بازدید 4923

چرا مصوبه افزایش جریمه‌های رانندگی اجرایی نشده است؟!

پلیس به دنبال جریمه نیست، بلکه به دنبال بازدارندگی است؛ مردم باید بدانند که افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی تنها برای افرادی است که مرتکب تخلف شده‌اند، از این رو هزینه‌ای بر سبد خانوار تحمیل نمی‌شود. اگر کاربران ترافیکی و رانندگان رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، مطمئناً مورد اعمال جریمه قرار نخواهند گرفت، در واقع اگر فردی تخلف نکند جریمه هم نخواهد شد.
کد خبر: ۱۲۳۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸ 13 April 2024

در شرایطی که گفته می‌شد نرخ جدید جرایم رانندگی از امروز، ۲۵ فروردین اعمال خواهد شد، خبری از این افزایش نیست. موضوعی سوال برانگیز که کنکاش پیرامون آن به نکات تامل برانگیزی می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، از جمله مصوبات جالب توجه دولت در سال جدید، افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به میزان چشمگیر است؛ افزایشی که در برخی موارد ۵ برابری بوده و پلیس که مدتهاست متقاضی اعمال این افزایش بوده، تاکید دارد که با اجرایی شدنش، شمار جان باختگان تصادفات جاده‌ای به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

البته نیم نگاهی به پیشینه این بحث کافی است تا دریابیم که پلیس خواستار افزایشی بسیار چشمگیرتر از این میزان بوده و تاکید داشته که این موضوع پشتوانه قانونی هم دارد، اما مغفول مانده و در نتیجه نرخ جرایم چندین سال است که به روز نشده و جامانده است. افزایشی که به تاکید ایشان می‌بایست از سال ۱۳۹۰ به بعد هر ساله بر اساس نرخ تورم رقم بخورد، اما این گونه نشده است.

آن گونه که فراجا تاکید دارد، وفق قانون مصوب سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به تخلفات رانندگی، پیش بینی شده که جرایم در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه‌ای که می‌تواند اعمال بشود، به روز شود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، اما آخرین بار در سال ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده و بعد از آن به دلایل مختلف به روزرسانی اش متوقف شده و در نتیجه در زمره نرخ‌های جامانده از تورم محسوب می‌شود.

چرا مصوبه افزایش جریمه‌های رانندگی اجرایی نشده است؟!

البته رویکرد پلیس اکنون تا حدی متفاوت شده است تا جایی که سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا تاکید دارد: پلیس به دنبال جریمه نیست، بلکه به دنبال بازدارندگی است؛ مردم باید بدانند که افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی تنها برای افرادی است که مرتکب تخلف شده‌اند، از این رو هزینه‌ای بر سبد خانوار تحمیل نمی‌شود. اگر کاربران ترافیکی و رانندگان رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، مطمئناً مورد اعمال جریمه قرار نخواهند گرفت، در واقع اگر فردی تخلف نکند جریمه هم نخواهد شد.

اظهاراتی که تلویحا در پاسخ به انتقاداتی مطرح شده که تاکید دارند افزایش ۵ برابری جرایم، منصفانه و مطابق با رویکرد‌های اقتصادی و توجه به معیشت مردم نیست، به ویژه زمانی که به تاکید دولت مردان، نرخ تورم در تصویب این افزایش لحاظ شده و دیگر افزایش‌های رقم خورده از جمله افزایش حقوق و دستمزد که آن‌ها هم می‌بایست با توجه به نرخ تورم سالاته رقم بخورند، همگی کمتر از میزان نرخ تورم تصویب و اعلام شده اند.

پاسخ پلیس به این دست انتقادات، اما غیرمستقیم است به این صورت که تاکید دارند افزایش چندبرابری نرخ جرایم تنها شامل برخی از جرایم شده است که خطرآفرین‌تر هستند و در زمره تخلفات حادثه‌ساز محسوب می‌شوند؛ تخلف‌هایی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ، دنده عقب در بزرگراه، رانندگی در حالت مستی و امثال آن‌ها که بسیاری از تصادفات مرگبار را رقم می‌زنند.

رویکردی که به تاکید سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا، «بر اساس پژوهش‌های انجام شده، افزایش جریمه‌ها می‌تواند سالانه سه تا سه هزار و ۵۰۰ نفر از تعداد متوفیان تصادفات را کاهش دهد.» هدفی که بایستی دید تا چه اندازه محقق خواهد شد و آیا در انتهای سال گزارش‌های مستند مبنی بر تحقق آن منتشر خواهد شد یا خیر. اتفاقی که اگر رقم بخورد، می‌توان انتظار داشت روند تشدید این دسته جرایم در سال آتی هم ادامه بیابد و در صورت عدم تحقق این اهداف، بعید نیست بار دیگر مانع از افزایش سالانه جرایم گردد.

نکته قابل تامل، اما عدم ابلاغ و اعمال این جرایم به روز شده و افزایش یافته است که پیشتر گفته شده بود از امروز، ۲۵ فروردین ماه اجرایی خواهد شد. موضوعی ابهام برانگیز که رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به آن گفته: تاریخ اعلام شده به عنوان یک روز پیشنهادی مطرح شده بود، نه یک روز قطعی. در حال حاضر نیز همانطور که بار‌ها اعلام کردیم، در صورت ابلاغ موضوع افزایش رقم جرائم رانندگی از سوی دولت، پلیس راهور این آمادگی را دارد که بلافاصله ابلاغیه دولت را اجرا کند، اما تاکنون این موضوع به ما ابلاغ نشده و از این رو رقم جرائم رانندگی، فعلا همان رقم قبلی است.

وی در ادامه به نکته‌ای عجیب اشاره کرده و یادآور شده: تاکنون جدول جدید جرایم هنوز به پلیس ابلاغ نشده است، از این رو تا زمانی که این جدول ابلاغ نشده، رقمی هم منتشر نمی‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت که افزایش نرخ جریمه‌ها بر اساس نوع تخلف متفاوت خواهد بود. من بازهم تاکید می‌کنم که نگاه پلیس و دستگاه‌های متولی در این زمینه، نگاه بازدارندگی است و امیدوارم در سال ۱۴۰۳ در هر ماه پلیس گزارش دهد که میزان تخلفات و تصادفات کاهش یافته است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که به رغم سپری شدن حدود دو هفته از تصویب افزایش جریمه‌های رانندگی، جدول مربوطه حتی در اختیار پلیس راهور هم قرار نگرفته است و آن‌ها که مجری قانون هستند هم اطلاع دقیقی از میزان افزایش جریمه‌ها ندارند. وضعیت عجیبی که بایستی دید تا کی ادامه خواهد یافت و چه زمانی جزییات مصوبه ابلاغ خواهد شد و اجرای این مصوبه از چه روزی کلید خواهد خورد. مصوبه‌ای که پلیس وعده داده نتایج اجرایش در هر ماه را گزارش خواهد کرد که اقدامی قابل تقدیر است و امید می‌رود به رقم خوردن بازدارندگی کمک بسزایی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
فاقد اهمیت
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
اگر جان مردم مهم بود اول خودروها را ایمن میکردید آنوقت افزایش جریمه برای جان مردم را میپذیرفتیم
فرمانده پلیس راهور دو سال پیش میگفت ماشین های ایرانخودرو ایمنی نداره و پلاکش نمیکنیم ولی جدیدا چند هزارتا ماشین پلیس از همین ایرانخودرو تحویل گرفته و دیگه هیچ حرفی در مورد ایمنی خودرو داخلی نمیزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
وقتی خودشون قانون را رعایت نمیکنن انتظار دارن مردم با این خودروهای بنجل قانون را رعایت کنن
پلیس راهنمایی اگر حضور بیشتری در معابر و راهها داشته باشد و یا مامورانش در سر چهار راهها در هنگام وقوع تخلفاتی همانند عبور لحظه اخر از چراغ قرمز رویشان را به طرف دیگر نکنند.بسیار کار امدتر و پیشگیری گننده تر از این افزایش ها است....اتوبانها که در ساعات اخر شب پیست سرعت و حرکات مارپیچ است..و پلیس......
شما اگه مامور راهور دیدید سلام ما را برسانید !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
دقیقا همینطوره تازه اونهایی هم که هستند سرباز وظیفه و بی خیال و سرشون تو موبایل
از کرامات شیخ ما اینست که آفتاب را دید و گفت روز است
(اگر خلاف نکنند جریمه نمی شوند )
با این کمبود فضای پارک و ... چگونه کسی خلاف نکنه و جریمه هم نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
من ماشینم تو شرکت پارک بوده، خودمم سرکار بودم ولی برام قبض جریمه اومد برای صحبت با تلفن همراه در سرعت بالای 60 کیلومتر
حالا 10 روز مرخصی بگیر و بدو واسه خلاف نکرده
آخرشم به هیچ جا نمی رسی/ این هم مصداق خلاف نکنی جریمه نمیشی
اگر طبق قانون جرایم به میزان تورم رشد پیدا میکنه طبق قانون هم حقوق و دستمزد طبق تورم واقعی افزایش پیدا میکنه!
جناب سرهنگ همه مردم می دانند که انگیزه اصلی از افزایش جریمه ها درآمدزایی هست و بقیه فرمایشات توجیه هستند پس خودتون رو خسته نکنید.
اگر جان و مال مردم در اولویت بود واردات خودرو ایمن به کشور آزاد میشد تا هم تصادفات کاهش پیدا کنه و هم تلفات جانی
پس سخن کوتاه باید والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
من 10 سال پیش رفتم کره جنوبی وقتی توی ماشین تو جاده بودیم هر از چند گاهی با صدای تهاجمی که برای ما ایرانی ها انگار طرف دعوا داره صحبت می کرد و قطع می شد چند بار که تکرار شد از رانند پرسیدم این کیه چی میگه گفت این کنترل ترافیک کره است داره منو نصیحت میکنه که سرعت از حد مجار رد شده و می خواد که برای سلامتی خودم سرعتمو پایین بیارم گفتم توی کشور ما پلیش قایم میشه یک نقطه کور که مچ ما را بگیره و جریمه کنه گفت اینجا هم قبلا همینجوری بود ولی نتیجه نگرفتند رفتند روی کار فرهنگی الان خیلی بهتر شده .... خوب اگر نمی دونید چکار کنید خوب برید از اونای که کار بهتر کرده اند یاد بگیرید و ما هم فکر نمی کنیم که شما از بی پولی به جیب ما دستبرد می زنید
نسبت ها باید رعایت شوند. نسبت افزایش قیمت اجناس و افزایش حقوق یا افزایش دیه یا مبالغ جرایم باید رعایت شوند. این مطلب که تخلف جزو سبد معیشتی نیست صحیح نیست زیرا احتمال تخلف های ناخواسته و سهوی همیشه وجود دارد همانطور که احتمال بیماری و حوادث هم همیشه وجود دارد و هزینه آن باید از محل سبد معیشتی تأمین شود.
هدف پلیس از افزایش جریمه ها فقط افزایش درآمد است نه بازدارندگی. شاید کمتر از 1% جریمه واقعی و مربوط تخلف باشد بقیه غیر واقعی و ناحق است و نمی توان آنرا ثابت کرد.
وقتی پلیس توانایی جریمه واقعی برای تخلف واقعی را پیدا کرد باید آن موقع میزان جریمه ها افزایش یابد.
خوروسازان بی کیفیت سازان داخلی رو تعطیل کنید و ننقاط هندسی پر خطر جاده ها رو اصلاح کنید و نظارت پلیس مستقیم و غیر محسوس رو زیاد کنید قول کمیدم آمار کشته ها در سال از 18 هزار نفر در سال به نصف کاهش پیدا کنه . راخت ترین کار و دم دستی ترین کار افزایش جریمه است که اگر اون دوتا کار اول انجام ننشود آب در هاون کوبین است و فقط و فقط پول و درآمد است .
رشوه بهتر و بالاتر میگیرن.
دیدم که میگم.
نرخ رشوه بالا خواهد رفت
تا دل تون بخواد مصبوبه داریم اما خیلی از انها اجراې نمیشود
حول نباش افزایش میدن
به هر بهانه مزخرفی مردم رو جریمه میکنن....
پول کم میارن کمین میزنن به بهانه کمربند ایمنی جریمه میکنن در حالی که چندین ماه قبلش یا بعدش اصل مامور جایی کمین نزده یا اگر میخوای فرهنگ سازی کنی چند تا راننده تاکسی کمربند می‌بنده هیچکدام
بدون اطلاع جریمه میکنن و برای اینکه دو برابر بشه الصاقی میزنن بعد میگن میخوان فرهنگ سازی کنن
تو اتوبان کرج قزوین سرعت ها رو دست کاری کردید به 80 اونم تابلوش زیر دوربینه همه هم با این دید که سرعت تا هستگرد 100 تا با همون سرعت میرن حالا کی دنبال درامد زایی نیست
حداکثر سرعت در بزرگراهها بسیار مسخره است و فقط برای جریمه کردن است در اتوبان دارای سه لاین حداکثر سرعت رو ۸۰ گذاشتن در صورتیکه در تمام دنیا در بزرگراه سرعت در خط سرعت ۸۰ مایل یعنی ۱۱۰ کیلومتر برساعت است
پلیس اگر دنبال امنیت بود، باید بره پیگیری کنه که جرا یک خودرو یک میلیاردی، ۵ میلیارد به فروش می‌رسد.
افزایش مبالغ جرائم رانندگی تا این حد بسیار فساد زا خواهد بود و اغلب بصورت نقدی و آنی پرداخت خواهد شد و به ثبت جریمه در سیستم پلیس راهور به عنوان خلافی نخواهد انجامید !
نرخ جرایم رو می خوان ببرن بالا همگان با تورم یعنی تورم بالا ولی تو گزارشها تورم هروز داره پایین میاد
افزایش جریمه ها برای درآمد زایی و اتمام کردن پروژه های ساختمانی در شهرک ازمایش است
وقتي پليس كشور كمين ميكنه تا جريمه كنه اسمش راهنمايي و رانندكيه يا پليس كمين و جريمه ؟
برای چه اجرای بشه چرا دوست دارید برای مردم با این همه مشکلات هزینه‌ای الکی بتراشید
پلیس میخواهد خطای خودش رابا افزایش جریمه ها جبران کند اکیپ های که برای کنترل جاده ها اعزام میکنند یک جای دنج با سایه را دورتراز جاده ها برای استراحت پیدا میکنندو مشغول بازی با تلفن همراه میشوندتا وقت ماموریت تمام بشود حالا انتظار دارند آمار تلفات و کشته ها کمتر شود زهی خیال باطل
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار