بازدید 4110

هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص هزینه واردات بنزین در سال آینده اظهار کرد: ۸۰ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ پیش بینی و تصویب کرده ایم که این مبلغ از جیب مردم به جیب صاحبان خودرو می‌رود و این عادلانه نیست.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ 26 March 2024

واردات بنزین

به گزارش تابناک، افزایش بهره‌گیری از توان فنی و منابع مالی شرکت‌های داخلی در صنعت نفت، در ظاهر یکی از اولویت‌های اساسی دولت بوده و در این راستا در چند ماه گذشته، چندین قرارداد برای توسعه میادین نفتی بین وزارت نفت و شرکت‌های داخلی به امضا رسیده است.

روز یکشنبه ۲۷ اسفند در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت، قرارداد‌های توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و با هدف افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت به امضا رسیدند.

جواد اوجی وزیر نفت در این باره بیان داشت: با امضای ۴ قرارداد جدید برای توسعه ۶ میدان نفتی، تولید نفت ایران روزانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که سالانه ۱۵ میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد. پنچ پتروشیمی جدید نیز آماده افتتاح است که سالانه ۸ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌کند. برای توسعه صنعت نفت معطل شرکت‌های خارجی نیستیم.

وزیر نفت در آخرین نشست هیات دولت در سال ۱۴۰۲ از افزایش ۱۸ میلیون لیتری تولید بنزین و ۸ میلیون لیتری تولید گازوئیل در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ظرفیت پالایشی کشور از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته که با وارد مدار شدن پالایشگاه آبادان ۱۸ میلیون لیتر به تولید بنزین و ۸ میلیون لیتر به تولید گازوئیل افزوده شده است.

با توجه به نیاز کشور، مسائل راهبردی و زیرساختی هزینه‌های تامین انرژی به ویژه بنزین به شدت حائز اهمیت است؛ تامین و توزیع بنزین یکی از بزرگ ترین چالش‌های پیش روی دولت است.

چند روز پیش، جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت پخش در نشست خبری گفت: میانگین مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲ تا ۲۳ اسفندماه روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است. روند مصرف بنزین صعودی است و در اسفند میانگین مصرف ۱۱۷.۴ میلیون لیتر بوده و اخیرا به ۱۳۳ میلیون لیتر نیز رسیده است. رکورد مصرف بنزین در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ روی عدد ۱۴۳ میلیون لیتر بوده است.

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص هزینه واردات بنزین در سال آینده اظهار کرد:۸۰ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۳  پیش بینی و تصویب کرده ایم که این مبلغ از جیب مردم به جیب صاحبان خودرو می‌رود و این عادلانه نیست. روابط مالی سنتی و ناقص دلیل اصلی ناترازی انرژی در کشور است. امروز در ایران پالایشگاه‌ها انگیزه‌ای برای بهینه‌سازی ندارند. دولت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها بدهکار است. پالایشگاه‌ها در همه جای دنیا سودآوری بالایی دارند و برای تبدیل شدن به پتروپالایشگاه اقدام می‌کنند، اما در ایران بسیار ناکارآمد عمل می‌کنند.

از سوی دیگر در کشور به علت ناکارآمدی سازوکار تولید و توزیع، هدررفت بالایی را در حوزه‌ی انرژی شاهد هستیم. سرمایه گذاری‌های لازم در این زمینه انجام نگرفته و با این روند ما با وجود داشتن ظرفیت‌های عظیم به واردکننده انرژی تبدیل خواهیم شد. در بخش تولید با مستهلک شدن تجهیزات روبه رو هستیم که باعث هدر رفت سرمایه‌ها شده است و در بخش توزیع، قاچاقچیان سوخت بزرگترین مشکل دولت هستند.

قیمت بنزین در کشور به حدی ارزان است که جایگزینی سوخت‌های دیگر را از صرفه اقتصادی دور می‌سازد. مثلاً همین الان صنعت سی‌ان‌جی ما، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب معادل ۲۵ میلیون لیتر بنزین در روز ظرفیت دارد که از مصرف بنزین به گاز طبیعی جابجا کند، ولی اتفاق نمی‌افتد، چون هم قیمت بنزین و هم قیمت سی‌ان‌جی، هر دو، ارزان هستند.  

سیدهاشم اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف، شوک‌درمانی قیمتی را چاره کار نمی‌داند و بیان می کند: امتحان کرده‌ایم، اما جواب نداده، البته نه بدین معنا که ابزار قیمتی را کنار بگذاریم، ولی شوک‌درمانی صرفا بموقت نشانه‌های بیماری اقتصاد کشور را محو می‌کند.

وضعیتی که امروز به آن دچار شده ایم، ناشی از نابسامانی مدیریتی و نظارتی در کشور است. سیستم اقتصادی کشور کارآمد نیست و این باعث ایجاد یک بحران جدی در مسائل مالی شده است. حجم زیاد هدررفت منابع در بلندمدت پیشرفت کشور را مختل خواهد ساخت.  

بروکراتیک‌سازی عارضه جانبی سیاست‌های مداخله‌گرایانه دولت است. اگر حکومت و دیگر قدرت‌های اجتماعی سد راه شرکت‌ها نشوند، بزرگ‌ترین شرکت‌ها نیز می‌توانند درست به همان اندازه شرکت‌های کوچک به شیوه‌ای تاجرانه کار کنند. طراحی و ایجاد سازوکاری چابک برای رشد و پیشرفت جز در پی خصوصی سازی واقعی اقتصاد رخ نمی‌دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۶
چی/عادلانه هست که این یکی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
به جای هزینه واردات بنزین بگید هزینه ای که مافیای خودرو برای ملت تراشیده
خب خب غصه الکی دروغکی واسه مردم نخور الکی اسم مردم نیار که بخوای بنزین گرون کنی انگاری اون مردم که خودرو ندارن سوار هیچ خودرویی نمیشن.
مشارکت مردم شروع شد :)
مردم صاحب خودرو و بدون خودرو از این 80 هزار میلیارد تومان مستقیم و غیر مستقیم بهره مند می شوند اما از هزینه های این مجلس و حقوق های ... نمایندگان این مجلس و ........ مردم فقط ضرر می بینند
اینکه مبلغ چای دبش هم نیست.تازه منکه هیچوقت چای نمیخورم پول این چای از جیب من هم برداشت شده.
دستتو از جیب من در بیار
( خطاب به دولت )
خیلی عذر یخام .. وقتی یک خودرو از رده خارج عهد عتیق فرانسه را به چند برابر قیمت به بنده زورچپون میکنین ، اون چند صد میلیونی اختلاف قیمت واقعی اون خودرو و پولی که از من گرفتین توی جیب کی میره ؟ طبعا اون پول توی جیب دولت رفته پس حق ندارین بابت بنزین ارزان سر من منت بذارید چون پولی که من به دولت دادم خرج مردم شده دیگه اصولا

دولت لطف کنه واردات را برای همه با تعرفه جهانی یعنی زیر ده درصد و قیمت جهانی آزاد کنه و این همه عوارض عجیب و غریبی که هنگام فروش و واردات خودرو از مردم زورگیری میکنه را برداره ، من به نفعمه که بنزین را به قیمت جهانی بخرم .. وقتی این همه عوارض گمرکی و سود بازرگانی شرکت های تولیدکننده و واردکننده انحصاری نورچشمی در کار نباشه ، من خودرو 700 میلیونی را میخرم 200 میلیون و اون 500 میلیون اختلاف میمونه توی جیب خودم و اونو در طول سالها ، میدم بنزین به قیمت جهانی میخرم و هر روز هم کسی بابت بنزین ارزان سرم منت نمیذاره و بقیه مردم را بخاطر داشتن یک خودرو مونتاژ وطن عتیقه عهد دقیانوس فرانسه باهام دشمن نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
خودتم می دونی بیشترش تو جیب دلال هایی که شما حامیشون هستی میره نه دولت.
بنزین مفت آلودگی هوا و ترافیک و ولگردی را زیاد کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
احسنت
ناشناس
| Sweden |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
ناشناس |۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
شمایی که اعتقاد داری با خرید خودرو ، جیب دلال پر میشه نه دولت و هر کس خودرو داخلی میخره داره از دلال و مافیا حمایت میکنه ، لطف کن دیگه سوار تاکسی و اسنپ و اتوبوس و ون و مینی بوس نشو و از مغازه ها هم کالا نخر چون شمایی که سوار تاکسی و اسنپ و اتوبوس و ون و مینی بوس تولید وطن میشی یا کالایی از مغازه میخری که با وانت و کامیونت تولید وطن جابجا شده و به دست مغازه دار رسیده ، داری از همین دلال ها و مافیاها حمایت میکنی
ترفندی برای گران کردن بنزین.
هیچ دلیل قانع کننده ای نیست.
پیدا کنید پرتقال فروش را........
وقتی خودروهای بی کیفیت را چند برابر قیمت های جهانی به مردم می فروشید دنبال عدالت نیستید؟؟؟؟
بابا انقد سخته یه دیوار بین مرز ایران و پاکستان بزنین تا از قاچاق سوخت جلوگیری شه؟
اولا واردات بنزین نداریم به اون نسانی که یک ماه پیش طالبان بنزین صادراتی ایران را برگشت زد
دوما اتومبیل با مصرف ۳ الی ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر وهرد کنید مصرف بنزین از ۱۳۰میلزون لیتر در روز میریه به ۶۰ میلیون و می توانید ۷۰ میایون لیتر در روز هم صادران بنزین داشته باشید
هزینه وارد کردن ماشبن استاندارد با مصرف پایین هم از فروش بنزین تامین بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
ماشینهای با مصرف کم را کشورهای استعماری مسازند که استفاده از انها حرام است . البته نه برای آقازاده های نور چشم ملت همیشه در صحنه
چه جمله عوام فریبانه ای : این پول از چیب مردم به جیب "صاحبان خودرو" میرود ! شما چند خانواده میشناسید که خودرو ندارند؟ ممکن است بگویید دهک های اول و دوم ... خوب دهگ های اول و دوم بیش از صد هزار تومان به ازای هر نفر یارانه اضافی می گیرند چرا این را نمی گویی چرا نمی گویی چند نفر در این مملکت با مسافرکشی و اسنپ روز گار می گذرانند؟ نه جانم برای گران کردن قیمت بنزین که فقط به نفع دولت است بهانه بهتری بتراشید شاید گول خوردیم
پول این بنزین را قبلا موقع فروش خود رو از مردم چند برابر گرفتند . خسارت را از خورو ساز ها بگیرید مردم چه کنند که جلو واردات خود رو کم مصرف گرفته شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
پول خودرو تو جیب دولت نمیره
بلکه تو جیب عده ای از خود ملت میره
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
پول خودروی وارداتی و تولیدی مستقیم میره جیب دولت، لطفا فرافکنی نکنید.
شما فقط و فقط و فقط تنها واردات خودروهایی کم مصرف صدی پنج لیتر را آزاد کنید همه چیز درست میشه
مصرف نصف میشه
آلودگی هوای درست میشه
ایمنی می‌ره بالا
این همه معلول و کشته روی دست ملت نمی‌مونه
و...
عدالت راستکی درست میشه
نه عدالت دروغین نمایندگانی مثل جنابعالی
خسارت این از خودروسازان آشغال ساز بگیر نه از مردم فلک زده خودتی !
چرااینقدرمغلطه میکنیداگرمیخواهیدبنزین به قیمت روزبفروشیدکه بایدبفروشیدچراخودروبه قیمت روزجهانی نمیفروشید واردات وصادرات باتعرفه جهانی آزادکنیدبنزین راهم آزادبفروشیدشماتوهزاران کالارانت ایجادکردیدفقط دنبال بنزین هستید
بنزین ارزان نیست پول ما روز به روز بی ارزشتر می شود وگرنه با دلار 7 تومنی اول انقلاب الان ما داریم بنزین رو لیتری 428 دلار میخریم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
اگر چهارتا صفر کم کنی همه چیز از زمان شاه ارزونتره و دلار الان 6 تومنه و بنزین مفت مفته
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
چهارتا صفرم از حداقل حقوق کم کن اونوقت میبینی که تا کجا دارن گرون میفروشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
بی سواد ۴تا صفر کم کنی دلار نیشه ۶۰تومن نه ۶ تومن
تجربه ثابت کرده گرانی بنزین به ضرر قشر فقیر جامعه هست قشر پولدار با گرانی بنزین بهانه ای برای چندبرابر کردن اجناس و دارایی هاشون پیدا میکنن و قشر فقیر چون هیچی ندارن این گرانی باید به دوش بکشند
مگه صاحبان خودرو جزو مردم نیستند ؟ یارو با پراید توی اسنپ به بدبختی خرج زندگیشو در میاره و باید دهک سه باشه. ولی از نظر این آقا جزو مردم نیست.
بنزین به قیمت جهانی حقوق هم به قیمت جهانی برای همه مردم را به جان هم نندازید باتفرقه چیزی درست نمیشه
به نرخ جهانی حقوق و دستمزد_ درامد به ریال خرج به دلار
مقدمه و موخره برای گران کردن بنزین . نماینده محترم ، ادعاهای شما در موارد دیگر که حد و حصری ندارد ، اما اگر بنزین را با این استدلال نخ نمایت گران کردی ، رسما بنویس و انگشت بزن که از تولید بنزین از نفت خام عاجز هستیم ! اون هم پس از دهها سال .....
خبرنگار شما سکه گرفته و داره بابت سکه ای که گرفته و سکه ای که خواهد گرفت، خبر درباره گرون شدن بنزین و لزومش تولید میکنه. این خبرنگار خانم بی آبروتون به قیمت فقیر شدن مردم، داره کاسبی میکنه
سلام ما با قمیت ارزان بنزین خسارتی ناخواسته و جبران ناپذيري را داریم به محيط زيست وسلامت جامعه وارد می‌کنیم چرخ یک بار تولید و نباید در دنیا هم مدیریت انرژی مسئله‌ حل شده است . قیمت ارزان خودرو حتی دولت‌ها یارانه می‌دهند به خودرو های کم مصرف و الکتریکی از طرف قیمت انرژی به نرخ روز و از طرف دیگر قطع کردن دست قاچاق سوخت جلوگیری از آلودگی و ترافیک و کلی فواید دیگه به امید سياست درست در عرضه انرژی در ایران
یه کاری کردین کارستان مالیات را چندین سال است گذاشتین گردن مردم فرهنگ غربی را درحالی که غربی ها خدمات به مردمشان میدهند بنزین گران نمی‌شود
شما چند برابر پول بنزین را از مردم درمی آورید
بجای این جار و جنجالهای خسته کننده و دادن اذرس اشتباه لااقل به فکر ماشین برقی نیستید ماشین با کیفیت و با مصرف سوخت کم تولید کنید که اینهمه سرمایه نابود نشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی