بازدید 8924

نکاتی درباره ارتباط شرکت دخانیات با العقیلی

در سالهای 1385 تا 1387 رقم قاچاق سیگار به ایران به کمتر از 7 میلیارد نخ رسید و صدای بسیاری از قاچاقچیان سیگار از نقاط مختلف بلند شد؛ مهمترین شرکتی که در راستای کاهش قاچاق سیگار در آن برهه مورد بازرسی و برخورد قرار گرفت، شرکت العقیلی بود.
کد خبر: ۱۷۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰ 12 June 2011
در طی ماههای اخیر با همکاری شرکت دخانیات، شرکت وابسته به العقیلی، در حال انجام فعالیت های مشکوکی در زمینه واردات غیرقانونی سیگار است.

به گزارش مشرق، در سالهای 1385 تا 1387 رقم قاچاق سیگار به ایران به کمتر از 7 میلیارد نخ رسید و صدای بسیاری از قاچاقچیان سیگار از نقاط مختلف بلند شد؛ مهمترین شرکتی که در راستای کاهش قاچاق سیگار در آن برهه مورد بازرسی و برخورد قرار گرفت، شرکت العقیلی بود.

محمد سعيد العقيلي كه افتخار خود را نداشتن شناسنامه ايراني مي داند و در كشور امارات زندگي مي كند، در سالهاي دوره اصلاحات به عنوان بزرگترين وارد كننده سيگار به ايران درآمده و صاحب ثروتي افسانه اي گرديد.

وی با استفاده از برخی رانت ها با تعدادی از مسئولان خاطی و شرکای آلوده آنها در محیط های دولتی و غیر دولتی توانست از طریق قاچاق سیگار رقم های هنگفتی را به جیب بزند، اما پس از رياست جمهوري احمدي نژاد و با پيگيري هاي وزارت اطلاعات، شبكه قاچاق وي كشف و تنها در يك مورد شرکت پخش عظیم به عنوان یکی از دهها شرکت وابسته به العقیلی،‌ به دليل عرضه خارج از شبکه ۶۳۰۵ کارتن سیگار به پرداخت ۹۳۵۷۸۴۴۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم شد و از این زمان بسیاری از تلاشها از سوی برخی افراد خاص برای بخشش این جریمه نقدی آغاز شد که به سر انجامی نرسید.

پس از افشاگري احمدي نژاد و جلوگيري از نهايي شدن معامله خريد بانك پارسيان توسط العقيلي، وي ناچار به فرار از كشور شد، هر چند مجموعه شركتهاي وي به قعاليتهاي مالي خود در ايران ادامه دادند و حتي شرکت دخانیات قشم متعلق به مافیای العقیلی بدون پرداخت كامل جریمه به فعاليت خود ادامه مي دهد.

گفته می شود در طی ماههای اخیر نیز با همکاری شرکت دخانیات، شرکت دخانیات قشم (وابسته به العقیلی)، در حال انجام فعالیت های مشکوکی در زمینه واردات غیرقانونی سیگار است.

برای شفاف تر شدن ارتباط گسترده شرکت دخانیات و العقیلی باید به نکات ذیل اشاره نمود:
1- پس از برکناری سید محمود ابطحی از مدیر عاملی دخانیات ( در دیدار ملک زاده با العقیلی وی از عدم همکاری و ناهماهنگی شرکت دخانیات با وی گله مند است که ملک زاده خبر برکناری ابطحی را به او اعلام می کند) حسین طلا مدیر عامل شرکت دخانیات سال گذشته ( 21 مهرماه سال 89 ) با حضور در جزیره قشم و بازدید از شرکت دخانیات قشم، به فعالیتهای العقیلی رسمیت بخشید و نام شرکت دخانیات قشم به عنوان همکار بر روی سایت اصلی شرکت دخانیات قرار گرفت.

2- برگزاری نشست فصلی مبارزه با قاچاق سیگار در بندرعباس( 22 آبان ماه 89 ) و سکونت در هتلی که گفته می شود متعلق به العقیلی است. برخی منابع می گویند مقامات شرکت دخانیات در همین هتل در راستای پیشبرد اهداف مشترک با العقیلی دیدار نیز داشته اند.

3- افزایش میزان قاچاق سیگار به 50 درصد (طبق سخنان فرمانده نیروی انتظامی) و به تبع آن افزایش ورود مالبرو و توزیع آن به صورت گسترده به صورت قاچاق و نبود هیچ گونه نظارتی بر آن چنانچه تاکنون در راستای مبارزه با قاچاق سیگار در سطح بازار کمتر از 2 میلیارد نخ کشف شده که رقم ناچیزی است و اکثر همین مقدار ناچیز نیز متعلق به برندهای متفرقه (غیر از مالبرو) بوده است

4- رقم مصرف و توزیع سیگار مالبرو از رقم 5 درصد در سال 88 به رقم 14 درصد در سال 89 رسید و برای امسال این رقم به 16 درصد خواهد رسید. اسناد منتشر شده روزهاي اخير نشان می دهد که جریان انحرافی به صورت گسترده بر شرکت دخانیات ایران نیز تسلط یافته است و تلاش دارد براي تطهير العقيلي و حل مشكلات وي و سایر همکاران وی از هیچ کوششی فرو گذاری ننماید که در این راستا اسناد جديد منتشرشده مبنی بر نامه مشایی به محرابیان، نشان دهنده نقش كليدي برخی از عناصر اصلی جریان انحرافی در اين ماجرا است.

نکته جالب اینکه پس از برکناری مدیرعامل سابق شرکت دخانیات، دیگر هیچ گاه گفتار و یا موضعی از سوی مدیران شرکت دخانیات در خصوص سیگار مالبرو منعکس نشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی