بازدید 16321
بیست سال پس از اعلام متجاوز بودن عراق؛

آقايان مسئول! كويت هم بخش اعظم غرامتش را گرفت؛ اما...

پرداخت غرامت كويت، تنها با فاصله چهار سال از خروج عراق از اين كشور آغاز شد. اين در حالي است كه با وجود گذشت بیست سال از اعلام متجاوز بودن عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران، متأسفانه، تاکنون هیچ پاسخ شفافی از سوی مسئولان کشورمان در قبال سرانجام دریافت غرامت هشت سال جنگ تحمیلی و اجرای مفاد قطعنامه 598 داده نشده است.
کد خبر: ۱۸۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۲ 30 July 2011
سرویس سیاست خارجی ـ روز گذشته، خبر پرداخت یک میلیارد و شصت میلیون دلار ديگر از غرامت جنگی عراق به کویت، هرچند قطعا برای کویتی ها خبر مسرت بخشی بود، نمی توانست خبر خوبي براي غرور ملي، مذهبي و حماسي ايرانيان باشد.

به گزارش «تابناك»، کمیته غرامت های وابسته به سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد، پرداخت غرامت جنگی به کویت از سال 1994 آغاز شد و این کشور تاکنون سی و سه میلیارد و سیصد میلیون دلار غرامت جنگی دریافت کرده و نزدیک نوزده میلیارد دلار نیز باقی مانده است.

بنا بر این گزارش، عراق هم اکنون 5 درصد درآمد نفت و گاز خود را به عنوان غرامت تجاوز اشغال هفت ماهه کویت در سال 1991 به صندوق ویژه غرامت های سازمان ملل متحد پرداخت می کند و این در حالی است که درگيري نظامي ميان عراق و كويت، در مجموع از چند روز تجاوز نكرد و حتي اشغال نظامي عراق نيز كه در یازدهم مرداد 69 آغاز شد، در بهمن همان سال پايان يافت.

طبيعي است كه شنيدن خبر اختصاص بخشي از درآمدهاي نفتي عراق به غرامت جنگي کوتاه با كويت براي مردمي كه دومين جنگ طولاني قرن بيستم را در برابر ارتش متجاوز اين كشور با تقديم بيش از دویست هزار شهيد و خسارات مالي برآورد نشدني تجربه كرده اند، موجي از پرسش ها را نسبت به دستگاه دیپلماسی و سياست خارجي كشور برمي انگيزد.

در این باره، دولت کویت پس از پایان جنگ دوم خلیج فارس و بنا بر تشکیل پرونده هایی که از آغاز جنگ تهیه کرده بود، توانست با حمایت آمریکا، دولت عراق را در دادگاه بر پایه حقوق بین المللى، محکوم به پرداخت غرامت کرده و بخشى از این غرامت را از محل فروش نفت عراق دریافت کند و حتى اتباع خارجى که در کویت مقیم بوده و در طول جنگ متضرر شده بودند، مشمول دریافت غرامت شدند.

هرچند برخی از کارشناسان، توفیق نیافتن ایران در گرفتن غرامت از صدام را کارشکنی و مخالفت آمریکا عنوان می کنند، ایران دست کم می توانست در دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی صدام ـ که دادگاه کیفری بود ـ شرایط حضور جانبازان نظامی و غیر نظامی ایران را که در طول جنگ با سلاح های ممنوعه و شیمیایی صدام مجروح شده اند، در این دادگاه فراهم کند؛ که متأسفانه این فرصت نیز از دست رفت.

بيست سال از اعلام متجاوز بودن عراق گذشت

پرداخت غرامت كويت، تنها با فاصله چهار سال از خروج عراق از اين كشور آغاز شد. اين در حالي است كه با وجود گذشت بیست سال از اعلام متجاوز بودن عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران، متأسفانه تاکنون هیچ پاسخ شفافی از سوی مسئولان کشورمان در قبال سرانجام دریافت غرامت هشت سال جنگ تحمیلی و اجرای مفاد قطعنامه 598 داده نشده است.

قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس جنگ عراق و ایران در تیر 1367(1987) صادر شد، ولی آتش بس رسمی میان ایران و عراق در 29 مرداد 1367 پس از چند تحرک نظامی عراق در ایران ـ که منجر به پیروزی در عملیات مرصاد شد ـ برقرار گردید.

از سویی، در سال ۱۹۹۱.م (1370ه.ش.) خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد رسماً، عراق را آغازگر جنگ معرفی و از خواسته ایران برای دریافت غرامت پشتیبانی کرد. در همين راستا، دولت وقت ایران، رقم خسارت‌های وارده به ایران را هزار میلیارد دلار برآورد نمود كه سازمان ملل، تنها با دویست میلیارد آن موافقت کرد، ولی این مسأله به دلیل قطع رابطه بین ایران و عراق در آن زمان مسکوت ماند.

پس از سقوط صدام نیز مسئولان ایران، هر بار در پاسخ پرسش خبرنگاران درباره پرونده غرامت ایران از عراق با بیان جملاتی مانند «شرایط نامناسب عراق، دوستی با مسئولان و دولت عراق و...» طرح این مسأله را به تعویق انداختند.

این در حالی است که دولت کنونی عراق به عنوان یک حکومت و کشور مستقل بین المللى بنا بر مفاد قانون بین المللى، مسئولیت پاسخگویى به شکایت دولت ایران از دولت قبلى عراق و تمامى سردمداران آن را دارد و در صورت عدم پاسخگویى، ایران مى تواند تقاضاى استرداد مجرمین را کرده و در صورت نپذیرفتن آن مى تواند به صورت غیابى تشکیل دادگاه داده و عاملین را محاکمه کند؛ پس شایسته است، دولت ایران از طریق وزارت امور خارجه با پتانسیل هاى موجود و با انتخاب هیأتى از وکلاى برجسته در دادگاه عراق، طرح شکایت کرده و خود ناظر بر آن باشد.

ناگفته نماند که این ماجرا دوباره در زمان ریاست جمهوري احمدی نژاد مطرح شد و در مرداد سال ۱۳۸۹ کاظم جلالی، نماينده مردم شاهرود و سخنگوي كميسيون امنيت ملي در این باره گفت: «ایران باید دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق را به طور جدی پیگیری کند».
وی این غرامت را «حقوق ملی جمهوری اسلامی ایران» نامیده که کسی نمی‌تواند از آن تنزل کند.

در همین حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق پیشنهاد کرد که «عراق می‌تواند برای جبران خسارت جنگی که به ایران وارد کرده‌ است، یکسری از چاه‌های نفت خود را در قالب نوعی تعامل غیر نقدی به جای غرامت به ایران واگذار کند».  

در شهریور ۱۳۸۹، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی، دولت را ملزم به پیگیری گرفتن غرامت‌های جنگ کرده، ولی تاکنون دولت احمدی نژاد برای پیشبرد این مقصود، کار عملی خاصي انجام نداده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۶
سلام
یه سوال آیا این غرامت مگه سهم این دوستان هست که دریافتش نمیکنند
میدونید با این مبلغ چقدر مملکت جلو میوفتده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
نه سهم بابا و نه نه و باباشون هم نیست. سهم همه مردم زجر کشیده ایران است. سکوت و حماقت بس است باید برای مردم ایران دریافت شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
دوست عزیز من هرچند موافق گرفتن غرامت هستم ولی مطمئن باش وضعیت این مملکت با ده برابر این غرامت هم تغییری نمی کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
وضع نامناسب عراق کشوری که می تونه 5 درصد از نفتش رو بده به کویت حتما 20 درصدشم میتونه بده به ایران
نفرماييد! چرا از مسئولين گله مي كنيد! چرا افخلال نظم عمومي مي فرماييد! اي خائن تو هم با دشمنان براي تضعيف حكومت همدست شده اي؟!
فعلا ما دنبال غرامتهای جنگ دوم جهانی هستیم.
دلار که کاغذ پاره هست در ضمن غرامت جنگ جهانی را هم دولت ایران می خواهد بگیرد!!!!!
اول وقت که تیتر را خواندم واقعا به غرورو ملیم بر خورد که ادامه مطلب را نخواندم
انوقت آقايان به دنبال گرفتن غرامت جنگ جهاني هستند !!
واقعا" میدونید سود این قرامت طی این بیست سال چقدر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و میشه چقدر به انسانهای محروم ایران کمک کرد حتی به نیجریه و انگولا و .... که اسم اشونو بلد نیستم

واقعا" که چقدر برش داره این دولت ما؟؟؟؟
شایدم داره باج میده به کشور دوست و برادر عراق؟؟؟؟/
مگه نه حسسسسن؟
سسسسلام
حقیقت درصد بالایی از این پول سهم استانهای خسارت دیده ای مثل خوزستانه که هنوز از جنگ در حال صدمه دیدنه از آنجایی که مردم خوزستان چندان اهمیتی ندارن گرفتن این پول هم برای این مسولین چندان توجیهی ندارد
عراق جیب ما رو نزنه غرامت پیشکش...
دوست عزيز ناراحت نباش اين انفاق تا خدا كمك ما كند به خاطر اين است كه با اين انفاقها ما فقر ريشه كن شده بيكاري اعتياد و فساد كلا" بر طرف شده از نظر اقتصادي هم توپ توپ و به اين پولها هم احتياجي نيست.سخت نگير
چرا اين دولت عرضه غرامت گرفتن ندارد وگير داده به غرامت جنگ جهاني. تا كي مردم ايران بايد تاوان بي عرضگي مسئولين را پس دهد
پیگیری نکردن این غرامت به نوعی حارج گذاشتن خون شهدای و جانبازان ما هم هست...اصلا اگه این پول گرفته شد بخش اعظمشرو بدیم همین خانواده شهدا و جانبازانم..مخصوصا شیمیایی ها که درمان شوند...این چه وضعیه؟؟؟ بابا بعضی ها روی فتحعلیشاه رو هم سفید کردند با این بی کفایتی
انصاف !!! داشته باشیم:
هرچند دریافت غرامت جنگ تحمیلی ، علیرغم وجود عینی ، مشهود و فراگیر این همه نماد و یادآور ، از اسوه های مقاومت شیمیائی شده گرفته ، تا نام و عکس شهیدان شاهد در همه جا ، جانبازانی که هر روز و هر لحظه می بینیم ، جاویدالاثران با این همه بستگان چشم به راهشان ، ویرانی های هنوز آباد نشده در مناطق منهدم شده جنگ تحمیلی و .... ، با مهر سکوت رسمی!!! مقامات مواجه شده اند ، ولی در عوض بتازگی قرار شده بود که یک کارگروه ویژه ، به سرعت تشکیل شده و سریعأ فرایند و پروسه ی باز-پس-گیری غرامت های جنگ جهانی اول // 1918- 1914 // ((یعنی 97 سال پیش!!!!)) ، البته لابد از دولت عثمانی!!! پیشین ، پادشاهی پروس!!! سابق ، دولت سارایووی موزه ای!!! شده ، سلطنت!!! اطریش و......!!! ، را در اسرع وقت!!! به سامان برسانند.
مومن ما در دريافت طلب حق خود از بابت نفت فروشي به هند و ..... در مانده ايم غرامت پيشكش.
عزیزان من !!

کشور عراق با ارسال بخشی از خاک خودش به شکل گرد و غبار در حال باز پرداخت قسطی بدهی هایش می باشد
میگم اگه غرامت رو بگیرین با یارانه ها میریزن به حساب؟!!
ما که جزو شهرهای جنگزده ایم لابد بیشتر هم می گیریم!!!
1-چاه های نفت هم که از زیر وصل است و مکیده می شوند ... به لطف پمپ های قوی آمریکایی...
2-تو رو خدا اگر پول گرفتید خرج امور زیربنایی بکنید نه ...
3-حداقل قبول بکنند که طلبکار هستیم!
4-دست شکسته زیر سر داشتن برخی مسئولین این تزلزل ها رو برای گرفتن حقمون مضاعف کرده
امیدواریم که عراقیها خسارت ما را فعلا پرداخت نکنند چون یک منبع دیگری برای رانت خواری و جبران سوئ مدیریت آقایان میشود.
سلام بدبختیش رو ما ایلامی ها و... کشیدیم مطمعنم اگه غرامت بدن ما هم خوشیش رو نمیبینیم
غرامت نمی گیریم...خب داریم برادر من ...دارندگی و برازندگی
دفاع کردن تنها از سرزمین و مختص دوران جنگ نیست،بلکه شامل دفاع از حقوق ملت ایران و سرمایه های ملی نیز میشود که متاسفانه واداده ایم.
شاید مسولان منتظرند تا نسل دوم از خانواده شهدا هم منقرض شوند که غرامت را .....
كم كاري مسؤولان رو درست گفتي ولي ايران با كويتي كه همه جانبه از طرف آمريكا حمايت ميشه فرق داره.
فعلن هم نفت عراق رو داره همين امريكا به بهانه‌هاي مختلف به يغما مي‌بره!
سياست خارجي ضعيف خودمان از يك سو و فشار آمريكا و ... باعث شده بسياري از كشورها از دادن حقوق مسلم ايران امتناع كنند به طوري كه حتي بدهي هاي نفتي خود را به بهانه هاي مختلف نمي پردازند چه برسد به غرامت جنگي
مسوولان نباید منافع کشور را بخاطر مسایل سیاسی فراموش کنند
در شرایط کنونی با توجه به قیمت سیمان و خودروهای ایرانی و... در بازارهای عراق در مقایسه با بازار داخلی ظاهرا داریم به برادران عراقی غرامت پرداخت می کنیم
اینم مصداقی از پایمال کردن خون شهیدان است.
اينجاست كه فرق داشتن روابط و دشمن تراشي معلوم ميشود.مطمئنا كشور ما درمقابل ساير منافع ملي نيز تنهاست .
چرا اينقدر گله مي كنيد ما نيازي به اين پول هاي ناچيز نداريم! ما خودمان همه چيز تمام هستيم و اقتصادمان هم الگوي تمام كشورهاي صنعتي دنياست حالا بگذاريد اين عراقي هاي بيچاره هم يه چيزي گيزشون بياد !!!!!!!
سلام
هر چه مي كشيم از عدم مديريت مناسب هست و امان از مديران بي تدبير
آیا دفاع ما برای پول بود ؟ یا برای عقایدمان ؟ ارزش دارد که امروز اعتقادتمان را زیر پا گذاشته و با کمک کسانی که خود را سرور و آقای جهان میدانند، غرامت مالی خود را تامین کنیم؟
ما را با کویت چه کار؟
اساساً ما لارج(!) تر از اینیم که این پولا برامون ارزشی داشته باشه. ببینین چه قدر چه قدر پول دستی می دیم به مردممون برای یارانه هاشون... تازه به هر خونواده ای هم که هزار متر ویلا می خوایم بدیم. گرسنه هم که شکر خدا دیگه نمونده واسمون. کشورمون هم که به اندازه ی کافی آباد شده، زیر ساختاش هم که تکمیلن. همه هم که به مدد افزایش ظرفیت همه جا، یا دکترن یا مهندس یا کارآفرین نمونه! همه هم که به هم مهر می ورزن. دیگه این یه مشت دلارو می خوایم چی کار؟بدین به همون کویت یه لا قبا!!
تابناک باز یه طرفه تحلیل کردی درسته که عراق فقط چند روز کویت رو اشغال کرد ولی یادمون نرفته وقتی خواست عقب نشینی کنه همه چاه های نفتی کویت رو به آتش کشید یه طوری شده بود که هوای خلیج فارس از دود آتش چاه های نفتی کویت سیاه شد ... حالا یه طوری میگی کویت رو چند روز اشغال کرد هیشکی ندونه فکر میکنه عراقیا رفته بودن دید و بازدید
تابناك جون آسيا به نوبت ؟! مگه قرار نبود اول خسارت جنگ جهاني را بگيريم ،‌ هنوز كه نگرفتيم ؟ اول اون بعدش هم جنگ تحميلي !‌ چقدر عجولي ؟؟؟؟
به نظر من اگر غرامت جنگ را نگیریم این به معنی خواهد بود که ما مقصر اصلی بودیم اگر باور ندارید به نام خلیج فارس نگاه کنید هر روز بر سر ان با کشورهای همسایه درگیر هستیم
يكي از مصاديق اقتدار توانايي در گرفتن حق است. ما كه بگفته مسولين اقتدار داريم لابد از گرفتن غرامت گذشت كرده اند.
سهم هر ایرانی چقدر میشه؟بزار ببینم...اوووووووووه
بابا برین بگیرین دیگه این پول!من کلی خرج داره زندگیم.در ضمن مثله اینکه ما به اوونا بدهکاریم که اوونجوری با ایرانیا رفتار میکنن!
اقاجان ما عرضه نداریم پول نفتمون رو از هند بگیریم حالا طلب غرامت از عراق که چندین سال پیش بوده رو بکنیم.!
میدونی چرا دنبایش نیستند ؟؟؟ چون خودشون تو زمان جنگ توی سوراخ موش ها هاقایم شده بودند و کوچک ترین خراشی هم ندیدند . بعد هم که سر از تخم دراوردند و شدند اقای مدیر و ......
تابناك عزيز. حرف دل همه مردم را زدي. اگر مسوولان قدمي در اين حق مسلم برندارند خيانت بزرگي در حق ملت مرتكب شده اند و روز قيامت بايد پاسخگوي تك تك مردم ايران باشند.
اول غرامت جنگ جهانی 1 و2 و...شرمنده باد.....
آرزو داشتم یک کسی مثل اون مرده علاوی در عراق رو کار بیاد تا ایران رو دربایستی بی دلیلی رو که با آقای المالکی و هم حزبیهاش داره کنار بذاره و حق مسلم مردم ایران یعنی غرامت هشت سال جنگ که بهترینهای مارو از ما گرفتو بگیره گرچه هرگز اون خسارت جبران پذیر نیست. آیا واقعا منافع ملی ما اقتضاش گذشتن از میلیاردها دلار خسارته؟ اگر هست حداقل توضیح بدن در برابر چه چیزی؟ دست تابناک درد نکنه که حرف دل مارو زد چون کم کم داشتم فکر می کردم صحبت در مورد این حق هم شده جزء بیشمار خط قرمزها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی