بازدید 6825

مذاکره جلیلی و اشتون پایان یافت

در دور سوم مذاکرات ايران و 1+5 كه آخرين دور اين مذاكرات بود، دو طرف تاکيد کردند که هرگونه گفت‌وگو در آينده بايد روي همکاري درباره نقاط و دغدغه‌هاي مشترک متمرکز باشد و گفت‌وگو درباره مسائل اختلافي هم تنها از خلال گفت‌وگو روي نقاط مشترک مي‌تواند انجام شود.
کد خبر: ۱۳۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳ 07 December 2010
مذاكره كننده ارشد ايران در گفت‌وگو با گروه 1+5 در دور سوم اين گفت‌وگوها كه امروز (سه‌شنبه) در ژنو برگزار شد تاكيد كرد که ايران هيچ گونه گفت‌وگويي را در فضاي فشار و تحريم نمي‌پذيرد.

به گزارش ايسنا در دور سوم مذاکرات ايران و 1+5 كه آخرين دور اين مذاكرات بود، دو طرف تاکيد کردند که هرگونه گفت‌وگو در آينده بايد روي همکاري درباره نقاط و دغدغه‌هاي مشترک متمرکز باشد و گفت‌وگو درباره مسائل اختلافي هم تنها از خلال گفت‌وگو روي نقاط مشترک مي‌تواند انجام شود.

جليلي هم‌چنين در اين مذاکرات تاکيد کرد: لازمه تداوم مذاکرات متوقف شدن مسير فشار است و ايران باتداوم مسير فشار مذاکره نخواهد کرد.

پس از آن‌كه ديپلمات‌هاي ايراني حاضر در مذاکرات ايران و 1+5 در ژنو پس از پايان دور دوم مذاكرات در روز نخست تاکيد کردند كه گفت‌وگوها در فضايي مثبت و سازنده برگزار شد، در ادامه در دور سوم مذاكرات توافق شد، دور بعدي گفت‌وگوها اواخر ژانويه (اوايل بهمن‌ماه سال 1389) در استانبول پايتخت تركيه برگزار شود.

مذاكره كننده ارشد كشورمان هم‌چنين در دور سوم مذاکرات با طرح تفصيلي سه سوال مطرح در نامه 15 تيرماهش از اشتون و بقيه اعضاي گروه 1+5 خواست که به اين سوال‌ها به طور شفاف‌تر پاسخ دهند و 1+5 متعهد شد که پاسخ‌هاي لازم را در اين زمينه ارائه کند.

جليلي با اشاره به مسلح شدن رژيم صهيونيستي به سلاح‌هاي هسته‌يي از سوي برخي کشورها خطاب به اشتون گفت: «سوال بسيار مهمي که 1+5 بايد به آن جواب بدهد اين است كه چه کساني رژيم صهيونيستي را به سلاح‌هاي هسته‌يي مجهز کردند چرا که اين نقض قاطع و روشن ان. پي. تي است».

وي در ادامه با اشاره به وجود 210 کلاهک هسته‌يي آمريکا در اروپا از 1+5 پرسيد: آيا از اين بابت احساس تهديد نمي‌کنند؟

رييس تيم مذاکره کننده ايران در پايان اين مذاکرات مجددا تاکيد کرد که گفت‌وگو تحت فشار و در واقع گفت‌وگو نيست و تلاش براي ديکته کردن موضوعات به کشورها فقط کار ديکتاتورهاست.

به گزارش ايسنا، دور سوم مذاکرات ايران و 1+5 ظهر سه‌شنبه به وقت ژنو پايان يافت. در اين دور از مذاکرات دو طرف توافق کردند که دور بعدي مذاکرات اواخر ژانويه در استانبول با هدف «گفت‌وگو براي همکاري» و «يافتن زمينه‌هاي مشترک همکاري» برگزار شود.

در مذاكراتي كه از روز گذشته در ژنو ميان ايران و 1+5 برگزار شد، طيفي از موضوعات مد نظر دو طرف که يکي از آن‌ها موضوع هسته‌يي بود، مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

ايران هم‌چنان که پيش‌تر اعلام کرده بود در اين گفت‌و‌گو‌ها تاکيد کرد که حقوق هسته‌يي خود را به هيچ وجه به مذاکره نمي‌گذارد و اين موضوع در دستور کار گفت‌وگوها نخواهد بود.

هم‌چنين دو طرف در اين مورد توافق کردند که بحث هسته‌يي به سه شکل منع اشاعه، خلع سلاح و همکاري‌هاي صلح‌آميز در دستور کار گفت‌وگوهاي روز سه‌شنبه قرار گيرد. اين سه مورد همان موارد گنجانده شده در بسته پيشنهادي ايران است.

هم‌چنين ابوالفضل زهر‌ه‌وند ـ معاون رسانه‌يي دبيرخانه شوراي امنيت ملي و عضو تيم مذاكره كننده ايران در ژنو ـ پس از پايان دور دوم مذاكرات در گفت‌وگويي اظهار كرد: اين مذاكرات موجب شد تا از مواضع و ديدگاه‌هاي طرف مقابل‌مان اطلاع پيدا كنيم و روي موضوعاتي كه شايد طرف مقابل به نوعي براساس اطلاعات غلط به دست آورده، به نقطه‌اي از همكاري برسيم مشروط بر اين‌كه طرف مقابل هم اين رويكرد را داشته باشد كه در اين دور از مذاكرات اين طور كه ما دريافت كرديم طرف مقابل اين آمادگي را پيدا كرده است.

وي درباره دور بعدي گفت‌وگوها با 1+5 گفت: همه چيز به نوع برخورد و رويكرد 1+5 بستگي دارد. ما مسيري كه مي‌رويم را ادامه مي‌دهيم. مساله مذاكره براي همكاري و تعامل است.

زهره‌وند خاطرنشان كرد: لازمه حل نگراني‌هاي مشترك بين‌المللي همكاري‌هاي مشترك توسط كشورهايي است كه در نظام بين‌الملل اثرگذار هستند و مي‌خواهند نقش و جايگاه مناسب بين‌المللي داشته باشند.

معاون رسانه‌يي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گفت: در مذاكرات صبح امروز (سه‌شنبه) ايران و 1+5، بر سر همكاري براي گفت‌وگو و يافتن راه‌حل‌هاي مشترك براي مسايل و نگراني‌هاي مشترك، جمع‌بندي صورت گرفت.

ابوالفضل زهره‌وند ـ عضو تيم مذاكره‌كننده ايران در مذاكرات با 1+5 ـ هم‌چنين امروز (سه‌شنبه) پس از پايان دور سوم مذاكرات به خبرنگار ايسنا گفت:‌ دور سوم مذاكرات با 1+5 در حدود يك ساعت به طول انجاميد و در اين مذاكرات دكتر سعيد جليلي مواضع و ارزيابي‌هاي ايران بر اساس نامه 15 تيرماهش به رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا را مطرح كرد.

وي درباره توافق نهايي در اين مذاكرات خاطرنشان كرد:‌ در اين مذاكرات بر سر همكاري براي گفت‌وگو و يافتن راه‌حل‌هاي مشترك براي رفع نگراني‌هاي بين‌المللي مشترك با عنوان دستور كار مذاكرات بعدي كه قرار است در استانبول برگزار شود، توافق شد.

زهره‌وند هم‌چنين اظهار كرد:‌ 1+5 با همراهي كاترين اشتون ـ رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا ـ قرار است بيانيه‌اي را درباره مذاكرات با ايران در ژنو صادر كنند.

او اظهار اميدواري كرد اين بيانيه با در نظر گرفتن نظرات و ديدگاه‌هاي ايران صادر شود.

معاون جليلي هم‌چنين از برگزاري كنفرانس خبري جليلي ـ مذاكره‌كننده ارشد ايران در مذاكرات با 1+5 ـ تا يك ساعت آينده به وقت ژنو خبر داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی