بازدید 1924

غضنفري : تجارت، راهبر توليد به سوي بازارهاست

با پدیده‌ای جدید به نام ادغام مواجه هستیم که اهدافی فراتر از کوچک سازی دولت را به ما دیکته می کند ، باید این شرایط را درک و متناسب با آن حرکت کنیم.
کد خبر: ۱۷۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷ 10 July 2011
 وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع و معادن از تجارت به عنوان محرک و راهبر تولید به سوی بازارهای هدف نام برد و گفت: امروزه رقابت اصلی در دنیا و در شرایطی که همه کشورها از آخرین فناوری های حوزه تولید بهره مند هستند، کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی است.
 
 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا ) آقای غضنفری در نشستی با معاونان و مدیران سازمان توسعه تجارت ایران افزود: داشتن دهها کارخانه تولیدی در فضایی که تجارت فعال نیست، موجب می شود بنگاه های تولیدی پایین تر از ظرفیت اسمی کارکنند.
 
وی با بیان اینکه درحوزه تولید و تجارت در کشور ما تاکنون سه دوره شناسایی شده است ، گفت: می‎توان دهه نخست را دوران تامین و توزیع (ایجاد 13 مرکز تهیه و توزیع) در دهه اول انقلاب اسلامی و دوره دوم را جایگزینی واردات و سومین دوره را نیز دوره صادرات نامید.
 
 وزیر بازرگانی افزود : در دوره صادرات ، هنر اداره کشور به ایجاد درآمد از صادرات غیرنفتی است، بنابراین باید حوزه تولید و تجارت در کنار یکدیگر قرار گیرند و کشور به سراغ تولیداتی برود که روحیه صادراتی داشته باشد.
 
 سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: بکارگیری روش تولید مبتنی بر توسعه صادرات موجب افزایش بهره وری، توسعه سرمایه‎گذاری و بهبود شاخص‎های کلان اقتصادی می شود، در واقع وقتی کشورها به حوزه تولید صادراتی می رسند ، هنر تولید کردن بخشی از کار است و هنر حضور پایدار و ماندگار بخش مهم تر خواهد شد.
 
 غضنفری ادامه داد : کشورمان در جایگاهی است که ‎باید تولید و تجارت خود را براساس راهبرد توسعه صادرات ساماندهی و زمینه بقا و حیات و توسعه صنعتی کشور را در سطوح مختلف ملی و بنگاهی فراهم کند.
 
وی تصریح کرد : توجه به این راهبرد برای شرکت ها و سازمان هایی که طیف وسیعی از محصولات را به مشتریان خود ارائه می کنند و با شبکه‎های تامین و توزیع وسیعی مرتبط هستند، ضروری است.
 
وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به آمارهای صادرات غیرنفتی در چهار برنامه توسعه به موضوع ادغام پرداخت و گفت : با نگاه به وضعیت صادرات غیرنفتی در طول چهار برنامه ، اهمیت ادغام مشخص می‎شود .
 
وی افزود : در برنامه اول توسعه ، هدف گذاری صادرات غیرنفتی 17.8 میلیارد دلار بود که 11.7 میلیارد دلار محقق شد.
 
 وزیر بازرگانی یادآور شد : در برنامه دوم توسعه نیزهدف گذاری صادرات غیرنفتی 26.4 میلیارد دلار بود اما 15.3 میلیارد دلار تحقق یافت و بازهم کشور به اهداف توسعه ای خود درحوزه صادرات غیرنفتی نرسید.
 
 وی گفت : در برنامه سوم توسعه نیز اهداف برنامه ای صادرات غیرنفتی 28.2 میلیارد دلار بود و عملکرد به دست آمده 26 میلیارد دلار شد ؛ اما در برنامه چهارم توسعه برای نخستین بار در کشور صادرات نسبت به اهداف پیش بینی شده رشد چشمگیری داشت.
 
 غضنفری اظهار داشت : در برنامه چهارم توسعه هرچند هدف ‎گذاری 52.9 میلیارد دلار پیش بینی شد ، اما نخستین بار حدود 80 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی محقق شد.
 
وی با اشاره براینکه در گذشته نسبت واردات به صادرات هشت به یک بود ، یعنی به ازای هرهشت دلار واردات یک دلار ارز برای صادرات صرف شد، افزود: ‌هم‎اکنون هر ایرانی در مقابل هر یک دلار صادرات ، 2 دلار واردات دارد و اگر با هم برابر شوند پول ملی ارزش پیدا می کند و جهش صادراتی رخ می دهد. وزیر بازرگانی گفت : اگر نسبت واردات به صادرات به یک برسد یعنی به ازای هر دلار واردات یک دلار نیز صادرات شود ، می توان گفت تمام ارز مورد نیاز برای واردات کشور از طریق صادرات غیرنفتی تامین می شود.
 
غضنفری افزود : نگاه واسطه گری به تجارت و باور نداشتن به ارزش افزوده ناشی از آن باعث شده است برخی کشورهای اطراف درست برعکس فکر کنند و ازشرایط موجود به نفع خود بهره ببرند.
 
 وی گفت : برخی کشورهای همسایه درحالی که تولیداتی ندارند اما لجستیک ، بیمه، بانک، بسته بندی، گمرک، ‌اسناد اعتباری و ...از عمده ترین مواردی است که باعث شده است آنها از شرایط موجود به نفع خود استفاده کنند و سالانه میلیاردها دلار به دتس اورند ، در حالی که ما می‎توانیم از طریق مناطق آزاد کشورمان حجم بزرگی از این درآمد را کسب کنیم و حجم بزرگی از اشتغال و سرمایه‎گذاری را ایجاد نماییم.
 
 وی در باره ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی نیز گفت : با پدیده‌ای جدید به نام ادغام مواجه هستیم که اهدافی فراتر از کوچک سازی دولت را به ما دیکته می کند ، باید این شرایط را درک و متناسب با آن حرکت کنیم.
 
غضنفری افزود : در بسیاری از کشورها وزارتخانه جدید ترکیبی از صنعت و تجارت بین الملل است.
 
 سرپرست وزارت صنایع و معادن با اشاره براینکه وزارتخانه جدید باید وزارت خارجه دوم باشد، ادامه داد : باید بخشی از پیوندهای ما با اقتصاد جهانی در وزارتخانه جدید که تلفیقی از صنعت و تجارت است شکل گیرد نه اینکه فقط به تولید داخل فکر کنیم و در کنار وزارت امورخارجه باید به این موضوع که به چه میزان پیوندهای خود را با اقتصاد جهانی برقرار کنیم به طور جدی بیندیشیم.
 
دراین نشست تعدادی از مدیران سازمان توسعه تجارت ، گزارشی از حوزه تجارت خارجی ارائه کردند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست