بازدید 1484

تقویت روابط با همسایگان محور سیاست خارجی ایران

رئیس جمهور تقویت روابط با همسایگان را از محورهای اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دست همکاری همه همسایگان و کشورهای اسلامی را به گرمی می‌فشارد و اولویت سیاست خارجی ما تقویت تعامل سازنده و پیشبرد منافع مشترک و متقابل با کشورهای اسلامی است.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰ 04 April 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی عصر امروز پنجشنبه در آستانه روز جهانی قدس، در دیدار «سفرا و کارداران کشورهای اسلامی» ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع، ماه مبارک رمضان را ماه تقویت دگرخواهی در پرتو خداخواهی و صیام و قیام دانست و تصریح کرد: آیات نورانی قرآن کریم و مبعوث شدن رسول گرامی اسلام برای هدایت همه مردم و انسان‌هاست، اما هواهای نفسانی و عوامل درونی و برونی مانع از پذیرش دعوت نجات‌بخش و حیات‌بخش حق از سوی برخی افراد می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها در گرو توجه به پیام قرآن و دعوت رسول گرامی اسلام است، از جمله سفارشات و توصیه‌های قرآن کریم و پیامبر اسلام را توجه به دیگران به ویژه در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را نیز قوام یافته بر اساس همین آموزه دینی و قرآنی دانست.

رئیسی تقویت روابط با همسایگان را از محورهای اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران دست همکاری همه همسایگان و کشورهای اسلامی را به گرمی می‌فشارد و اولویت سیاست خارجی ما تقویت تعامل سازنده و پیشبرد منافع مشترک و متقابل با کشورهای اسلامی است.

رئیس جمهور مشکل بزرگ منطقه و کشورهای اسلامی را دخالت بیگانگان عنوان کرد و با بیان اینکه اگر کار بر عهده خود کشورهای اسلامی بود این کشورها می‌توانستند به سهولت با تبادل نظر و تفاهم مسائل فیمابین و حتی مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را حل و فصل کنند، اظهار داشت: بیگانگان سیاست‌ها، دیدگاه‌ها و منافع خود را مقدم بر منافع کشورهای اسلامی می‌دانند و هرگز به تامین سعادت و رفع مشکلات مردم و کشورهای اسلامی نمی‌اندیشند.

رئیسی این روحیه و رویکرد استکباری را ناشی از خود برتربینی و خود بزرگ‌بینی بیگانگان دانست و گفت: بنای مستکبرین بر تفوق و سلطه بر منطقه و کشورهای اسلامی است تا این کشورها نتوانند بدون نظر و اجازه آنها کاری در راستای منافع خود انجام دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مستکبرین نمی‌خواهند کشورهای اسلامی با یکدیگر همکاری، همراهی و همدلی داشته باشند و به هیچ وجه نزدیکی واقعی کشورهای اسلامی را نمی‌پسندد و منافع خود را در اختلاف‌افکنی، گسترش تروریسم، نفرت‌پراکنی و سلطه‌گری می‌بیند، در حالی که تامین منافع کشورهای اسلامی در همکاری و تعامل واقعی با یکدیگر است.

رئیسی با طرح این سوال که به راستی اگر اتحاد و اتفاق بین کشورهای اسلامی با اتکال به خدا و اعتماد به آیات نورانی خدا محقق می‌شد، امروز در فلسطین و غزه شاهد این همه ظلم، ستم و اعمال شنیع و اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی، اصول اخلاقی، اصول انسانی و این همه جنایت هولناک و نسل‌کشی بودیم؟ گفت: در تاریخ هم کمتر اینگونه جنایات بیرحمانه علیه زنان و کودکان را سراغ داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحلیل مسئله فلسطین از رخدادهای هفتم اکتبر خطاست، تحلیل صحیح قضایای فلسطین را معطوف به 75 سال تجاوز، ظلم، تعدی، ویرانگری و اشغال صهیونیست‌ها دانست و افزود: موضوع فلسطین نباید از میانه راه تحلیل شود. ما امروز در گفتگوی میان مسلمانان می‌خواهیم ببینیم وظیفه اسلامی ما نسبت به این همه جنایت و این همه پستی چیست و آیا جز با اتحاد، هم‌اندیشی، همکاری و همراهی کشورهای اسلامی علاج این مسئله امکان‌پذیر است؟

رئیسی با اشاره به اینکه نکته تاسف‌بارتر آن است که این همه تجاوز و قتل و خونریزی مورد حمایت بی‌چون و چرای آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای غربی است، اظهار داشت: این حمایت‌ها چه توجیهی دارد جز همان روحیه استکبار و سلطه‌گری و دوری از خدا و صرفا اندیشیدن به منافع خود و بی‌توجهی به حق حیات دیگر انسان‌ها و مردمی که دارند از سرزمین اجدادی و از خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست