بازدید 21237

چطور حافظه قوی‌تری داشته باشیم؟

در حالی که فراموش کردن برخی موارد یک امر طبیعی در زندگی روزمره است، با کمی تلاش می‌توانید از این اتفاق پیشگیری و حافظه خود را مدیریت کنید. مهارت‌ها و عاداتی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت توانایی خود در به خاطر سپردن اطلاعات آن‌ها را اتخاذ کنید.
کد خبر: ۱۲۲۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹ 25 March 2024

 به گزارش تابناک، «حافظه» فرآیند جذب، پردازش و ذخیره اطلاعات در مغز، به منظور بازیابی آن‌ها در زمانی دیگر است. اگرچه هیچ تضمینی برای جلوگیری از زوال حافظه یا زوال عقل وجود ندارد، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در جلوگیری از این اتفاق مؤثر باشد:

۱. هر روز فعالیت بدنی داشته باشید
به گزارش خبرآنلاین، فعالیت بدنی باعث افزایش جریان خون در کل بدن از جمله مغز می‌شود. این مسئله می‌تواند به حفظ سلامت حافظه کمک کند. برای اکثر بزرگسالان سالم، حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط، مانند پیاده روی سریع، یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید، مانند دویدن، توصیه می‌شود.

۲. از نظر ذهنی فعال بمانید
همانطور که فعالیت جسمی، بدن را سالم نگه می‌دارد، فعالیت‌هایی که ذهن را درگیر می‌کنند نیز به حفظ سلامت مغز کمک می‌کنند. هم‌چنین فعالیت‌های ذهنی و فکری سبب جلوگیری از کاهش حافظه نیز می‌شوند. بدین منظور می‌توانید جدول کلمات حل کنید. بازی‌های فکری انجام دهید. نواختن ساز را یاد بگیرید یا در فعالیت‌های اجتماعی و گروه‌های جمعی مشارکت کنید.

۳. وقت خود را با دیگران بگذرانید
تعامل اجتماعی به دفع افسردگی و استرس کمک می‌کند. افسردگی و استرس نیز دو مورد از عوامل تحلیل و زوال حافظه به شمار می‌آیند. به دنبال فرصت‌هایی برای دور هم جمع شدن با عزیزان، دوستان و افراد دیگر باشید، به خصوص اگر تنها زندگی می‌کنید.

۴. منظم بمانید
اگر خانه یا محیطی که بیشتر اوقاتتان را در آنجا می‌گذرانید، به هم ریخته باشد یا اگر کارهایتان را بدون برنامه‌ریزی انجام می‌دهید، به احتمال زیاد مواردی را فراموش خواهید کرد. وظایف، قرار‌ها و سایر رویداد‌ها را در دفترچه یادداشت، تقویم یا در تلفن همراه خود بنویسید و این لیست را به روز نگه دارید و جلوی موارد انجام‌شده علامت بزنید تا ذهنتان سامان یابد. عواملی که سبب حواس‌پرتی شما می‌شوند را محدود کنید و خیلی از کار‌ها را همزمان انجام ندهید. اگر بر روی اطلاعاتی تمرکز کنید که سعی در به خاطر سپردن آن‌ها دارید، احتمالاً بعداً آن‌ها را راحت‌تر به خاطر خواهید آورد.

۵. خوب بخوابید
نداشتن خواب کافی و باکیفیت، با زوال حافظه مرتبط است. سعی کنید خواب کافی و سالم را در اولویت قرار دهید. بزرگسالان باید ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز به طور منظم بخوابند. هم‌چنین اگر خروپف کردن خوابتان را مختل می‌کند، به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چرا که خروپف ممکن است نشانه یک اختلال خواب مانند آپنه خواب باشد.

۶. رژیم غذایی سالم داشته باشید
یک رژیم غذایی سالم مهم‌ترین نکته برای داشتن یک مغز سالم است. میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید. منابع پروتئینی کم‌چرب مانند ماهی، لوبیا و مرغ بدون پوست را انتخاب کنید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید؛ چرا که الکل منجر به سردرگمی و از دست دادن حافظه می‌شود.

۷. بیماری‌های مزمن را مدیریت کنید
توصیه‌های پزشکی را برای مقابله با مشکلاتی مانند فشار خون بالا، دیابت، افسردگی، کاهش شنوایی و چاقی جدی بگیرید. هرچه بهتر از جسم خود مراقبت کنید، حافظه سالم‌تری نیز خواهید داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی