بازدید 2631

نابودی ۱۳ زبان و گویش ایرانی را جدی بگیرید!

دبیر شورای فرهنگ عمومی خبر داد: فکر می‌کنم حدود ۱۳ زبان و گویش ایرانی در معرض زوال هستند. در معرض زوال یعنی کسی دیگر به آن‌ها گویش نمی‌کند و نابودی یک زبان و گویش؛ نابودی یک فرهنگ است.
کد خبر: ۱۲۳۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵ 14 April 2024

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: دبیر شورای فرهنگ عمومی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد درباره اقداماتی که در زمینه حفظ لهجه‌ها و گویش‌های محلی انجام شده است،‌ توضیح داد: لهجه جزو مسائل ملی و جهانی است. مسئله زبان‌های در حال زوال در جهان مطرح است و سازمان یونسکو اطلسی بر اساس خود اظهاری کشورها، از زبان‌ها و گویش‌های در حال زوال منتشر می‌کند.

وی افزود: فکر می‌کنم حدود ۱۳ زبان و گویش ایرانی در معرض زوال هستند. در معرض زوال یعنی کسی دیگر به آنها گویش نمی‌کند و نابودی یک زبان و گویش؛ نابودی یک فرهنگ است.
 
امامی تصریح کرد: دوستان‌مان در دایره المعارف بزرگ اسلامی سال‌ها قبل یک کار خوبی را انجام دادند که تقریباً ضبط صوتی آواها، واج‌ها و جزئیات بیش از ۲۶۰ زبان و گویش ایرانی را انجام دادند. من باز این جا به کم‌کاری همه نهادهای مرتبط اقرار می‌کنم. فکر می‌کنم این حمله‌ای که به زبان فارسی شده و در مقابل آن؛ پاسداشت زبان فارسی و جدی گرفتن زبان معیار کار درستی هم هست، ما را از پاسداشت گویش‌ها و زبان‌های متنوع غیرفارسیِ ایران‌زمین غافل کرده و من این انتقاد را به خودمان و همه دارم.
 
او تاکید کرد: شبکه‌های استانی صداوسیما یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ملی و جهانی در نگهداشت زبان‌های محلی را دارند. البته از سوی دیگر آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی در مطالعات این موارد کم‌کاری دارد.
 
امامی در پایان سخنان خود،‌ اظهار کرد: وعده می‌دهم که بیانیه راهبردی تنوع فرهنگی اقوام و زبان‌های ایرانی که یک سند راهبردی است، انشاء‌الله تا قبل از روز جهانی تنوع فرهنگی تا یک خرداد به تصویب می‌رسد و این اولین سند برخاسته از قانون اساسی است. قانون اساسی ما طرفدار تنوع فرهنگی و فرهنگ‌های متنوع مردم ایران است. امیدوارم به عنوان اولین سند مستقل بعد از قانون اساسی در این زمینه راهنمای فعالیت‌ها و الزام بر تلاش مسئولین برای ترویج تنوع‌های فرهنگی ایرانیان خصوصاً زبان باشد و انشاء‌الله دیگر نگوییم در ایران ۱۳ زبان و گویش در حال زوال داریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست