بازدید 55210

اين آقا جلاد است + عکس

انتخاب عمر سليمان، به عنوان معاون حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر جداى از اين که مورد اعتراض جامعه مدنى مصر و تظاهرکنندگان قرار گرفته و آن را فقط تغييرى براى حفظ منويات شخص مبارک توصيف کرده‌اند، از سوى مجامع حقوق بشرى نيز بسيار مورد انتقاد قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴ 03 February 2011
ديپلماسى ايرانى نوشت:

انتخاب عمر سليمان، به عنوان معاون حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر جداى از اين که مورد اعتراض جامعه مدنى مصر و تظاهرکنندگان قرار گرفته و آن را فقط تغييرى براى حفظ منويات شخص مبارک توصيف کرده‌اند، از سوى مجامع حقوق بشرى نيز بسيار مورد انتقاد قرار گرفته است. به اعتقاد سازمان‌هاى حقوق بشرى فردى که سوداى جانشينى رئيس جمهور در صورت مرگ ناگهانى او را دارد، جلادى تمام عيار است که دستش به هزاران جنايت و قتل آلوده است.



به گزارش شبکه خبرى الجزيره، سازمان‌هاى حقوق بشر عمر سليمان را که تا قبل از معاونت رياست جمهورى، رئيس سازمان امنيت مصر بود، متهم به دست داشتن در "بازجويى‌هاى وحشيانه" افراد مظنون به انجام حوادث تروريستى با همکارى سازمان امنيت ايالات متحده امريکا (سي.آي.اى) مى‌کنند.

وى همچنين در پروژه مبارزه با تروريسم ايالات متحده، روابط نزديکى را با واشنگتن و سازمان امنيت امريکا برقرار کرد. به گونه‌اى که ايالات متحده سازمان امنيت مصر را شاخه‌اى از سازمان امنيت خود در خاورميانه مى‌دانست.

عمر سليمان زمانى بيش از پيش مورد توجه امريکايى‌ها قرار گرفت که توانست نقشى محورى در مذاکرات صلح ميان اسرائيل و فلسطين و جريان‌هاى مختلف فلسطينى مخالف يکديگر ايفا کند. پس از آن مقامات امريکايى مدح و ثناهاى بسيارى را در حق عمر سليمان کردند که نشان از رضايت بسيار زياد واشنگتن از تحرکات سياسى و بين‌المللى او بود. از نگاه سازمان امنيت امريکا نيز عمر سليمان فردى مورد اعتماد و مورد وثوق است که براى خنثى کردن گروه‌هاى اسلام‌گراى جهادى تلاش‌هاى بسيارى کرده است.

عمر سليمان خود سابقه حضور در آموزش‌ دوره‌هاى امنيتى در ايالات متحده را دارد. وى در طول دهه هشتاد قرن گذشته ميلادى در کميته ويژه جنگ مرکز جان‌اف کندى در شهر فورت پراگ در نورث کارولينا آموزش‌هاى ويژه‌اى ديده است. از اين رو وقتى هم که به مصر بازگشت و رياست سازمان امنيت اين کشور را بر عهده گرفت بسيار مورد توجه امريکايى‌ها قرار گرفت.

وى از همان ابتداى آغاز به کارش بر منصب رياست سازمان امنيت مصر، برنامه‌اش را بر اين متمرکز کرد که روابط بسيار نزديکى با سازمان‌هاى امنيتى امريکا برقرار کند به گونه‌اى که کميته‌اى ويژه براى حضور نيروهاى سى‌آى‌اى در سازمان امنيت مصر تاسيس کرد. يکى از اهداف تاسيس اين سازمان انتقال تروريست‌هاى دستگير شده خارجى از خارج مصر و انتقال آنها به اين کشور و انجام عمليات بازجويى عليه آنها بدون سپرى کردن مراحل قانونى بود.

جاين ماير، نويسنده کتاب «طرف مظلوم» در اين باره مى‌نويسد: «سليمان در اين برنامه مرد سى‌آى‌اى در مصر بود.»

استفان گراى، نويسنده کتاب «هواپيماى شبح» نيز در اين باره مى‌نويسد: «سليمان بلافاصله پس از بر عهده گرفتن رياست سازمان امنيت مصر در سال 1995، قرارداد همکارى اين سازمان با سى‌آى‌اى را امضا کرد که بر اساس آن تمامى افراد مظنون به تروريست به صورت سرى به مصر منتقل مى‌شدند و مورد بازجويى قرار مى‌گرفتند.»

سازمان‌هاى حقوق بشر مى‌گويند، تمامى بازداشت شدگان مورد شديدترين شکنجه‌ها و بدرفتارى‌ها تحت نظارت مستقيم شخص عمر سليمان قرار مى‌گرفتند. اين سازمان‌ها همچنين ايالات متحده را متهم به همکارى با سليمان براى انتقال افراد مظنون به مصر و همکارى در شکنجه‌ها مى‌کنند.

پس از سال 2003 يعنى پس از حمله امريکا به عراق سى‌آى‌اى از سليمان خواست که برخى رهبران القاعده عراق را در خاک مصر بپذيرد و آنها را بازجويى و نگهدارى کند. بر همين اساس ايالات متحده مثلا ابن الشيخ الليبى را که رابط اصلى شبکه القاعده با صدام حسين بود را به مصر منتقل کرد.

يک سناتور امريکايى در سال 2006 در اين باره مى‌گويد: «سازمان امنيت مصر ابن الشيخ الليبى را در قفسى گذاشته و توسط عده‌اى جلاد ساعت‌ها مورد ضرب و شتم قرار مى‌داد تا اعتراف کند که رابط بين القاعده و صدام حسين بوده است. وى در نهايت اعتراف کرد که نظام بعثى عراق تلاش مى‌کرد القاعده را مجهز به سلاح‌هاى بيولوژى و شيميايى کند. با استناد به اين اعتراف‌ها بود که کاولين پاول، وزير امور خارجه اسبق ايالات متحده امريکا طرح حمله به عراق را پيگيرى و اجرا کرد.»

الليبى پس از آزادى اين اعتراف‌ها را بى‌ارزش و فاقد اعتبار قانونى دانست و گفت که تحت شکنجه و بازجويى مجبور به گفتن آنها شده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار