بازدید 33026
باهنر:

احمدی نژاد نباید بگوید مجلس تعیین می‌کنم

اکنون شرایط طرح سوال از رئیس جمهور فراهم است، ولی باید متن و محورهای سوال کاملاً حقوقی و به دور از خمیرمایه‌های سیاسی باشد/ اگر جریان انحرافی اصولگرا به شمار رود، من دیگر اصولگرا نیستم/معتقدیم آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور در امر انتخابات نباید دخالت کند/ اصلاح طلبان باید موضع خود را نسبت به سران فتنه مشخص کنند/جریان انحرافی می‌خواهد پشتوانه رهبری را کمرنگ کند.
کد خبر: ۱۶۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱ 08 May 2011
محمد رضا باهنر، در گفت وگویی به پرسش هایی چون انتخابات مجلس نهم، شرایط اصولگرایان در انتخابات آینده، جریان انحرافی در دولت، اجرایی شدن وزارت ورزش و جوانان، نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی و مسائل سیاسی و اقتصادی روز کشور پرداخت.

به گزارش «تابناک»، محمدرضا باهنر که نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر را در مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد، در این گفت وگوی تفصیلی با «خانه ملت» که بیش از یک ساعت به طول انجامید، با صراحت لهجه همیشگی، پاسخگوی پرسش هایی بود که این روزها در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به ذهن می‌رسد.

اهم نکات مطرح در این گفت وگو بدین شرح است:

ارزیابی از ترکیب نمایندگان مجلس نهم

ـــ بررسی ادوار گذشته مشخص می‌کند که به طور متوسط، دو سوم نمایندگان برای دوره بعدی انتخابات رأی نمی‌آورند. البته این متوسط کم و زیاد هم شده است. هیچ گاه از ۵۰ درصد کمتر نشده یا از ۷۰ درصد بیشتر نشده است؛ یعنی دست کم ۳۰ تا ۵۰ درصد از نمایندگان موجود برای دوره بعد رأی می‌آورند، ولی اینکه چرا اصولا این اتفاق می‌افتد، من فکر می‌کنم یک اشکال ساختاری در انتخابات مجلس وجود دارد. آن هم نبود نقش آفرینی احزاب در انتخابات است. 
 
انتخابات مجلس اشکال ساختاری دارد
 
ـــ مردم در انتخابات عملکرد آدم‌ها را تجربه می‌کنند، چون حزبی نیست که مجموعه کارهای آن بخواهد در ترازوی سنجش قرار گیرد. چهار، پنج دوره به همین منوال می‌گذارد، نسل عوض می‌شود و آخر هم مردم به مطلوب خود نمی‌رسند. برخی شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه را سراغ دارم که مردم آنجا در هشت دوره مجلس، هشت نماینده عوض کرده‌اند. نماینده جدید تا می‌آید جا بیفتد و کار نمایندگی را یاد بگیرد، دوره چهارساله وی به پایان رسیده است؛ نه مردم از این تغییر متنوع و متعدد سودی می‌برند و نه نمایندگان می‌توانند کار موثری را انجام دهند.

ـــ احزاب خواهند توانست که این اشکال را برطرف کنند. اگر در کشور سه حزب فراگیر ریشه دار وجود داشته باشد، هر کدام فهرست نامزد‌های مورد تأیید خود را اعلام می‌کنند و بعد هم در مقابل مردم پاسخگو هستند. مردم اگر دیدند کاندیدای این حزب موفق نبود، دوره بعد کاندیدای حزب بعدی را تجربه می‌کنند. حداکثر دوباره نظرشان عوض می‌شود و بعد به این جمع بندی می‌رسند که طرفدار حزب «الف» بشوند یا از نامزد حزب «ب» حمایت کنند.
 
خاتمی و احمدی‌نژاد با حمایت‌های تشکیلاتی و حزبی رئیس‌جمهور شدند ولی بعد گفتند خودمان رأی آوردیم
 
ـــ  این مشکل ساختاری و کمی هم مشکل فرهنگی است. متأسفانه مسئولان ما به ویژه روسای جمهور با حمایت‌های تشکیلاتی و حزبی روی کار می‌آیند، ولی پس از آنکه مسئولیت را به دست می‌گیرند، اعلام برائت می‌کنند. البته این فقط شامل آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد هم نمی‌شود؛ پیشتر آقای خاتمی که خدا سلامتش بدارد و هدایتش کند و همه ما را خدا هدایت کند، نیز در زمان دولت اصلاحات همین کار را کرد. موقعی که ایشان آمد روی کار، می‌گفت: «این تحکیم وحدت و مجمع روحانیون مبارز چی از جان من می‌خواهند؟ من خودم رأی آوردم. ولم کنید». بالاخره خاستگاه آقایان خاتمی معلوم بود کجاست یا سیاسی‌ها می‌دانند، خاستگاه احمدی‌نژاد کجاست؛ ولی شاید به خاطر آنکه تعهدات حزبی دست و بال آنها را می‌بندد، تغییر رویه می‌دهند؛ نمی‌دانم علت چیست که بعد خود این افراد مبلغ برائت جویی از حزب می‌شوند.
 
اصلاح طلبان باید موضع خود را نسبت به سران فتنه مشخص کنند

ـــ جریان فتنه هزینه‌های بسیاری به کشور ما تحمیل کرد و از جمله طیف اصلاحات که به نوعی خودزنی کردند و از هم پاشیدند؛ البته من بار‌ها در مصاحبه‌های خودم گفتم «خوشحال نیستم از اینکه در جریان اصلاحات فروپاشی کامل صورت بگیرد.» من تحلیل و برداشتم این است که اگر واقعا یک عده از اصلاح طلبان می‌خواهند فعال سیاسی باشند، دو کار را باید انجام دهند؛ یکی اینکه تکلیف و موضع خودشان را شفاف درباره سران فتنه روشن کنند.
 
طیف حامی دولت می‌خواست اختلاف را درون اردوگاه اصولگرایان بزرگ کنند

ـــ ما می‌گفتیم با حفظ اصول، جذب حداکثری و دفع حداقلی؛ یعنی با حفظ شاخص‌ها اصولگرایی هر چه وسیع‌تر، بهتر. ما معتقدیم ولایت فقیه تبلور و نماد جریان حوزه علمیه، روحانیت، مرجعیت و شریعت است. برخی نه از روی اعتقاد قلبی بلکه به بهانه حمایت از ولایت فقیه معتقدند بقیه ـ حوزه علمیه، شریعت، روحانیت و مرجعیت ـ باید بی‌رنگ شوند.

جریان انحرافی می‌خواهد پشتوانه رهبری را کم‌رنگ کند

ـــ این جریان انحرافی هست که من اینها را اصولاً اهل شریعت نمی‌دانم، بیشتر آن‌ها اهل طریقت و عرفان انحرافی هستند. به زبان ساده‌تر، اینها می‌گویند اگر ما بتوانیم با خود آقا امام زمان (عج) ارتباط بگیریم، دیگر کاری به این واسطه‌ها نداریم. ‌‌نهایت کار هم به نایب آقا می‌رسد. آخر کسی که با خود آقا امام زمان (عج) ارتباط داشته باشد، دیگر نایب ایشان را به عنوان واسطه نیاز ندارد. این جریان را ما ۱۰۰ درصد انحرافی می‌دانیم. البته روز اول این را نمی‌گویند، بلکه بیان می‌کنند ولایت فقیه و رهبری برای آنکه مزاحم و رقیبی نداشته باشد باید نقش مرجعیت، روحانیت و حوزه‌های علمیه کمرنگ شود. در حالی که ما هیچ‌گاه جمله حضرت امام (ره) زمانی که بحث خبرگان رهبری مطرح شد را یادمان نمی‌رود که گفتند: «پشتوانه ولایت فقیه، مجلس خبرگان است»؛ بنابراین، پشتوانه رهبری مرجعیت، روحانیت، حوزه‌های علمیه و مجلس خبرگان است.

معتقدیم آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور در امر انتخابات نباید دخالت کند

ـــ  ما هم بر این باوریم، آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور در امر انتخابات نباید دخالت بکند. ایشان یک فکری دارد و عده‌ای نیز طرفدار وی هستند. آن‌ها در قالب یک گروه اصولگرا بیایند و با دیگر گروه‌های این جریان صحبت و رایزنی کنند. بالاخره افرادی از سوی آن طیف معرفی می‌شوند که ما یا آن‌ها را قبول داریم یا قبول نداریم. در پایان، تصمیم گیری خواهد شد با یکدیگر کار کنیم یا نکنیم؛ اما اینکه شخص رئیس جمهور یا معاونین وی یا وزرا، وارد این قضیه شوند، درست نیست.

رئیس جمهور نباید بیاید و بگوید من مجلس تعیین می‌کنم

ـــ هنگام انتخابات مجلس پنجم در دولت آقای هاشمی حزب کارگزاران سازندگی می‌خواست اعلام حضور کند؛ مقام معظم رهبری اعلام کردند: «وزرا در این مجموعه حضور نداشته باشند». این حرف الان هم صادق است؛ یعنی رئیس جمهور نباید بیاید و بگوید من مجلس تعیین می‌کنم. در آن نشست، یک گروه سه نفره (عسکراولادی، حدادعادل و ولایتی) تشکیل شد. آنها نیز یک گروه سیزده نفره‌ای را تعیین کردند. من فکر می‌کنم این حرفی که آقای سروری، قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی زده، مبنی بر اینکه ما به عنوان گروه‌های اصولگرا باید دور هم بنشینیم تا مشخص شود که چه طیف‌هایی می‌توانند با هم کار کنند، حرف درستی است.

 اگر جریان انحرافی اصولگرا محسوب شود، من دیگر اصولگرا نیستم

ـــ اگر اضلاع جریان اصولگرایی به گونه‌ای باشد که قرار شود، آن افرادی هم که ما در اعتقاداتشان به شریعت تردید داریم، جزو اصولگرایان تعریف شوند، بنده می‌گویم که من اصولگرا نیستم. بالاخره اصولگرایی از اول انقلاب تا کنون تعریفی داشته، زیر چتر جامعتین کار می‌کرده‌‌ همان راه را هم ادامه می‌دهد. آن تیم سه نفره منصوب رئیس جمهور هم یک جلسه تشکیل دادند و کلید وحدت را زدند، دستشان درد نکند؛ اما آن هیأت سه نفره اگر می‌خواهند بیایند با جامعتین شروع به کار کنند، ما هم زیر سایه‌شان کار می‌کنیم. تحت چنین روالی تلاش خواهد شد، یک وحدت حداکثری بین گروه‌های اصولگرا شکل بگیرد.

 شرایط طرح سوال از رئیس جمهور فراهم است

ـــ شرایط طرح سوال از رئیس جمهور اکنون فراهم است ولی باید متن و محورهای سوال کاملاً حقوقی و به دور از خمیرمایه‌های سیاسی باشند و اگر بحث‌ها حقوقی باشد، این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

نحوه اجرای اصل ۴۴ اشکالات اساسی دارد/ واگذاری سایپا باید برگردد

ـــ اجرای قانون اصل ۴۴قانون اساسی، قانونی پرهزینه، پرزحمت و پرخرج به لحاظ سیاسی است؛ بنابراین، عملیاتی کردن درست آن خیلی دقت می‌خواهد. چون اگر کسی قصد سوءاستفاده داشته باشد، ممکن است راه‌های سوءاستفاده برای او باز باشد. به همین دلیل، از معدود قوانینی است که مجلس برای نظارت بر حسن اجرای آن یک کمیسیون ویژه را به همین نام تشکیل داد، این کمیسیون نیز خوب فعال است و با هیأت‌های اجرایی قانون اصل ۴۴ارتباط مستمر دارند و کار را دنبال می‌کنند. البته یکسری از اشکالات هم هست که به دو گروه تقسیم می‌شوند. بعضی جا‌ها اشکال به قانون برمی گردد، ولی گاه اشکال به اجرا مربوط می‌شود. مجلس این دو را از هم جدا کرده است، مواردی که نیاز به اصلاح قانون دارد، این کار انجام می‌شود؛ مشکلات اجرایی نیز با تذکر حل خواهد شد.

ـــ هنوز اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اشکالات اساسی دارد، ولی به سرعت در حال اصلاح شدن است. حتی بعضی از معاملات بزرگ مثل سایپا از نظر مجلس کاملا مسئله‌دار هستند و این‌ها باید برگردند.

ـــ اینکه سایپا خودش بخش اعظم سهامش را خریده، این یک فرایند نوظهور در خرید و فروش‌های دنیاست که یک شرکتی خودش برود خودش را بخرد. البته قرار بود کارخانجات دیگری هم به همین سرنوشت دچار شوند که جلوی این کار گرفته شد.

متن کامل این گفت وگو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۸
جناب باهنر شما مطمئنید که جریان اصلاحات از هم پاشیده شده که اینجور قاطعانه نظر میدهید؟
فعلا که میتواند و میگوید و شما هم هیچ کاری نتوانستید از پیش ببرید.
هر کی مردِ بیاد با ریس جمهور مناظره کند.
نبــــــــــــــــود؟
خود اصل خبرهای ایشون در مورد جریان انحرافی غلطه و گمانه زنی هائی است که با تکرار زیاد به خورد همه داده شده و حالا وقت بهره برداری از این شایعات است. سناریو خیلی خوب طراحی شده. از هر کس به میرانی که می تواند کمک کند بهره برداری می شود. رمالی، ارتباط با امام زمان و قس علی هذا.
Hآقای باهنر چرا نگفتی خدا آقایراحمدی نژاد را هدایت کند که تخم اختلافات را در کشور کاشت ولی میگویی خدا اقای خاتمی را اصلاح کند همگان میدانند که خاتمی نجیب زاده ای هدایت شده است و فرزند بزگ عالم دینی است که اخلاق و سیره سیادت را از وی به ارث برده است انسان خوب است در فضای سیاسی مرز اخلاق را هم رعایت کند.
دوباره نزدک انتخابات شد و اقای باهنر به افاضه نشست.
سلام
ایشون ولایت پذیریشون رو تو انتخابات نشون دادن. بهتره اول خودشونو اصلاح کنن. تصور نکنن حافظه مردم پاک شده.
یا علی
می شود و می توانیم
تابناکی های عزیز واقعا نظرات را منظور نمایید باور بفرمایید همین جناب باهنر به اتفاق ثمره هاشمی هنگام انتخابات دور دوم احمدی نژاد اومدند دانشگاه اصفهان و به دفاع احمدی نژاد کلی بحث کردند ولی نمی دانم احمدی نژاد چون که پستی که می خواست به او نداد الان و بعد از اون قیل و قال می نماید امید وارم حرف های شما برای خدا باشد مگر رئیس جمهور چه کرده که می خواهید استیضاحش کنید شما حضور نمایندگان در جلسات رسمی مملکت ببینید و بعد چنین تصمیمی بگیرید خداوند به مصالح خلق آگاه است
از حرف های آقای باهنر بنظر میاید که بیشتر مشکل ایشان با احمدی نژاد سهم خواهی است تا اختلاف نظر!
همان مشکلی که برخی 2 خردادی ها با خاتمی داشتند.
بابا تورا خدا بس کنید دیگه احمدی نژاد * احمدی نژاد* احمدی نژاد
واضح است كه احمدي نژاد ( مشايي) اين فرصت را براي چالش نظام از دست نخواهند داد ٠ چون ميدانند كه اين فرصت ديگر باز نخواهد گشت و از تجربيات آموخته اند كه سياست مداري فرصت سوز نباشند ٠
اقاي باهنر تو كه تا ديروز از موسوي وكروبا وهاشمي دفاع مي كردي.
پس چي بگه بگه اقاي باهنر راي اورده حتما" خودش راي اورده ديگه كه ميگه خدايش هم راست ميگه به دستور خودش راي اورد ديگه مگه غير ازاينه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ممنون از آقای باهنر
باز جای شکرش باقیه
اینها که آبرویی برای اصولگرایی نگذاشته اند
قابل توجه امثال باهنر!ما مردم اصلا" به واسطه اينكه فلان حزب و گروه و فرد و كوفت و زهر مار , منافع درست يا نادرست خود را در پشتيباني از ايشان ديده و از وي حمايت كردند به اقاي دكتر رآي نداديم بلكه فقط و فقط به اين دليل كه در گفتمان ايشان و برنامه هاي انتخاباتيشان عدالت محوري و مهمتر از ولايتمداري را مي ديديم رأي داديم. ودر ضمن بهتر است جناب باهنر خيلي هم به ولايتمداري خودشان مطمئن نباشند چون با امتحان بدي كه ايشان و هم فكرانشان در مجلس در طول فتنه 88 و در دوره رياست جمهوري احمدي نژاد دادند از نظر حزب اللهي ها هيچ تفاوتي بين امثال لاريجاني و باهنر و توكلي و مطهري و... وكواكبيان و عليخاني و...و جريان نفوذي انحرافي در بدنه دولت وجود ندارد چون هر كدام از اينها به يك شكل و روش خاص خود در حال تضعيف نظام و ولايت فقيه هستند.
اقای سیاستمدار ، خیلی دیر فهمیدی چه خبره؟
کلا شما بازتابیها رزل وکثیفید
وقتی می تواند تعیین کند چرا نگوید
خوش خیالید ها
چرا سعي ميكنيد به هر قيمتي شده جلوي كارهاي خوب دولت رابگيريد فقطبه اين خاطر كه به نام احمدي ن‍اد هستند واقعا جاي تاسفه از اين كجخلقيها وعصبيتهاي نابجا
احمدی نژادنمیگویدمجلس تعیین میکنم عملا مجلس تعیین میکند
خوب همه جایی دنیا همینطوری است؟ این که تازگی نداره پول خرج میکنند که بعد هرینشونو از توش دربیارند(خاتمی و احمدی‌نژاد با حمایت‌های تشکیلاتی و حزبی رئیس‌جمهور شدند ولی بعد گفتند خودمان رأی آوردیم)
از نظر خیلیها باهنر اصولگرا نیست
آقای با هنر از مردان متدین ،صدیق و استوار در اسلام و انقلاب و ولایت هستند خدا حفظشان فرماید.
مجلس تعيين ميكند خوبش را هم تعيين ميكند حالا ببينيد . ايشان هر كاري خواسته كرده اينم روش. حقش است كه بكند
اقای باهنر شما هم بدانید که اگر گروه شما گزینه محبوبتر از احمدی نزاد داشت حتما رو می کرد و اگر احمدی نزاد خود محبوبیت خود را از دست ندهد شما با این حرفها از محبوبیت او نمی توانید کم کنید.
نظر ما هیچی ! پخش که نمی کنید!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی