بازدید 13173
تحلیل فارین پالیسی؛

حضور ایران در آب های مدیترانه چه پیامدهایی دارد؟

در همین راستا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به پیشروی رزم ناوهای ایرانی به دریای مدیترانه اعلام کرد: «ایران تلاش می کند با با عبور ناوهای خود از کانال سوئز از وضعیت موجود در راستای گسترش هر چه بیشتر نفوذ خود در خاورمیانه بهره ببرد.»
کد خبر: ۱۵۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۶ 04 March 2011
سرویس بین الملل ـ «فارین پالیسی» در تحلیلی از پیامدهای حضور نظامی ایران در آب های مدیترانه می نویسد: عبور دو ناو نظامی ایران از کانال سوئز، پس از سي و دو سال و برای نخستین بار از زمان انقلاب اسلامی این کشور در سال 1979، توجه بسياري از رسانه‌هاي خارجي و صهيونيستي را به خود جلب کرده است.

به گزارش «تابناک»، در همین راستا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به پیشروی رزم ناوهای ایرانی به دریای مدیترانه اعلام کرد: «ایران تلاش می کند با عبور ناوهای خود از کانال سوئز، از وضعیت موجود در راستای گسترش هر چه بیشتر نفوذ خود در خاورمیانه بهره ببرد.»

«سیلوین شالوم»، معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز هدف از عبور این دو فروند ناو دریایی را برنامه ایران برای معرفی یک رهبر جدید در جهان عرب عنوان کرد.

فارین پالیسی در ادامه می نویسد:

«اما با توجه به حساسیت و نگرانی های اسراییل در برابر این کار، باید دانست که چرا ایران پس از گذشت سه دهه، تصمیم گرفته است ناوهای دریایی اش را وارد آب های مدیترانه کند.

آنچه از شواهد امر پیداست، گذر دو ناو نظامی ایران از کانال سوئز، همزمان با ناآرامی های منطقه به صورتی کاملا تصادفی بوده است. این تصمیم درست پیش از کناره گیری مبارک از قدرت صورت می گیرد و ناوها، زمانی سفر خود را آغاز می کنند که هیچ نشانه ای از سقوط دیکتاتوری در مصر دیده نمی شد؛ اما پس از آن، مقامات ایرانی نیز تلاش کردند از حضور ناوهای خود در منطقه برای دادن این هشدار به رهبران اسراییل استفاده کنند که البته نمی توانند از وضعیت موجود برای ماجراجویی های نظامی خود بهره ببرند.

صرف نظر از اهمیت نمادین و کوتاه مدت ناوهای نظامی ایران در آب های مدیترانه، این کار موجب تقویت اعتماد و قدرت ایران در عملیات های دریایی نیز شده است.

در شرایطی که مشخص نیست، در آینده ایران ناوهای دیگری را هم به آب های دریای مدیترانه خواهد فرستاد یا خیر، گزارش ها حکایت از آن دارد که مقامات ایرانی و سوری، توافقنامه ای را در راستای افزایش همکاری های دو کشور در این زمینه به امضا رسانده اند که از این منظر، هر گونه چشم اندازی از حضور بلندمدت و گسترده تر ایران در آب های مدیترانه، اسراییل را در تنگنا قرار خواهد داد.

آنچه مشخص است، این که در این شرایط، نیروهای نظامی تهران و تل آویو مستقیم رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت که با توجه به نبود مرز دریایی یا زمینی، درگیری های نظامی تنها به حملات موشکی و هوایی محدود خواهد شد.

اما حضور نظامی ایران در مدیترانه و به دنبال آن، برخوردهای نظامی محدود با اسراییل می تواند پیامدهای دیگری هم به همراه داشته باشد. چنانچه اسراییل در یک اقدام نظامی به تأسیسات هسته ای ایران حمله کند، تهران برای تلافی گزینه های بیشتری پیش روی خود خواهد داشت.

از این نگاه، اسراییل در وهله نخست، باید ناوها و زیردریایی های نظامی ایران در منطقه را از کار بیندازد که گزینه های تلافی جویانه ایران در برابر اسراییل و حضور نظامی این کشور در مدیترانه، هر گونه حمله ای را غیرممکن خواهد ساخت.     
 
این در حالی است که حضور ایران در مدیترانه، از سویی حملات احتمالی اسراییل علیه هم پیمانان این کشور در منطقه را نیز موجب خواهد شد و مانند آنچه در جنگ حزب الله ـ اسراییل روی داد، هم پیمانان ایران تنها می توانند از حمایت های دیپلماتیک و لجستیک ایران در برابر تجاوزگری های نظامی اسراییل بهره مند شوند.»

فارین پالیسی، در پایان آورده است: هرچند ناوها و زیردریایی های ایران، خواهان تحمیل خسارات گسترده ای به اسراییل نیست، با این همه، تهران به گونه ای فضا را برای مانور نظامی و سیاسی اسراییل در منطقه محدود خواهد ساخت.

به هر روی، باید منتظر ماند و دید، در ماه های آتی، چه رویدادهای تازه ای در منطقه رخ می دهد.

گفتنی است، پس از آنکه خبرسازی صهیونیست‌ها برای منفعل کردن یا مانع‌‌سازی برای عبور دو ناو ایرانی از کانال سوئز، اثری نبخشید و ناوهای ایرانی مقتدرانه وارد مدیترانه شدند، صهیونیست ها پیام‌های امنیتی روشنی را از این تاکتیک ایران دریافت کرده و دریافته اند، اکنون که دو ناو جنگی ایرانی با اطلاع پیشین از خلیج‌فارس حرکت کرده و سوئز را پشت سر گذاشته، بدین معناست که حوزه و شعاع حضور امنیتی ـ عملیاتی جمهوری اسلامی ایران، بسیار فراتر از گذشته، در سطح یک هژمونی پرقدرت منطقه‌ای مطرح است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
تحلیل فارین پالیسی بدرد خودش میخوره یک جوری نوشته انگار ایران افغانستانه ! مثلا :

از این منظر اسراییل در وهله نخست باید ناوها و زیردریایی های نظامی ایران در منطقه را از کار بیاندازد که گزینه های تلافی جویانه ایران در برابر اسراییل و حضور نظامی این کشور در مدیترانه، هر گونه حمله ای را غیرممکن خواهد ساخت !

یعنی چی ؟ چطوری از کار بیندازه ؟ ایران میشینه نگاه میکنه که اسرائیل بیاد تمام ناوها و زیر دریایی هاشو از کار بیندازه ؟ واقعا چه تحلیل خنده دار و کودکانه ای ! تو این تحلیل کل قدرت ایران شده حزب الله لبنان !! نه به توان موشکی اشاره شده نه به نیروی دریایی نه به خیلی از موارد دیگر اگر واقعا دشمن انقدر احمقه که باید خدا رو شکر کرد ولی بعیده انقدر احمق باشن .
اسرائیل که ایزی لایف لازم شد!
به کوری چشم بدخواهان و دشمنان ، ایران همیشه سربلند خواهد ماند .
Down with Israel
Long live PERSIAN GULF
پاسخ ها
سهیل بشردوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
وجداناً همین ها رو فارسی نوشته بودی اینطور بهت مثبت نمی دادن!
زنده باد ایران.
باید بیشتر ناو اعزام بشه
حضور در آب های بین المللی برای هر کشوری آزاده و چون آمریکا در خلیج فارس ناو داره ما نیز باید بیخ گوش اسرائیل ناو قرار بدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
به نظر من باید بیخ گوش خود آمریکا قرار بدیم.. اسرائیل که عددی نیست
دنیا باید قبول کنه که ایران قدرت فرا منطقه ای هستش و بدونن ما ملت جنگ طلبی نیستیم" من فکر میکنم همه ملت ایران از اقتدار کشورشون خوشحالن
دورود بر دلاوردان نیروی دریایی ارتش خسته نباشید
غرب باید به این مسیله عادت کنه و الکی بزرگش نکنن چون از این به بعد این یه امر عادیه
از کسانی که چنین اقدام شجاعانه ای را طراحی کردند تشکر می کنم
باید حرکتای اسراییل را زیر نظر بگیریم هرچند اسراییل به شدت از ایران میترسه اما ممکنه گاهی وقتا در اوج ترس بعضی ها دست به کار احمقانه بزنند!!
البته که ما نباید آغاز کننده باشیم اما فعلا نباید ضمینه ی جنگم ایجاد کنیم!
ایران هنوز خیلی خیلی جای پیشرفت داره
در مرحله بعدی باید چند تا زیردریائی هم فرستاد.
آخه چقدر توهم؟
تا کی؟

یعنی چی ؟ چطوری از کار بیندازه ؟ ایران میشینه نگاه میکنه که اسرائیل بیاد تمام ناوها و زیر دریایی هاشو از کار بیندازه ؟ واقعا چه تحلیل خنده دار و کودکانه ای ! تو این تحلیل کل قدرت ایران شده حزب الله لبنان !! نه به توان موشکی اشاره شده نه به نیروی دریایی نه به خیلی از موارد دیگر اگر واقعا دشمن انقدر احمقه که باید خدا رو شکر کرد ولی بعیده انقدر احمق باشن .
دوستان محترم در اسرائيل اكه شعور داشتند به ياد جنگ 33 روزه و 22 ميافتادند و از اين خيال بافي هاي بيجا نمي كردند.!
والله خيلي از هوش و زكاوت يهودي ها شنيده بوديم!!
اما ظاهرا خيلي ...
ما باید بازم ناو جنگی بفرستیم تا اسرائیل حساب کار بیاد دستش تا دیگه دست از مزخرف گویی برداره
زنده باد اسلام ونظام جمهوری اسلامی
ایران نباید از اسرائیل یا هر کشوری دیگه ای بترسه ولی باید با تدبیر وسیاست وارد عمل شه. الان بهترین زمانه که از آشوب در خاورمیانه استفاده کنه
اقداماتی از این دست که بصورت مسالمت آمیز ولی باصلابت انجام می شود برای وضعیت کشورمان ضروریست
اسراييل غلط ميكنه حرفي داشته باشه،آبهاي آزاد مال همه دنياست اون كثافتا خودشون زيادي هستن و بايد نابود بشن. يه مشت جاني تو اسراييل حكومت ميكنن
اسراييل خيلي شانس آورده كه يكي از همسايه هاي ما نيست اونوقت ميديد چطوري دمار از روزگارش در مي آورديم صدامو يادش بياد كه 8سال همه دنيا كمكش كردن ،با اين وجود چه بلايي سرش آورديم ،الانم كه وضع عراقو داريم ميبينيم نوبت اسراييل هم ميشه البته آمريكا هم داره ميفهمه كه ديگه اسراييل فقط براش يه هزينه ي اضافيه بدتر از خود آمريكاي كثافت كه واسه همه دنيا دردسره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست