بازدید 8537

مشروعیت مسئولین وابسته به التزام به اصل ولایت فقیه است

مشروعیت دینی و سیاسی همه والیان و متصدیان امور اجرایی و تقنینی همگی وابسته به التزام به اصل ولایت فقیه است/ تجربه رویگردانی مردم از منتخبشان وقتی معارضتی با این اصل داشته باشد، محقق شده و در تاریخ انقلاب ما ثبت است/ مرتکب این خلاف با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مخالفت کرده است.
کد خبر: ۱۶۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۷ 05 May 2011
رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: اصل ولایت فقیه، یکی از بزرگترین تجربیات سیاسی و دینی ایران در سی سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار «تابناک» از قم، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، روز پنجشنبه در جمع ده ها نفر از شخصیت های سیاسی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی کشور عراق در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: اصل ولایت فقیه در همه دوران مورد پذیرش علمای دینی و اسلامی بوده و اختلاف علما، تنها در سعه و ضیق آن است.

وی بیان داشت: نظریه ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر نظریه حضرت امام خمینی(ره) است که به تفصیل در کتب ایشان، از جمله کتاب «البیع» طرح شده و آن نظریه ولایت مطلقه فقیه است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی طبق اصل 57 قانون اساسی و فتوای بنیانگذار این نظام مقدس حضرت امام خمینی(ره، همه کسانی که در کشور ما فعالیت اجرایی دارند، مشروعیت دینی و سیاسی خود را از اصل ولایت فقیه اقتباس می کنند و به همان مقدار که از اطاعت آن سرباز زنند از مشروعیت دینی و سیاسی آنها کاسته می شود.



شهریاری گفت: حتی به نظر برخی علما، اگر کسی غیر از ولی فقیه بر مسند ولایت باشد، نیازمند تأیید ولی فقیه زمان خود است و باید التزام عملی نسبت به این مهم داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مشروعیت دینی و سیاسی کلیه والیان و متصدیان امور اجرایی و تقنینی، همگی وابسته به التزام به اصل ولایت فقیه است؛ افزون بر این، حتی مقبولیت عمومی متصدیان و مجریان دولتی نزد مردم متعهد ایران به مقدار التزام آنها به اصل ولایت فقیه بستگی دارد و تجربه رویگردانی مردم از منتخبشان وقتی معارضتی با این اصل داشته باشد، محقق شده و در تاریخ انقلاب ما ثبت است.

وی تأکید کرد: بنا بر شرع مقدس اسلام و نیز فتوای امام خمینی، رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار اصول بیداری اسلامی و نیز مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی عصیان در مقابل فرامین و منویات ولایت فقیه در حکم مخالفت با شریعت اسلام است و مرتکب این خلاف با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مخالفت کرده است.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور خاطرنشان کرد: بروز اختلاف سیاسی و وجود سلیقه های گوناگون در هر کشوری میان جناح ها و قوم های مختلف وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر جدا نیست، ولی آنچه مهم است و اهمیت بسیاری دارد، حضور رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان حلال مشکلات اختلافی و مرجعی برای فیصله پذیری منازعات سیاسی اجتماعی فرهنگی و امنیتی در سطح ملی است، به گونه ای که یکی از ارکان کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این اصل اصیل حکومتی باز می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: حضور مقام معظم رهبری و منّویات معظم له در همه امور، به عنوان فصل الخطاب، موجب شده است که وحدت و یکپارچگی امت اسلامی حفظ شود و ضمانتی برای تداوم انقلاب اسلامی با اهداف آرمانی خود باشد.

وی تأکید کرد: این تجربه سیاسی موفق در بیش از سی سال انقلاب اسلامی خود دلیل متقنی برای توفیق این نظریه سیاسی در عرصه فلسفه سیاسی است و روشنگرترین دلیل برای درستی و اتقان این اصل است، به گونه ای که امروز به جرأت می توان گفت، تنها الگوی فلسفه سیاسی مقاوم و پایدار در مقابل نظام سلطه و استکبار جهانی همین الگوست و به همین دلیل، در دنیا هیچ نظریه سیاسی بهتر و کارآمدتر از آن را نمی توان یافت.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، خطاب به میهمانان عراقی همایش بین المللی واکاوی روابط فرهنگی ـ تاریخی ایران و عراق گفت: امروز این تجربه سی ساله می تواند الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی ـ عربی منطقه و خاورمیانه باشد. این نقطه قوت تجربه جمهوری اسلامی ایران، باید به صورت جدی مد نظر کسانی باشد که در تلاشند تا حاکمیت اسلام اصیل را در کشورهای خود مستقر سازند.

حجت الاسلام شهریاری بیان داشت: گستره حاکمیت ولایت فقیه زمان و مکان ندارد و با حضور او محقق می شود و قابلیت آن را دارد که سرزمین های اسلامی و حتی غیر اسلامی را در پوشش گیرد.

وی گفت: نحوه تعین شخصی آن در گستره و اطلاق ولایت سرزمینی نیز بستگی به نظر خود ولی فقیه دارد و پیروی از این نظر هم برای همه واجب است.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: امروز کشور دوست و برادر عراق، دارای امکانات و توانی های خوبی است و مردم این کشور می توانند تجربه موفق ایران در تحقق اصل ولایت مطلقه فقیه را به عنوان یک اصل سرزنده و مثمر ثمر در فلسفه سیاسی کشور خود به عنوان مرجعی برای فیصله بخشی اختلاف نظرها تجربه کنند.

حجت الاسلام شهریاری از ایران به عنوان بهترین الگو برای کشورهای اسلامی ـ عربی یاد کرد و گفت: این الگوگیری، نه تنها در اصل بلکه در فروعاتی از این اصل است که به عنوان سازمان های اجتماعی و مانند آن پس از انقلاب در ایران زیر نظر ولی امر مسلمانان تأسیس یافته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی