بازدید 3408

سهم ایران از بازار داغ برق منطقه ۰.۲ درصد است

یک نهاد پژوهشی گزارش داد، کمبود برق کشور‌های اطراف ایران یک بازار ۱۸.۶ میلیارد دلاری را فراهم کرده که ایران تنها ۰.۲ درصد در آن سهم دارد.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰ 25 March 2024

برق سه فاز

به گزارش تابناک، بر اساس اعلام موسسه GN Energy عراق، پاکستان و افغانستان سالانه ۱۲۴ تراوات ساعت، معادل نصف نیاز به انرژی این مناطق کمبود برق دارند. اگر رفع کمبود برق همسایگان در یک بازار منطقه‌ای انجام می‌شد، این بازار ۱۸.۶ میلیارد دلار معادل نصف درآمد یک سال ایران از فروش نفت ارزش داشت. تارنمای OEC گزارش داده که درآمد سال گذشته ایران از صادارت برق سالانه، فقط ۴۰ میلیون دلار است و ۰.۲ درصد از بازار منطقه را در اختیار دارد. 

غلامحسین حسن‌تاش، کارشناس ارشد حوزه انرژی و رئیس پیشین مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد:عمده تلفات انرژی مربوط به بخش برق است؛ سهم برق تجدیدپذیر و… در تولید برق ما بسیار پایین است. نیروگاه‌های ما عمدتا انرژی اولیه‌ای به‌نام هیدروکربن را می‌گیرند و به انرژی ثانویه‌ای به نام برق تبدیل می‌کنند. بازده مفید این نیروگاه‌ها ۳۳ درصد است؛ یعنی از آن انرژی اولیه‌ای که نیروگاه‌ها دریافت می‌کنند ۶۷ درصد هدر می‌رود!

وی که در یک وبینار با موضوع «ناترازی انرژی؛ دلایل و راهکارها» سخن می‌گفت به تلفات بالای انرژی در کشور نیز اشاره کرده و می‌گوید: براساس آماری که دستگاه‌های دولتی و متولی انرژی منتشر کرده‌اند در سال ۱۴۰۰ طی فرآیندهای تولید و انتقال و توزیع انرژی، معادل ۱.۳۵ میلیون بشکه نفت خام در روز تلفات داشته‌ایم که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

به گفته این کارشناس ارشد انرژی، نخستین مشکل، مربوط به فقدان حکمرانی و به‌دنبال آن فقدان برنامه جامع در بخش انرژی است. حداقل از سال ۱۹۷۵ به بعد در تمام کشورهای جهان، درباره انرژی یکپارچه سیاست‌گذاری می‌کنند اما ما در ایران دستگاه حکمرانی انرژی نداریم. 

در حوزه برق، تولید هر کیلووات‌ساعت ۱۰۰۰ تومان هزینه دارد ولی دولت آن را ۱۰۰ تومان در داخل می‌فروشد‌. طبق برآوردها، حدود ۹۰ درصد از قیمت تمام‌شده انرژی یارانه‌ای است. 

صنعت برق ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید ۲۶۵ میلیارد کیلووات ساعت برق، رتبه شانزدهم تولید برق در دنیا و رتبه دوم منطقه پس از عربستان سعودی را به خود اختصاص داده است. در این سال، کشورهای چین و آمریکا به ترتیب با ۶۱۴۲ و ۴۰۸۸ میلیارد کیلووات ساعت، بیشترین میزان تولید برق در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. ایران نیز از حیث میزان تولید تقریباً با تایوان، اسپانیا، ترکیه و استرالیا در یک گروه قرار دارد. 

ایران شانزدهمین تولیدکننده و هجدهمین مصرف‌کننده برق جهان است اما به دلایل مختلف، همچنان صنعت برق آن، وضعیت نامساعدی را سپری می‌کند تا جایی که دسترسی به برق به یکی از چالش‌های فضای کسب‌وکار تبدیل شده است. ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این صنعت در آینده نیز با کسری بودجه هزینه‌ای و سرمایه‌ای مواجه خواهد شد که احتمالاً کار را سخت‌تر نیز می‌کند. 

اصلاحات ساختاری مکرر و خصوصی‌سازی ناکارآمد، اتلاف بالا و بهره‌وری پایین در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع، تداوم کسری بودجه و انباشت بدهی وزارت نیرو و رشد چشمگیر مصرف خانگی برق به‌ویژه در روزهای گرم سال، شماری از مهم‌ترین مسائل صنعت برق در سالیان اخیر بوده که یکی از علل نمود و تداوم آنها، نابسامانی‌های موجود در اقتصاد صنعت برق کشور است و تبیین آن نیازمند تجزیه‌ و تحلیل جریان مالی این صنعت با توجه به عملکرد بودجه وزارت نیروست. 

برای افزایش ظرفیت سالیانه تولید برق به میزان۵۰۰۰ مگاوات در هر سال، بالغ‌ بر ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز است، در حالی که به دلیل کمبود منابع تأمین مالی پروژه‌ها توسط دولت، عدم توانایی ورود بخش خصوصی به این نوع پروژه‌ها و از طرف دیگر عدم دسترسی به منابع مالی و فاینانس خارجی و بین‌المللی، به دلیل شرایط تحریم، سرمایه‌گذاری در صنعت برق متناسب با نیاز نیست؛ ضمن اینکه بررسی روند سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، این روند کاهنده بوده است. 

ایران برنامه دارد تا سال ۲۰۴۱ به ظرفیت تولید ۲۰۰۰۰ مگاوات برق از انرژی هسته ای در کشور برسد. تنها پنج کشور - ایالات متحده، فرانسه، چین، روسیه و کره جنوبی - در حال حاضر ظرفیت هسته ای نصب شده برای تولید بیش از ۲۰۰۰۰ مگاوات برق را دارا هستند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۳
امروز در منطقه فرحزاد تهران برق برای چند ساعت قطع شد. اول مشکل کمبود برق را درکشور حل کنید بعد در مورد صادراتش حرف بزنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
ب عراق گاز میدهیم و به جای پولش مازوت میگیریم
به فرض محال بازار رو قبضه کردیم آیا با وجود این تحریم ها کشور میتواندپولش رو تمام و کمال مثل بقیه دنیا دریافت کنه؟ محاله تا مسئله تحریم و دعوای بی حاصل با دنیا رو تموم نکنید امکان نداره هیچ فعالیتی اقتصادی بشه به نتیجه برسد البته بگذریم از اون تعدادی که در سایه دور زدن تحریم به لطف رانت تونستن ثروت افسانه‌ای به جيب بزنن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
دعوای با دنیا برای مردم نون نداره ولی برای کسانی که در قدرت هستند هم نون داره هم تضمین ادامه قدرتشونه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
بزرگوار به نظرت این همه واردات مواد غذایی مثل برنج و چای و روغن تا ذرت دامی باچه پولی وارد کشور میشه باهمین پول حاصل از صادرات برق و گاز به عراق و سایر کشورها
اگر بخش کوچکی از هزینه ها و توجه مسئولان به انرژی هسته ای به توسعه تولید برق از خورشید و زمین گرمایی بود با توجه به موقعیت ویژه ایران حالا شاید به اروپا هم برق صادر می کردیم
مازوت داری میسوزونی که برق‌ جور کنی بعد حالا بری تو بازار صادرات؟؟ خوبی ببم جان
ایران برق خودش رو تامین کند در حق مردمش لطف کرده
اگر هزینه هایی که مستقیم و غیر مستقیم در انرژی هسته‌ای و لجاجت بر آن بر باد رفت در برق خورشیدی سرمایه گذاری می کردیم الان در بازار انرژی حرفی برای گفتن داشتیم و به این مرحله از تحریم هم نرسیده بودیم. از هسته ای هم که چیزی عایدمان نشد
ان ٢٪؜ هم از نيروگاه اتمي بوشهر حتماً داريم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
نیروگاه بوشهر که فعلا برق خودش رو هم نمیتونه تامین کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
البته نیروگاه بوشهر کمتر از 2 درصد برق کل کشور رو تامین میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
۲ درصد نه، ۲ دهم درصد
عوضش سهم مازوت سوزی ما ۸۷ درصد کل جهانه
چیزی که خیلی من را ناراحت می کند این است که ما برق تمیز را به عراق صادر می کنیم و چون نمی توانیم پول آنرا دریافت کنیم مازوت کثیف آلوده کننده می گیریم . کجای این معامله بنفع کشور ما است .
همون بهتر که صادر نمیکنیم.
همون موقع هم که با عراق قرارداد برقی بستیم نمیدونستیم بعدا انقد به مشکلات تبادلی میخوریم.
ایران هر کیلووات ساعت رو 74 دلار به عراق میفروشه و عربستان 21 دلار البته ما نمیتونیم پولشو برداشت کنیم و بلوکه میشه.
تازه ما مازوت میسوزونیم و میفروشیم ولی عربستان یه نیروگاه خورشیدی زده و میفروشه این خودش سود خالص برای عربستانه چون بدون اینکه کاری کنه نیروگاه خورشیدی خودش برق تولید میکنه
اگه همون اندازه که به فکر تولید برق هسته ای بودیم به فکر تولید برق خورشیدی بودیم.
همون کویر لوت و دشت کویر میدونید چقد میتونه انرژی خورشیدی بگیره؟؟؟
بخدا اگه به فکر برق خورشیدی باشیم کشور های همسایه که هیچ. میتونستیم برق کل کشور های خاورمیانه و حتی آفریقا رگ تامین کنیم
اگه کویر لوت رو پر از پنل خورشیدی و نیروگاه خورشیدی بکنیم نه تنها مشکل برق مون حل میشه بلکه سهم صادرات از 0.2 درصد به 70 درصد و حتی میتونیم به کشور های مدیترانه ای صادر کنیم
تو ایران دست به هر کاری بزنیم میتوانیم اقتصاد اول منطقه باشیم. نبودن مدیران کار بلد، و درک نکردن شرایط جغرافیای ایران باعث شده از کل منطقه عقب بیفتیم. وقتی مسولان کشور ما درگیر حجاب هستند و تمام فکر و تمرکز خود را روی حجاب گذاشتند. دیگر فکری باقی نمی ماند که به آن فکر کنند. حجابی که چهار ماه کشور را در آشوب فرو برد.،،،دنیا تو چه فکری هست. ما هم در فکر تنبان مردم. ای داد.
بزرگوارانی که حرف از برق خورشیدی در کویر لوت میزنن به طوفانهای شن هم فکر کردن وقتی طوفان شن در طبس هلیکوپترها و هواپیماهای آمریکایی رو نابود کرد ببینید چه بلایی سر آینه های خورشیدی میاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
کجایییی؟؟؟؟
طوفان شن!!!
هنوز بعضی در چه خواب سنگینی تشریف دارند.
کی میحواهیم بفهمیم برادران جان بر کف روس جور طوفان شن رو کشیدند.
وقتی قیمت تمام شده هر کیلو وات هزار تومان و قیمت فروش صد تومان باشد چه طور انتظار دارید بخش خصوصی نهصد تومان از جیب خودش بدهد و ضرر کند در ضمن یکی از بزرگواران فرمودند که برق ایران ۷۴ دلار و برق عربستان ۲۱ دلار است به نظرتون اگر این حرف واقعیت داشت عراق برق ارزان عربستان را رها می‌کرد و برق گران ایران را میخرید لطفا اندکی در بحثها دقت کنید
یک زمانی برق فقط از سدها تولید می شد و به همین دلیل وزارت نیرو تشکیل شد ولی امروزه که بیش از 90 درصد برق تولیدی کشور با استفاده از سوخت فسیلی تولیدی وزارت نفت می باشد بهتر است مسئولیت تولید برق کشور بر عهده وزارت نفت قرار داده شود و یک وزارت انرژی تشکیل گردد چرا که ارزش سوخت را بهتر می دانم و سعی می کند نیروگاه های کم بهره و با راندمان کم را از مدار خارج و تکنولوژی روز دنیا را وارد کند و با استفاده از شبکه گسترده سوختی و تنوع سوخت در اختیار تولید برق با کمترین هزینه را انجام دهد و تولید برق پاک از منابع تجدید پذیر(خورشیدی- بادی -زمین گرمایی و ...) طبق یک برنامه تعیین شده و با استفاده از توان مالی وزارت نفت پی گیری شود همانگونه که آرامکو عربستان برنامه ریزی کرده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی