بازدید 6792

تصویر روباتی که پیانو می‌نوازد

کد خبر: ۱۳۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹ 18 December 2010
محققان دانشگاه درکسل روبات انسان نمایی ساخته‌اند که می‌تواند ملودی‌های ساده را به راحتی اجرا کرده و همخوانی نتهای اجرا شده و کلیدهای نواخته شده را تشخیص دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روباتهای بسیاری در جهان وجود دارند که می‌توانند موسیقی بنوازند، برای مثال گروه راک روباتیک «The Three Sirens» می‌توانند به خود نت‌های جدید را یاد داده و نوازندگی را در خود بهبود ببخشند. اما روبات‌های انسان نمای موسیقیدان از نمونه‌های نادر روبات‌ها هستند.

دانشمندان دانشگاه درکسل روباتی شبه انسانی به وجود آورده‌اند که می‌تواند هر نت موسیقی را در لحظه اجرا کند. محققان از این روبات بیشتر برای بررسی اجرای موسیقی و تعامل با دیگر موسیقی‌دانان استفاده می‌کنند تا اجرای صرف نتها. این مینی روبات انسان نما می‌تواند در دقیقه 200 نت پیانو را اجرا کند.

با این حال انسان‌های پیانیست هنوز می‌توانند برای مدتی از ایمنی شغلی خود اطمینان داشته باشند زیرا با وجود اینکه این روبات می‌تواند نتهای دیجیتالی موسیقی را بخواند، هر یک از دست‌های او تنها از دو انگشت تشکیل شده است و از این رو روبات تنها از پس نواختن ملودی‌های بسیار ساده بر می‌آید.

این روبات کوتاهتر از 40 سانتیمتر بوده و به واسطه یک پردازشگر کوچک و آن برد به همراه یک رایانه بزرگتر که دستورات را صادر می‌کند کنترل می‌شود. همچنین دستهای این روبات به شکلی طراحی شده‌اند تا بدون اینکه به کلیدهای مجاور ضربه وارد شود، نتها را به صورت دقیق بنوازند.

اندام‌های این روبات با استفاده از چندین موتور کنترل شده و هر 20 میلی ثانیه یکبار موقعیت آنها تغییر پیدا می‌کند. این روبات در حال حاضر تنها می‌تواند بر روی کلیدهای سفید رنگ پیانو ضربه بزند و با کمک گرفتن از الگوریتمی از همخوان بودن نت اجرا شده و کلید نواخته شده اطمینان حاصل کند.

محققان می‌گویند این روبات اولین قدم در راستای ساختن روباتی انسان نما و پیانیست است. سپس آنها قصد دارند با بهبود بخشیدن به این سیستم روباتیک چندین دستگاه از آنها را به گونه‌ای آموزش دهند که بتوانند با یکدیگر همنوازی انجام دهند. این محققان همچنین می‌خواهند دوربین‌هایی را بر روی سر این روبات‌ها کار بگذارند تا بتوانند با کمک آنها مسیر حرکت دست‌های خود و همنوازان را کنترل کنند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، در نهایت دانشمندان در نظر دارند این روبات را تا جایی تکامل دهند که به صورت پنج انگشتی بتواند به نواختن پیانو بپردازد و حرکاتی مشابه انسان را در هنگام نواختن پیانو از خود به نمایش بگذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
مشابه ربات فوق سالها پیش توسط مهندسین خوش ذوق کشورمان ساخته شده است و علاوه بر نمایش در برخی از نمایشگاه ها، به صورت ثابت در مرکز شرکت فن آموز گستر قابل مشاهده است و روزانه صدها دانش آموز از آن بازدید می نمایند. بهتر است برای تهیه اخبار علاوه بر اقصی نقاط جهان، سری هم به کشور خودمان بزنید.
گذشته از بعد علمیش، واقعاً این کار به چه دردی می خوره؟ پس آدما چی کار کنند؟ فقط بشینن و تماشا کنن؟
منظور از پيانو، همون ارگه؟ عکس که اينو مي گه
پاسخ ها
رامين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
اين ارگ هم نيست اخوي. به اين ميگن كيبورد. تازه نواختني هم در كار نيست. دو انگشتش را روي دو كلاويه گذاشته است.
سلام بر دوستان تابناكي

در ايران خودمان نيز چنين روباتي ساخته شده است. بهتر است به معرفي آن هم بپردازيد.
اين روبات توسط يكي واحدهاي فناور عضو پارك فناوري پرديس ساخته شده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست