بازدید 7457

آیا حصر دوم آبادان شکسته خواهد شد!؟

اما مهم اینکه آنچه این روزها بیشتر نمود پیدا کرده، احساس زیبا و پاک مردم این دیار است، نه از برای بازتاب مشکلات، که آن را همه به خوبی می دانند، بلکه از برای دیده شدن و به حساب آمدن؛ هر چند این رویداد، با وجود پرداخت نسبتا بیشتر در رسانه های مجازی، بسیار دیر در رسانه ملی میسر شد، ولی...
کد خبر: ۱۴۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۹ 11 January 2011
دیدن برنامه «راز»، آن هم از قاب رسانه ملی، شوک جدی برای مسئولان شهر آبادان و خرمشهر به همراه داشت؛ شوکی که اثرات آن را در اظهارنظرها و بعضا مخالفت های صورت گرفته مسئولان شهری با پخش برخی از واقعیت های موجود، می توان به راحتی دید.

به گزارش «تابناک»، این شوک ناشی از عریان شدن تعلل و سوءمدیریت در این سال هاست، آنچنان که بوی نامطبوع آن، به مشام پایتخت نشینان هم رسید و آنقدر این تعفن هم زده شده بود تا بالانشینان ارشد، رسانه ملی را مجاب به روی آنتن بردن این واقعیت انکار ناپذیر کند، تا شاید راه برای برنامه سازان صدا و سیمای مرکز آبادان هموار شود و آنها هم پی به رسالت خویش برند.

اما مهم اینکه آنچه این روزها بیشتر نمود پیدا کرده، احساس زیبا و پاک مردم این دیار است، نه از برای بازتاب مشکلات، که آن را همه به خوبی می دانند، بلکه از برای دیده شدن و به حساب آمدن؛ هر چند این رویداد، با وجود پرداخت نسبتا بیشتر در رسانه های مجازی، بسیار دیر در رسانه ملی میسر شد، در نگاه اول، واقعیتی که ذهن جستجوگر هر مخاطب با آن روبه رو شد، تلاش هایی است که به دلیل آشکار نشدن واقعیت های امروز آبادان و خرمشهر صورت گرفته است؛ تلاش هایی که پس از پخش این برنامه ـ که همان حرف دل مردم و ابتدایی ترین نیازهای زندگی آنهاست ـ باز هم ادامه دارد که کم رنگ جلوه دادن یا سمت و سویی دانستن این مشکلات توسط افراد بیمار در برخی خبرگزاری ها که همیشه وظیفه سرپوش گذاشتن بر کم کاری ها و معضلات را داشته اند، بخشی از آن هاست.

بنا بر این گزارش، با مروری کوتاه بر آنچه در این چند ماه می گذرد، مردم منتظر رخدادهای جدیدی هستند؛ رخدادهایی که امید را دوباره برای آنها معنی کرده و خود و خانواده را تشویق برای ماندن کند؛ ماندن برای زندگی، برای دیده شدن و به حساب آمدن.

جابجایی مدیران منطقه استعفای بی معنا و معنادار شهردار در صورت لزوم استیضاح، تزلزل شورای شهر در تصمیمات و ماجرای تخلفات برخی از اعضا و کمی بعدتر، پافشاری برای انتقال فرماندار به استان آن هم با وجود معرفی نشدن جانشین و مخالفت آشکار استاندار با انتصاب ایشان برای پستی جدید... آیا همین ها کافی نیست تا از بحران در مدیریتی شهری گفت و تکرار آن را در گذشته یادآور شد و آن را در برنامه ای با مخاطب برای مدعیان فریاد زد؟

به هر روی، با توجه به ضعف آشکار مدیریتی و همچنین انحصاری بودن انتخاب مدیران در چنبره مناسبات وجود یک فرماندار لایق می تواند نقش بسزایی را ایفا کند و این مهم را نیز استاندار محترم با توجه به معرفی سرپرستی که دست راست ایشان به شمار می رود، بیش از پیش احساس می کند.

شاید نخستین بار در یک جمع رسمی، یکی از نماینده ها بود که در مراسم تودیع و معارفه امام جمعه آبادان از بحران مدیریت شهری گفت و از همسو نبودن آنها با یکدیگر پرده برداشت و آرزو کرد تا حصر دوم آبادان شکسته شود، ولی دیگر این آرزو تبدیل به یکی از مهمترین مطالبات مردم آبادان، خرمشهر و همه ملتی شده که روزی شادمان از شکست حصر آبادان بودند. آیا آن اتفاق خواهد افتاد؟ آیا حصر دوم آبادان شکسته خواهد شد؟

* برگرفته از درد دل یک شهروند آبادانی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
من وقتی این برنامه رو دیدم باور کنید شوکه شده بودم. اصلا در شان ایران نیست. کار دست مردم نیست وگرنه این طوری نمیشد
سلام. به نظر من حصر دوم آبادان هیچگاه شکسته نخواهد شد چرا که در دوره های گذشته که آقای رشیدی و میدری نماینده آبادان بودند در سیمای آبادان اعلام کردند که دستهای پنهانی هست که میخواهد آبادان و خرمشهر را به این شکل عقب افتاده نگهدارد . حال باید دید که چه کسانی از این مساله سود می برند و چرا دولت که ادعای عدالتخواهی آن گوش فلک را پاره کرده و مدام از مجازات مفسدان اداری و اقتصادی میکنه ، کاری نمی کنه ایا میشه دولت از کارها و خطاهایی که مسولین منسوب توسط آنها بی خبر باشه . حتما" اینطور نیست . پس دولت هم راضی به عقب ماندن این دو شهر و شریک جرم آنهاست.
هرچند از توجه عميق دولت دهم به بازسازي و رفع مشكلات مردم جنوب لبنان خوشحال شدم ولي وقتي به شهري صنعتي و نام آور چون آبادان كه تا قبل از انقلاب و جنگ حضور و شهروند شدن در آن آرزوي هر خانواده اي بود مي نگرم كه با آن مقاومت جانانه اش در برابر دشمن بعثي هنوز بعد از گذشت بيست و چهار سال از اتمام جنگ چهره و آينده اش تيره و تار و نا اميد كنندهاست دلم ميسوزد و اينجاست كه آرزو ميكنم ايكاش آبادان هم در جنوب لبنان بود . درسته كه مسئولين منتخب شهر در حق اين شهر و مردمش بدليل سهل انگاري و بي عرضگي خود جنايت نابخشودني انجام داده اند ولي سر چشمه اين بي لياقتي ها را بايد در بي توجهي مسئولين در مركز استان و بخصوص در مسئولين پايتخت نشين ديد . اگر هر چه سريعتر فكري بحال پيشرفت اين شهر نشود مطمئن باشيد در آينده نزديك همين تعداد اندك انسانهاي عاشق و فرهيخته ام همچون سايرين از اين شهر رخت بر خواهند بست و اينجاست كه مشكلات امنيتي با كشور همسايه عراق خود را نشان خواهد داد .
منتها تفاوت این حصر با حصر اول اینه که محاصره اول توسط دشمن خارجی بود اما حصر دوم توسط دوستان داخلی انجام شده. پس شکستنش به مراتب سخت تره.
من با یک مثال ساده به شما ثابت میکنم که آبادان دیگر آباد شدنی نیست.
من برای گرفتن مجوز در منطقه آزاد اروند (واقع در آبادان و خرمشهر) با یک طرح آماده اقدام کردم. در اولین قدم بجای اینکه کارمندان منطقه آزاد شروع به بازار گرمی و نشان دادن مزیتهای این منطقه کنند، تمام سعی خود را در منصرف کردن من انجام دادند. طرحی که من ارائه داده بودم به صورتی بود که تنها با هزینه 58ملیون تومان به ازای هر نفر، یک اشتغال ثابت برای 21 نفر (در مرحله اول) ایجاد میشد، این در صورتی است که سرانه ایجاد یک شغل ثابت (از نوع صنعتی) در کشور بیش از 100میلیون تومان به ازای هر نفر است. همچنین به من ایراد گرفته میشد که توجیح اقتصادی ندارد و کارآفرینی نسبت به هزینه ها توجیح پذیر نیست!!!
اگر من واقعا ً علاقمند به سرمایه گذاری در این منطقه نبودم (با توجه به مزیتهای منطقه) وقت خود را 5ماه تلف نمیکردم که در این لحظه تازه از مرحله مجوز فعالیت گذشته باشم و به مرحله ثبت شرکت برسم.
متاسفانه دركنارمديريت ضعيف شهرستانهاي فوق بي عدالتيهاي فراوان دراختصاص بودجه نيزدخالت داردبه طوري كه بيشتربودجه دردزفول هزينه ميشود.
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
وضع دزفول همچين هم بهتر از آبادان نيست برادر
چه بودجه ايه كه هيچ تاثيري نه رو شهر نه زندگي مردم داره
دارم گریه می کنم نه به خاطر اینکه مشکلات مردم خوزستان حل میشه به خاطر اینکه مسئولین نظام و صدا و سیما بالاخره فهمیدند که اینجا چه خبره ؟
متاسفانه در این چند سال خرمشهر در 3 خرداد و زمان اعزام راهیان نور به چشم می آمد.
کسی از درد ما نفهمید ما را ندید تا انجاییکه در ذهن مان تداعی خوزستانی مستقل شکل گرفت.
شاید خیلی از مردم ایران باور نکنند که شهری که نفتش به تمام دنیا ارسال می شود خود فقیرترین و محروم ترین شهر هاست گاز آبادان به تمام نقاط ایران رسیده اما خرمشهر و آبادان از لوله کشی گاز بی بهره اند. آیا بالاتر از این ظلم هم وجود دارد
دیگه از آب خوردن نمی گویم چرا که همه فهمیدند آب اینجا چه جوریه ...دیگه از کثیفی شهرمان نمی گویم که همه فهمیدند شهردار و شورای شهر فرماندار و استاندار همه مقصرند دیگه از بیکاری نمی گویم ... دیگه از هجوم وهابیها به شهر نمی گویم ...
آبادان این سنگر دلیر مردان را تمام مسئولین از یاد برده اند. زمانی استان کرمان مرکز توجه شده بود و اینک استان سمنان . ایکاش یکبار هم رئیس جمهور از استان ما بود .
برنامه جالبی بود منتها برای خوزستانی ها چیز تازه ای نبود. وقتی تمام فرصتهای شغلی در اختیار افراد غیر بومی قرار گیرد نتیجه ای جز این نمیشود انتظار داشت. این تازه یک بخش ماجراست بخش تاسف آور این است که همین خیانتکاران پلید تا چیزی میشود از دین و امام و ولایت فقیه سپر میسازند و خود را پشت آن قایم میکنند. اگر هم روزی روزگاری خدای نکرده زبانم لال... کسی چیزی گفت شیون و فغان می کنند که چرا سیاه نمایی میکنید؟ چرا بیش از بیست سال زحمت ما را نادیده میگیرید؟
واقعا این شهر مدیریت دلسوز می خواهد، من میدانم که مشکل این شهر بودجه نیست مشکل اون مسوولین ... شهرداری و شورای شهر هستند که دو ماه پیش دست خیلی از اون ها رو شد
از سیما تشکر میکنم بعد 22 سال یادی از ابادان کرد واین فاصله خبری را ازبین برد . ما خود کمبودها وتعلل را میدانیم این برنامه را ادامه دهید تا پیامی اشنا همچون امام ندا سردهد حصر ابادان باید شکسته شود . درغیراین صورت 22سالدیگر هم ....
سلام دوستان تابناکی یکی به آقای کعبی نماینده عزیز و با شهامت آبادان بگه بسه دیگه چرا رضایت نمیدی آقای کعبی عزیز برای همه مثل روز روشن که این مدیرای بی کفایت از تو جیب شخص جنابعالی بیرون میان . لابد راه دیگه ای جز دفاع کردن از اونا ندارید .
سیاه نمایی یعنی چی برادر من ؟
مردم دارن توی فلاکت زندگی میکنن مرکز شهر و حاشیه شهر همزمان از اولیه ترین امکانات شهری محرومن
به خدا خجالت داره
جوونای شهر تمام کارو بارشون شده گز کردن خیابون امیری
به خدا دل هر انسان سالمی میسوزه
به خدا این حق مردم آبادان نیست.................
حصر دوم هيچ وقت شكسته نمي شود چون
مسئولين و دولت مردان نميب خواهند اين كار
انجام شود ...........
اینها واقعیت های شهر آبادان بودند
من یکی از کسانی هستم که پس از جنگ خیلی سعی کردم دوباره زندگی در آبادان را شروع کنم ولی این کمبود ها و بی برنامگی و بی توجهی مدیران به ابتدایی ترین نیازهای هر شهروندی مانع از تداوم زندگی در زادگاهم شد.
من از بیگانگان هرگز ننالم / که با من هر چه کرد آن آشنا کرد . در یک جمله بگویم که به برکت وجود مدیران لایق تمام خوزستان همین است.
تشکر از اقاي نادر طالب زاده براي زحمتي که براي تهيه برنامه راز و مستندي که از مشکلات آبادان پخش کردند. واقعا از اين همه تلاش و غيرت !!! در امر بازسازي اين شهر و زنده نگهداشتن ياد غيور مرداني که دراين ديار درخون خود غلتيدند متعجب شدم . حميد
با سلام. در سفري كه به كرمان داشتم مشاهده كردم كه چه موزه زيبايي در موضوع جنگ ساخته اند. حداقل براي ساخت موزه در خرمشهر از آن الگو مي گرفتند. همانطور كه در برنامه راز نيز اشاره شد بايد يك نفر با اختيارات ويژه از طرف رييس جمهور براي حل معظلات اين دو شهر تعيين و شروع به كار نمايدو فقط به رييس جمهور پاسخگو باشد. ضمناَ متاسفم كه اين برنامه چرا اين قدر دير پخش شد.
سلام . از اين گزارش و کامنتهايي که گذاشته شده خيلي خوشحالم و هميشه از سليت بازتاب گله داشتم که چرا مشکلات خرمشهر و آبادان رو پوشش خبري نميدهند . اما واقيت اين است که مشکلات اين دو شهر به نحوه مديريت استان در اين چند سال بر ميگرده که اون هم به بي توجهي نماينده هاي محترم اين شهرها در کسب کرسي هاي مديريتي در استان مربوط ميشه . در هر صورت نماينده هاي محترم اين دو شهر اينقدر مشغله اقتصادي دارند که به پستهاي مديريتي توجه نميکنند تا مبادا خداي نکرده .... ! خدا آخر و عاقبت همه را ختم به خير کند و اين کمترين را نيز مشمول رحمت خودش قرار بدهد . ان شاء الله .
امیدی نیست بی خودی خودتون رو امیدوار نکنید این شهر روز به رزو داره پسرفت میکنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار