بازدید 34403

زلزله ژاپن و لرزش تن ما ایرانی‌ها

زلزله‌ای که در ژاپن آمد، تقریبا دو و نیم ریشتر بیشتر از زلزله «بم» بود و این در حالی است که آمار تلفات، اصلا قابل مقایسه نیست (بم:۲۵۰۰۰ کشته و ۵۰۰۰۰ مجروح) و بخش قابل توجهی از قربانیان ژاپنی هم نه بر اثر زلزله که به دلیل سونامی و غرق شدن در آب جان باخته اند.
کد خبر: ۱۵۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۱ 13 March 2011

عصرايران در گزارشي زلزله اخير ژاپن را كابوسي براي ايراني‏ها دانسته و خواستار علمي شدن ساخت‌وسازها در كشور شده است.

در اين گزارش آمده است: زلزله مهيب اخير ژاپن بي‌گمان از بزرگ ترين زمين لرزه‌هاي تاريخ بشر است؛ زلزله‌اي با قدرت نزديك به 9ريشتر! شدت زلزله به حدي بود كه ژاپني‌ها كه به زمين لرزه عادت دارند و حتي به آن خو گرفته اند، از آنچه رخ داده، وحشت زده شدند به‌ويژه آن كه همزمان با اين زلزله، سونامي سهمگيني با امواجي به ارتفاع 10 متر، بنادر اين كشور را در هم كوبيد و حدود 1200 نفر را به كشتن داد.

هر چند كه زلزله و سونامي ژاپن به عنوان يك فاجعه انساني مورد توجه است و از اين بابت نيز تاسف خود را ابراز مي‌داريم، اما اين زلزله، تن ما ايراني‌ها را هم مي‌لرزاند چه آن كه ايران نيز همانند ژاپن روي كمر بند زلزله قرار دارد و كشوري زلزله خيز است اما بر خلاف ژاپني‌ها كه ايمن‌سازي را به عنوان يك «خط‌ قرمز» حياتي در ساخت و سازهايشان قرار داده و بدان پايبندند، در ايران، هنوز كه هنوز است ساختمان‌هاي غيراستاندارد ساخته مي‌شود تا بسياري از ما، شب‌ها در خانه‌هايي بخوابيم كه معلوم نيست كي بر سرمان فروخواهند ريخت.

زلزله‌اي كه در ژاپن آمد، تقريبا دو و نيم ريشتر بيشتر از زلزله «بم» بود و اين در حالي است كه آمار تلفات، اصلا قابل مقايسه نيست(بم:25000 كشته و 50000 مجروح) و بخش قابل توجهي از قربانيان ژاپني هم نه بر اثر زلزله كه به دليل سونامي و غرق شدن در آب جان باخته اند.

حال تصور كنيد كه چنين زلزله سهمگيني در تهران بيايد؛ در آن صورت آيا چيزي از تهران باقي خواهد ماند؟ فقط بلديم شعار بدهيم و اين آفتي است كه به كل جامعه افتاده است، از آن مهندسي كه در ساخت خانه با بساز و بفروش تباني مي‌كند تا كارگري كه خوب جوشكاري نمي‌كند و آن مسئول كه خود را به نديدن مي‌زند تا... همه و همه مقصرند و آيا سرنوشت محتوم چنين جامعه‏اي مرگ گروهي در شب يا روزي نيست كه آن اتفاق بزرگ بيفتد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰۲
سلام . 2.5 ریشتر یعنی بیش از 1500 برابر مهیب تر .شدت زلزله در مقیاس ریشتر لگاریتمی بالا میره . در ضمن زلزله اخیر ژاپن مدت زمانش 2 دقیقه بود که قابل مقایسه با زمان کم زلزله بم نیست!! قدرت تخریب زلزله تابعی است از زمان و انرژی . اگر این دو را باهم ترکیب کنیم شاید قدرت زلزله اخیر ژاپن به حدود 7 الی 8 هزار برابر بم برسد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
حدود 150 برابر!
عمران
| Russian Federation |
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
تابناک خواهشمند است برای روشن شدن خوانندگان منعکس شود:
دوست عزیز لطفاً دقت کنید اختلاف 2.5 ریشتری یعنی اختلاف 2.5^10 یعنی 316 برابری نه 7 هزار یا هشت هزار برابری!!! بعد قدرت زلزله بیشتر به ریشتر هم نیست به عوامل دیگر مثل عمق زلزله هم بستگی دارد در ژاپن عمق زلزله 22 کیلومتر بود در حالی که در بم 5کیلومتر بود
چاره تهران فقط انتقال نیست و چون ثروت کافی برای تغییر ساختار تهران وجود ندارد (حد اقل برای چند دهه) فقط خدا باید رحم کند. آتش سوزی خطر دوم پس زلزله در تهران است و نباید ترسید که مردم از این حقایق با خبر باشند زیرا در این صورت حداقل پیش بینی های ممکن است جان عده ای را نجات دهد.
بریم خدا را شکر کنیم که این خبرها فعلا در تهران نیست و بس
جانا سخن از زبان ما ميگويي اما اين مسئولين محترم و مديريت ارشد كشور است كه بايد از خواب برخيزد و تصميمي اساسي بگيرد
دوست عزیز ، شما ژاپن رو با ایران مقایسه میکنی ؟!؟ کاملا این قیاس اشتباه است ،
ایران رو باید با بولیوی و ونزولا و ....مقایسه کرد ،
زلزله ای که تو ژاپن اومد اگه تو ایران بیاد ، شیرین 10 میلیون نفر میرن اون دنیا ،
اینجا فقط ادعای قدرتمند بودن رو میکنند ، مردم که بی شعور نیستند ، تفاوت ادعا و واقعیت رو دارن با چشم میبینن
تراکم جمعیت را هم حتما در نظر بگیرید. بم 150 هزار نفری را با توکیو یا شهر های پرجمعیت ساحلی ژاپن مقایسه می کنید؟
خوب طبیعی است چند روز بحث میکنیم و یک کمی هم فکر میکنیم بعد موضوع به فراموشی سپرده میشود تا زلزله بعدی .مشکل ما اینست که متولی خاصی برای این کار نداریم یا اگر داریم وظایفش را درست انجام نمیدهد.
سلام . 2.5 ریشتر یعنی بیش از 1500 برابر مهیب تر .شدت زلزله در مقیاس ریشتر لگاریتمی بالا میره . در ضمن زلزله اخیر ژاپن مدت زمانش 2 دقیقه بود که قابل مقایسه با زمان کم زلزله بم نیست!! قدرت تخریب زلزله تابعی است از زمان و انرژی . اگر این دو را باهم ترکیب کنیم شاید قدرت زلزله اخیر ژاپن به حدود 7 الی 8 هزار برابر بم برسد .
یه جون به اخدا بدهکاریم حالا به هر شکل باشه یا علی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
همين طوري فكر مي كنين كه هيچ كاري انجام نمي شه. پس اگه اين طوريه برو خودكشي كن زودتر بدهي تو بدي
عادت داريم سر مسايل مهم بي خيال باشيم ولي اگه مد لباس مطرح باشه همه قاطع برخورد ميكنن!!!
داشتن فرهنگ مسئولیت پذیری از ویژگی های مردم ژاپن است بهتر است به جای متهم کردن مهندسین ومسئولین خودمان را درست کنیم!
کی گفته زلزله بم 25000 کشته داشته من اهل کرمانم و دقیقا بخاط دارم که در دیماه 82 هر روز آمار دقیق کشته شده ها رو در تلویزیون اعلام می کردن واخرین امار 70000 نفر بود هر چندخود اهالی بم اعتقاد به بیش از اینها دارن جالبه که دقیقا سال بعد اعلام کردن 30000 نفر حالا شما می فرمایید 25000 نفر؟
منم دقیقا این چند روزه هر وقت ژاپن را نشون میده با خودم این فکرا میکنم که اگه این زلزله تو تهران بیاد چی میشه؟ آیا 1% هم احتمال زنده موندن وجود داره؟!
این به خاطر ژنتیک ماست. همهمون فقط میخواهیم زیر آبی بریم.
خلايق هر چه لايق.
زلزله 9 ریشتری که خارج از سئوال است. آیا در تهران امکان مواجهه حتی با زلزله 5 یا 6 ریشتری وجود دارد؟ بدون زلزله هم تردد نیروهای امداذی به دشواری انجام میگیرد. وای به حال روزی که هزاران نقطه تهران گرفتار آوار و آتش سوزی شود.شورای شهر و شهرداری با فروش تراکم در واقع جان شهروندان تهرانی را می فروشند. کو گوش شنوا؟
علاوه بر شدت زلزله عمق ان هم خیلی مهم است
زلزله های ژاپن معمولا عمیقند و این باعث استهلاک امواج می شود نمی شود فقط با شدت مقایسه کرد
من با نظر نویسنده این مطلب موافقم و لی به اطلاع می رسانم که واحد زلزله که ریشتر می باشد لگاریتمی محاسبه می شود که ما نمی توانیم بگوییم مثلا زلزله 9 ریشتری 2 برابر 4.5 ریشتری می باشد - بلکه بیشتر از این مقدار - و اینکه نوشته شده زلزله فقط 2.5 ریشتر بیشتر بوده !!! مقایسه غیر علمی است و شدت زلزله شاید بیشتر از 3 برابر بوده باشد.که این مورد را کارشناسان بهتر می توانند بیان کنند.
واقعا چرا ما از حوادث درس نمیگیریم و زود آنها را فراموش میکنیم
احسنت خیلی خوب گفتید
مرگ حق است اگه قرار باشه بميريم مي ميريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
ولي اگه زنده بموني ديگه هيچ چي نداري. اونم حقه؟
خدایا خودت مرگ را برایمان تسهیل کن . . .
اگر بفکر ایمن سازی باشیم کی با همجنگ کنند کی فکر منافع خود باشد .
بیخیال. شما فقط میخواهید ساختمان هایمان مثل ژاپن باشد ؟ دیدید چطور برای اب یک صف منظم تشکیل داده بودند. انوقت ان وضع ترافیک ماست. همه چیز یک جامعه باید بهم بخورد. تا روح فرد گرایی از بین نرود و الویت جامعه نباشد همین وضع است.
مثل هميشه منظورتان تهرانيها بود نه ايرانيها.
من اطلاعات فني خيلي زيادي ندارم،‌اما فكر مي كنم واحد ريشتر با اضافه شدن هر عدد به شكل نمايي شدت بيشتري نشون ميده، پس مقايسه ريشتر زلزله بم با زلزله ژاپن و اعلام تفاوت 5/2 ريشتري مقايسه دقيق و علمي محسوب نمي شه، اي كاش در اين زمينه توضيح بيشتري داده بشه!
بهتر دید ما دید درستی باشه
طبق اعلام خود سازمان آتش نشانی در صورت بروز زلزله بیشتر از 2500 مورد آتش سوزی به دلیل سطحی بودن و خرابی لوله ها و تاسیسات اتفاق می افته !!!
و فاصله زمانی قطع گار از لوله مادر تا تخلیه گاز بیشتر از 2 ساعت طول می کشه !!!
نتیجه می گیریم اگر در زلزله تهران کسی هم زنده بماند دور از ذهن نیست که زنده زنده در آتش بسوزه!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
کاش فقط این بود خیلی ها زیر دست و پا می میرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
دقیقاً با این نظر که خیلی ها زیر دست و پا می میرن، موافقم. خدا رحم کنه از دست خودمون که فقط فرد گراییم.
سازمان آتش نشانی تهران با تبلیغات فراروان خود رو یه پایه محکم در امداد نجات در سطح کشور می دونه !
یک سوال
بعد از زلزله تهران چند ایستگاه آتش نشانی توانای فعالیت دارن ؟ و چند نفر از آتش نشانان که باید ناجی مردم باشند خود زیر آوار می مانند و نیاز به کمک پیدا می کنن؟
و سوال بعدی
به فرض زنده ماندن همه آتش نشانان و سالم ماندن همه ایستگاها ، به نظر شما آتش نشانان خانواده خود را رها میکنن و به کمک دیگران می پردازن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
شعار شعار شعار
فقط شعار میدیم
من در اتریش دیدم که ساختمان محل سکونت خانواده آتش نشانان در نزدیکی محل کارشون بود بماند که چقدر محکم ساختن ساختمان مسکونی و ایستگاه آتش نشانی را که اگه اتفاقی افتاد آتش نشان با اطمینان از این که خانوادشون سالم هستن به امداد رسانی می پردازه
ما فقط بلدیم حرف بزنیم و سمینار و همایش برگزار کنیم. اونها که نمی توانند.
مقایسه بم با ژاپن درست نیست. بم یک شهری است که نسبتا کمتر در آن به مسئله زلزله توجه شده. گرچه تذکر خیلی مهم است و واقعا وضع ما خوب نیست در این زمینه. ولی مقایسه ژاپن با ما درست نیست. اولا ژاپن روی خط زلزله نیست بلکه زلزله رو ژاپنه. ثانیا این ها در سال 1920 این حدودا 100 هزار کشته بر اثر زلزله ای شدید داشتند که شاید همین نهیبی برای اون ها بوده. ضمنا کشوری که در هر ماه چند زلزله نسبتا بزرگ را تجربه می کند 1 سال تحمل می کنه دو سال نحمل می کنه بعدش چی پس مجبورند اونی باشند که باید باشند چه بسا ما هم اگر تو این وضع بودیم همین قدر ایمن بودیم. مسائلی که با جان مردم سر و کار دارد معمولا جدی تر مطرح می شود. سوم این که همین طبق آماری که در همین تابناک منتشر شد ژاپن چند زلزله در سال های گذشته داشتند آمار کشته هاشون که بر اثر سونامی هم نبوده به نسبت تبلیغاتی که در مورد قابل اطمینان بودن ژاپن میشه زیاده. پس نباید تبلیغات افسانه ای در مورد ژاپن بشه. روز قبل از این زلزله مهیب زلزله ای دیگه اومد که بزرگ بود و گزارشگر سیما با تمسخر گفت فقط یک پیرزن زخمی شده. در کمتر از 24 ساعت جواب گرفت. البته بدون شک این زلزله اگر در ایران بیاد هر جا باشه فاجعه رخ میده ولی بازم نظرم اینه که مقایسه با کشوری که هر ماه مرتب زلزله های شدید رو تجربه می کنه اشتباهه. فکر کنید همین ایران سالی یک زلزله 7 ریشتری میومد و هر سال نزدیک 50000 نفر کشته میشدند در این زلزله. یعنی مثلا در 20 سال یک میلیون نفر. سوال اینه که آیا اگه اینجور بود الان وضع ما این بود که هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
خب پس، ما کاری نباید بکنیم به خاطر وضعیت خوبمون!
s[hn
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
دوست عزيز مگه تو ايران هرسال به اندازه زلزله بم آدم كشته نميشه چرا فكري نمي شه؟ پس تو ايران اگه هر سال هم زلزله بياد تاثيري بر مسئولين نداره.
آیا می دانید دو و نیم ریشتر بیشتر یعنی دوازده هزارو پانصد برابر قوی تر !
لطقاً منعکس شود:
بهتر بود به این مقاله مطلب زیر اضافه شود تا عمق فاجعه بیشتر درک شود،
به دلیل اینکه محاسبه قدرت زلزله در مقیاس ریشتر از نظر ریاضی، لگاریتمی بر پایه 10 می باشد پس زلزله ژاپن حدود 316 برابر قویتر از زلزله بم بوده است!!!!
چرا ماها با وجود این که می دانیم کشور ما جزو نقاط لرزه خیز محسوب می شود فقط در زمان وقوع زلزله در سایر کشورها کمی احساس خطر می کنیم و بعد از همه چیز را فراموش می کنیم
بهتره تهران را با هائیتی مقایسه کنیم نه ژاپن!
چقدر حرف حق را تلخ گفته اند. اميد است كه مسئولان به خاطر شيريني خود حق، آستين همت بالا بزنند.
مردم اگر دعا کنند زلزله نمیاد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کیه که توجه کنه
همه دنبال این هستند توی ایران یکی کم بشه بهتر واسشون جای بیشتر واسه بقیه میمونه
به خدا ما ایرانی ها فقط ادعامون میشه اسلام و برادری و برابری رو دوست داریم اما در عمل توی اجرمون از بهترین مواد استفاده نمیکنیم توی سفت کاری خونه سعی خودمون رو به کار نمیبندیم تا اونی که توی این خونه زندگی میکنه رو به ارامش برسونیم ...فقط یادیگرفتیم کارگر افغانی بیاریم مهندس کم پول بگیره توی شهرداری یه اشنا پیدا کنیم همین مهم فقط و فقط پوله کسی از ارزش واقعی جون یه انسان خبری نداره
نمونه واقعیش رو توی همین خبری که گذاشتید میبینیم رقیب جدید ایران خودرو و سایپا
حالا اینها خودشون باعث و بانی چه تعداد انسان کشته شده بودن خودتون بهتر میدونید با این ماشین پرایدشون
خدا به دادمون برسه
وقتی ژاپن با این همه امکانات و سازه های محکم،اینچنین میشه،وای به حال ایران و تهران
منتظر قهر خدا باشید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آمار کشته شدگان بم 60 هزار نفر بوده..کمی دقت کنید کل شهر بم در زمان زلزله 100 هزار نفر جمعیت داشته اونوقت چطور 250 هزار نفر فوت میکنند؟ یاد مجلات زرد افتادم!
دوستمون(نظر دوم) کاملا درست میگه" قدرت هر دهم ریشتر اضافی بصورت تصاعدی بالا میره"اگه این زلزله در ایران میومد کم کم پنج میلیون کشته داشتیم" باید آمادگی داشته باشیم
علاوه بر مدت زمان و شدت زلزله جمعیت ایران و ژاپن و مناطق زلزله زده رو بررسی کنید می فهمید چه خبره
فردای بعد از زلزله در تهران می توان گندم کاشت! خدا را چه دیدی شاید آیندگان در تولید گندم خودکفا شوند!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست