بازدید 22340
فينال ليگ قهرمانان اروپا:

چهارمین قهرمانی بارسا در ليگ قهرمانان اروپا

در فینال ليگ قهرمانان اروپا در لندن، تیم بارسلونا موفق شد در یک بازی زیبا، با نتیجه سه بر یک، تیم منچستر یونایتد را شکست دهد و قهرمان اروپا شود. در این بازی، نخست پدرو در دقیقه 27 برای بارسلونا گلزنی کرد. در ادامه، رونی دقیقه 34 گل تساوی را به ثمر رساند. در دقیقه 54 بارسلونا با گل از راه دور و زیبای مسی دوباره از حریف پیش افتاد و در دقیقه 69 شوت بسیار زیبای داوید ویا، نتیجه را سه بر یک به سود بارسلونا کرد تا چهارمین قهرمانی بارسا در ليگ قهرمانان اروپا رقم بخورد.
کد خبر: ۱۶۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۵ 29 May 2011
سرویس ورزشی «تابناک» ـ با قهرمانی تیم بارسلونا، تیم های اسپانیایی برای سیزدهمین بار قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شدند و در ضمن، گواردیولا ششمین فردی لقب گرفت که به عنوان بازیکن و مربی قهرمان این جام با ارزش شد. 

افزون بر این، تیم های ایتالیایی با دوازده قهرمانی و تیم های انگلیسی با یازده قهرمانی از این حیث در مکان های بعدی جای دارند.

شرح بازی

در آغاز اين ديدار، شياطين سرخ كه در خاك كشورشان به‌ ميدان رفته بودند، با ارایه پرسينگ روي بازيكنان بارسا، بازي را بهتر از اين تيم آغاز كردند و موقعيت‌هايي را روي دروازه شاگردان گوارديولا تدارك ديدند؛ اما پس از آن و گذشت زمان بازي، بارسايي‌ها شروع به ارایه پاس‌هاي معروف خود كردند كه چندان به مذاق هواداران منچستر خوش نيامد و با سوت‌هاي ممتد به‌ دنبال بر هم زدن تمركز بارسايي برآمدند.

در ادامه، روي پاسكاري زيبا و چشم‌نواز شاگردان گوارديولا در دقيقه شانزده بازي، پدرو رودريگوئز در موقعيت خوبي قرار گرفت كه با بي‌دقتي توپ را از كنار دروازه ادوين فن‌درسار به بيرون فرستاد.

پس از اين موقعيت، بارسلونا به ‌طور كامل توپ و ميدان را در اختيار گرفت تا شاگردان فرگوسن نظاره‌گر ميدان‌داري حريف كاتالاني خود باشند.

در ادامه اين بازي، شوت سركش داويد ويا از پشت محوطه جريمه منچستر، با فاصله اندك از كنار دروازه اين تيم گذر كرد. ويا در فاصله كمتر از يك دقيقه، صاحب موقعيت ديگري شد كه فن‌درسار به‌ خوبي توپ را مهار كرد.

حملات متعدد بارسايي‌ها كه هر لحظه بوي گل مي‌داد با عصبانيت و اعتراض شديد سرآلكس فرگوسن همراه بود كه با فرياد، از شاگردانش مي‌خواست تا تحت تأثير بازي بارسايي قرار نگيرند.

در ادامه، بارسلونا مزد بازي بهتر خود را گرفت و روي پاس استثنايي ژاوي هرناندز، پدرو رودريگوئز در موقعيت تك‌به‌تك با فن‌درسار قرار گرفت و در دقيقه 27 دروازه شياطين سرخ را باز كرد تا فرگوسن مغموم و ناراحت تنها روي نيمكت به عملكرد بازيكنان تيمش بينديشد.

پس از اين گل، بازي روند عادي خود را مي‌گذراند تا وين روني در دقيقه 34 روي حركتي كه خودش سازنده آن بود، پاس دقيقي را در موقعيت مشكوك به آفسايد در اختيار رايان گيگز قرار داد و اين بازيكن ولزي بار ديگر روني را صاحب توپ كرد تا اين بازيكن ملي‌پوش انگليسي دروازه ويكتور والدس را بگشايد تا بازي به تساوي كشيده شود.

پس از گل شياطين‌سرخ، بار ديگر بارسايي‌ها توپ و ميدان را در اختيار گرفتند و موقعيت‌هايي را هم روي دروازه منچستر تدارك ديدند كه مهمترين فرصت شاگردان گوارديولا حركت داويد ويا در عمق خط دفاعي منچستر و پاس رو به‌ جلو براي مسي بود كه مهاجم ريزنقش آرژانتني هر چقدر تلاش كرد به ‌توپ برسد، موفق نشد تا فن‌درسار با خوش‌شانسي گل ديگري را درون دروازه خود نبيند.

سرانجام، نيمه نخست اين ديدار با تساوي يك بر يك به ‌پايان رسيد و دو تيم در اين نيمه با نتيجه مساوي راهي رختكن شدند.

*شرح نيمه دوم:

در اين نيمه، شاگردان گوارديولا با دقايقي تأخير وارد زمين بازي شدند و پس از سوت داور و آغاز نيمه دوم، بار ديگر بازي هجومي خود را به‌ نمايش گذاشتند و حملات نصفه‌و‌نيمه‌اي را بر روي دورازه منچستر ايجاد كردند كه در دستيابي به گل ناكام بودند.

حملات بارسايي‌ها همچنان ادامه داشت تا ليونل مسي با پاس عرضي اينيستا در پشت محوطه جريمه منچستريونايتد صاحب توپ شد تا روي تعلل و غفلت مدافعان شياطين سرخ، اين بازيكن با شوتي محكم و دیدنی در دقيقه 54 دروازه ادوين فن‌درسار را باز كرد تا دوازدهمين گل خود را در ليگ قهرمانان اروپا به ‌ثمر برساند تا همچنان ركورد خود را در اين پيكارها بهبود بخشد و مردان كاتالاني با نتيجه دو بر يك پيش بيفتند.

برتري شاگردان گوارديولا، سبب شد تا منچستري‌ها رو به ‌جلو حركت كنند و از لاك دفاعي بیرون آیند، اين موضوع باعث شد تا آبي‌و‌اناري‌ها فضاي بيشتري را براي ارایه تيكي‌تاكاي خود داشته باشند و ضد حملات خطرناكي را روي دروزاه شاگردان فرگوسن فراهم كنند.

در يكي از اين حملات، مسي در موقعيت مناسب ديگري قرار گرفت، اما واکنش مناسب فن‌درسار مانع از به ‌ثمر رسيدن گل ديگري براي بارسا شد.

تشويق هواداران بارسلونا كه سر از پا نمي‌شناختند، روند رو به ‌جلوی شاگردان گوارديولا را به همراه داشت و شوت‌هاي متعدد بازيكنان بارسا كه در نيمه دوم، به اين حربه تاكتيكي روی آورده بودند، يكي پس از ديگري با واکنش فن‌درسار مهار شد تا گل‌هاي بيشتري براي مردان كاتالان به ‌ثمر نرسد.

در ادامه، ليونل مسي، اين ‌بار در نقش سازنده ‌گل ظاهر شد و با برهم ريختن لايه‌هاي دفاعي منچستر، داويد ويا را در موقعيت گلزني قرار داد تا اين مهاجم با ضربه‌اي كات‌دار و دیدنی، دروازه فن‌درسار شوت‌گير را در دقيقه 69 بگشاید و گل سوم شاگردان گوارديولا به ‌ثمر رسد و آب‌سردي بر پيكره شياطين سرخ ريخته شود.

شاگردان فرگوسن براي كاهش فاصله، حملاتي را روي دروازه بارسا داشتند و ناني مهاجم شياطين سرخ موقعيت‌هايي را به دست آورد كه سرانجام در به ‌ثمر رسيدن گل ناكام بود تا در نهايت بارسلونا با نتيجه سه بر يك قهرمان اروپا شود.

در لحظات پاياني پپ گوارديولا، مدافع متعصب خود كارلوس پويول را روانه ميدان كرد تا كاپيتان كاتالان‌ها خود را آماده بالاي سر بردن جام قهرماني كند.

بارسلونا با اين پيروزي براي چهارمين بار عنوان قهرماني اروپا را تصاحب كرد تا گوارديولا نيز به‌ عنوان سرمربي ركورد جديدي را در كارنامه خود ثبت كند.

بارسلونا با سیستم 3ـ 3 ـ 4 و با ترکیب والدس، آلوس،  پیکه، ماسچرانو، آبیدال، چابی، بوسکتس، اینیستا، پدرو، مسی و ویا در زمین حاضر بودند و در کمال تعجب پویول روی نیمکت ذخیره ها قرار داشت. سایر نیمکت نشینان بارسا، اویر، کیتا، آدریانو، تیاگو، آفلای و بویان بودند.

گوارديولا با اين قهرماني به ‌عنوان تنها مربي شناخته شد كه هم به‌ عنوان بازيكن در سال 1992 و هم مربي در يك ورزشگاه (ويمبلي) عنوان قهرماني ليگ قهرمانان را به دست آورده است.

شاگردان فرگوسن نيز با اين شكست و به دست آوردن عنوان نايب ‌قهرماني، نتوانستند انتقام ديدار سال 2009 در ورزشگاه رم را بگيرند و باز هم در مصاف با بارسا ناكام ماندند.

اين ديدار به قضاوت «ويكتور كاساي» داور 37 ساله مجارستاني در ورزشگاه ويمبلي شهر لندن برگزار شد.
تاكنون بارسلونا سه بار در سال هاي 1992 - 2006 و 2009 قهرمان اين مسابقات شده و منچستر يونايتد نيز سه بار به اين مهم رسیده است . منچستري ها در سال هاي 1968 - 1999 و 2008 فاتح اين جام معتبر شده اند.

همه چیز درباره بارسلونا و منچستریونایتد

مچستریونایتد و بارسلونا قهرمان لیگ برتر انگلیس و لالیگای اسپانیا برای فتح چهارمین عنوان قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا امشب در ورزشگاه ومبلی لندن به مصاف هم رفتند.

بارسلونا و منچستریونایتد پس از دو سال، بار دیگر در فینال لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر رفتند. بارسا در فینال دو سال پیش با نتیجه دو بر صفر و با گل‌های ساموئل اتوئو در دقیقه ده و لیونل مسی در دقیقه هفتاد از سد حریف بریتانیایی خود گذشت.

بارسلونا:

بارسلونا در رقابت‌های امسال در گروه D به همراه کپنهاگن، رابین کازان و پاناتینایکوس قرار داشت. آبی و اناری‌ها به راحتی و با کسب 14 امتیاز از مجموع 6 بازی به دور بعدی صعود کردند.

در دور حذفی بارسا حریف آرسنال شد، آنها در بازی رفت با نتیجه 2 بر یک مغلوب توپچی های لندن شدند اما در بازی برگشت با نتیجه 3 بر یک پیروز شدند تا در مجموع 4 بر 3 از سد حریف سرسخت خود بگذرند. این بازی جنجال‌های زیادی به همراه داشت و اخراج فان پرسی توسط داور این دیدار حرف و حدیث‌های بسیار به همراه داشت.

بارسلونا در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف شاختار دونتسک رفت و با پیروزی 5 بر یک در نوکمپ و یک پیروزی یک بر صفر در اوکراین به نیمه نهایی رسید و حریف رقیب دیرینه خود رئال مادرید شد. بارسا در یک بازی دیدنی در سانتیاگو برنابئو توانست 2 بر صفر میزبان خود را مغلوب کند و با تساوی یک - یک در نیوکمپ آبی و اناری‌ها را به فینال ومبلی رساند.

منچستریونایتد:

یونایتد این فصل لیگ قهرمانان را در گروه C رقابت‌ها و با حضور والنسیا، رنجرز و بورسااسپور آغاز کرد. شیاطین سرخ در این گروه کار سختی در پیش نداشتند و موفق شدند با کسب چهارده امتیاز از شش بازی به عنوان تیم نخست به دور بعدی رقابت‌ها راه یابند.

در مرحله حذفی یونایتد حریف مارسی شد و پس از تساوی بدون گل در فرانسه موفق شد در اولدترافورد، دو بر یک پیروز شود و به مرحله یک چهارم نهایی برسد. در این مرحله یونایتد به مصاف حریف دیرینه خود چلسی رفت و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت سه بر یک به برتری دست یافت.

در نیمه نهایی شاگردان فرگوسن با شالکه روبه رو شدند. شاید این آسان‌ترین حریف ممکن در نیمه نهایی برای یونایتد‌ها بود. آنها در مجموع در دو بازی موفق شدند با نتیجه شش بر یک حریف آلمانی خود را شکست دهند و به فینال ومبلی برسند.

نتیجه:

به نظر بیشتر کارشناسان، هر دو تیم بختی مساوی برای کسب عنوان قهرمانی داشتند. ولی بارسا اجازه خودنمایی به تیم منچستر نداد؛ البته نباید فراموش کرد که در فصل 92-1991 بارسلونا، نخستین قهرمانی در لیگ قهرمانان خود را در همین ومبلی و با پیروزی یک بر صفر مقابل سمپدوریا به دست آورد.

یونایتد شاید بهترین فصل خود را تجربه نکرده باشد؛ اما آنها دفاع مستحکم و دروازه بان مطمئن آنها تا کنون تنها چهار گل در لیگ قهرمانان دریافت کرده بود، ولی در بازی فوق سه گل دیگردریافت کردند.

آمار جالب و خواندنی درباره دو تیم:

* بارسلونا در شش فینال لیگ قهرمانان حضور داشته و کارنامه آنها سه شکست و سه پیروزی بوده است. البته آنها در دو فینال قبلی که در آن حاضر بودند، در سال 2006 آرسنال و در سال 2009 منچستریونایتد را مغلوب کرده اند.

* پپ گواردیولا سرمربی کنونی بارسا در فینال لیگ قهرمانان سال 1992 که در ومبلی برگزار شد، با 21 سال سن حضور داشت.

* لیونل مسی در این فصل در دوازده بازی اروپایی برای بارسا یازده گل به ثمر رسانده بود و با گلزنی در این دیدار با رکورد دوازده گل رود فان نیستلروی مساوی کرد.
 
* کارلس پویول در بازی امشب یکصد و یکمین بازی خود را در لیگ قهرمانان برای بارسا انجام داد.

* بارسلونا پیش از این بازی تا کنون یازده بار مقابل منچستریونایتد به میدان رفته بود اما تنها سه بار مقابل حریف بریتانیایی خود به برتری رسیده است. نکته جالب اینکه هیچ یک از دو تیم سابقه دو پیروزی پشت سر هم را مقابل یکدیگر در کارنامه نداشتند

* منچستریونایتد نیز همانند بارسلونا نخستین عنوان قهرمانی خود در لیگ قهرمانان را در ومبلی به دست آورده است. آنها در فینال رقابت‌ها در سال 1968 با نتیجه چهار بر یک بنفیکا را شکست دادند و قهرمان شدند. بابی چارلتون، جورج بست و برایان کید برای یونایتد در آن بازی گلزنی کردند.

* سر الکس فرگوسن به دنبال هت‌تریک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپاست. در صورت قهرمانی یونایتد در بازی فردا شب فرگوسن با رکورد قهرمانی‌های باب پیزلی سرمربی اسبق لیورپول برابری خواهد کرد.

* ادوین فان درسار، پس از بازی فینال از فوتبال خداحافظی خواهد کرد اما در صورت قهرمانی یونایتد او مسن ترین بازیکنی لقب می گرفت که لیگ قهرمانان اروپا را فتح می‌کرد. پائولو مالدینی با قهرمانی میلان در سال 2007 با 38 سال و 332 روز مسن ترین بازیکنی است که لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرده است.

* منچستریونایتد در بازی‌های خانگی رقابت‌های لیگ قهرمانان این فصل خود هیچ گلی دریافت نکرده است.

* منچستریونایتد پس از بازسازی ورزشگاه ومبلی 9 بار در آن بازی کرده است که پنج پیروزی و چهار شکست در کارنامه اش دارد؛ آخرین بازی آنها در ومبلی با شکست یک بر صفر مقابل منچسترسیتی در نیمه نهایی جام حذفی همراه بود.

آخرین اخبار ورزشی ایران و جهان را در «تابناک» ورزشی بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
چرا فرگی والنسیا را تعویض نکرد ؟
ایو پپ بزرگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگ
واقعا از این بازی لذت بردم نقش اینیستا و ژاوی در کنار مسی فوق العاده بود ..
مخ فرگوسن هنگ کرده بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تیکی تاکا تیکی تاکارو عشقه
حق تیمهای ایرانی را خوردند !!!!!!!!!!!!!!!!!
جالبه نمی دونستم مسی دیشب با اون گلی که زد 12 گله شد و فعلا اقای کلی لیگ اروپا رو داره...
لیونل مسی واقعا برترین بازیکن دنیاست
بارسا طوفانه و بی رقیب..
لیونل مسیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
با سلام
از بازي ديشب بايستي درس فتوت و مردانگي و اخلاق مي آموختيم چرا كه بازيكني مثل پويول در دقايق آخر وارد بازي مي شود و بدون هيچ اعتراضي به عملكرد مربي باز در تحويل جام آنرا به بازيكن مريض تيم آبيدال ميدهد آيا در كشور ما اينگونه است براي يك جام يا يك گل چه كارهاي غير اخلاقي كه صورت نمي گيرد ...صدا و سيما و مطبوعات بايد در اينخصوص بزرگنمايي كرده و به نسل جوان ما آموزش بدهند نه فقط بحث صرف فوتبال را...
ایول تابی جون مطلب جالبی بود
دوازدهمين گل خود را در ليگ قهرمانان به‌ثمر برساند ................؟؟؟؟؟
فکر کنم اروپایی بود تابناک جون
مدیر پایگاه ممنون دوست عزیز
حق به حقدار رسید.
آلکس فرگوسن مات و مبهوت بود چه برسه به بازیکننانش ( رایان گیگز هم همین حسو داشت ) رونی خوب بود اما بارسلونا واقعاً مثل یه طوفان همه چیزه منچسترو ویران کرد
20
20
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی