بازدید 14532

ایجاد شناسنامه ژنتیکی برای اسب اصیل ایرانی

با توجه به اختلاط نژادی گونه های با ارزش اسب با گونه های پست و ضعیف، شناسنامه ژنتیکی اسبهای اصیل ایرانی با همکاری تعاونی اسب داران اصفهان در دانشگاه شهرکرد تولید شد.
کد خبر: ۱۷۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳ 20 June 2011
تنها 200 رأس از اسب نژاد کرد در ایران وجود دارد که آمیختگی این نژاد با نژادهای ضعیف از دغدغه های اسب داران است و پژوهشکده فناوری جنین دام شهرکرد تلاش می کند تا با تولید شناسنامه های ژنتیکی از آمیختگی و انقراض این گونه نژادی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران به علت تنوع زیستی و گیاهی، خاستگاه تولید و پرورش اسب با ژنتیک خاص است.

تولیــد و پرورش اسب بزرگترین فرصت سرمایه گذاری انسانی و فرهنگی است که موجب شده هم اکنون تولید نژادهای متنوع اسب در کشورمان بومی شود.

مهمترین نژادهای اسب بومی ایران کرد، ترکمن و دره شوری است که به علت اقبال عمومی، سرمایه گذاری در پرورش اسب افزایش یافته است. تنوع گیاهــی در کشور موجب رونق پرورش اسب در مناطق مختلف کشور شده و موقعیت استثنایی برای تحقیقات ژنتیک از اسبهای ایرانی فراهم کرده در این میان پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد به منظور جلوگیری از انقراض و اختلاط نژادهای اسب، تحقیقات ژنتیکی در ارتباط با تولید نخستین شناسنامه های اسب ایران انجام داده است.

رئیس پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اختلاط نژادی گونه های با ارزش اسب با گونه های پست و ضعیف، شناسنامه ژنتیکی اسبهای اصیل ایرانی با همکاری تعاونی اسب داران اصفهان در دانشگاه شهرکرد تولید شد.

پژمان میرشکرایی افزود: تجزیه، تحلیل و تعیین شناسنامه ژنتیکی حیوانات می تواند امکان تکثیر نژادهای خالص اسب، صادرات جنینهای تولید شده در شرایط آزمایشی، تولید نژاد بهینه ماده در صنعت دامپروری، استفاده از نژاد برتر نر در مراکز اصلاح نژاد، صادرات جنین های تعیین جنسیت شده بصورت منجمد به سایر کشورها، جلوگیری از انتقال بیماری های ژنتیکی و ابقای گونه های حیوانی درمعرض انقراض را فراهم نماید.

وی با اشاره به اینکه تعیین شناسنامه ژنتیکی اسب با توجه به تنوع نژادهای اسب ایرانی موجب اجرای تحقیقات منسجم تری بر روی نژادهای مختلف می شود، افزود: تجزیه و تحلیل ژنتیکی حیوانات امکان شناسایی دقیق و تثبیت وضع نژادی آنها را فراهم می کند که در نهایت اصلاح نژاد و تحقیقات علمی ـ کاربردی را درپی دارد.

معاون پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در شهرکرد اظهار داشت: طرح تعیین شناسنامه ژنتیکی اسب بر روی اسبهای نژاد " کرد " و " عرب " اجرا شده و می توان آن را بر روی دیگر نژادهای اسب انجام داد.

علی محمد احدی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به نژادهای اسب ازطریق نشانگرهای ژنتیکی بدست می آید، افزود: این نشانگرها توالیهای تکراری خاص در ژن هستند که به صورت متمرکز بر روی کروموزم های مختلف پخش شده اند و دارای 2 ویژگی منحصر به فرد تعداد دفعه های توالی تکراری و محل قرار گرفتن بر روی ژنوم هستند.

وی عنوان کرد: با استفاده از تعداد دفعه های توالی تکراری نشانگرها تفاوت میان نمونه های نزدیک به هم مشخص و در واقع نوعی انگشت نگاری ژنوم (DNA) میان اسبها انجام می شود.

مدرس ژنتیک دانشگاه شهرکرد افزود: اگر در بررسی، تعداد نشانگرها 10 تا 20 کروموزم باشد، حاصل جمع تفاوت را بین دو نمونه نزدیک نشان می دهد و از نظر علمی احتمال این که در گونه ها، تمام نشانگرها مشابه هم باشند تقریباً صفر است.

احدی خالص سازی اسب، شناسایی میزان آمیختگی نژاد اسبهای اصیل ایرانی با نژادهای پست و تثبیت وضع نژادی اسبها را از اهداف اجرای طرح تولید شناسنامه ژنتیکی اسب برشمرد.

یکی دیگر از مدرسان ژنتیک دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار مهربرآورد نشانگر ژنتیکی ژن شایع در کشور و هزینه بالا را مشکل اصلی این طرح می داند.

محسن مبینی با اشاره به اینکه اسب کرد یکی از نژادهای با ارزش و قدرتمند ایرانی است، گفت: تنها 200 رأس از اسب نژاد کرد در ایران وجود دارد که آمیختگی این نژاد با سایر نژادهای پست از دغدغه های اسب داران است و پژوهشکده فناوری جنین دام تلاش می کند تا با تولید شناسنامه های ژنتیکی از آمیختگی و انقراض این گونه نژادی، جلوگیری کند.

وی آزمایش تشخیصی بر روی اسبهای والد، پیشگویی دقیق شناسنامه اسبهای ایرانی، خالص، جداسازی و تکثیر نژادهای اصیل اسب و جلوگیری از اختلاط نژادهای پست را از دستاوردهای این طرح برشمرد.

رئیس شرکت تعاونی اسب داران  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در شهرکرد اظهار داشت: با استفاده از این نشانگرها اطلاعاتی در مورد ساختار ژنتیکی نژادهای مختلف اسب ها به دست می آید که امکان شناسایی اسبهای اصیل در کشور و میزان اختلاط نژادی این حیوانات فراهم می شود.

دکتر شهاب زاده افزود: در این شناسنامه اسلوب، فنوتیپ ( شکل ظاهری ) و نوع نشانگر ژنتیکی درج شده است.

یکی از اسب داران چهارمحال و بختیاری  در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وقتی قیمت اسب افزایش می یابد، داشتن یک اسب خالص بدون آمیختگی نژادی اهمیت پیدا می کند.

تیمور فتاحی افزود: براین اساس ضروری است تا اصالت اسب از نظر ژنتیکی تأیید شود و داشتن شناسنامه ژنتیکی برای یک اسب، خالص بودن آن را نشان می دهد.

استان چهارمحال و بختیاری بعد از تهران، گنبد، اردبیل، یزد و خوزستان ششمین مرکز برتر کشور در تولید و پرورش اسب است که به عنوان مرکز بزرگ نگهداری اسبهای کشورهای عربی هم می‌تواند در جهان مطرح باشد.

هم‌اکنون 10 باشگاه سوارکاری در این استان فعالیت می‌کند و بیش از هزار راس اسب در چهارمحال و بختیاری شناسنامه حضور در مسابقات دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار