بازدید 38094

اطلاعات جديد از سقوط بويينگ در اروميه

وي تصريح کرد: ساعت 19:20 دقيقه اين هواپيما به 12 کيلومتري باند فرودگاه اروميه مي‌رسد و در ساعت 19:25، خلبان، بازگشت به تهران را به علت پيدا نکردن باند فرود، به برج مراقبت اعلام مي‌کند که متاسفانه چند دقيقه پس از آن از رادار برج مراقبت ناپديد شده، در محل سانحه سقوط مي‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۲:۵۱ 17 January 2011
معاون امور عمراني استاندار آذربايجان‌غربي گفت: مطالب عنوان شده مبني بر کمبود امکانات و تجهيزات فرودگاه اروميه و اعلام کردن اين موضوع به عنوان يکي از علل سقوط هواپيماي بويينگ 727 در اروميه، صحت ندارد.

به گزارش ايسنا، "سيدجواد محمودي"، در يك نشست خبري، افزود: فرودگاه اروميه به سيتم ILS مجهز است و اين سيستم امکان فرود هواپيما در فصل زمستان را فراهم مي‌کند؛ در روز حادثه سقوط هواپيماي بويينگ 727 در اروميه، هواپيما حوالي ساعت 19:25 دقيقه به بالاي باند فرودگاه رسيد و در اين مدت با برج مراقبت نيز در حال تماس بود اما مشکلي که وجود داشت، خلبان به علت عدم ديد کافي دقيقا در بالاي سيتم ILS قرار نگرفته بود، به همين منظور براي قرار گرفتن در اين مسير بايد دوباره اوج گرفته و پس از دور زدن در آن مسير قرار مي‌گرفت.

وي ادامه داد: خلبان نيز به همين منظور اوج گرفته بود تا دوباره براي قرار گرفتن در اين مسير دور بزند اما در آخرين تماسي که با برج مراقبت داشت، بازگشت به تهران را اعلام كرده بود. قطعا علت سقوط هواپيما به مشکلات خود آن برمي‌گردد و ما نمي‌دانيم در آن لحظه در داخل هواپيما چه اتفاقاتي پيش آمده است و صلاحيت قضاوت در اين خصوص به بازخواني دو جعبه سياه آن بستگي دارد.

معاون استاندار آذربايجان‌غربي با اشاره به اينکه اين هواپيما ساعت 19:33 دقيقه سقوط کرده است و زمان اعلام شده قبلي مبني بر سقوط آن در ساعت 19:45 صحت ندارد، اظهار کرد: پرواز فوق به‌دليل بدي آب و هواي اروميه با دو ساعت و نيم تاخير انجام گرفته است، به‌طوري که اين هواپيما ساعت 18:15 از پارکينگ خود در فرودگاه مهرآباد خارج شده و در 18:30 به سمت اروميه پرواز کرده و حدود ساعت 19:10 به 100 کيلومتري اروميه رسيده بود و در اين زمان اولين تماس را با برج مراقبت فرودگاه اروميه برقرار مي‌کند.

وي تصريح کرد: ساعت 19:20 دقيقه اين هواپيما به 12 کيلومتري باند فرودگاه اروميه مي‌رسد و در ساعت 19:25، خلبان، بازگشت به تهران را به علت پيدا نکردن باند فرود، به برج مراقبت اعلام مي‌کند که متاسفانه چند دقيقه پس از آن از رادار برج مراقبت ناپديد شده، در محل سانحه سقوط مي‌کند.

وي ادعا کرد: اينکه برخي از مسافران اعلام مي‌کنند هواپيما يک فرود شديد داشته است، صحت ندارد و اين شايد به خاطر تکان‌هايي بوده که هواپيما در آسمان داشته است.

محمودي با بيان اينکه پس از سقوط هواپيما، اولين کساني که به محل حادثه رسيده و اقدام به امدادرساني به مجروحان کرده بودند، مردم روستاهاي اطراف بودند، خاطرنشان کرد: بايد از اين مردم که حتي پس از حضور نيروهاي امدادي در محل حادثه حضور داشته، به مجروحان و حادثه‌ديدگان کمک مي‌کردند، سپاسگزاري و تشکر کرد.

وي يادآور شد: اولين کسي هم که طي تماسي با فرودگاه، سقوط اين هواپيما را اعلام مي‌کند، يکي از کارمندان خود فرودگاه بود که محل حادثه، نزديک روستاي آنها بوده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري، مبني بر عدم اسکان خانواده‌هاي حادثه‌ديدگان اين سانحه که از ساير شهرها خود را به اروميه رسانده بودند و از عدم خدمات‌دهي به خود از سوي مسوولان آذربايجان‌غربي و ستاد مديريت بحران، ابراز نارضايتي مي‌کردند، گفت: ما در همان اوايل حادثه به تمامي هتل‌هاي اروميه از جمله هتل "مرواريد" که متعلق به سازمان همياري است اعلام آماده‌باش کرديم تا به صورت رايگان به خانواده‌هاي مجروحان و جان‌باختگان اين حادثه خدمات‌دهي کنند و اين موضوع را به بيمارستان‌ها نيز اعلام کرديم تا در صورت درخواست اين خانواده‌ها به آنها اطلاع‌رساني کنند.

به گزارش ايسنا، معاون امور عمراني استاندار آذربايجان‌غربي در ادامه در پاسخ به گله‌مندي‌هاي خبرنگاران به جهت عدم پاسخگويي مسوولان ذي‌ربط استان در رابطه با جزييات حادثه در زمان‌هاي اوليه وقوع آن، ابراز کرد: در همان اوايل وقوع سانحه، استاندار آذربايجان‌غربي و من به عنوان تنها مسوولان جوابگوي رسانه‌ها مشخص شديم و تلاش کرديم تا صحيح‌ترين اخبار را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم اما بايد قبول کرد ما در زمان بروز حادثه بايد مديريت بحران مي‌کرديم و علل آن را مورد بررسي قرار مي‌داديم.

وي ادامه داد: مرکز مديريت بحران استان در اروميه با 50 درصد پيشرفت فيزيکي در حال ساخت است و ان‌شاءالله در شش ماهه نخست سال آينده مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت که در صورت راه‌اندازي آن قطعا پاسخگويي به رسانه‌ها در مواقع ضروري و بحراني به راحتي انجام خواهد گرفت.

محمودي در ادامه با اشاره به مصاحبه نماينده مردم ماکو، شوط و چالدران در مجلس شوراي اسلامي با شبکه استاني آذربايجان‌غربي و انتقاد وي از مسوولان کشوري و استاني به جهت تعلل در سقوط اين هواپيما، تاكيد کرد: صداوسيما بايد پاسخگو باشد که چرا زماني که ما مشغول مديريت بحران و تسکين حادثه‌ديدگان و مردم بوديم، اقدام به پخش اين مصاحبه که با ادبيات توهين‌آميز به مقامات مسوول همراه بوده، كرده است.

وي تصريح کرد: من آن حرف‌ها را نسنجيده مي‌دانم چراکه با لحن و ادبياتي توهين‌آميز و به‌دور از شخصيت هر فرد ايراني مي‌دانم و معتقدم چنين کاري قابل تامل است. ما کساني را محق‌تر براي درخواست پاسخگويي از مسوولان مي‌دانيم که خود نيز بدون عبا و قبا در محل حادثه حضور داشته، اقدام به امدادرساني براي حادثه‌ديدگان مي‌کرده‌اند.

او در ادامه، لزوم آموزش همگاني مقابله با شرايط بحراني را مورد تاکيد قرار داد و افزود: در اين حادثه نيز همچنان‌که ديديم مردم اولين امدادرسان‌ها به حادثه‌ديدگان بودند و در اين مواقع است که لزوم آشنايي به امدادهاي اوليه مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي اضافه کرد: چندي قبل از اين حادثه، مانوري فرضي را براي دستگاه‌هاي اجرايي اجرا و محل بحران را شهرک "گلمان" اروميه اعلام کرديم که تمامي دستگاه‌ها نيز با امکانات مخصوص خود به محل اعزام شدند و مديريت واحد بحران را تجربه کردند و خوشبختانه اين تمريني شد براي مديريت بحران حادثه اخير و نتيجه آن امدادرساني به مجروحان و حادثه‌ديدگان در کمتر از دو ساعت و نيم بود که در کمتر جايي چنين چيزي اتفاق افتاده است.

وي در پاسخ به اينکه با سقوط اين هواپيما آيا لزوم ساخت باند دومي براي فرودگاه اروميه احساس مي‌شود يا خير؟، گفت: اين فرودگاه اصلا به باند دوم نيازي ندارد چراکه فرودگاهي که باند تاکسيوي آن سالم باشد به باند دوم نيازي ندارد اما در هر صورت ما به‌دنبال توسعه باند اين فرودگاه هستيم و مطالعات آن در حال انجام است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۷
هواپیمایی که 38 سال از عمرش گذشته و 10 سال پیش از میان خطوط هوایی شرکت های معتبر کنار گذاشته شده نیازی به تحقیق و تفحص نداره. علت سقوطش فرسودگی ناوگان هوایی کشور و فرودگاه هایی با تجهیزات ضعیف.
این که همه مسایل رو تکذیب کرد و گفت دروغه پس چی واقعیت داره؟ البته مردم به این تکذیب ها عادت کردن
چرا واقعيت رو به مردم نميگن؟ اين بهانه ها و دلايل الكي چيه كه ميخواهند به زور به مردم بقبولانند؟
امداد رسانی در کمتر از دو ساعت و نیم؟ مگر فاصله آمبولانس فرودگاه تا محل حادثه چند دقیقه است؟ اصلا چرا از آمبولانس فرودگاه خبری نبود؟ چرا آمبولانسها پس از وقفه طولانی حاضر نشدند تا نزدیک هواپیما بروند؟ چرا زخمیها بوسیله وانت روستاییها تا نزدیک جاده منتقل و به آمبولانس برده شدند؟ اقای معاون به این موارد افتخار میکنند؟
اگر اینگونه است وای به حال مردم!
آقای محمودی سلام
اخوی منظور از نوشته ای که در ادامه می آید این نیست که بگوییم مقصر چیست یا کیست ام بفرمایید این راداری که از آن صحبت فرمودید در کجا واقع شده است در فرودگاه ارومیه؟ فرودگاه ارومیه که رادار ندارد برادر
دنبال مقصر نگردید دنبال علت باشید.
جدیدا در حال جابجایی توپولوفها با بویینگ MD که یک هواپیمای تقریبا 30 ساله است هستند و علتش هم ارزون بودن این هواپیماهای قدیمیه کاش دولت از شرکتهای هوایی حمایت کنه تا هواپیماهای با سن کمتر خریداری بشه ( به علت تحریم ممکنه نتونیم هواپیمای نو بخریم). و الا بزودی باید شاهد سقوط این هواپیماها و کشته شدن هموطنامون باشیم.
بیخودی خودتون رو خسته نکنید، وقت مردم هم نگیرید. شما که آخر سر همه چیزو گردن خلبان مرحوم میندازین، از همین حالا بگین تقصیر خلبان بوده!!!
آقا .... عزیز ...... انسان مسیولیت پذیر......
چرا به مردم نمی گویید که این هواپیما از اول مشکل داشته .....
و مسیولین با آگاهی از مشکل هواپیما اون رو راهی ارومیه کردن
آقا.....عزیز....حافظ جان ملت ......
چرا به مردم نمی گویید ارزش جان آدمی برای شما از حیوان های خانگی تون کمتره
آقا....عزیز.......مسيول شریف .....
چرا چنین فجایع و فضایحی رو به گردن نمی گیرید
آقا.....عزیز......حافظ جان و مال ملت.....
حکم قاتل در دین شما چیست؟!!!!!!!!!
مردم رو کشتین یه چیزی هم طلبکارین؟ من خودم حرفهای آقای سلیمان جعفر نژاد رو گوش کردم - واقعا حرف دل همه مردم اورمیه بود. واقعا از صدا و سیمای مرکز اورمیه تشکر می کنم که بالاخره یه برنامه انتقادی واقعی پخش کرد.
این هواپیما که امشب با ارتفاع پایین از رو تهران رد میشد چی بود قضیه اش ؟
ببخشید ... چون باند فرود رو پیدا نکرده میخواسته برگرده تهران؟!!!
در کمتر جايي چنين چيزي اتفاق افتاده است؟؟؟؟؟؟ خدائيش اين يکيو راست گفت.
سیستم ILS مخفف کلمات Instrument Landing System است که به فارسی میشود " سامانه تقرب و نشستن اتوماتیک (با دستگاه). بنابر این خلبان کیلومتر ها قبل از تقرب به باند به کمک سیستم آی آل اس مسیر خود را پیدا میکند و میتواند روی در راستای باند هم مسیر شود. ربطی هم به تابستان و زمستان ندارد. پس معلوم میشود که هواپیما به باند رسیده است و اگر نرسیده پس آی ال اسی در کار نبوده.

چرا این بحث مطرح نمیشود که آیا کسی در برج مراقبت بوده در آن ساعت یا نه؟ مگر ممکن است هواپیمای پهن پیکر از تهران راه بیافتند و با هر دو تا برج در ارتباط نباشد؟
آقایان برج مراقبت بعد از فهمیدن کنسلی پرواز شاید منزل تشریف برده بوده اند؟
آیا فقط خلبان با برج تماس میگیرد؟ یا برج هم موظف به منترل ترافیک باند خود و تماس با هواپیمای در راه خود هست؟

شرایط بغرنجی برای این سقوط درست کرده اند، با خواندن ابن مصاحبه آدم فکر میکند که خلبان اصلا" دلش نمیخواسته به ارومیه برود و تهران کاری پیش آمده بوده و دل به خواهی قصد برگشت کرده...

یکی از عواملی که مسکوت مانده سرعت باد در فرودگاه ارومیه است. میدانید که جهت حرکت هواپیما به جلو برآیند نیروی جلو برنده موتورها و باد در حال حرکت مقابل است. به عبارت دیگر اگر باد مقابل شدید باشد محور طولی هواپیما با جهت حرکت زاویه پیدا میکند و از بیرون به نظر میرسد که هواپیما با پهلو به جلو حرکت میکند. تا وقتی هواپیما در آسمان پرواز میکند تنها اشکال این مسئله افزایش سوخت است. اما وقتی با همین زاویه هواپیما باند نزدیک شود آنگاه علاوه بر نیروهای ذکر شده در فوق برآیند برخورد لاستیک ها به زمین نیز باعث خروج از تعادل نیروهای باد و انرژی جنبشی جرم هواپیما شده و نتیجه این خواهد شد که به محض بر خورد چرخها به زمین هواپیما به شدت در جهت راستای تنطیم شده فلاپ عمودی روی دم از مسیر باند خارج شود (توضیحات بیشتر از حوصله خارج است) پس در این هنگام خلبان دو راه دارد 1- موتورها را با 100 درصد قدرت دوباره به کار اندازد تا روی باند فرود نییاید و دوباره اوج گیری کند 2- اگر شرایط مساعد بود تن به نشستن روی باند بدهد و سعی در کنترل جهت حرکت و جلوگیری از خروج از پهلوی باند کند.

با توجه به سابقه و مهارت خلبان به نظر من میرسد که خلبان ابتدا سعی کرده تقرب را کامل کند و بعد با کنترل هواپیما جلوی فرار هواپیما از باند را بگیرد، اما وفتی چرخها به باند میخورد متوجه میشود که شرایط قابل کنترل نیست (تکانهایی که مسافران از لحظه نشستن به خاطر دارند) و دوباره اقدام به ازیاد ناگهانی گاز میکند تا از باند کنده شود اما چون هنگام فرود فلاپ ها و (ترمز های هوایی) کاملا" باز شده اند لذا قدرت موتور به زودی توانایی بلند شدن دوباره را با توجه (باد مخالف و توربولانس) نمیدهد و نهایتا" هواپیما دچار واماندگی "Stall" که منجر به سقوط میشود. خلبان در این لحطات وقت تماس با برج را هم نمیتواند پیدا کند، و میبایست جلوی سقوط را بگیرد. شاید این فرود اضطراری واقعا" در اثر استال بوده است!

راستی این جعبه سیاه رمز گشایی نشد که این همه حدس و گمان نزنیم؟
سقوط کرده که کرده فدای سرتون.هواپیما مال سقوطه.هواپیمایی که سقوط نکنه که هواپیما نیست.مشکل هوا و زمین و مرحومان مجری پرواز بوده و بس
ظاهرا همه افرادي كه نامشان در اين گزارش آمده بيجا و اشتباه گفته و اطلاعات غلط داده اند به جز آقاي معاون استاندار !
آقای محمودی یادشان رفته که نماینده مجلس وظیفه اش قانونگذاری در پارلمان است وحضور در محل حادثه وظیفه ایشان استاندار و تیم ایشان میباشد.
خدا را شكر همه چيز دقيق و حساب شده بوده.پس اين گلگي ها از چيست نميدانيم !!!!!!!!!!
چه جالب. كسي كه در هواپيما نبوده اظهارات مسافرين را تكذيب ميكند!!!!
این آقا با یک سقوط هواپیما این همه مدیریت بحران کرده ! اگر خدای ناخواسته زلزله ای ، طوفانی، سیلی بیاید چه خواهد کرد؟!
آقاي محمودي اگرازفرزندان شما ياخاواده شماداخل هواپيما گشته ميشدند بازهم همين حرف وميزديدوحرف ازتوهين ونسنجده بودن ميكرديداگرهمه خانواده شما گشته ميشدند چه ميگفتيد حتما بازهم بنرهاي تبليغاتي وزيرراه را درمسيرباغ رضوان نصب ميكرديد و...
بنزین تموم نکرده ؟
مشكل اين رئيس ظاهرا دفتر رياست وساختمان جديد ان است كه در حال احداث است.پس تا هواپيماي بعدي صبر كننند.
طبق معمول و مثل هميشه خلبان مقصر شناخته ميشود! و روي مشكلات كاملا واضح موجود در ناوگان مسافر بري هوايي كشور سرپوش گذاشته ميشود تا ركورد "سقوط هواپيما" براي ايران همچنان محفوظ بماند!!!؟؟ راستي تا چه مدت بايد خانواده ها داغ دار عزيزانشان بشوند؟؟؟؟
بالاخره باند دوم نیاز هست یا نه؟؟؟؟؟؟
محمودی عزیز خودتان میفرمایید میخواست اوج بگیره بیاید روی سیستم ILS ((خلبان نيز به همين منظور اوج گرفته بود)) اما در پایین اعلام میکنید که خلبان اعلام میکند که برمیگردد تهران
بابا چرا قبول نمیکنید که نقص فنی نداشته
اهالی روستاهای اطراف اعلام کرده اند هواپیما از خود صدای ناهنجاری میداد این را آنهایی میگویند که در اطراف مسیر ورود هواپیما بودند نه در مسیر برگشت هواپیما یعنی روستاهی بعداز محل سقوط هواپیما پس در مسیر ورود میشه
مسافران که در محل حضور داشتند اشتباه می کنند ولی شما که از همه چیز بیخبر هستید راست می گوئید؟؟؟؟؟؟؟؟
تانباك جان قبلا هم در يه مورد مشباه بهت تدكر داده بودم كه اتفاقا خيلي هم حياتي بود و بلافاصله اصلاح كردي...اشتباهت در مورد"عدم كارايي نيروي انتظامي" رو مي كم در مورد حادثه سعادت أباد.... حالا هم به خاطر داشته باش كه بايد بنويسي" تعلل منجر به سقوط" نه "تعلل در سقوط"......زهي سواد!!!!!
آقا اين رو ولش كنيد. چرا از جعبه سياه هواپيما هاي قبلي خبري نيست!؟
70-80 تا آدم مردن.این جور جواب ها و تقصیر را به گردن هم انداختن چه فایده ای داره.خواهرانه از مسولین می خواهم جلوی تکرار این حادثه های جگر سوز را بگیرند.
آیا باند فرودگاه چراغ نداشت؟ لطفا پرسجو کنید و جواب را اعلام فرمائید
محل سکونت ما میدان شهدا است. که هیچ ربطی به فرودگاه مهرباد و امام نداره ولی دیشب یک هواپیما با چنان فاصله نزدیک و صدای مهیبی از بالای سرما رد شد که همه محل فکر کرده بودند که این هواپیما داره سقوط می کنه روی ساختمونای ما، ولی بعدش که ما نفهمیدیم چی ! یعنی هواپیما راهشو گم کرده بود یا داشت فرود اضطراری می کرد؟!
من نفهمیدم اطلاعات جدیدشون چی بود.
فکر کنم همه این حرفارو مردم میدونستن راست یا دروغ.
لطف کنین علت اصلی سقوط رو بگین.
عجب ايشان از مسافرين آن پرواز بهت جزئيات را مي دانند احتمالا" بازماندگان پرواز دروغ مي گويند و ايشان راست
و بدین سان پرونده کشته شدن مظلومانه و به تعبیر بهتر پرونده قتل 77 نفر به همین سادگی در این کشور بسته شد
متاسفم واقعا
دقت کنین : (( وي ادعا کرد: اينکه برخي از مسافران اعلام مي‌کنند هواپيما يک فرود شديد داشته است، صحت ندارد و اين شايد به خاطر تکان‌هايي بوده که هواپيما در آسمان داشته است. )) آخه یکی نیست بگه مگه تو توی اون هواپیما بودی ؟ آخ دلم میخواد اطلاعات جعبه سیاه دربیاد ، اونوقت معلوم میشه چی بوده
این آقا این اعداد و ارقام را از خودش در به کرده یا حساب و کتاب بلده؟ در شرایط عادی هواپیما 45 دقیقه به تبریز میرسه . هواپیما در عرض 10 دقیقه 88 کیلومتر و خودش هم با اون هوا بره حتمأ سرعت جت جنگی داره ؟ به به عجب جوابی
بله عزیزان !!! من خودم با تلسکوپ هابل داشتم ناهید رو نگاه میکردم و دیدم که دور زد و برگشت حالا اونی که تو هواپیما بوده که نمی تونه درک درستی داشته باشه هواپیما بالا میرفته یا سقوط میکرده!!!
ایشون معاون عمرانی استاندار هستن چطور به خودشون اجازه می دهند اظهار نظر کنند ، مگه ایشون هیچ دخالتی در مسایل هوایی دارند ؟
چرا ریس سازمان هواپیمایی هنوز ساکت است ؟
عبارت عبا وقبا در اين پازاگراف يعني چه ؟؟ وي تصريح کرد: من آن حرف‌ها را نسنجيده مي‌دانم چراکه با لحن و ادبياتي توهين‌آميز و به‌دور از شخصيت هر فرد ايراني مي‌دانم و معتقدم چنين کاري قابل تامل است. ما کساني را محق‌تر براي درخواست پاسخگويي از مسوولان مي‌دانيم که خود نيز بدون عبا و قبا در محل حادثه حضور داشته، اقدام به امدادرساني براي حادثه‌ديدگان مي‌کرده‌اند.
برهمه واضح ومبرهن استکه هواپیما هنگام اوج گیری اهسته به زمین نمی خورد بلکه هنگام نشستن به زمین میخورد حرف زدن سه نوع است 1- برای رضای خدا 2 برای رضای اناس 3 برای رضای رئیس که هماناماست مالی گویند.
این اظهار نظرها آشناست. دوباره مثل سقوط کاسپین این میگه کار اونه اون هم میگه کار اینه و بعد از چند ماه فقط بازمانده ها هستند که یادشون می مونه. حالا می دونم چرا خدا می گه جهنم رو پر می کنم می بینم که ایرانی توش خیلی زیاد هست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار