بازدید 7427
۵

استاد دانشگاه تهران: در دام راهبرد امنیتی اسرائیل نیفتیم

ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران درباره ابعاد سیاسی عملیات اخیر اسرائیل به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت: «اقدامات اسرائیل علیه اهداف، منابع و سوژه‌های امنیتی ایران کاملا قابل پیش‌بینی بود. از روز عملیات ۷ اکتبر می‌توانستیم نشانه‌هایی از راهبرد کنش خوشه‌ای اسرائیل در ارتباط با ایران، حزب الله و مردم غزه را مورد ملاحظه قرار دهیم. اسرائیل همچنین طی ماه‌های گذشته نشان داد که از راهبرد تصاعد بحران بهره می‌گیرد؛ هیچ‌گونه تمایلی به آتش بس یا حل مسالمت آمیز بحران پرتنش را نداشت.»
کد خبر: ۱۲۳۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱ 03 April 2024
استاد دانشگاه تهران: در دام راهبرد امنیتی اسرائیل نیفتیم

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، این استاد دانشگاه درباره نوع واکنش ایران تاکید کرد: «در فضای موجود، ایران ناچار خواهد بود تا از سازوکارهای کنش متقابل و اقدامات سخت در ارتباط با اسرائیل بهره گیرد. انتخاب سوژه‌‌‌ امنیتی برای انجام اقدامات انتقامی تا حد بسیار زیادی دشوار است. نکته دیگر آنکه کارگزاران کنش راهبردی اسرائیل در ارتباط با بمباران کنسولگری ایران از سازوکارهای اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و رسانه‌‌‌ای بهره گرفته‌‌‌اند. یعنی شکل جدیدی از عملیات ترکیبی و اقدامات مشترک از سوی اسرائیلی‌‌‌ها اعمال شد.» متقی در ادامه گفت: «طبعا ایران نیز باید برای مقابله با اقدامات تهاجمی اسرائیل از سازوکارهایی استفاده کند که زمینه بازدارندگی به وجود آید. کنشی موفقیت‌‌‌آمیز است که مبتنی بر راهبرد امنیت ملی ایران باشد؛ راهبرد امنیت ملی ایران نیز مبتنی بر بازدارندگی است. بازدارندگی شکلی از سیاست قدرت محسوب می‌شود که انگیزه بازیگر رقیب برای انجام اقدامات پرتنش در آینده را کاهش می‌دهد.»

به گفته استاد دانشگاه تهران، بنابراین انتخاب سوژه عملیاتی و کارگزار چنین اقدامی باید بر اساس سیاستگذاری راهبردی انجام پذیرد؛ الگویی که می‌تواند هزینه و پیامدهای اقدام ایران را کاهش دهد و انگیزه اسرائیل برای انجام اقدامات مشابه را به حداقل برساند. بر اساس چنین رویکردی، سوژه عملیاتی باید خارج از حوزه‌‌‌های فلسطین اشغالی باشد. نکته دوم آنکه هرگونه کنش بر اساس نشانه‌‌‌هایی از عملیات ترکیبی و جنگ مرکب حاصل شود. سوم آنکه ایران در کنش عملیاتی خود در دام راهبرد امنیتی اسرائیل قرار نگیرد. اسرائیل تلاش دارد تا دامنه جنگ منطقه‌‌‌ای را گسترش دهد و همچنین شدت جنگ را به حداکثر برساند. اقدامات ایران در چنین شرایطی باید تاکتیکی، گزینشی، سهمگین و مبتنی بر بازدارندگی باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۵
فقط کلی گویی
بحث این است که کار بدست یک عده احساساتی افتاده .
خوب گفت... هر چند من کلا از شرایط کشور گریان هستم
بهترین راهکار همان صبر استراتژیک است. اسراییل هم نیرو هوایی قوی، اطلاعات قوی و نیز منابع اطلاعاتی دنیا را در اختیار یا حداقل کمک کار خود دارد که سپاه هیچکدام از این ها را ندارد. نکته استاد محترم دقیق است که در دام اسراییل نیفتید. اسراییل سعی دارد هم اکنون که امریکا حیثیتی از او دفاع می کند حداکثر بهره را ببرد و سپاه را درگیر کند
حماس رو از دست رفته بدونید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار