عمان تحويلي ماه اكتبر حدود 110 دلار در هر تن عرضه شده است.ذو باراينگونه وارد بازار بشويد كنكره را بايد پايين بكشيد.
سیستم قیمت گذاری مشوق روی آوردن به بازار نیست. دولت هنوز هم می خواهد گرانفروشی کند تا سود اندکی بیشتر به دست آورد اما منافع طولانی مدت را در این بین قربانی می کند.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
من فکر می‌کنم احتامل تبانی کارگزاری‌ها هم وجود داره و باید کمی هم به فروشنده حق داد که اسیر این بازی‌ها نشه
Khodaro shokr
بما اجازه حضور در بخش تجارت و سوداگری نفت را نمیدهندانگلستان و کمپانی نفت در داخل کشور ما عواملی بسیار توانا و شبکه های گسترده و نیرومندی داردکه با کمک ایشان اهداف خود را پیش میبرند ما 10 سال است که بورس نفت راه اندازی کرده ایمروز 22 تیر با سلام صلوات اولین محموله 600 هزار بشکه ای با حضور وزیر دارایی و نفت و معاونین رییس جمهور عرضه شد و روی میز بورس قرار گرفت کار به من بمیرم و تو بمیری و قسم و ایه هم رسید ولی محموله معامله نشد امروز هم محموله دوم عرضه شد ولی باز معامله نشد ...نمیگذارند اقا نمیگذارند بما اجازه حضور در بخش سوداگری نفت را نمیدهند این بخش مونوپل یهودیها ودر انحصار از ما بهتران است
مهم اين است كه خريداران بتوانند بهاي نفت را به ريال پرداخت كنند و اولين خريدار مي توانر از يك درصد تشويق برخوردار باشد
نفت تو بازارها جهانی روی 86 دلار است

این ها چطوری نفت را دارند 111 دلار می خواهند بفروشند جالبه
عزیزان من این بورس نیست مزایده است کاش اقتصاد میدانستید
نفت خام 86 ذلار متعلق بهWTIآمريكاست كه حدود 20 ذلار با نفت خام ايران اختلاف ذارد.ولي قيمت ايران غير متعارف اعلام شدهاست.اگر بلد نيستيد وارد بورس شويد اداي بورسهاي لندن ونيويورك را در نياوريد.
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی