بازدید 33177
۱

رتبه فساد مالی و اداری ایران در جهان

این گزارش نشان می دهد که فساد اداری و مالی در ایران تاحدودی نسبت به سال قبل کاهش یافته و در حالی که جایگاه پیشین ایران در شاخص فساد اداری و مالی در بخش های دولتی در رده 168 بود ، با افت محسوسی رده ایران در گزارش سال 2010 سازمان شفافیت بین المللی به 146 رسیده است . این گزارش که نشان می دهد ایران هنوز یکی از فاسد ترین دستگاه های اداری و مالی را در جهان دارد .
کد خبر: ۱۲۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴ 27 October 2010
سازمان شفافیت بین المللی در جدید ترین گزارش خود ،جایگاه ایران را از میان 180 کشور جهان در رده 146 قرار داده است .

به گزارش آخرین نیوز سازمان "ترانسپرينسي انترنيشنل" يا سازمان شفافيت بين المللي روز سه شنبه در برلين گزارش سالانه اش را در باره فساد مالي معرفي کرد. در فهرست شاخص اين سازمان که فساد مالي را در 180 کشور مورد بررسي قرار داده است، وضعيت افغانستان از اين بابت خيلي بد توصيف شده است.

درجه بندي که نظر به شاخص هاي مختلف صورت مي گيرد، از رتبه صفر (0)  يعني کشور هاي کاملاً فاسد تا رتبه ده (10)، يعني کشور هاي  بدون فساد مالي را در بر مي گيرد.افغانستان در اين سال، در فهرست شاخص سازمان شفافيت بين المللي با نمره 1،4 و به اين وسيله با ارزش گزاري "رتبه  بالاي فساد" مشخص شده است. اين کشور در سال قبل نيز با نمره 1،5 در مقام دوم از لحاظ فساد اداري در ميان کشور هاي جهان قرار داشت.
 

این گزارش نشان می دهد که فساد اداری و مالی در ایران تاحدودی نسبت به سال قبل کاهش یافته و در حالی که جایگاه پیشین ایران در شاخص فساد اداری و مالی در بخش های دولتی در رده 168 بود ، با افت محسوسی رده ایران در گزارش سال 2010 سازمان شفافیت بین المللی به 146 رسیده است . این گزارش که نشان می دهد ایران هنوز یکی از فاسد ترین دستگاه های اداری و مالی را در جهان دارد .

به اين ترتيب افغانستان و برمه از لحاظ کثرت فساد مالي و اداري، در درجات اول قرار گرفته اند که تنها سوماليا به دليل  جنگ داخلي در سال 2010 از اين دو کشور سبقت گرفته است. سازمان شفافيت بين المللي از اين بابت اظهار نگراني کرده است که حدود سه چهارم از 180 کشورهايي که مورد بررسي قرارگرفته اند، پايين تر از درجه پنج است.

بسيار از کشورهاي افريقايي در درجات آخري فهرست فساد سازمان شفافيت بين المللي  قرار گرفته اند، اما وضعیت در کشور هاي آسياي ميانه نيز در اين رابطه خوب نيست. ازبکستان و ترکمنستان  در مقام 172 با نمره  1،6، قرغزستان در مقام 164 با نمره 2،0 و تاجيکستان در مقام 154 با نمره 2،1 مشخص شده است. کشور هاي يمن، ليبيا، ايران و هايتي همه در مقام هاي 146، با نمرات 2،2 مشخص شده اند.

رده بندي کشورهايي که فساد مالي در آنها کم است:
1- دانمارک 9.3
1- نيوزيلند 9.3
1- سنگاپور 9.3
4- فنلاند 9.2
4- سوئد 9.2
6- کانادا 8.9
7- هلند 8.8
8- استراليا 8.7
8- سوييس 8.7
10- نروژ 8.6
11- ايسلند 8.5
11- لوگزامبورگ 8.5
13- هنگ کنگ 8.4
14- ايرلند 8.0
15- اتريش 7.9
15- آلمان 7.9

رده بندي کشورهايي که فساد مالي زيادي دارند:
164- جمهوري دموکراتيک کنگو 2.0
164- گينه  2.0
164- قرقيزستان  2.0
164- ونزوئلا 2.0
168- آنگولا 1.9
168- گينه استوايي 1.9
170- بروندي 1.8
171- چاد 1.7
172- سودان 1.6
172- ترکمنستان  1.6
172- ازبکستان 1.6
175- عراق 1.5
176- افغانستان 1.4
176- ميانمار 1.4
178- سومالي 1.1

"ترانسپرينسي انترنيشنل" يا سازمان شفافيت بين المللي به صورت منظم يک گزارش را با سه شاخص در باره فساد مالي نشر مي کند. مهترين شاخص در اين گزارش، شاخص احساس و برداشت از فساد مالي است. اين شاخص، برداشت از فساد مالي را در ميان کارمندان دولتي و سياست مداران در کشور هاي مربوطه اندازه گيري و نظر به آن دولت ها را درجه بندي  مي کند. شاخص احساس و برداشت از فساد مالي  که 13 مورد تحقيقاتي را در بر مي گيرد، به وسيله 9 نهاد مستقل بين المللي تهيه مي شود. اين موارد تحقيقاتي به وسيله نظر خواهي از افراد تجارت پيشه و تحليل گران خاص کشور هاي مربوطه به وجود مي آيند.
 

فساد مالي در 180 کشور به وسيله سازمان شفافيت بين المللي مورد بررسي قرار گرفته است. درجه بندي که نظر به شاخص هاي مختلف صورت مي گيرد، از درجه صفر يعني کشور هاي کاملاً فاسد تا درجه 10، يعني کشور هاي  بدون فساد مالي را در بر مي گيرد.اختلاس های مالی مدیران و دیگر فعالان اقتصادی ، وجود رشوه در دستگاه های اداری و دولتی ، سلامت دستگاههای نظارتی  از نظر رشوه پذیری کارکنان و مدیران  ، فساد مالی  در میان مقام های دولتی و...از جمله شاخص هایی است که در تنظیم گزارش های سالانه سازمان شفافیت بین المللی مورد توجه قرار می گیرد  .
 
در راس آن کشور هاي قرار دارند که در آنها ميزان احساس و برداشت نسبت فساد مالي به ويژه ناچيز است. در گزارش  سازمان شفافيت بين المللي همه پرسي همگاني صورت نمي گيرد.انتقاد کنندگان ازشاخص احساس و برداشت از فساد مالي اين سازمان انتقاد مي کنند که در اين درجه بندي فقط نام اشخاص فاسد درج مي شود و فساد مالي فقط در نزد اشخاص فاسد رده بندي مي شود، باوجود آنکه در يک مورد فساد مالي، هميشه هم دو جانب دخيل هستند و هم کسي که از فساد مالي منفعت به دست مي آورد.

از نظر اين انتقاد کنندگان، اين باعث مي شود، کشور هاي صنعتي که در لست شاخص احساس و برداشت از فساد مالي مورد بررسي قرار مي گيرند، فساد مالي کمتري را نشان مي دهند، در حالي که درجه بندي فساد مالي در کشور هاي رو به انکشاف خيلي بالا است. باوجود آنکه غالباً همين کشور هاي صنعتي مربوط به کشور هاي ثروتمند شمال اروپايي است که اصلاً  قادر به پرداخت پول رشوه  هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۱
جای تاسف هست
با اين رتبه فسادي مالي حق قطع دست دزد را نداريد. تازه اگر بخواهيد اجرا كنيد هم اين عين نامردي كه دو تا دزد مفلوك را بگيريد دستشان را قطع كنيد تا بقيه عبرت بگيرند اگر حد الهي است بايد براي همه باشد و در رسانه ها اعلام شود كه از اين به بعد اين حكم اجرا مي شود و به دزد هم تا دو بار مهلت و اخطار شود كه بار سوم دستت قطع خواهد شد.
بزن دست قشنگ رو به افتخارش
پس در کشورهای اروپایی قانون و رعایت اخلاقیات و انسانیت ملاک کار است. حالا نگاه کنیم به کشورهایی که ایران به اصطلاح روابط برادرانه با آنها دارد مثل ونزوئلا عراق افغانستان و کشورهای آفریقایی. وای بر ما...
پس آمریکا کو ؟
ادعا مي شود كه نظام ما يك نظام فرهنگي است. فساد مالي هم در نتيجه بي اخلاقي هااست. فرهنگ هم تكنولوژي نيست كه با تحريم آمريكا در اختيار ما قرار نگيرد. اي كاش يكي به اين سوال پاسخ مي داد.
سلام
نمره ایران چند هست؟؟؟؟
پاسخ ها
سهراب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
روشون نشده بنویسن کشور اسلامی رتبه اش 131 شده
اين آمار چون خيلي از آنها در كشور اسلامي مي باشد براي اسلام بد است(چرا)اسلام به ذات خود ندارد عیبی ، هر عیب که هست از مسلمانی ماست چرا در كشورهايي كه آواز دين مداري گوش دنيا را كرده -(اين همه اختلاس- فساد مالي- رشوه و.......) وقت ان نرسيده كه ازدين يك كم استفاده كاربردي تر شود نه صوري و نه درجهت منفعت شخصي
باید دید شاخص و معیار این بررسی ها چیست ، وگرنه فاصدترین ها همانهایی هستند که در صدر جدول قرار دارند.
این لیست نشان میدهد که کشورهای توسعه یافته فساد مالی ندارد و کشورهای عقب مانده دارای فساد مالی بسیار هستند
مبارک باشد
دقت کردید تمام رفقای ایران از بدترین فسادهای مالی در جهان برخوردارند جالبه نه
قرمز .: البته اونا نميدونن كه تو ايران يه مبحث به نام خودياري وجود داره وگر نه رتبه ايران بهتر از اينا بود
رتبه ایران 2.5 بوده است چرا ذکر نکردید
ایران که وضعیتش خوبه دیگه !نه؟
من گشورهای دیگر خبر ندارم

اما در شهر خودم همه جا باید پارتی وپول خرج کنیم مردم میخو اهند هرچه زودتر پولدار شوند.
وکارها را میپیشانند تا شما سر کیسه را باز کنید.
شما اگه از هر تاجر بازارهای ایران بپرسی اوضاع زندگیت چطوره ؟ میگه : بد ، خیلی بد . که البته ناشی از احساسات و توقعش از زندگیه ، حالا در نظر داشته باشید میزان اندازه گیری این رده بندی احساسات و برداشت شهروندان باشه ! عجب آشی میشه این دیگه.
تابلو بود انگار تازه متوجه شدید.
به شهرداری و بانکها اگر مراجعه شود کشور ما از آخر اول میشود
فساد در جمهوری اسلامی!! نعوذ بالله
خیلی جالبه !چه با افتخار میگین رتبه ایران بین 180 کشور شده 146.راستی جرات نکردین نمره ایران رو بگین؟
حکومت اسلامی وفساد اداری و مالی من که باور نمی کنم !!!!
جالبه که درمیان 15 کشور اول اثری ازکشورهای اسلامی وجود ندارد !!!!!!
مگر ما دیندار نیستیم؟
به یزدان اگر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم
تقصیر اقایون هست دیگه بجای افشای اسامی مفسدان هی صبر نکنند اونم در جایی تحدید به گفتن میکنن که چیزی برا گفتن نیست ولی ناراحت نباشید لیست مفسدان هنوزم هست اما پیدا نمی شود
آيا اين مطالب را افراد مذكور در ساير خبرهاي تابناك هم مي خوانند؟ اين همه ادعا و اين واقعيات؟ مثل اينكه آقايان در سياره ديگري زندگي مي كنند و ما (ايراني ها) در جاي ديگر! هر چيز خطا و برخلاف اخلاقي كه ما در جامعه مي بينيم به نظر آقايان گل و بلبل مي آيد و آدم حسرت زندگي در سياره اي را مي خورد كه آنها در آن زندگي مي كنند و صبح و شب در حال تعريف كردن از آن هستند. خوش بحالشان!
بسيار اميدوار كننده خواهد بود اگر مسئولين توضيحاتي ارائه كنند چرا در كشور الگوي اسلامي چنين است.
قابل توجه اقايان
ایران مطمئنا رتبه 180 را باید کسب می کرد . احتمالا اونجا هم رشوه دادن
اگر از آمارهای دولت فعلی استفاده می کردند امتیاز ایران شاید حتی 12 از 10 می شد.
حتما به زودی خواهند گفت که این آمارها برای خراب کردن ایران است.
" این گزارش که نشان می دهد ایران هنوز یکی از فاسد ترین دستگاه های اداری و مالی را در جهان دارد ."
چه عحب تابناک!!!!؟ شما هم بالاخره این موضوع را فهمیدید!!!!؟؟؟؟
منصفانه بنظر می رسد
صرفنظر از اينكه آمار فوق چه اندازه دقيق،صحيح و بي غرضانه است؛متأسفانه بايد گفت كه در كشورما «توصيه» ( نه توصيه به حق و صبر كه مورد تأكيد قرآن كريم است) ناشي از رابطه بازي ها ضوابط را كمرنگ و حتي در خيلي از موارد بي رنگ ساخته است.فساد اداري و مالي در كشورمان ريشه اي چند قرني و شايد چند هزار ساله دارد و لذا مبارزه با فساد براي اينكه موفق شود مي بايست ريشه دار و نهادينه شود.تجربه كشورهاي موفق عضو آمبودزمان(اتحاديه سازمانهاي بازرسي كشورها) مثل مالزي،هنگ كنگ،سنگاپور و تايوان در امر مبارزه با فساد خيلي رهگشاي ما مي تواند باشد.مخصوصا"‌در دهه چهارم انقلاب كه تلاش براي تحقق سند چشم انداز 20 ساله بايد مضاعف شود؛بدون ريشه كني فساد توفيق چنداني نخواهيم داشت و حتي خيلي از دستاوردها و توان ملي به تحليل خواهد رفت.
بابا دمشون گرم ، اونهایی رو میگیم که از ما هم فاسدترن. اونا دیگه چی ین؟ ایول.
تبریک عرض می کنم !
بنظر برف اومده و رتبه اولي فساد اداري و مالي ايران معلوم نيست
تابستون معلوم ميشه ....
واقعا پیشرفتتون منو کشته!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار