بازدید 3895
۲

حمل مشعل المپيك زاييده تفكر هيتلر!

کد خبر: ۱۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۳:۲۷ 11 August 2008
محبوب‌ترین و مشهورترین سمبل‌های بازی‌های المپیک مدرن، به دوران آلمان نازی و حکومت هیتلر مربوط می‌شوند.

حمل مشعل المپیک به صورت امدادی که هر دوره در جشن افتتاحیه المپیک انجام می‌شود، یکی از ابداعات -آدولف هیتلر است که سعی داشت المپیک سال ‪۱۹۳۶‬ برلین را به مراسم جشن رایش سوم تبدیل کند.

به گزارش واحد مركزي خبر، شهرت پنج حلقه متصل بهم المپیک نیز محصول ماشین تبلیغات سیاسی هیتلر است و امروزه شناخته شده‌ترین نمادهای المپیک هستند اما شمار زیادی از آداب و رسوم المپیک از جمله پرچم سفیدرنگ دارای پنج حلقه رنگی و پیمان المپیک نخستین بار در بازی‌های سال ‪ ۱۹۲۰‬آنتورپ معرفی شده اند.

این حلقه‌ها نخستین بار در سال ‪ ۱۹۱۳‬توسط -بارون پی یر دو کوبرتن> -موسس بازی‌های المپیک مدرن- طراحی شدند تا در کنگره جهانی المپیک در سال ‪۱۹۲۴‬ در پاریس مورد استفاده قرار گیرند و هدف از طراحی آن نمادین کردن پنج دوره نخست بازی‌های المپیک بود اما به دلیل ترور -آرک دوک فردیناند> اتریشی در سارایوو، کنگره مذکور برگزار نشد.

تونی پروتت در کتابی به نام -المپیک‌های عریان> می‌نویسد: -حمل مشعل المپیک برخلاف آنچه اغلب مردم تصور می‌کنند ریشه در افسانه‌های یونانی ندارد بلکه نوآوری‌های هیتلر در المپیک برلین است.> به گفته وی -صرفنظر از ریشه‌های پیدایش چنین حرکتی، حمل مشعل امروزه به نماد برادری و دوستی تبدیل شده و بخش اصلی جشن‌های باشکوه افتتاحیه بازی‌های المپیک به شمار می رود.>

در دوران باستان یک مشعل مقدس در تمام شبانه روز در دامنه کوه المپیا روشن بود و در برخی دوره‌های گذشته دوندگان دو امدادی جامی بزرگ را روشن می کردند اما در یونان باستان بازی‌های المپیک با گفتن کلمات مقدس و فرستادن جارچی‌ها به خیابان‌های شهر به جای حمل‌کنندگان مشعل آغاز می‌شد.

شیوه مدرن روشن کردن مشعل در ورزشگاه اصلی تاسال ‪ ۱۹۳۶‬مرسوم نبود و المپیک برلین در این سال بعد از سفر ‪ ۱۲‬روزه مشعل آغاز شد.

هیتلر که علاقه شدیدی به اساطیر و خدایان یونانی مثل زئوس داشت ، مصمم بود بوسیله این بازی‌ها برتری نژاد آریایی خود را ثابت کند.

به تصویر کشیدن حمل مشعل در فیلمی مستند به نام -المپیا> بخشی از تلاش‌های بی‌وقفه نازی‌ها برای تلفیق المپیک با مفاهیم اسطوره‌ای و افسانه‌ای بود تا اروپا را درآستانه شروع جنگ جهانی دوم مقهور کند. از نظر هیتلر مشعل نماد قدرتمندی و پیروزی ملت آلمان بود اما کسب چهار مدال طلا توسط دونده سیاهپوست آمریکایی بنام -جسی اوونز> تمام رویاهای هیتلر در مورد نژاد برتر چشم آبی و مو طلایی را بر باد داد.

-دیوید سی یونگ>، تاریخ شناس آمریکایی، در کتاب -المپیک مدرن> می‌نویسد:- حمل مشعل المپیک ابداع یک آلمانی به نام کارل دیم بود که برنامه‌های المپیک سال ‪ ۱۹۱۶‬را نیز طراحی کرده بود.>

درحالیکه پروتت در کتاب المپیک‌های عریان مدعی است : -هیتلر علاقمندی شدیدی به تجمل گرایی داشت و سرمایه‌گذاری عظیمی برای المپیک برلین کرده بود. ماشین تبلیغاتی نازی ازطریق گزارش‌های رادیویی ، حرکت مشعل المپیک را به طور کامل پوشش داده و از نمادهای باستانی دوومیدانی یونان استفاده وسیعی کرد.>

-ریفن استال> سازنده فیلم المپیا که به قدرت رسیدن هیتلر را نیز به تصویر کشیده ، پنج حلقه المپیک را حک شده برروی یک سنگ در شهر باستانی دلفی یونان به تصویر کشیده که به معنی ریشه داشتن این نماد مشهور در دو هزار سال قبل است.

هر چهار سال یکبار مشعل المپیک با وسایل مختلف مثل اسب و شتر، کشتی بخار، ترن، ویلچر و دوندگان و قهرمانان ورزشی ، کودکان و سیاستمداران دور جهان را سیر می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
20
20
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی