بازدید 6664

معدنچیان کرمان، همه مرده اند

کد خبر: ۱۳۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۲:۴۷ 25 December 2010

مدير جمعيت هلال احمر استان كرمان اظهار كرد: تاكنون هر روشي كه براي رسيدن به اجساد حادثه ديدگان معدن به كار گرفته شده است، ناموفق بوده و ريزش معدن را در پي داشته است.

محمودي، در گفت و گو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره آخرين وضعيت امدادرساني به حادثه ريزش معدن هجدك راور كرمان كه 23 آذر ماه رخ داد، با بيان اينكه دسترسي به محل مورد نظر از راه دامنه كوه تحت هيچ شرايطي امكانپذير نيست، افزود: روز گذشته ريزش كلي در محل حادثه رخ داد كه پس از آن عمليات رسيدن به محل حادثه از بالاي كوه و به وسيله دستگاه‌هاي سنگين انجام شد تا با برش كوه بتوان به محل معدنچيان رسيد.

وي در عين حال تصريح كرد: اگر تا پايان امروز وضعيت به همين منوال ادامه پيدا كند، امدادگران هلال احمر محل را ترك خواهند كرد، چون ديگر نيازي به حضور نيروي انساني از سوي اين جمعيت نيست.

وي با بيان اين كه حتي نيم درصد هم احتمال زنده بودن حادثه ديدگان وجود ندارد، افزود: در دومين روز پس از وقوع حادثه، جسد يكي از حادثه ديدگان پيدا شد، اما تاكنون اجساد سه تن ديگر از معدنچيان از محل حادثه خارج نشده است.


احتمال زنده بودن معدنچيان گرفتار وجود ندارد

اسماعيل نجار، استاندار كرمان نيز در ديدار با مسئولان معادن زغالسنگ استان درباره ريزش معدن هجدك راور با بيان اين كه احتمال زنده بودن معدنچيان گرفتار وجود ندارد، گفت:‌ در ماجراي هجدك هيچ كوتاهي نشده است و بايد در خارج كردن اجساد معدنكاران سرعت و تدبير وجود داشته باشد تا افزايش تلفات نداشته باشيم.

به گزارش ايسنا، استاندار كرمان با اشاره به اينكه دوبار از معدن هجدك بازديد كرده است، افزود: با توجه به صحبت‌هايي كه با متخصصان و كارگران معادن استان انجام داديم، همه آن‌ها خارج كردن اجساد معدنكاران را دشوار، پيچيده و غيرقابل انتظار قلمداد ‌كردند.

به گفته نجار، با توجه به ويژگي خاص معادن زغالسنگ، احتمال حيات معدنچيان گرفتار وجود ندارد و تعداد كشته شدگان نبايد با انجام اقدامات عملياتي و امدادي افزايش يابد.

وي با اشاره به اينكه تمام تلاش خود را براي خارج كردن اجساد معدنچيان به كار بگيريم، بيان کرد: بايد توسط روحانيان و ائمه جمعه منطقه حادثه ديده از خانواده‌هاي معدنكاران دلجويي شود.

استاندار كرمان با تقدير از همه افرادي كه داوطلبانه براي نجات معدنكاران حضور يافته و تلاش كردند، بر افزايش ايمني در معادن تاكيد كرد و گفت: در بازديدهاي انجام شده مشخص شد كه كار در معدن بسيار سنگين بوده و براي انتقال معدنچيان گرفتار به بيرون نيز اقدامات بسيار خوبي انجام شده است.

نجار با بيان اينكه حسب وظيفه بازديدهايي از اين معدن حادثه ديده داشته ام، خاطرنشان كرد: وضعيت امكانات و استراحتگاه معدنچيان اين معدن نيز نياز به ساماندهي دارد.

به گزارش ايسنا،‌ حسين ميرزايي، سرپرست شركت معادن زغالسنگ كرمان نيز در ديدار با استانداركرمان، اظهار كرد: ريزش و رانش مستمر، عمليات انتقال اجساد معدنچيان حادثه ديده به بيرون را با مشكل مواجه كرده است.

وي ادامه داد: ‌بلافاصله پس از وقوع حادثه مسئولان معدن،‌ گروه نجات و نيروهاي ايمني وارد عمل شدند و كارگران ساير معادن استان براي كمك به منطقه آمدند و مسئولان معدن براي تشكيل تيم‌هاي امدادي و ساماندهي آنها اقدامات لازم را انجام دادند و در روز اول حادثه موفق به خارج كردن جسد يكي از معدنكاران شدند.

سرپرست شركت معادن زغالسنگ كرمان تصريح کرد: رانش آوار زغال سنگ در معدن هجدك راور به گونه اي است كه كارگاه هنوز ثبات خود را كسب نكرده واين رانش بيشتر شده و علايمي در سطح نيز دارد.

وي ادامه داد: براي پيشبرد كار انتقال معدنچيان گرفتار به بيرون از معدن، تجربه در كنار تخصص حرف اصلي را مي زند و در اين رابطه سعي شده ضمن استفاده از نظرات كارشناسان مربوطه، از تجربه نيروهاي بازنشسته اين معادن استفاده شده است.

سرپرست شركت معادن زغالسنگ كرمان با بيان اينكه از تخصص نيروهاي مجموعه هاي شبيه به اين مجموعه در اين عمليات استفاده شده است، افزود: يكي از خاصيت هاي اين معدن خودسوزي زغال آن است كه در شرايط عادي پس از بروز آن اگر در مراحل ابتدايي باشيم محدوده مورد نظر را به صورت جداگانه استخراج مي كنيم و يا اطراف آن را به گونه اي مسدود مي كنيم كه اكسيژن به محدوده مورد نظر نرسد.

سرپرست شركت معادن زغال سنگ كرمان تصريح كرد: در حال حاضر محدوده اي در معدن ذغال سنگ با قابليت توليد سه هزار تن، به دليل خودسوزي جدا و محصور شده است.

وي با اشاره به تدابير اتخاذ شده از سوي مسوولان استاني و كشوري به منظور استفاده از تمامي امكانات معادن استان براي رفع مشكل ايجاد شده، ادامه داد: راهكار جديد براي بيرون آوردن معدنچيان حادثه ديده مورد توجه قرار گرفته است.

ميرزايي با بيان اينكه روباز كردن محيط براي انتقال معدنچيان حادثه ديده نياز به مطالعه دارد، ‌خاطرنشان كرد:‌ در اين رابطه به دليل لزوم طراحي جديد و ايجاد شرايط جديد، سرعت كار پايين تر است.

ميرزايي اظهار کرد: به دنبال ترسيم نقشه جديد توپوگرافي هستيم و بخش عمده‌اي از آن انجام و مابقي در روزهاي آينده ترسيم مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند، بايد 600 هزار تا يك ميليون تن خا‌كبرداري براي دسترسي به اجساد معدنكاران انجام شود.

 
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست