بازدید 22019
آخرین اخبار از تحولات مصر؛.

48 ساعت سرنوشت ساز برای مصر و خاورمیانه + تصاویر+تکمیلی

حمله نیروهای امنیتی و مزدوران مسلح مبارک به تظاهرکنندگان مصری در چهارشنبه سیاه، عزم مردم را برای ادامه اعتراضات تا سرنگونی مبارک بیشتر کرده است، به صورتی که با توجه به برگزاری تظاهرات فردا با نام «جمعه رفتن»، 48 ساعت آینده در تاریخ مصر و خاورمیانه بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸ 03 February 2011
سرویس بین الملل ـ هر چه زمان به روز جمعه آتی نزدیک می شود؛ روزی که معترضین مصری آن را روز پایان مبارک نام نهاده اند، سیر تحولات در مصر با سرعت به سوی سرنگونی حکومت کنونی این کشور مهم عربی پیش می رود.

به گزارش «تابناک»، بر پایه آخرین اخبار، تظاهر کنندگان مصری به طور کامل میدان «التحریر»، در مرکز شهر قاهره را در کنترل خود آورده و عوامل حکومتی را از ورودی های این میدان دور کردند.

گفته می شود، بسیج عمومی مردمی برای تظاهرات بزرگ روز جمعه در قاهره صورت گرفته و گروه های معترض هم قسم شده اند تا سرنگونی «مبارک»، از اعتراض دست برندارند.



در همین حال، خبرنگار شبکه «العالم» صبح پنجشنبه از میدان التحریر در مرکز قاهره گزارش داد: در جریان حملات نیروهای امنیتی و مزدوران «مبارک» به تظاهرات مسالمت آمیز مردم در میدان «التحریر» بیش از هزار نفر زخمی به بیمارستانها منتقل شدند، اما به دلیل ازدحام جمعیت نمی توان آمار دقیقی از کشته شدگان ارایه کرد.

خبرنگار العالم با اشاره به ایجاد درمانگاه سیار در میدان التحریر برای رسیدگی به مجروحان، گفت: مزدوران دولت قصد داشته اند که مردم را از میدان تحریر متفرق کنند، ولی موفق نشدند و معترضان با حضور گسترده تأکید کردند که «حتی اگر بمیرند میدان را ترک نمی کنند.»

خبرنگار «العالم» تأکید کرده است: ما صدای شلیک تیراندازی را شنیده ایم و گاز اشک آور هم شلیک شده است؛ البته این گونه تجهیزات در دستان مردم عادی نیست و تنها در اختیار نیروهای پلیس قرار دارد و مزدوران مبارک از بالای ساختمانها نیز به سمت مردم بمب های آتش زا پرتاب می کنند.



خبرگزاری ها از میدان «التحریر»، گزارش داده اند که این حملات توسط نیروهای امنیتی و مزدوران مبارک در لباس غیر نظامی صورت گرفته، اظهار داشت: شماری از این نیروها، به دست مردم دستگیر و به ارتش تحویل داده شدند و با کارت هویتشان مشخص شده که آنها از نیروهای امنیتی و پلیس هستند. این مزدوران مکانی نزدیک به میدان «التحریر» را به عنوان محل استقرار خود برگزیده و از آنجا به سمت مردم اقدام به پرتاب بمب های آتش زا و تیراندازی کردند، که این امر به کشته و یا زخمی شدن چندین نفر انجامید.

بر پایه این گزارش، شاهدان تأکید کرده اند، شماری از عوامل حکومتی کسانی بوده اند که به تازگی از زندان آزاد شده اند و منابع متعدد گفته اند که حزب ملی حاکم به ریاست «مبارک» از طریق برخی از مدیران استانی این مزدوران را برای حمله به مردم به میدان فرستاده اند.

با وجود استقرار چهل دستگاه آمبولانس در ورودی های میدان «التحریر»، شمار بالای زخمی ها به گونه ای بوده است که مردم بسیاری از مجروحان را به وسیله خودروهای شخصی و یا با پای پیاده به بیمارستانها منتقل کرده اند. همچنین، پس از آغاز حملات به تظاهر کنندگان، مردم تلاش کردند تا زنان و کودکان و سالخوردگان را برای در امان ماندن از میدان «التحریر» خارج کنند.



با وجود حملات دیروز و شب گذشته نیروهای امنیتی و عوامل حکومتی به تظاهرات مسالمت آمیز مردم در میدان «التحریر»، مردم قاهره از بامداد امروز، در حال حرکت به سوی این میدان هستند و هم اکنون در میدان التحریر کنترل میدان و ورودی ها را کاملا در اختیار دارند.

خبرگزاری ها با اشاره به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان مصری در حملات نیروهای امنیتی «مبارک»، نوشته اند، تظاهر کنندگان بر خواسته خود برای رفتن «مبارک» پافشاری دارند و این اصرار امروز و فردا که روز رفتن مبارک نامگذاری شده است، بیشتر خواهد شد و کسی نمی تواند وضعیت آینده را پیش بینی کند.

بر پایه این گزارش، آمار تأیید شده ای درباره شمار کشته و زخمی ها نیست، ولی بنا بر گفته شاهدان در میدان تحریر تعداد کشته ها از سه یا چهار نفر بیشتر نمی رود و تعداد زخمی ها بسیار زیاد است که امداد رسانی اولیه صورت می گیرد و برخی از آنها دچار شکستگی یا به خاطر پرتاب بمب های آتش زا از سوی مزدوران مبارک دچار سوختگی شده اند.



خبرنگار «بی بی سی عربی» نیز از قاهره گزاش داد، دست کم پنج نفر در شلیک گلوله بامداد امروز پنجشنبه، حامیان مبارک به سمت معترضین کشته و 836 نفر دیگر زخمی شدند. وزارت بهداشت مصر در بیانیه ای این آمار را تأیید کرده است.

در همین باره «العالم» نوشت: پیش از نماز صبح صدای تیراندازی با سلاح های تیربار سنگین به گوش رسید؛ این تیراندازی توسط ارتش صورت گرفت و برخی شاهدان گفتند که نیروهای ارتش برای جدا کردن مزدوران مبارک از درگیری با مردم اقدام به تیراندازی کردند، که این گلوله ها به برخی از مردم برخورد کرده و تلفاتی هم در پی داشت.

«العربیه» هم در گزارشی نوشت: ‌معترضین نیز تعدادی از حامیان مبارک را که اقدام به شلیک گلوله کرده بودند، بازداشت نمودند که دست کم یک نفر از آنها اسلحه کمری (کلت) در اختیار داشت. با بررسی مدارک وی، معلوم شد که او از اعضای ارشد پلیس است.



همچنین این شبکه خبری نوشت: شماری از حامیان مبارک که به دست معترضین دستگیر شدند، گفتند که روزانه پانصد لیره مصر (معادل تقریباً صد دلار آمریکا) و  بن کالا دریافت کردند و به آنها وعده داده شده بود پس از پایان اعتراضات 5000 لیره مصر دریافت خواهند کرد.

این گزارش می افزاید، مشاور اطلاع رسانی گروه «اخوان المسلمین» مصر تأکید کرد که رژیم «مبارک» خواهان خونریزی است و نمی خواهد به صورت مسالمت آمیز کناره گیری کند، ولی همه مردم بر رفتن این رژیم اصرار دارند و به زودی هم خواهد رفت.

«جمال نصار» داشت: متأسفانه، رژیم مبارک بر قبضه قدرت پافشاری و با همه برگه ها بازی می کند، ولی ملت آزاده و سربلند مصر می خواهد این رژیم را که از سی سال پیش مدعی است که خواهان دمکراسی است، برکنار کند.



وی افزود: مسئولان رژیم مبارک، گروهی متشکل از حدود سه هزار مزدور خود را به میان جمعیت تظاهرات کننده در میدان التحریر فرستادند اما مردم به مقابله با آنها پرداختند.

«نصار» گفت: رژیم، شماری از نیروهای امنیتی و مزدوران خود را وارد میدان التحریر کرد، ولی جوانان مصری و طرفداران اخوان المسلمین در صحنه حضور دارند و در برابر این خودکامگی و تروریسم دولتی رژیم مبارک پایداری می کنند.

وی تأکید کرد: ما ازحقوق و مطالبات خود در رفتن رژیم مبارک و سران آن هرگز دست نخواهیم کشید.

مردم مصر با تأکید بر ادامه تظاهرات ضد نظام حاکم برای برکناری مبارک، می خواهند ظرف 48 ساعت آینده، سرنوشت جدیدی را برای کشور خود و خاورمیانه رقم بزنند.



حمله نیروهای امنیتی و مزدوران مسلح مبارک به تظاهرکنندگان مصری در چهارشنبه سیاه، عزم مردم را برای ادامه اعتراضات تا سرنگونی مبارک بیشتر کرده است، به صورتیکه با توجه به برگزاری تظاهرات فردا با نام «جمعه رفتن»، 48 ساعت آینده در تاریخ مصر و خاورمیانه بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

خبرگزاری ها از میدان «التحریر» در مرکز قاهره گزارش داد که هم اکنون بیش از یک میلیون نفر به این میدان آمده اند تا دوباره بر خواست خود برای سرنگونی نظام مبارک تأکید کنند.



خبرنگار «العالم» در «اسکندریه» هم گزارش داد، تظاهرات میلیونی مردم به صورت پراکنده آغاز شده است و این شهر تا ساعتی دیگر شاهد تظاهرات گسترده ای خواهد بود که از میدان «القائد ابراهیم» آغاز خواهد شد و چه بسا شاهد تحصن نامحدود در میدان شهدا در منطقه محطه مصر باشیم.

تکمیلی



به گزارش سایت اینترنتی ایلاف، اروپا همواره با دیکتاتورهای جهان عرب و نقض ساده ترین حقوق بشر از سوی آنها بانرمش برخورد می کند و شدت عمل به خرج نمی دهند و تعامل آنها با رژیم مستبد " حسنی مبارک" در مصر نمونه ای آشکار است.

منتقدان اتحادیه اروپا می گویند: اروپا تظاهرات صدها هزار نفری مردم مصر را که خواستار سرنگونی حسنی مبارک هستند و در تلاش هستند تا از این طریق به دموکراسی و آزادی های مشروع دست یابند، نادیده می گیرد.

اتحادیه اروپا در قبال انتفاضه مردم مصر فقط نظاره گر بود و پس ازیک دوره شک و دودلی به بیان این موضع اکتفا کرد که خواستار انتخاباتی آزاد و عادلانه است.

یکی از وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گفتگو با مجله المانی "دیرشبیگل" با بیان این که "نمی دانیم الان وضعیت مصر به کدام سمت و سو حرکت می کند و از این رو نمی خواهیم از یک طرف علیه طرف دیگری جانبداری کنیم" ، اعتراف کرد که اتحادیه اروپا در یک سرگردانی بسر می برد . این مجله آلمانی نام و هویت این وزیر را فاش نکرده است.

تردید وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست بروکسل در قبال تحولات مصر کاملا آشکار بود ، "گویدو فستروله" وزیر خارجه آلمان که از اسراییل بازگشته بود ، وارد سالن نشست بروکسل شد و این در حالی بود که در دیدار با همتای صهیونیست خود" اویگدور لیبرمن" ، دیدگاه رژیم صهیونیستی درباره انقلاب مصر را جویا شده بود.

فستروله گفت :اسراییل از اغتشاشاتی که در خاک مهمترین هم پیمان خود در منطقه رخ می دهد، بسیار نگران است و می ترسد اسلامگرایان در این کشور به قدرت برسند .

"جان اسلبورن" وزیر خارجه لوکزامبورگ در پاسخ به همتای آلمانی اش گفت: نگرانی های اسراییل قابل درک است ولی اگر عنادورزی اسراییل در قبال روند صلح با فلسطینی ها نبود، می توانست در ثبات خاورمیانه سهیم باشد.

اسلبورن افزود: اتحادیه اروپا نیازهای مردم مصر و حقوق آنها را نادیده گرفت و از نظام مبارک فقط برای ایجاد مانع بر سر رادیکال ها حمایت کرد.

با این حال اسلبورن، این موضع اتحادیه اروپا را نادرست توصیف نکرد و بجای آن گفت: ثبات تمام آن چیزی است که خواهانش هستیم زیرا تنها راه تحقق صلح است.

«العالم» در این باره نوشت: به دلیل حوادثی که در تونس ، مصر ، اردن ، یمن و دیگر کشورهای عربی رخ می دهد، دیگر نمی توان از ثبات در کشورهای عربی سخن گفت و از این رو اتحادیه اروپا خود را در برابر سوالی مهم می بیند و آن این است که آیا تا این لحظه از انجام اقدامات کافی برای صیانت از حقوق بشر در نقاط مختلف جهان امتناع کرده است؟

واقعیت این است که اتحادیه اروپا سعی کرد تا اقدامات لازم را برای حفظ حقوق بشر در قاره اروپا انجام دهد ولی در خصوص خارج از اروپا چهره این اتحادیه مخدوش است، به عنوان نمونه برغم آنکه انتخابات اخیر مصرغیرآزاد و ناعادلانه بود و برغم اینکه رژیم مبارک از به زندان افکندن مخالفان خود و شکنجه آنها هیچ ترس و واهمه ای نداشت، قاهره 150 میلیون یورو از بروکسل دریافت کرد.

شاید این امر درمرحله ماقبل از تحرکات و اقدامات اخیر در جهان عرب صحت داشته باشد ولی واقعیت آن است که از زمان شروع این تحرکات در جهان عرب ، اتحادیه اروپا درباره اقداماتی که باید اتخاذ کند در حالتی از شک و تردید بسر می برد، به عنوان مثال برای بستن حساب های بانکی "زین العابدین بن علی "و اعضای خانواده اش بویژه همسرش "لیلی الطرابلسی" مردد بود تا اینکه در دوشنبه گذشته تقریبا سه هفته بعد از خروج بن علی دست به این اقدام زد.

خبرنگار «العالم» امروز  از اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر گزارش داد که دهها هزار نفر از مردم این شهر برای حضور در تظاهرات سرنوشت ساز روز جمعه آماده حرکت به سوی قاهره می شوند.

این گزارش همچنین حاکی است که صدها هزار نفر از معترضان به رژیم حسنی مبارک نیز ساعتی پیش حرکت خود را از مقابل بزرگ ترین مسجد اسکندریه بسوی میدان شهدای این شهر آغازکردند.

براساس این گزارش ، شماری از نیروهای ارتش مصر ازجمله افسران و عده ای از صاحبان حرف و علمای الازهر به جمع تظاهرکنندگانی پیوسته اند که خواهان سرنگونی مبارک هستند.

تظاهرکنندگان از حوادث دیروز میدان التحریر شهر قاهره و برخوردهای خشونت بار نیروهای مزدور مبارک با آنان خشمگین هستند و این موضوع ناآرامی ها را در شهر اسکندریه تشدید کرده است.

در همین حال، منابع خبری روز پنجشنبه اعلام کردند که نیروهای رژیم صهیونیستی برای کمک به رژیم " حسنی مبارک" و قلع و قمع معترضان وارد خاک مصر شده اند.

این در حالی است که سردبیر روزنامه القدس العربی چاپ لندن با انتقاد از ادعای دروغین ارتش مصر در حمایت از مردم این کشور نوشت: اسراییل با هدف حفظ توافقنامه کمپ دیوید برای نگهداشتن حسنی مبارک در قدرت از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

"عبد الباری عطوان" با تاکید به اینکه " اوباش نیز مبارک را نجات نخواهند داد "، می گوید: مبارک می خواهد با کشتار مصری های بی گناه که خواستار سرنگونی او هستند؛ در قدرت باقی بماند .

وی تاکید کرد: آنهایی که به قیام کنندگان در میدان التحریر در قاهره یورش می برند ، عادی نیستند بلکه گروهی از نیروهای امنیتی هستند که به تحقیر ملت با توسل به وحشیانه ترین شیوه های ارعاب و تهدید و شکنجه عادت کرده اند.

زمانیکه یک میلیون نفر به میدان اصلی قاهره می آیند ، این یک همه پرسی مردمی با صدا و تصویر است که نمی توان چشم ها را به روی آن بست و باید به آن تسلیم شد.

عطوان خاطرنشان کرده است: لحن به چالش طلبی مبارک و ارکان حکومت وی در توسل به اقدامات خشونت آمیز و تروریسم بر ضد قیام کنندگان مصری غیر منتظره نبود زیرا مشخص است که رایزنی های مبارک با همپیمانان اسرائیلی اش به ثمر نشسته و ترجمه رایزنی ها با اسراییلی ها نیز خون های ریخته شده بر روی زمین است .

رژیم اسراییل از قیام مردمی در مصر سردرگم شده و برای کمک به این رژیم با تمام وجود وارد عمل شده است و برای نجات آن و جلوگیری از سقوطش تلاش می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۴
روزهای خوب مجاهده مردم مصر مبارک باشد که جمهوری اسلامی بزرگ دیگری را بیافرینند که ان الله لا یغیر بقوم حتی یغیرو بانفسهم...
سلام آقا
خبر آمد خبري در راه است
خبر آمدنت ... ميرود شهر به شهر
ميرسد گوش به گوش
مردمان تونس و مصر و يمن
مردمان اردن
شده از عشق تو مدهوش
همه عالم به تمناي تو برخاسته اند
شورو حالي يرپاست
وعده آمدت آقا آيا نزديكست؟
الله اکبر
بالتوفیق لاهل مصر
دعا میکنم هر چه زودتر حکومتی را که دوست دارند تشکیل دهند انشاءالله.
انشاء الله که داغ یه جمهوری اسلامی دیگه به دلت میمونه تابناک
(اگه خیلی مردی اینو چاپ کن)
نصر من الله و فتح قريب
الله اكبر
تا رسيدن به هدفتان مبارزه كنيد
رفتن مبارک مبارک است انشاالله
زمانیکه یک میلیون نفر به میدان اصلی قاهره می آیند ، این یک همه پرسی مردمی با صدا و تصویر است که نمی توان چشم ها را به روی آن بست و باید به آن تسلیم شد.
خالد اسلامبولی قهرمان کجائی که ببینی عاقبت جانشین سادات ملعون چه شد...
روحت شاد
درود بر شما.
به امید آن روز...........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی