بازدید 6002

زمزمه تأسیس بانک مشترک ایران و چین

کد خبر: ۱۴۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷ 08 February 2011
رئيس اتاق مشترك ايران و چين بعد از ظهر امروز در نشست خبري دهمين سالگرد تاسيس اين اتاق با بيان اهداف اتاق مشترك ايران و چين

گفت:‌ در مراسم تاسيس اتاق ايران و چين در نظر داريم كه كارنامه عملكرد 10 ساله اتاق را ارائه كنيم.

به گزارش ايسنا، عسگراولادي با بيان اين كه تاسيس اتاق مشترك ايران و چين در بهمن ماه مصادف شد با تجديد رابطه چين و ايران در 40 سال قبل افزود: در سال 1971 رابطه ايران و چين با سفر وزير وقت آمريكا به چين براي بار ديگر برقرار شد. پيش از آن زمان توجه ايران به غرب بود.

وي ادامه داد: اين بهمن ماه چهلمين سال تجديد رابطه با چين نيز است كه با جشن برگزاري تاسيس اتاق مشترك ايران وچين همزمان شده و ما از سفير چين، سفير ايران در پكن، نهاونديان و آل‌اسحاق خواستيم در جشن 10 سالگي اتاق ايران و چين كه شنبه هفته جاري برگزار مي‌شود حضور پيدا كنند.

وي با اشاره به انتخابات اتاق كه هر چهار سال يكبار انجام مي‌شود، به دوران مديريت هشت نماينده از طرف امام در هفت سال اول در اتاق بازرگاني اشاره كرد و گفت:‌ از هشت نفري كه در آن زمان مدير اتاق بازرگاني بودند صادقي و من در اتاق مسووليت داريم و علي نقي خاموشي نيز عضو هيات نمايندگان است؛ نويد هم عضو هيات نظارت انتخابات است.

عسگراولادي با بيان اين كه در اين دوره 17 تا 18 هزار كارت بازرگاني هست كه تعدادي از آنها به روايت به اتاق البرز انتقال پيدا كردند، گفت: با در نظر گرفتن 20 درصد راي‌دهندگان پيش بيني مي‌شود كه سه هزار و 500 نفر در انتخابات شركت كنند. اما به خاطر تعطيلات اسفند ماه ممكن است افرادي به سفر بروند و با حذف راي وكالتي احتمال دارد كه با ريزش آراء‌ مواجه شويم.

رئيس اتاق مشترك ايران و چين با دعوت تجار و بازرگانان به شركت در انتخابات و صرف نظر از رفتن به سفر در هفته اول اسفند ماه تصريح كرد: در اين انتخابات شش گروه حاميان صادرات، پيشگامان اقتصاد، مجمع فعالان توسعه اقتصاد، تحولخواهان و گروه كوچكي به نام نوآفرينان كه احتمال ادغام آن‌ها هست شركت‌ كرده‌اند. از سوي ديگر گروهي نيز به عنوان شبه دولتي‌ها در سايه هستند، همه اين گروه‌ها خوب هستند به شرطي كه وقت بگذارند، وارد مسائل اقتصادي كشور شوند، به نظام اعتقاد و با دولت تعامل داشته باشند.

عسگراولادي با تاكيد به هدف اتاق مشترك ايران و چين گفت: در پايان برنامه پنج ساله مي‌خواهيم كه مبادله ايران و چين از مرز 50 ميليارد دلار فراتر برود. هيات مديره بعدي بايد اين موضوع را پيگيري كنند كه تا در پايان برنامه پنج ساله به اين هدف برسيم.

وي ادامه داد:‌ در 1404 بايد تجارت ايران و چين به مرز 80 ميليارد دلار برسيم و ما با اين هدف حركت مي‌كنيم و درصدد تشويق براي سرمايه گذاري مشترك هستيم.

نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين در ادامه اين نشست با بيان اين‌كه از شش هفت سال پيش قرار بود كه اين جشن برگزار شود و ربطي به برگزاري انتخابات اتاق بازرگاني ندارد. اتاق مشترك ايران و چين در بهمن ماه به ثبت رسيد و در اين ماه رابطه ايران و چين (بعد از جنگ جهاني دوم رابطه سياسي ايران و چين قطع شد) دوباره برقرار شد.

مجيدرضا حريري با تاكيد دوباره ارائه عملكرد اتاق مشترك ايران و چين در روز شنبه كه جشن تاسيس اين اتاق برگزار مي‌شود، گفت: غالبا در مملكت ما هيچ تشكلي از روز تاسيس مستند نمي شود و متاسفانه به همين دليل اتاق ايران و چين به طور مستند هشت ساله است. در يكي دو سال اول تعداد زيادي اتاق بازرگاني شكل گرفت كه اتاق ايران و چين يك استثنا بود كه كار خود را به طور فعال ادامه داده است. به دنبال اين نيستيم كه تشكلي هستيم كه پنج هزار عضو دارد و در هر جلسه چهار هزار و 500 عضو شركت مي‌كنند چرا كه واقعيت ندارد.

وي با اشاره به اين‌كه به طور متوسط در هر گردهمايي بالاي 20 درصد از اعضا مشاركت جدي داشته‌اند اظهار كرد: در سفرهايي كه هيات‌ها برده شده‌اند يا به اينجا آمده‌اند، اكثريت اعضاي فعال در حوزه ايران و چين مشاركت داده شد‌ه‌اند هسته‌هاي تشكل در اتاق ايران و چين تعريف شده و آن‌ها را فعال كرده‌ايم.

حريري با اشاره به تحقيق در مجارستان در مورد روابط ايران و چين و بيان نقش اتاق مشترك ايران وچين در آن تحقيق گفت: حركتي در ارتباط با روابط اقتصادي بين ايران و چين پيدا نمي‌كنيد كه طرف چيني يا ايراني بتوانند در حركت فعاليت‌هاي خود اتاق مشترك ايران و چين را ناديده بگيرند؛ اين موضوع عصاره كارهايي است كه ما انجام داده‌ايم.

نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين با بيان اين كه هيچ حركت تجاري بين ايران و چين، چه دولتي و چه غير دولتي بدون اطلاع اتاق ايران و چين انجام نمي‌شود، تصريح كرد: ما به عنوان تشكل فراگير، كليه افرادي كه با چين ارتباط تجاري را دارند تحت حمايت قرار داديم. عضويت در اتاق ايران و چين براي تجار ايراني كه با كشور چين مبادله تجاري دارند اجباري است اما افراد چيني چنين اجباري را ندارند واعضاي چيني اتاق مشترك ايران و چين به ميل خود عضو اين اتاق شده اند كه نشان‌دهنده‌ سرويس خوب اتاق به اعضا است. البته هنوز بهترين خدمات ارائه نمي‌شود كه براي ارائه بهترين سرويس همواره تلاش مي‌كنيم.

حريري با تاكيد بر اين كه درست است كه فعالترين اتاق مشترك هستيم اما اتاق مشترك بايد فراتر از اين‌ها باشد، گفت: اميدواريم در دهه دوم چه ما باشيم و چه مديران ديگر فعاليت كنند، سرعت حركت ايران و چين بسيار فراتر از دهه گذشته باشد چرا كه در گذشته بخشي از اين سرعت وقف جا افتادن اتاق مشترك ايران و چين شد. فعاليت‌ها دو سه سال اخير چندين برابر گذشته است كه دليل اين موضوع اين است كه در پيش از آن اتاق ايران وچين شكل مي‌گرفت.

وي ادامه داد: روزي كه ما به عنوان اتاق ايران وچين فعاليت خود را آغاز كرديم آمار تجارت دو كشور 2.8 ميليارد دلار بود كه امروز ميزان تجارت ايران وچين به 30 ميليارد دلار رسيده است كه بدون شكست نفسي مي‌گويم يكي از بهترين‌ها بوديم.

چنگيزي در ادامه اين نشست با تاكيد بر تلاش صورت گرفته توسط اتاق ايران وچين براي بهبود سيستم بانكي گفت: نمي‌توانم بگويم مشكل سيستم بانكي ما با چين حل شده اما ارزيابي اين است كه با فعاليت‌هاي اين اتاق وضعيت سيستم بانكي ايران با چين بسيار مناسب‌تر است از رابطه بانكي ايران با كشورهاي اروپايي كه قرن‌ها با آن‌ها كار تجارت انجام مي‌دهيم.

چنگيزي ابراز اميدواري كرد كه در دوران كوتاهي بتوانند به نتيجه بهتري برسند و خاطر نشان كرد: ‌يكي از اهداف ما جذب سرمايه چيني ها براي ايجاد ثباتي در سيستم‌هاي بازرگاني ماست.

در بخش پاياني اين نشست عسگراولادي با اشاره به مبادله تجاري با چين توسط سه تا چهار ارز دلار، يورو، ين ژاپن، يوآن چين و گاهي پول مالزي گفت: فروش نفت طبق قانون اوپك به دلار است. اگر صادرات چين با ارز غير از يوآن انجام شود جايزه صادراتي تعلق مي‌گيرد و در ايران هم به همين صورت اگر صادرات غير از ريال انجام شود جايزه صادراتي به صادركننده داده مي‌شود و با به‌كارگيري ارزهاي گوناگون طرفين چيني و ايراني هر سه ماه يا شش ماه دچار مابه التفاوتي در پرداختي‌ها مي‌شوند كه هر كدام اين مبلغ را با يك نوع ارز طلب مي‌كنند اگر مابه التفاوت‌ها تا آخر سال بمانند اختلافي پيش مي‌آيد كه هنوز راه حلي براي حذف اين اختلاف به كار گرفته نشده است.

وي درباره مراكز تجاري ايران در چين نيز گفت: پنج نقطه شانگهاي، گوانجو، پكن، هنگ كنگ و سيچوآن در برنامه اتاق قرار دارند كه مركز تجاري در شانگهاي تاسيس شده و اميد است كه با شفاف‌تر شدن مبادلات و از بين رفتن اثرات تحريم‌ها در سال 90 دومين مركز تجاري نيز در چين احداث شود.

رئيس اتاق مشترك ايران و چين با بيان اين كه معتقديم براي پيشرفت روابط تجاري با چين بايد بانك مشترك تاسيس شود گفت: ‌براي اين كار دولت‌ها بايد به توافق برسند و اكنون به سوي ايجاد بانك مشترك ايران وچين پيش مي‌رويم و خبرهايي شنيده شده است كه البته بانك مركزي بايد اعلام كند.

وي با اشاره به اين‌كه واردات كالاهاي مصرفي حدود صد ميليون دلار است گفت:‌ چهار سري كالاي مصرف پوشاك، كفش، لوازم الكترونيكي و اسباب بازي از چين انجام مي‌شود.

نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين در ادامه صحبت‌هاي عسگراولادي با اشاره به اين كه حدود 10 تا 11 ميليارد دلار در سال 2011 از چين واردات داشته ايم گفت:‌ اين آمار آمار گمرك خروجي چين است كه اين 11 ميليارد دلار شامل نيروگاه‌ها، پالايشگاه‌ها و ... مي‌شود آنچه از آمار گمرك خود براي ورود كالاهاي مصرفي داريم آمار يك ميليارد دلار را نشان مي‌دهد كه بخشي مربوط به كالاهاي مصرفي است كه تخمين مي‌زنيم كه 300 تا 450 ميليون دلار در سال باشد.

عسگراولادي در پايان نشست با گله از قوانين گمركي و ترانزيتي گفت:‌ كالاهاي بي كيفيت از مواضع رسمي وارد نمي‌شوند. اما از محل غير مجاز و ترانزيت‌ها به ايران وارد مي‌شوند. كمي هم گمرك و قانون مقصر است چرا كه طبق قانون هر كالايي كه بي كيفيت است يا بايد برگردد يا متروكه شود. اين كالاي متروكه بايد معدوم شوند اما متاسفانه به حراج گذاشته مي‌شود براي نداشتن كالاي بي كيفيت، كالاهاي متروكه بايد معدوم شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
مرگ بر چین
یک سالی هست که این زمزمه شروع شده شما تازه شنیدی .
پس ان شااله چشمام به جمال بانک چيني هم روشن مي شود.شايد اين هم به نوعي يک عهدنامه ترکمن چاي باشد.خدا داند
قراداد تركمانجاي مي بنديد؟ قضيه پني سيلين هاي چيني را خوب پرده پوشي كرديد؟
قبلاً خريدار كالاهاي با كيفيت آمريكايي و انگليسي بوديم و نفت را مفت مي‌فروختيم . حالا نفت را مي‌دهيم و كالاهاي بنجل بدرد نخور چين را مي‌خريم. پيشرفت رو مي‌بينيد؟؟؟؟؟؟
ماشالله چه توضيحات بلند بالايي براي تجارت و روابط اقتصادي ايران و چين توسط اقاس عسگر اولادي ارائه شد مبسوط مبسوط بود،با اين توصيفات ديگه تاسيس بانک ايران و چين ديگه معني نداره کل اقتصاد ما در قبضه برادران چيني مي باشد ديگه تاسيس بانک ديگه معني نداره کل بودجه مملکت را بگذارند در اختيار دولت چين اونها خودشون تصميمات درست را اتخاذ مي کنند ديگه بي خيال تاسيس بانک مشترک بشويد،خوبيت نداره برامون حرف در ميارند.!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی