بازدید 45505

سپاه فاش كرد: تنگه هرمز كي بسته مي‌شود؟

وي همچنين جمهوري اسلامي ايران را بزرگترين و قدرتمندترين كشور مستقل در منطقه خاورميانه و خليج فارس دانست و افزود: ايران كل سواحل شمالي خليج فارس، تنگه هرمز و بخشي از درياي عمان و همچنين جزاير مهم و استراتژيكي چون تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي را در اختيار دارد.
کد خبر: ۱۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۰ 11 August 2008
پس از موضعگيري و واكنش وزارت خارجه كويت به تهديدات مقامات ايران، به ويژه فرمانده سپاه پاسداران درباره بستن تنگه هرمز در واكنش به تهديدات، ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درخصوص اين‌كه ايران چه زماني «تنگه هرمز» را خواهد بست، توضيح داد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، يدالله جواني، رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در هفته‌نامه «صبح صادق» زمان بسته شدن اين تنگه استراتژيك توسط سپاه را اعلام كرد.

وي با اشاره به شيطنت برخي رسانه‌ها براي جنجال‌آفريني و گسترش ايران‌هراسي اظهار داشت: تنگه هرمز، يكي از چهارده نقطه استراتژيك جهان بوده و از اهميت منحصر به فردي برخوردار است. بيش از 60 درصد از ذخاير انرژي جهان در خليج فارس است و روزانه بيش از هفده ميليون بشكه نفت از اين تنگه به وسيله كشتي‌هاي نفتكش خارج مي‌شود. نفت در اقتصاد كنوني جهان، به مانند خون در بدن انسان ايفاي نقش مي‌كند؛ بنابراين، نمي‌توان اقتصاد زنده و پوياي بدون نفت را در شرايط كنوني تصور نمود، چراكه دنياي صنعتي براي ادامه حيات خود، وابستگي شديدي به نفت خليج فارس دارد. استخراج نفت و عبور آن از تنگه هرمز به سمت كشورهاي مصرف‌كننده، نيازمند ثبات و امنيت در منطقه است. بي‌ثباتي و ناامن شدن منطقه خليج فارس، صادرات نفت از خليج فارس را با مشكلات اساسي و جدي مواجه خواهد ساخت.

وي همچنين جمهوري اسلامي ايران را بزرگترين و قدرتمندترين كشور مستقل در منطقه خاورميانه و خليج فارس دانست و افزود: ايران كل سواحل شمالي خليج فارس، تنگه هرمز و بخشي از درياي عمان و همچنين جزاير مهم و استراتژيكي چون تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي را در اختيار دارد. در واقع، كشور مسلط بر خليج فارس به لحاظ ژئوپليتيكي جمهوري اسلامي ايران است. سياست كلان و كلي جمهوري اسلامي ايران در منطقه و به ويژه در خليج فارس به عنوان يك آبراه استراتژيك، برقراري ثبات و امنيت و مقابله با هر نوع عامل بي ثباتي و تهديد است. درواقع ثبات و امنيت در خليج فارس تأمين‌كننده منافع و امنيت جمهوري اسلامي تلقي شده و به همين دليل سياست نظام اسلامي، تلاش براي ايجاد و حفظ ثبات در اين منطقه است. راهبرد نيروهاي مسلح كشور و به ويژه راهبردهاي كلان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در خليج فارس نيز در همين راستا تدوين شده است.

جواني با اشاره به تهديداتي كه گاه و بيگاه عليه ايران مطرح مي‌شود، نوشت: دشمنان هرگز نبايد نسبت به عكس‌العمل ايران به صورت قاطع و كوبنده ترديد به خود راه بدهند و اين‌گونه بپندارند كه جمهوري اسلامي ايران در برابر يك اقدام شديد و غافلگيرانه عليه مراكز حساس و سايت‌هاي هسته‌اي خود، احتمالا سكوت خواهد كرد.

او همچنين با يادآوري مواضع رهبر انقلاب اسلامي به تشريح سياست راهبردي دفاعي ـ امنيتي سپاه را به‌كارگيري تمامي امكانات و ظرفيت‌هاي ممكن دانست و گفت: تأمين امنيت منابع انرژي و عبور آن از خليج فارس، يكي از سياست‌هاي پايدار آمريكايي‌ها در دهه‌هاي اخير در خليج فارس به شمار مي‌آيد. جمهوري اسلامي ايران در عين حال كه منافع خود را در برقراري ثبات و امنيت در خليج فارس تعريف كرده و براي حفظ چنين وضعيتي تلاش مي‌كند، لكن امنيت در منطقه و خليج فارس را تفكيك‌ناپذير دانسته و بر اين نكته تأكيد دارد كه از تمامي ظرفيت‌هاي دفاعي براي تأمين امنيت خود استفاده خواهد كرد. خليج فارس به دليل اهميت پيش گفته از نظر ژئواستراتژيك بسيار اهميت دارد. آنچه ايران برآن تأكيد دارد و سپاه پاسداران به عنوان قوي‌ترين نيروي نظامي مسلح در خليج فارس بر آن اصرار مي‌ورزد، عبارت است از اين نكته كه در صورت اقدام نظامي دشمنان عليه ايران، نقش ژئواستراتژيكي خليج فارس و به ويژه تنگه هرمز در راستاي حفظ و تأمين منافع ايران و ضربه به منافع متجاوزان و حمايت‌كنندگان از آنها فعال خواهد شد.

وي در پايان تأكيد كرد: سياست بسته شدن تنگه هرمز كه به دليل موقعيت طبيعي آن از يك سو و توان نظامي ناوگان خليج فارس سپاه پاسداران از ديگر سوي، امري كاملا ممكن مي‌باشد، در همين راستا تدوين شده است. بيان اين سياست در راستاي همان سياست نمايش اقتدار با اهداف مختلف از جمله بازدارندگي است. دشمنان بايد از قدرت، توان و سياست‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي كاملا مطلع باشند تا در برآوردهاي خود دچار اشتباه استراتژيك نشوند. موضوع تنگه هرمز و بسته شدن آن، ارتباط تنگاتنگ با عملي شدن تهديد نظامي دشمنان عليه منافع جمهوري اسلامي ايران دارد. در صورت اقدام دشمن، كسي نبايد اين توقع را داشته باشد كه جمهوري اسلامي ايران به سمت استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي دفاعي خود و از جمله بستن تنگه هرمز براي ضربه زدن به منافع متجاوز حركت نكند؛ بنابراين، بستن تنگه هرمز بخشي از سياست دفاعي جمهوري اسلامي ايران در برابر تهديدات نظامي آمريكا به شمار مي‌آيد و از سياست‌هاي دفاعي يك كشور، ديگر كشورها نبايد احساس نگراني و ترس داشته باشند. كساني بايد نگران از اين سياست دفاعي باشند كه به فكر تجاوز به ايران بوده و يا قصد دارند متجاوز را تأييد و همراهي كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
قابل توجه كويتيهاي شجاع!!!
كساني بايد نگران از اين سياست دفاعي باشند كه به فكر تجاوز به ايران بوده و يا قصد دارند متجاوز را تأييد و همراهي كنند.
بهترين و ساده ترين متن ممكن همين است .فقط ايكاش همين متن ( دقيقا همين متن )را به چند زبان زنده دنيا ترجمه و روي سايتهاي خبري قرار ميداديد تا تمام دنيا بدون كم و كاست از مطلب باخبرشوند تا بدانند ما نه جنگ افروز هستيم و نه محل تجاوز . ممنون
چو ایران نباشد تن من مباد
مردم ایران هم عاقل هستند و از ان مهمتر شجاع به معنی مطلق آن هستند ایرانی ها مثل صدام عمل نمیکنند ریشه متجاوز را خشک میکنند واینرا از تاریخ و جایگاه نامعلوم قبر صدام میتوانند تجربه کنند شروع هر جنگ که منبعث از خیانت سران خلیج فارس باشد را میتوان براحتی در نطفه خفه کرد
امريكا و تمامي كشورهائي كه به نحوي از قدرت مند شدن ايران در منطقه هراس دارند بدانند مردم ايران اگرچه در سختي و فشارهاي اقتصادي بسر ميبرند اما غيرت و تعصبي وصف نشدني دارند كه آن را طي دورانهاي گذشته و از دير باز نشان داده اند و اكنون نيز اگر كوچكترين تجاوزي به آن شود تا آخرين قطره خون خود از كشور و ائين و تمدن چندين هزارساله خود مطمئنا دفاعي مي كنند كه تا قرنها خاطره آن از اذهان جهانيان پاك نشود.
شهادت راه ما است.ما را از چه می ترسانند. سپاه قویترین نیروی جهان است نه به خاطر تجهیزات بلکه به خاطر نیروهایش و بسیجیان جان بر کف.
مردم ایران در سخت ترین شرایط زندگی هم دست از دفاع و غیرت خود نمی کشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار