بازدید 50091

تصاوير ديدني از ايران ما: دزفول، شهر تمدن‌ها

کد خبر: ۱۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸ 06 August 2008
اينجا شهر گفت‌‌وگوي تمدن‌هاست. جاي پاي معماري ساساني و بيزانس و روم شرقي را مي‌توان در دزفول يافت.

دزفول مكاني بوده براي تبادل فرهنگ‌ها. شهري كه در آن روزگاري، رومي‌ها مي‌زيستند و بر روي رودخانه‌اش سد ساختند.

در معماري خانه‌هاي كوچك دزفول، از سبك مسجد ايراني گرفته تا كليساي رومي و از مكتب ساساني گرفته تا يوناني همه را مي‌توان ديد.

اينجا سرزميني است كه در آن پرتقال و خرما و موز در كنار هم مي‌رويند. بايد در كوچه‌هايش گشت، منظره ديوارهايش را ديد، روبه‌روي هر دري ايستاد و سر را تا جايي بالا برد كه در آنجا ديوار و آسمان همديگر را ملاقات مي‌كنند و آنگاه گوش سپرد به همه نجواهاي شهر.

شهري با بافت فشرده كه گويي مردمش طاقت دوري از هم را نداشتند كه خانه‌هايشان از سه طريق پشت‌بام، كوچه و زيرزمين به هم راه داشته.

بايد داخل خانه‌ها شد و سرك كشيد به شواوان‌ها (شوادون به زبان محلي).

راهي زيرزميني و دور و دراز كه گاهي از كنار رودخانه دز سردرمي‌آورد و بيشتر اوقات از خانه همسايه. اين راه زيرزميني پناهگاه مردم دزفول بود در زمان بمباران هوايي.

وقتي در كوچه‌هاي دزفول راه مي‌روي، اگر هم تنها باشي، گويي تنها نيستي.

در هر پيچي از كوچه، كوچه هم با تو مي‌پيچد و چشم به آساني و نرمي مي‌چرخد.

دزفول را در زمان ساسانيان به صورت يك دژ و براي محافظت از پل رودخانه دز استوار كردند و به همين دليل كالبد شهر شديداً فشرده است و تمام خانه‌هاي ناحيه قديمي شهر بر زمين‌هاي كوچكي احداث شده‌اند.

 

دزفول از معدود شهرهاي ايران است كه در معماري آن، آجر پخته به وفور به كار برده شده و گذشته از آنكه ديرپايي آن را باعث شده، اصالت و وقار خاصي نيز به آن بخشيده است.

آرش نورآقايي
خبرگزاري ميراث فرهنگي
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۰
خیلی جالب بود ای کاش عکسی هم از مقاومت این شهر در مقابل حملات موشکی دشمن در زمان دفاع مقدس اضافه می کردید
آخرين عكس تصويري از پل قديم دزفول است كه با بيش از 1700سال قدمت قديمي ترين پل ماشين رو جهان است كه هنوز هم وسايط نقليه بر روي آن تردد مي كنند .
ضمن تشكر از آقاي نورآقايي موارد زير را به استحضار مي‌رساند:
1- دزفول به دليل وجود ساختمانهاي فراوان آجري و معماران زبردست با خلق آثار بديع و منحصر به فرد سازه و نماي آجري از منظر صاحبنظران علم معماري ملقب به شهر آجر شده است. عليرغم تخريب بسياري از اين آثار خوشبختانه از طرف نهادهاي مربوطه بعضي از اين آثار به عنوان ميراث فرهنگي حفاظت مي‌شود. ولي اين حركت به هيچ وجه كافي نبوده و چه بسيار آثار تاريخي و معماري موجود در اين ديار كه با بي مهري مسوولان و مردم مواجه شده اند. اميد اينكه ضمن تلاش براي ساختن آينده پاسدار ميراث گذشتگان به عنوان پشتوانه فرهنگي و هويت ملي خويش باشيم.
2- بعضي از اين تصاوير مربوط به ساختمان مجتمع فرهنگي و سينمايي شهرستان دزفول مي‌باشد كه با بهره گيري از اسلوبهاي معماري سنتي دزفول و امكانات مدرن مي‌َتوان آنرا به عنوان سمبل تلفيق هنر معماري سنتي و ساختمان سازي مدرن ناميد. اميد اينكه بيش از اين دير شود سازمانهاي دولتي به منظور الگوسازي با احداث ساختمانهاي مورد نياز خود از اين نوع، پيشگام . مروج صيانت از اين گنجينه ملي باشند.
با تشكر "نجمي"
پی آخرین عکس مربوط به 1700 سال پیش است. خود پل 50-60 سال پیش ساخته شده است. ضمنا عکسهای مجتمع فرهنگی که بعد از جنگ ساخته شده است را نمی توان بعنوان آثار باستانی قلمداد کرد.
بسيار زيبا بود وزيباتر مقاومت جانانه مردم صبور اين شهر در برابر تجاوز و موشكباران دشمن بعثي بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار