بازدید 76319
تغيير جنسيت در مردان بيش از زنان؛

اختلال هويت جنسي فقط يك بيماري است

سالانه نزدیک هشتاد نفر با مجوز پزشكي قانوني در كشور با انجام عمل جراحي تغيير جنسيت مي دهند كه 90 درصد آن ها تغيير جنسيت از مرد به زن بوده است/ شيوع اين پديده نادر در جنس مذكر، بيشتر از جنس مؤنت است،/ مريم 25 ساله که چند ماهي است، تبديل به ماهان 25 ساله شده، درد دل خود با خبرنگار ما را اين گونه آغاز مي کند ...
کد خبر: ۱۵۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳ 13 April 2011
سرویس «تابناک» اجتماعی ـ عادت كرده ايم به تلگرافي حرف زدن و زود رد شدن از موضوعاتي كه يا باب دلمان نيست و يا خوشايند احوالمان، شايد با همين جمله بتوان مصداق بي توجهي به گروهي از شهروندان را يافت كه جرمشان بيمار بودنشان است؛ آنها بيماران داراي اختلال هويت جنسي هستند و به اشتباه دو جنسي خوانده مي شوند.

جراحي آخرين راه علاج آنهاست؛ هرچند مشكلات اجتماعي شان، پیش و پس از عمل فرق چنداني نمي كند و مشكلات جسماني عمل جراحي نيز تا آخر عمر دست از سرشان برنمي دارد، اغلب آنها به اين كار اصرار دارند، چون در اين صورت خيالشان راحت تر است و تكليف خود را مي دانند.

هر چند شمار آنها، ترس از اپيدمي را تداعي نمي كند، وجودشان را هم نمي توان ناديده گرفت.

اختلال در هويت جنسي كه به اختصار T.S ناميده مي شود، تا اوايل قرن بيستم از لحاظ علمي تعريف نشده بود. تحقيقات بيشتر نشان داد اين بيماران با وجود گرايش جنسي و عاطفي به جنس موافق و گرايش نداشتن جنسي و عاطفي به جنس مخالف با همجنس گرايان تفاوت هاي عمده اي دارند، مشكل اصلي تي. اس ها، جنسيت متضاد آن هاست. اين تفاوت محققان را بر آن داشت تا تحقيقات گسترده اي درباره منشأ اين بيماري انجام دهند.

در سال 1996 ميلادي، پزشكان هلندي با كالبد شكافي مغز شش بيمار T.S دريافتند در اين بيماران بخش قدامي غده هيپوتالاموس مغز كه در برگيرنده خصوصيات جنسي انسان است، شبيه جنس مخالف است.

* صدور نخستين فتواي تغيير جنسيت توسط حضرت امام خميني (ره)

امام خميني در سال 1363 با صدور فتوايي، عمل تغيير جنسيت را مجاز اعلام كرد، اين فتوا در پي آنی صادر شد كه مريم ملك آرا، يكي از ايرانياني بود كه تغيير جنسيت داد.

* سالانه هشتاد تغيير جنسيت در كشور با مجوز پزشكي قانوني

سالانه نزدیک هشتاد نفر با مجوز پزشكي قانوني در كشور با انجام عمل جراحي تغيير جنسيت مي دهند كه 90 درصد آنها تغيير جنسيت از مرد به زن بوده است.

افرادي كه دچار ابهام هويت جنسي هستند، مي توانند با درخواست انجام عمل جراحي از دادگاه، پرونده آن ها بررسي و با ارجاع پرونده به پزشكي قانوني عمل جراحي روي آنان انجام شود.

از سال 82 تاكنون، سازمان پزشكي قانوني، بيش از هفتصد مورد بيمار T.S را پذيرش كرده كه 75 تا 80 درصد آن ها را مردان تشكيل داده اند.

* چهار هزار نفر، آمار غيررسمي بيماران مبتلا به T.S در كشور

بر پایه آمارهاي رسمي در كشور، شمار افراد مبتلا به بيماري T.S يك هزار نفر اعلام شده، اين در حالي است كه آمارهاي غيررسمي، تعدادي نزدیک بيش از چهار برابر يعني چهار هزار نفر برآورد می شود.

* كمك يك تا پنج ميليون توماني بهزيستي به بيماران T.S

سازمان بهزيستي، با در اختيار داشتن بودجه اي محدود، تنها مي تواند مبلغ بين يك تا پنج ميليون تومان را براي عمل جراحي بيماران مبتلا به T.S پرداخت كند، اين در حالي است كه ميانگين هزينه جراحي بين 15  تا 25 ميليون تومان است.

* خودكشي 40 تا 60 درصد بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي

شيوع اين پديده نادر در جنس مذكر، بيشتر از جنس مؤنت است.
بنا بر آمار موجود ـ كه از سوي سازمان بهداشت جهاني اعلام شده ـ از هر صد هزار پسر متولد شده، يك نفر و از هر چهارصد هزار دختر متولد شده، يك نفر داراي اين اختلال است.

بر پایه آمارهاي موجود در سطح جهان، بين 40 تا 60 درصد از بيماران مبتلا به تي. اس به دليل فشار ناشي از تضاد جسم و روح خود، دست به خودكشي مي زنند و بقيه بيماران هم يا با انجام عمل جراحي تغيير جنسيت مي دهند و يا به افسردگي هاي شديد مبتلا مي شوند.

با اين مقدمه طولاني، به سراغ وضعيت بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي مي رويم؛ بيماراني كه در عين مظلوميت زير بار نگاه ديگران استخوان خرد مي كنند و دم نمي زنند.

سرویس «تابناک» اجتماعی در اين گزارش تلاش دارد تا با بررسي وضعيت اين بيماران و نظر كارشناسان، گره اي از مشكلات اين افراد را بگشايد تا آن ها نيز در پناه امنيت جامعه زندگي آرام و بدون دغدغه اي را تجربه كنند.

* يك تي. اس هميشه يك تي. اس مي ماند حتي پس از جراحي

مريم خاتون ملك آرا، مدير انجمن حمايت از بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي (تي. اس) ريشه اصلي اين بيماري را در خانواده و جامعه دانست و افزود: نبود فرهنگ سازي درست براي خانواده ها، باعث شده که پدر و مادرها تي اس را قبول نکنند و در نتيجه بيماران مبتلا به تي اس يا از سوي خانواده طرد شده و يا از خانه فرار مي کنند.

وي هدف اصلي خود از راه اندازی انجمن را آشنايي عموم مردم با اين اختلال به عنوان مشکلي که نياز به مداخله و درمان دارد، بيان کرد و يادآور شد، علاوه بر آن قصد داريم با شناسايي موارد جديد، بانک اطلاعاتي اين اختلال را کامل کنيم.

ملک آرا با اشاره به اينکه قصد نااميد کردن تي اس ها را ندارد، گفت: به نظر من جنسيت را نمي شود عوض کرد. مي توان با جراحي يکسري مسائل روحي و جسمي را تغيير داد.

* عمل جراحي پايان کار نيست بلکه آغاز مشکلات است

مريم 25 ساله که چند ماهي است، به ماهان تغییر هویت داده، درد دل خود با خبرنگار ما را اين گونه آغاز مي کند: ما کار خطايي نکرده ايم. فقط مشکلي داريم که بايد براي آن کار شود، برخی از همسانان من بر اثر فشار جامعه يا معتاد مي شوند و يا دست به خودکشي مي زنند. پس از عمل همواره در پي آن هستيم که کسي متوجه گذشته ما نشود، چراکه در صورت اطلاع پيدا کردن با نگاه پرسشگرانه افراد روبه رو مي شويم.

ماهان در ادامه مي گويد: متأسفانه بيماري تي اس، هنوز در جامعه ما و در بين مردم حل نشده و خيلي ها ما را به چشم يک منحرف نگاه مي کنند. اين نگاه زجر آور بوده و تحمل آن از مرگ سخت تر است.

* همه افراد تمايل به رفتارهاي دوگانه زنانه يا مردانه دارد

دکتر رئوفي روانشناس گفت: همه ما روزي که به دنيا مي آييم، تمايل به رفتارهاي دوگانه زنانه يا مردانه داريم. در آغاز نوجواني يعني سن 12 يا 13 سالگي اين بحران شديد است حوادث و جريان هاي زندگي است که مي تواند هر يک از ما را مرد مرد يا زن زن کند اما مبتلايان به اختلال هويت جنسي بين جنسيت خودشان و احساس ذهني در مورد انتخاب سبک زندگي مردانه يا زنانه با کشمکش عجيبي روبه رو مي شوند.

* آماده سازي بيمار تي اس از نظر روحي شش تا ده ماه است

دکتر شهريار کهن زاد، جراح کليه و فوق تخصص بيماري جنسي، نگاه جامعه به اين افراد را يکي از مشکلات اصلي تي اس ها برشمرد و تصريح کرد: بسياري از خانواده ها، نسبت به فرد مبتلا به اين بيماري ـ که در خانواده دارند ـ رفتار مناسبي نداشته و اغلب آنها را طرد کرده يا مورد آزار و اذيت قرار مي دهند.

وي با اشاره به اين که براي آماده سازي بيمار از نظر روحي براي انجام عمل بين شش تا ده ماه زمان لازم است، اظهار داشت: اگر اين مدت پشت سر گذاشته نشود، بيمار از لحاظ روحي آماده عمل جراحي نيست و در صورت انجام عمل جراحي، پیامدهای بدي در انتظار بيمار خواهد بود، زيرا برخي افراد پس از انجام عمل جراحي احساس پشيماني مي کنند و چون ديگر راه برگشتي نیست، خودکشي مي کنند و گاه در برخي موارد نيز دیده شده که فرد از انجام عمل منصرف شده و راه هاي ديگر همچون درمان با دارو و يا روان درماني را انتخاب مي کند؛ البته اين افراد، کسانی هستند که از ابتدا هم مشکل آنها حاد نبوده است.

* براي حمايت از تي اس ها بايد قانون وضع شود

برخی از کارشناسان بر این باورند که براي حمايت از افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي بايد دست به دامان قانون شد که به صورت کامل و دقيق مشخص باشد؛ بنابراين بايد قانوني تعريف و تهيه شود که تمام وجوه زندگي، کار، درمان، تحصيل، برخوردهاي قانوني، شناسنامه و هويت جامعه تي اس ايران را در بر بگيرد.

* تيري بر قلب بيماران مبتلا به تي اس

شايد همه آنهايي که اين روزها عکس ها، بلوتوث و سي دي ها و دي وي دي هاي بيماران اختلال هويت جنسي را دست به دست مي چرخانند، ندانند که منتشر شدن اين ها تيري است بر قلب بيماران مبتلا به تي اس؛ تيري است بر قلب فرهنگ ايراني، بازي با زندگي افرادي که آنقدر گرفتار مشکلات روحي و جسماني خود هستند، جنايتي هولناک است.

«تابناک» اميدوار است تا روزي جامعه، مسئولان و قانون کشور، بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي را به عنوان يک شهروند عادي در جامعه پذيرا باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۷۷
خيلي مطلب خوب و آموزنده اي بود ايكاش ادامه داشته باشه تا بتونيم با كسب اطلاعات خوب مثل اين فرهنگ خودمون را بالا ببريم.
در داخل اتوبوس یک دختر نشسته بود در کنارم همه نگاش میکردن lشکل هویت جنسی داشت حجاب هم داشت از چهره اش معلوم بود دارای این مشکل است، امان از مردم که می دونند یا نمی دونند که نگاه مستمرشون باعث آزار این فرد شده بود.
عالی بود کاشکی نوشته شدن این مطالب و بازگو شدن ان در جامعه ما عادی بشود که این کار رو شما مطبوعات باید شروع کنید
ن کامنت را با اشک براتون میذارم از محل کارم.شاگرد تیزهوش مدرسه در دانشگاه به علت همین بیماری سال دوم تحصیل را رها کردم.32 سالمه وبه علت فرهنگ شهر وخانواده تا حالا احدی جز خدا از مشکلم خبردار نیست.در تهران مشغول به کارم.هرروز تلفن مادرم پشتم رو میلرزونه که آخرش کی میخوای زن بگیری داری پیر میشی ومن در حالی که چشمام پر اشکه با خنده ازپشت گوشی دلداریش میدم ایشالا به زودی...و این دعای هر روزمه:خدایا رستگارم کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
انشاا... هرچي كه صلاحت هست انجام بشه به خدا توكل كن از خدا بخواه كه اون از همه بيشتر تو رو دوست داره و صلاحت رو مي دونه
ناشناس
| France |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
خوب چرا عمل نمیکنی
یه مشاوره برو
مادرم خودشون توجیه میکنن
دنیا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
سلام آرمان عزیز... دوست داشتم تو رو با اسم واقعیت صدا کنم نه یه اسم پسرونه ... من از نزدیک با این بیماری آشنا هستم ... یکی از دوستانم تغییر جنسیت داده و من خدا رو شکر می کنم که کاملا این بیماری رو تونستم برای خودم و خانواده ام حل کنم ... کاش می شد با خانواده ت در مورد بیماریت صحبت کنی ... کاش کاری می کردی ... تو مثل هر انسانی حق زندگی کردن داری با هویت حقیقیت ...کاش میشد با هم صحبت کنیم ... آرزو می کنم خداوند همراه تو باشه ...
عامر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
ارمان جان از خدا برات آرزوي رستگاري و شادكمي ميكنم پيروز باشي .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
انشا الله خداوند کمکتون می کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
اگه قرار باشه خودتو منزوی کنی یک درد به دردای دیگه ات اضافه میشه .هیچکس غیر از خودت نمی تونه بهت کمک کنه مشکلتو حداقل با یک کارشناس یا دکتر متخصص مطرح کن . حتی اگه هیچکاری برات نکنن لااقل می فهمی که خیلی ها مثل تو هستند. تا دیر نشده بجنب .
بنده نیز امیدوارم
عالي بود
واقعا متاسفم برای اونایی که سطح فهم و شعورشون به اندازه بلوتوث کردن و خندیدن به این بیماراس. خدا از سر تقصیرات همه بگذره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
خدا از سر تقصیرات کسایی که دیگران رو مسخره می کنند نگذره
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ﴿57﴾
اى مردم به يقين براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سينه‏هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [به خدا] آمده است (57)
سوره 10: يونس
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿39﴾
و بر آنچه مى‏گويند صبر كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از غروب به ستايش پروردگارت تسبيح گوى (39)
سوره 50: ق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
ايني كه نوشتي يعني چي؟ منظورت چي بوده؟
خیلی دلم سوخت فقط برات دعا میکنم که مشکلت حل بشه
دوست عزیز هیچ وقت خدارو فراموش نکن و هیچ وقت دست به کارهای که خدا آنها رو منع کرده نزن که همیشه خداهم باهاته
انشا الله خداوند همه را شفا عنایت فرماید
براي من بسيار جالب بود كه ديدم حضرت امام خميني (ره) در سال 1363 نظر مساعد نسبت به عمل جراحي داشتند.
عالي بود ممنون
واقعا عالي بود تابناك . از اين كارا بكنيد
باید دولت به فکر باشد. من خودم تا به الان علتش رو نمیدونستم و فکر میکردم همه ی T.S ها انحرافات اخلاقی دارن. از همینجا از همه عذر میخوام و قول میدم که این مطلب مفید رو بین همه ی دوستام توی هرجا و هرکی میشناسم مطرح کنم تا مثل من اشتباه فکر نکنن.
امیدوارم جامعه درست بشه.
نمی دونم چی بگم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اميدوارم هموطنان من كه مدعي فرهنگ غني هستند رعايت حال انسانهاي متفاوت را بنمايند .
متشكرم تابناك كه اطلاع رساني كردي. من خودم خيلي استفاده كردم و اميدوارم ديگه اين عزيزان تو سطح جامعه با مشكل كم رويي و نگاه هاي سنگين مردم مواجه نشن.
تا می تونید اطلاع سانی کنید، حداقل ممنون که کلیشه ها رو میشکنید و این مطالب مهم رو میگذارید.
مرسی
تبریکات صمیمانه بنده را هم بپذیرید .
بسیار عالی به این معضل بزرگ اجتماعی پرداخته اید . بخصوص بایستی تشکر کرد از کاربرانی که صادقانه اشتباه خود را اعتراف کرده اند .
در خانواده ما هم یک چنین مشکلی پیش آمده بود که پدر نا محترم این بیمار ؛ فرزند و مادرش را تنها گذاشته و بخاطر جهل مهلکی که داشت آنها را ترک کرد .
ولی مادر فداکارانه موضوع را پیگیری کرد و با انجام عمل های جراحی در ایران و خارج کشور فرزندش را دوباره به آغوش جامعه برگرداند . در حال حاضر بنده از راه دور هم که شده به لحاظ روحی او را شارژ میکنم و سپاسگزارم از شما که به اینگونه مسائل پرداختید .
به امید روزیکه سطح فرهنگ و معلومات ما هم به درجه ای از رشد برسد که بتوانیم همانند اروپائی ها با اینگونه مسائل انسانی برخورد کنیم و نه مانند پدر نادان فرزندی که بخاطر یک اختلال جنسی فرزندش ؛ وی را از فرزندی رد کرده است .
مطلب جالبي بود اميدوارم مشكل اينگونه مريض ها حل بشه و در دنيا چنين مشكلي نداشته باشيم . خدايا به اميد تو
ان اکرمکم عندالله اتقیکم
بهترین شما نزد خدا با تقوا ترین شماست
ای کاش همهء ما یاد بگیریم که هیچ کسی را برای عیب و ایرادی که خودش در تشکیل آن ایراد نقشی نداشته است، مورد سرزنش ویا خدای ناکرده تمسخر قرار ندهیم.
از تابناک هم برای انعکاس این مسائل تشکر میکنم.
مطلب اموزنده ای بود با تشکر ارمان جان امیدوارم مشکلت حل بشه
آفرین تابناک
یکی از شاهکارهای دوران فعالیت را به نمایش گذاشتی.
این خیلی عالیه که از طریق رسانه ای مثل تابناک این بیماری رو اطلاع رسانی می کنید اما این موارد نادر اگر از طریق رادیو و بخصوص تلویزیون اطالاع رسانی شوند مطمئنا فرهنگ سازی سریعتر اتفاق می افتد.
انشاءا... آنچه كه خداوند مصلحت ميداند اينگونه مشلات را بكرمش حل بفرمايد.آمين يا رب العالمين
امیدوارم ما به درجه ای از انسانیت برسیم که اگه نتونستیم یا نخواستیم به همچین بیماران معصومی کمک کنیم لااقل با حرکات و نگاهها و گفتارمون مشکلی به مشکلات جانکاهشون اضافه نکنیم.آمین...
با سلام .
من مدتی رو هینجور آدما برسی هایی انجام دادم.
بله دقیقا اگر کسی واقعا ترنس باشه مشکلی نیست.البته فرهنگ جامعه ما تو این مورد خیلی پست و عقب موندست....
مشکل اینجاست که واقعا چند درصد آدمایی که خودشون رو مبتلا به این خلل میدونن واقعا هستن؟؟؟؟؟؟
مردم ما بیگناهن که ما با قضاوت غلط میگیم بی فرهنگن،مشکل اصلی بی بندو باری غالب این قشر هست که متاسفانه اگر در سطح شهر و سایت منجم و اتاق گفتگو نگاه کنید،متوجه حرف من میشید.....پس بهتره که جلوی انسانهای سالمی رو بگیریم که فقط بخاطر هیجانات جوانی آلوده این بیماری میشن
بهتر بود در صدا و سيما نيز فرهنگ سازي و اطلاع رساني گسترده در اين زمينه براي حل مشكل اين افراد انجام گيرد .
من یکی از دوستانم درخواست کمک مالی داشت و وقتی از او مشکلش راپرسیدم گفت به بیماری تس مبتلاست وهر چی از او پرسیدم چجور بیمارست توضیحی نداد تا که خودم سعی کردم از این طریق سرچ کنم بسیار نارحتم چون او یک دختر و دوست کمکش کنم و برای تمام کسانی که به این بیماری مبتلا هستنند ارزوی موفقعیت وسلامتی دارم من یکی از کسانی بودم که هیچ اطلاعاتی در این مورد نداشتم.
سلام به همه آرمان جان برات خوبى آرزو دارم من همسنتم و سالها ست با اين درد ميجنگم وسعى ميکنم با خودم روراست باشم که تو جايى که ما زندگی ميکنيم اين يه تابو وگناهه وتلاش ميکنم مخفى بمونم اميدى ندارم تو تنها نيستى
سلام خیلیییییی ممنون واقعا فوق بیست مرسی و به امید درمان همه عزیزان مبتلا به این مشکل
امین
با سلام.اگر کسی میخواد راجع به علت این بیماری بدونه بره کتاب حلیه المتقین رو بخونه.اسلام راجع به این بیماری حرف زده.درس عبرتی باشه برای ما آدم های سالم تا فرزندانمون رو دچار این بیماری نکنیم.در اسلام به این افراد مخنث میگویند.کوتاهی از پدران این بیماران است.آدم دلش میسوزه چون خودشون واقعا هیچ تقصیری ندارن ولی همون پدر و مادر که مقصرن این بنده های خدا رو طرد میکنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی