بازدید 24735
۸

پاسخ مراجع تقلید درباره تقلب در کنکور

کد خبر: ۱۴۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۷ 15 February 2011
هنگام نزدیک شدن به کنکورهای سراسری کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و ... بازار سیاه فروش سوالات کنکور وجود دارد.

به گزارش برنا، کسب علم و دانش یکی از عوامل بسیار مهم در تکامل و پیشرفت فرد و جامعه بوده و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر پیشرفت در دانش و فناوری های مهمی همچون انرژی هسته ای، نانو تکنولوژی، علوم هوا فضا است.

احادیث بسیاری از پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت پیرامون اهمیت کسب علم و دانش نقل شده است. حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) در این باره خطاب به کمیل بن زیاد می گوید: ای کمیل! دانش بهتر از مال است، زیرا علم، نگهبان تو است، و مال را تو باید نگهبان باشی؛ مال با بخشش کاستی پذیرد، اما علم با بخشش فزونی گیرد و مقام و شخصیتی که با مال به دست آمده با نابودی مال، نابود می شود.

امسال نیز به نام سال "همت مضاعف کار مضاعف" نامگذاری شد و یکی از مطالبات رهبر فرزانه انقلاب از مردم، مسوولان، نخبگان، دانشگاهیان و فعالان عرصه دانش و پژوهش است و درباره آن می فرمایند: "دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتى در همه‌ زمینه‌ها، علوم تجربى، علوم انسانى در همه‌ بخش هایى كه براى كشور مورد نیاز است، بایستى همتشان را در تحقیق و علم افزایش بدهند؛ مراحل دورترى را در مقابل چشمشان و مدنظرشان قرار بدهند؛ كار را باید متراكم‌تر كنند. من عرض كردم؛ باید جوانان ما همتشان این باشد كه با گذشت یكى 2 دهه‌ دیگر، كشورشان را یك مرجع علمى براى دانشمندان جهان قرار بدهند. پس این شد همت مضاعف و كار مضاعف در عرصه‌ علم و تحقیق."(1)

همه ساله امتحانات و آزمون هایی برای ورود متقاضیان به دوره های آموزشی برگزار می شود. اما متأسفانه گاهی برخی از افراد با تخلف از قانون و تقلب در امتحانات می خواهند راه چندساله را در یک شب طی کنند و این قبیل اتفاقات در سال گذشته موجب ابطال آزمون دستیاری پزشکی به دستور وزیر بهداشت در سال گذشته شد و دلیل آن نیز، التزام قانونی و اخلاقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به سلامت برگزاری آزمون مهم و حساس پذیرش دستیار تخصصی، رعایت عدالت و مقررات و قوانین مربوط به برگزاری این آزمون اعلام شد.

هنگام نزدیک شدن به کنکورهای سراسری کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و ...بازار سیاه فروش سؤالات کنکور وجود دارد که خوشبختانه قانون با این قبیل رفتارهای ناشایست برخورد می کند.

خبرنگار خبرگزاری برنا حکم فقهی این مسأله را از مراجع عظام تقلید سؤال نمود که می توانید پاسخ آن را ببینید.

تقلب کردن در کنکور کارشناسی ارشد چه حکمی دارد؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): به‌طور كلى تقلب جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار حرام است، جدا از آن توبه نموده، آن را تکرار نکنید و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایید؛ ولى چنانچه در محدوده گسترده اى نبوده، فعلا مشکلى ندارد و ادامه کار و مدرک تحصیلى و مانند آن اشکالى ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی: جایز نیست.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: تقلب جایز نیست.

همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: جایز نیست.


پی نوشت:
1- بیانات رهبر فرزانه انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (۱۳۸۹.۰۱.۰۱)
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
تقلب در همه جا حرام است.
به نظر من چون تقلب در کنکور باعث تضییع حق دیگری میشود یعنی حق الناس به گردن متقلب میافتد زیرا با تقلب مطمنا جای شخص دیگری را در دانشگاه غصب مینماید ادامه تحصیل وی اشکال دارد وباید ان شخص که حقش تضییع شده است شناسایی وبه حقش برسد یعنی شخص متقلب اخراج وشخص مظلوم به جای او قرار گیرد.
جدا از احکام شرعی باید به شدت با متخلفان برخورد شود. پس اونهایی که دسترسی به تقلب ندارند چی میشه؟ دکتر مهندسهای اینده کشور با چه پشتوانه علمی وارد جامعه میشوند
؟!
چه انتظاری دارید ، یعنی ممکن است یک مرجع تقلید بگوید تقلب جایز است ، تقلب در کنکور یعنی خوردن حق دیگران.
این همه امکانات که به تهرانیها دادید جایز است؟
اساتید که توی موسسات درس میدن اساتید دانشگاههای تهران این جایز عدالت
باید بگویند حرام است.
واقعا كه نميتواننديك كنكورسالم برگزاركنند ...این جوری مدیریت جهانی می کنیم؟
واقعا متاسفم برای خودمون وکشورمون
خواهر من با تلاش خیلی زیاد بازهم بعد از ۱۰ سال در کنکور دررشته ی پرستاری قبول نشد
با اینکه او واقعا زرنگ بود
اگر واقعا این تقلبی ها نباشه آدم به حقش نزدیک میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی