بازدید 4041
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

عدم پرداختی بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت، خیانت در امانت است

عضو اتاق بازرگانی به تابناک گفت: قابل قبول نیست که پتروشیمی‌ها از امکاناتی مانند گاز به صورت یارانه‌ای و ارزان استفاده کنند و برای خودشان سودآوری داشته باشند، اما هزینه آن را نپردازند.
کد خبر: ۱۲۳۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱ 11 May 2024

عدم پرداختی بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت خیانت در امانت استبه گزارش تابناک اقتصادی؛ بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت در روز‌های اخیر، به یکی از موضوعاتی تبدیل شده که در رسانه‌ها مطرح گشته است. برخی کارشناسان بر این باورند که عدم برخورد قاطع دولت با پتروشیمی‌ها باعث شده آن‌ها جسارت پیدا کنند و با عدم پرداخت بدهی گازی شان برای اداره کشور مشکل ایجاد کنند.

به زعم آنان، متضرر اصلی عدم پرداخت بدهی پتروشیمی ها، مردم هستند، زیرا در صورتی که دولت نتواند مطالباتش را وصول کند، با کسری بودجه مواجه می‌شود. احتمالاً اقدام بعدی دولت برای جبران این کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی است که تبعاتی همچون تورم و افزایش پایه پولی به دنبال خواهد داشت.

برخی کارشناسان به راهکار‌هایی مانند قطع گاز پتروشیمی ها، قطع پلکانی خوراک یارانه‌ای آن‌ها و یا تملک سهام آن‌ها در ازای بدهی شان اشاره می‌کنند. برخی دیگر می گویند، این روش‌های قهری به ضرر کشور خواهد بود.

هرچند در مورد نحوه وصول بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، همگی در این موضوع، با یکدیگر توافق دارند که بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت به بیت المال تعلق دارد و باید در اسرع وقت پرداخت شود.

همچنین کارشناسان در این موضوع اتفاق نظر دارند که عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت، برای مردم مشکل ساز خواهد شد. یعنی تاوان تعلل پتروشیمی‌ها در پرداخت بدهی شان را مردم پرداخت خواهند کرد.

در ادامه محمدحسن دیده ور، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت و لزوم پرداخت آن تصریح کرد: پتروشیمی‌ها نمی‌توانند نسبت به پرداخت بدهی گازی خود به دولت اقدام نکنند. این شرکت‌ها قراردادی با دولت دارند و باید به تعهداتشان عمل کنند. اگر پتروشیمی‌ها دیون خود را به دولت نپردازند، نمی‌توانند تسهیلات جدید دریافت کنند.

وی ادامه داد: عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت در واقع خیانت در امانت است، زیرا این واحد‌های صنعتی از امکانات کشور استفاده کرده و برای خودشان سودی به دست آورده اند؛ بنابراین، موظفند بدهی شان را به دولت بپردازند. گازی که به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد، جزو انفال است و باید از تحمیل کسری بودجه به دولت و مردم جلوگیری کنند.

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشارزی تهران خاطرنشان کرد: این پذیرفته نیست که پتروشیمی‌ها از امکاناتی مانند گاز به صورت یارانه‌ای و ارزان استفاده کنند و برای خودشان سودآوری داشته باشند، اما هزینه آن را نپردازند.

دیده ور گفت: عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت قابل پیگیری است. هیچ شرکت و صنعتی نمی‌تواند این طور برای کشور مشکل آفرینی کند. زیرا این مبالغ متعلق به مردم است و باید برای آن‌ها هزینه شود.

عدم پرداختی بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت خیانت در امانت است

وی ادامه داد: پرداخت بدهی پتروشیمی‌ها به دولت گشایش زیادی در امور ایجاد می‌کند. دولت می‌تواند به انجام وظایفش بپردازد و ارائه خدمات به مردم را داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران خاطرنشان کرد: نیاز است ارتباط سازنده و موثری بین پتروشیمی‌ها و دولت باشد. از یک طرف، دولت به حمایت از این واحد‌های صنعتی که برای کشور ارزآوری دارند، بپردازد و در طرف مقابل، این واحد‌ها نیز بموقع بدهی خودشان را به دولت پرداخت و از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

دیده ور گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم برای حل و فصل بدهی گازی پتروشیمی‌ها به دولت در پیش بگیریم، این است که سازوکاری در این زمینه تعریف کنیم. به لحاظ قانونی می‌توانیم تدبیری بیندیشیم که پتروشیمی‌ها بعد از مهلت مشخصی که محصولاتشان را فروختند، ملزم به تسویه بدهی خود با دولت باشند.

وی ادامه داد: دولت یکسری وظایف در برابر مردم دارد و باید بر اساس قانون کار‌هایی انجام دهد. انجام این تعهدات نیاز به منابع مالی دارد. در صورتی که دولت نتواند درآمدهایش را وصول کند، مردم متضرر خواهند شد.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
من دو سال پیش سهام یک پتروشیمی را خریدم اگر چیز دیگه ای خریده بودم الان قیمتش چند برابر شد اما پول من در سهام نصف شد این بورس را جمع کنید تمام پول ما نابود شد هر روز یکی یکجای بورسرا به اتشمی کشد مردم فقط طلا بخرید طلا طلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
سرمایه گذاری در بورس اشتباه است برای حفظ ارزش سرمایه ات فقط باید سکه و ارز و طلا بگیری . واقعا متاسفم میگم ولی این حقیقت دارد که دادن سرمایه به دولت های بی تدبیر و بی عرضه یعنی بدبخت کردن خودت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
برای اینکه کارشناسی الکی مثل این نویسنده محترم از خیانت در امانت میگه در حالی که دولت بدهی سنگین به اوره سازان داره و هنوز پرداخت نکرده. متانول سازی را به سرش کوبیده و به زیان دهی رسونده
برای اینکه ارز پتروشیمی ها باید به دلار نیمایی به وارد کنندگان فروخته بشه اما همین ارز بعد بیاد به تاجر چای دبش و مثل این تاجر داده بشه و 50% گرون تر سر از بازار در بیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
قیمت بنزین در ایران از اب ارزان تر است و برای مدیریت بهتر و جلوی گیری از قاچاق افزایش شدید قیمت لازم هست
خرج نکردن منابع کشور برای مردم و کشور هم خیانت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
هر وقت دولت بدهی خودش به تامین اجتماعی و بانکها و پتروشیمی ها و خودروسازها و صندوق های بازنشستگی و ...پرداخت کرد اونوقت بیاد پول گاز رو مطالبه کنه
پتروشیمی ها متعلق به چه کسانی است؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگان صنعت نفت، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک ملی به عنوان عمده‌ترین سهامداران شرکت‌های پتروشیمی بورسی‌اند. مرور این فهرست نشان‌می‌دهد در واقع، دولت و شرکت‌های دولتی مانند شستا و صندوق‌های بازنشستگی دولتی، بزرگترین سهامداران شرکت‌های پتروشیمی هستند که قاعدتا از افزایش قیمت ارز بیشترین سود را می‌برند و بقیه ماجرا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
سهامداران پتروشیمی ها، شرکتها و سازمانهای دولتی هستند! در واقع بخشی از دولت به دولت بدهکار است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
نهادها، سازمان ها، بنیادها، خصولتی ها
این صحبتها نادرسته. قیمت گاز خوراک پتروشیمی در ایران ارزان نیست. پارسال دولت ارز صادرات پتروشیمی را 28500 برمیداشت و گاز را 7000 تومان می فروخت. به عبارتی حدود 25 سنت. در حالی که در هیچ نقطه منطقهقیمت گاز بیش از 11 سنت نبود. ضمنا دولت سالهاست به پتروشیمی ها به ویژه اوره سازها بابت دریافت محصول برای کشاورزان داخلی بدهی های کلانی دارد که حاضر به تهاتر آن با طلب خود بابت ارایه گاز خوراک نیست. برای همین سهام پتروشیمی ها بسیار ارزان شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
فروش در سامانه نیما هم یک خیانت دیگر به صنعت
علاوه بر عدم پرداخت حتی یک قران حمایت کشاورزی برای اوره سازها بمدت 17 سال
قطع گاز در زمستان هم ضربه دیگر به صنعت
همچنین قیمت بالای گاز یعنی 7000 تومان در برابر 3000 تومان جهانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
قیمت گاز پتروشیمی ها از ۹۵ تا الان ۲۰ برابر شده است در حالیکه قیمت محصولشان به دلیل قیمت دلار نیما ۱۰ برابر شده است سه ماه از سال هم به دلیل نداشتن گاز تعطیلند اینها همه باعث شده است پول سهامداران پتروشیمی دود شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
موافقم.
این کارشناس صرفا حرفهای عوام فریبانه میزنه.
چرا نمیگه که با این نرخ گاز و محدودیت های موجود، عملا پتروشیمی ها بسمت زیانده و تعطیل شده میرن
پتروشیمی اراک یک مدیذ عاملی داردکه همه کاره است ضمنا یکی از اعضای هیت مدیره اون هم از خواص می باشد
ساخت پتروشیمی در میانکاله به کجا انجامید؟!
اینارو ول کن پول نفت گاز کجا میره ؟!
کل ثروت ایران ( نفت و گاز ) تو خوزستان خوابیده ولی رسیدگی بهش کم میشه این از خوزستان . سیستان و بلوچستان هم رسیدگی بهش خیلی بد هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
پس بوشهر گاز نداره؟
نتیجه اقتصاد دولتی!!!!! پتروشیمی های دولتی که در واقع ملی هستند پول گاز دولتی و در وافع ملی را نمی دهند!!!!! بعد خاندوزی انتظار دارد مردم با مالیات جبران کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
انتظار نداره؟ دولت داره مالیات را به طرق مختلف از مردم میگیره و با دوشیدن ملت به هر طریقی که میتونه مخارجش را در میاره. مالیات گرفتن بد نیست به شرطی که مردم تاثیر آن را در زندگی و جامعه و اقتصاد ببینند و درک کنند
دولت پول کود شیمیایی که از اوره سازان گرفته نمی دهد و بدهکار هست. بعد می گوید چرا پول گاز را نمی دهند. اول دولت طلب اوره سازان را بدهد تا آنها هم بتوانند پول گاز را بدهند.
فاجعه اونجاست که پول مواد اولیه و کارگر و ... ارزون پاشون حساب میشه و اونوقت تولیدات خودشون رو با قیمت جهانی به مردم مبفروشن.
یعنی از آب و خاک و معادن و گاز و نفت که مال مردم هست ارزون و رایگان استفاده کن اونوقت کالای تولیدی خودت رو با قیمت جهانی به مردم بفروش.
چه شخص و نهادی این رانت عظیم هزاران میلیارد تومانی در هر سال رو به این شرکت ها داده؟؟
شرکت های فولاد سیمان و ... هم مثل همین ها هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
پول قطعات چطور؟
میدونی که مجبورا محصول صادراتی رو تا سی درصد زیر قیمت به چین بفروشن و قطعات رو چندین برابر قیمت وارد کنند؟
فروش ارز در سامانه نیما به قیمت بسیار پایین هم یک خیانت دیگر به صنعت
علاوه بر عدم پرداخت حتی یک قران حمایت کشاورزی برای اوره سازها بمدت 17 سال
قطع گاز در زمستان هم ضربه دیگر به صنعت
همچنین قیمت بالای گاز یعنی 7000 تومان در برابر 3000 تومان جهانی
این است مدیریت کشور بعد میگویند حمایت میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
فازت چیه؟ 3 هزارتومان قیمت جهانی گازه؟ کمتر سعودی نشنال ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
آقای فازت چیه
همه رو که برخلاف حرف شما باشه به ایران اینترنشال وصل میکنی جهت اطلاعت من اصلا ماهواره ندارم
نوزده سال هم هست در صنعت پتروشیمی هستم میدونم دولت های کریمه تون چقدر ضربه میزنه به صنایع
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
دقیقا حق گفتی .آقای فازت چیه لطفا اول اطلاعاتت رو بالا ببر خوت برو سایت های جهانی قیمت گاز رو ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
قیمت پیشنهادی گاز صنایع ایران ۲ برابر آمریکا و گران‌ترین در جهان!

نرخ گاز خوراک صنایع ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۲، در حالی با افزایش ۴۰ درصدی ۷ هزار تومان پیشنهاد شده است؛ که نرخ گاز در آمریکا به زیر ۳۶۰۰ تومان سقوط کرده و نصف قیمت گاز صنایع ایرانی معامله می‌شود
از جیب کی قراره به جیب کی بره!؟ مگه صنعت نفت و گاز و .... ملی و دولتی نبود!؟
پول گاز خانگی ۱۲۰ تومن پول گاز فولاد و صنایع داخلی حدود هزار تومن و پول گاز پتروشیمی متانولی ها ۶ تا ۷ هزار تومن است آیا این اختلاف قیمتها اقتصادی است چطور گازی که در عسلویه و کنار چاه استفاده می شود مترمکعبی ۶ هزار تومن است ولی وقتی همان گاز با صرف هزینه زیاد به اصفهان می رود و به صنعت فولاد داده می شود قیمتش زیر هزار تومن است دلیل فقر کشور در همین چراها است
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
همه با هم برابرند ولی برخی برابرترند.
ببینید سهامداران عمده هر مجموعه‌ای چه اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند، همه چیز را متوجه میشوید.
پتروشیمی ها یکی از ۵, عامل گرانی ها برای ایرانیان هستند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
اگر این ارز پتروشیمی ها نبود الان بانک مرکزی عزا گرفته بود. چرا الکی ادعا می کنید. اگر گران فروشی می کردند دولت می رفت ارزانتر وارد می کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
اگر پتروشیمی نبود صادرات ایران نصف می شد پتروشیمی برای کشور خیر و برکت است اگر منظورت این است که کسانی که در پتروشیمی سرمایه گزاری کردند حق ندارند سود کنند که نظر دولت محرومان هم همین است با این روند از این به بعد دیگر کسی در ایران سرمایه گزاری نخواهد کرد
دولت به اوره سازان بدهی داره. از اون طرف هر موقع بخواد گاز پتروشیمی ها رو قطع میکنه یا یوتیلیتی ها رو گرون میکنه. تابناک هم این همه مطلب نوشته اما ننوشته این بدهی که میگی چقدر هست اصلا؟
صنعت فولاد تنها صنعتی است که هموز رانتهای قبلی را دارد محصولشان را با قیمت دلار آزاد می فروشند و قیمت گازشان حدود ۱۰۰۰ تومن است مالیاتشان حدود ۵ درصد است و برق را هم‌به قیمتی می خرند که در هیچ جای دنیا این قیمتی نیست پتروشیمی صنعت بدبختی است دولت هر بلایی می خواست سرش آورد صنایع فولاد در اصفهان و یزد هستند و تصمیم گیریهای اقتصادی هم دست همین دو استان بعلاوه مشهدیها است اگر زور مشهدیها برسد صنعت فولاد را هم تعطیل می کنند اما خود مشهدیها هم مرکز بانکهای ورشکسته کشور هستند بانکهایی که با تحریم و بالارفتن دلار به سود کلان می رسند
فکر میکنم باید دلاری حساب شوند و به دولت داده شود نه ریالی. آنها که همیشه دلاری فروش داشتند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
بله باید دلاری بدند اما وقتی دلار وارد کشور میکنند پس باید به قیمت روز بتونند بفروشند نه اینکه دولت مجبورشون کنه نصف قیمت ارز رو بفروشند
اینقدر اطلاعات غلط بنویسید تا این چهار تا پتروشیمی که ارز وارد کشور می کنند نیز ورشکسته و تعطیل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
عجب. جدی می فرمایید؟؟؟
کدوم ارز؟
ارز رو که به چای دبش و ... دادن.
ضمنا ارز آوری شون دلیل گرون فروشی شون واسه مردم ایران نباید بشه.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸
شما هنوز نمیدونی ارز داخل کشور رو همین صنایع پتروشیمی تامین میکنند
لطفا نظر ندید خود داری میگی به چای دبش ارز دادند .پتروشیمی ها ارز وارد میکنند نه خارج کنند
کسانی می گویند پتروشیمی ۶۰ همت بدهکار است اما همانها نمی گویند که پتروشیمی برای هر متر مکعب گاز ۷۰۰۰ تومن می دهد بقیه صنایع ۱۰۰۰ تومن هم نمی دهند پتروشیمی ها که در جنوب کشور هستند وهزینه حمل گاز ندارند چرا قیمتشان ۷ برابر است چرا گاز بقیه صنایع زمان کمبود قطع نمی شود کمی انصاف داشته باشید سهامداران پتروشیمی را به خاک سیاه نشاندید اما سهامداران فولاد اصفهان پولشان چند برابر شد
الان با قیمت گاز ۷ هزار تومنی پتروشیمی هایی که کنار دریا و عسلویه هستند و با دلار هزار تومنی ساخته شدند ورشکستند ان وقت یک عده می خواستند در میانکاله پتروشیمی بزنند و پروپیلن را با خط لوله به دامغان بفرستند تا تبدیل به پلی پروپیلن شود اینها همه داستان بود و اصل ماجرا انتقال آب از میانکاله به سمنان و دامغان بوداما چه باندهی پرقدرتی پشت این ماجراها هستند که چنین داستانهایی را در دولت اجرا می کنند
تابناک ظاهرا دوستان متخصص زیادی در مورداین مقاله شما اظهار نظر فرمودن
بنابراین اصلاح است که پیگیری بفرمائید و گزارشی که نشان بدهد واقعیت چیست
البته اگر تیتر شما که بصراحت ««خیانت »» عنوان شده عدم ارائه مستندات توسط شرکت‌های پتروشیمی
دلیلی بر صحت تیتر تابناک است که در آن صورت وظیفه دادستانی به ورود به مساله و جلوگیری از خیانت باشد که عملا یک عمل کیفری میتواند بحساب بی آید
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
تابناک داره تهمت میزنه و نویسنده باید ثابت کنه
گاز ارزان تر رو ثابت کن .قیمت هاب های جهانی رو اینجا اعلام کن و قیمتی که به پتروشیمی ها گاز رو میفروشه هم اعلام کن
کی گفته دولت داره گاز رو یارانه ای و ارزون میده ؟؟؟
همین الان با وجود اینهمه تحریم و مشکلات برای پتروشیمی ها (حمل و نقل سخت ، سوخت کشتی گران ،فقط به چین میشه فروخت اونم زیر قیمت جهانی ) با این تفاسیر دولت داره گاز رو از اروپا و آمریکا گرونتر به صنعت داخل میفروشه .
این کجاش ارزونه ؟؟؟؟
همه پتروشیمی ها زیان ده شده اند و سهامدارانشون بیچاره .سهامدار هم میبینه اینجوریه پولش رو از بورس بیرون میکشه و دلار و طلا میخره و یه تورم وحشتناک درست میشه .
قیمت بنزین در ایران از اب ارزان تر است و برای مدیریت بهتر و جلوی گیری از قاچاق افزایش شدید قیمت لازم هست
دولت چهل هزار میلیارد تومان فقط بابت اوره به چند پتروشیمی زیر مجموعه غدیر بدهکار هست و قیمت گاز را بر مبنای هاب جهانی هشت هزار تومان میفروشد این عضو اتاق چقدر بی اطلاع هست
اگر قیمت گاز برای پتروشیمی ها گران است،از دولت نخرند وگاز از بازارهای جهانی که پایین تر است(به قول خودشون) بخرند واستفاده کنند،چندین سال است که پتروشیمی ها گاز ارزان از جیب ملت استفاده کرده اند و سودهای کلان برده اند ،زمان آن رسیده که دولت عزم جدی برای دریافت مطالبات معوق داشته باشد و از کسری بودجه وبدهکاری خود به سازمانهای زیر مجموعه بکاهد و تورم را کنترل نماید وارزش پول ملی را افزایش دهد.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی