بازدید 134357
بازنشر

نکاتی برای علاقه‌مندان به رشته دریانوردی

باور صاد احمدي اظهار داشت: افرادي كه به اين رشته وارد مي شوند بايد شرايط سازگاري بدن، ميزان ديد چشم، قد و سلامت گوش حلق و بيني را دارا باشند.
کد خبر: ۱۲۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 15 January 2018

رشته دريانوردي يك رشته ميان رشته اي در كشوراست كه علاقمندان به اين رشته، علاوه بر تحمل و رنج سفرهاي سخت دريايي بايد در زمينه هاي مختلف رياضي، نجوم و تجارت آگاهي كافي داشته باشند تا يك سفر مطمئن براي افراد ميسر شود، لذا چنانچه علاقمندان بخواهند در رشته دريانوردي تحصيل كنند، مي توانند در سه دانشگاه علوم و فنون دريايي چابهار، خرمشهر و امام خميني به تحصيل بپردازند، البته در كنار علاقمندي مي توان كمبود نيروي انساني و چندگانگي بودن متوليان رشته دريانوردي را از جمله مشكلات اين رشته به شمار آورد تا حدي كه بسياري از شاغلان رشته دريانوردي غيرايراني هستند، البته رشته دريانوردي بعد از انقلاب اسلامي پيشرفت خوبي داشته تا حدي كه هم اكنون سه رشته در زمينه فنون دريايي علاوه بر رشته هاي قبلي به رشته دريانوردي اضافه شده و تاكنون با تعاملي كه بين دولت و مراكز دانشگاهي رشته دريانوردي برقرار شده بسياري از مشكلات دريانوردان حل شده و تسهيلاتي نيز به دريانوردان ارايه شده است.
                   
  وحيد چگيني، رئيس مركز اقيانوس شناسي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: رشته دريانوردي يكي از مشاغلي است كه فرد علاوه بر تحمل سفرهاي سخت بايد بتواند دوري خانواده را تحمل كرده و با عشق و علاقه به سراغ اين رشته بيايد و در اين رشته مشغول به كار شود.

وي افزود: هم اكنون در كشور ايران سه مركز دانشگاهي دريايي چابهار، مركز علوم دريايي خرمشهر و دانشگاه علوم دريايي امام خميني (ره) وجود دارد كه علاقمندان براي كسب مدرك تحصيلي معتبر از طريق آزمون سراسري وزارت علوم، در دانشگاه ها پذيرفته مي شوند.

چگيني در خصوص مشكلات دريانوردان گفت: كمبود نيروي دريانوردي و پرهزينه بودن اين رشته از جمله مشكلات دريانوردان است، به طوري كه هم اكنون كمبود قابل توجه اي از لحاظ نيروي دريانوردي در كشور احساس مي شود و تاكنون ظرفيت هاي كافي به اين رشته اختصاص داده نشده است.

وي با بيان اينكه پرهزينه بودن رشته دريانوردي از ديگر مشكلات اين رشته است، تصريح كرد: به دليل اينكه دريانوردان بايد دوره هاي علمي خود را بر روي كشتي بگذرانند بنابر اين دانشگاه ها از عهده حقوق آن ها برنمي آيند.

علاقمندان به رشته دريانوردي از طريق آزمون سراسري اقدام كنند

چگيني، در خصوص ارايه راهكار براي حل مشكلات دريانوردان اظهار داشت: تعامل بين سازمان دريانوردي و وزارت علوم، تربيت دريانورد در كشور و برگزاري جلسات متعددي بين دو سازمان دريانوردي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از جمله راهكارهاي مناسب براي حل اين مشكل است.

وي در باره ورود افراد علاقمند به رشته دريانوردي تصريح كرد: علاقمندان به رشته دريانوردي مي توانند از طريق آزمون سراسري وزارت علوم، ‌تحقيقات و فناوري در دانشگاه هاي دريانوردي پذيرفته شوند.

چگيني، اظهار داشت: مقطع كارشناسي ارشد علوم فنون دريايي و حمل و نقل دريايي تصويب شده كه علاقمندان مي توانند وارد اين رشته شوند.

وي در خصوص ساير مراكز و مؤسسات پژوهشي رشته دريانوردي گفت: البته مؤسسات پژوهشي ديگري همچون دانشكده نفت محمودآباد، سازمان دريايي، شركت كشتيراني و شركت ملي نفت در كشور وجود دارد كه مجوز لازم در خصوص تدريس رشته دريانوردي را دارا هستند.

وي در ادامه در خصوص مشكلات مجموعه اقيانوس شناسي گفت: چون مجموعه اقيانوس شناسي به طور مستقيم با علوم دريايي و مهندسي دريايي سر و كار دارد، بنابر اين بحث حمايت حقوقي و كمبود نيروي انساني مطرح است كه به دليل كمبود نيروي انساني در رشته دريانوردي، هم اكنون تعدادي از شاغلان اين رشته غيرايراني هستند.

چگيني در خصوص رشته هاي مرتبط با رشته دريانوردي اظهار داشت: بخش فني كشتي، مكانيك كشتي، مهندسي برق در كشور و رشته هاي مديريت حمل و نقل دريايي از جمله رشته هاي مرتبط با رشته دريانوردي هستند كه علاقمندان در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد مي توانند در آن شركت كنند.

وي خاطرنشان كرد: البته در كنار مشكلات رشته دريانوردي مي توان به پيشرفت رشته دريانوردي اشاره كرد، اين در حاليست كه اختصاص سه رشته در علوم فنون دريايي علاوه بر رشته هاي قبلي يكي از پيشرفت هاي اين رشته بوده و تاكنون توسعه خوبي در اين رشته ها صورت گرفته است.

سازگاري بدن، ميزان ديد چشم و قد از جمله شرايط خاص رشته دريانوردي است

در ادامه پرويز باور صاد احمدي، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر گفت: رشته دريانوردي به عنوان يكي از حرفه هاي علمي كاربردي محسوب مي شود و داوطلب مي تواند بعد از وارد شدن به دانشگاه در زمينه هاي علمي، كاربردي و عملي كارهاي مختلفي را ارايه دهد.

وي افزود: هدايت كشتي همانند هدايت هواپيما و هر نوع وسيله نقليه ديگر مقررات و ضوابط خاص خود را دارد، به طوري كه يك دريانورد بايد بتواند هدايت كشتي را از نقطه مبدأ به مقصد به صورت ايمن و اقتصادي انجام دهد.

باور صاد احمدي، تصريح كرد:‌ به دليل اينكه رشته دريانوردي يك رشته بين رشته اي محسوب مي شود، لذا علاقمندان بايد در زميته رياضيات، تجارت، علم دريانوردي، ماهواره و نجوم اطلاعات كافي را داشته باشند.

وي، به قدرت مديريت يك دريانورد اشاره كرد و گفت: علاوه بر موارد ياد شده يك دريانورد بايد قدرت مديريت بالايي داشته باشد تا بتواند هدايت كشتي از عرشه كشتي تا بخش تداركات، الكترونيك را به درستي در مدت زمان طولاني انجام دهد.

باور صاد احمدي اظهار داشت: افرادي كه به اين رشته وارد مي شوند بايد شرايط سازگاري بدن، ميزان ديد چشم، قد و سلامت گوش حلق و بيني را دارا باشند.

باور صاد احمدي، اشاره كرد: بعد از انقلاب، آموزش عالي پيشرفت هاي بالايي را در زمينه رشته دريانوردي ارايه داده و بعد از اخذ مدرك كارشناسي و اخذ مدرك بين المللي در زمينه دريانوردي و كسب گواهينامه افراد مي توانند دريانورد محسوب شوند.

وي، در خصوص مشكلات رشته دريانوردي اظهار داشت: كمبود نيروي دريانوردي و بومي شدن اين رشته از جمله مشكلات رشته دريانوردي است.

باور صاد احمدي، تصريح كرد: با توجه به اينكه داوطلبان رشته دريانوردي بعد از اخذ مدرك دانشگاهي بايد دو ترم در آب هاي بين المللي آموزش ببينند بنابر اين رشته دريانوردي نيازمند سرمايه گذاري كلان است.

وي خاطرنشان كرد: ايجاد تسهيلات براي دريانوردان از سوي دولت و آموزش رشته دريانوردي از جمله گام هاي مؤثر در حل مشكلات رشته دريانوردي محسوب مي شود.

چندگانگي بودن متوليان امور دريايي از جمله مشكلات رشته دريانوردي است

در ادامه عباس هراتي، استاد دانشگاه علوم و فنون دريايي چابهار گفت: علاقمندان به رشته دريانوردي بايد در كنكور سراسري رتبه زير 10 هزار را داشته باشند و با اخذ مدرك دانشگاهي و گواهينامه دريانوردي مي توانند در اين رشته وارد كار شوند.

وي افزود: چندگانگي بودن متوليان امور دريايي از لحاظ اداري و حقوقي و همچنين مشكلات شاغلان در رشته دريانوردي از جمله مشكلات رشته دريانوردي است.

هراتي، در خصوص راهكارهاي ارايه شده در رشته دريانوردي اظهار داشت: بايد انجمن يا مؤسسه اي در خصوص رشته دريانوردي در كشور تشكيل شود.

وي يادآور شد: همچنين آينده شغلي دريانوردان بعد از برگشت به خشكي ترسيم نشده است و همين امر بازار كار در خشكي را براي دريانوردان نامطمئن كرده كه اين امر نيازمند هماهنگي ارگان هاي دريايي كشور با دانشگاه ها است.

هراتي، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه دريانوردان با مشكلات افسردگي حاد و همچنين مشكلات جسمي رو به رو هستند، اميدواريم اين مشكلات براي دريانوردان غيور برطرف شود./ي

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۳۴
سلام با تشکر.اطلاع رسانی شما فوق العاده ضعیف است لطفا راهنمایی بیشتری در ضمینه دریانوردی و رشته های دریا نوردی کنید.ایا در ایران رشته دریانوردی واسه خانم ها وجود دارد اگر دارد لطفا راهنمایی کنید کدام دانشگاه در کدام شهرستان با ذکر شماره تلفن دانشگاه و ادرس سایت.
پاسخ ها
لیلا نجفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
در دانشگاه علمی و کاربردی گناوه استان بوشهر سال تحصیلی 90-91 دانشجویدختر پذیرش شد. امسال شاید در خود مرکز بوشهر در علمی و کاربردی باشد.
درواقع بايد كفت شما در مورد دانشكاه اطلاع رساني كرديد وبراي كساني كه در حال ورود به اين رشته هستند ايا براي كساني كه در حال اشتغال در اين رشته وهنر دريا نوردي بصورت سنتي هستند توجهي يا معلوماتي براي ايشان ومعرفي انها به بينندكان و مراجعه كنندكان سايت نكريد و ايا انان رادست كم ميكيريد
بايد اضافه كنم بنده داراي سمت فرماندهي زير 500تن
با سلام من تمام اطلاعاتی که تو سایتها بود رو خوندم چیزایه زیادی هم متوجه شدم ولی هیچ کس راجبه در امد این شغل چیزی نمیگه!!!!
خوب بلاخره یه شغل سخت و خاص
با سلام ببخشید برای كار تو این رشته بعد از گذروندن دوره به تتو روی بدن ایراد میگیرن
باسلام خواهش میکنم بگین از سربازی هم میشه ورود پیدا کرد به دریانوردی برای برادرم میخوام که الان موقع سربازیش و عاشق دریانوردی
رتبه کشوری زیر 10000 یا منطقه زیر 10000 ؟؟
سلام ایا میشود بعد از گذراندن مقطعی از رشته هدایت کشتی برای ادامه درس به امریکا رفت یا برای کار ؟(البته سربازی. رفته)
سلام

سوال من اینه کع ایا رشته تجربی هم میتونه وارد این کار بشه ؟؟!
باسلام
من رشته کارشناسیم مکانیک سیالاته الان میخوام دوره های تبدیل مهندسی مکانیک ب مهندسی کشتی رو بگذرونم ولی اضافه وزن دارم میخوام بدونم مشکلی برام بوجود میاد یا خیر؟
ممنون میشم پاسخ بدین
پاسخ ها
amiraii hsz
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
بله
سلام میخواستم بگم که آیا با رشته علوم انسانی میتوان وارد دانشگاه افسری شد؟
با عرض سلام من مهندسی کامپیوتر نرم افزار وکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی رو دارم در ضمن متولد 1358/02/18 هستم .از بچگی به این شغل دریانوردی علاقه داشتم ولی زمان ما اطلاعات در مورد این شغل کم بود .به هر حال من می تونم با این سنم وباگذروندن دوره ها وارد این کار بشم لطفا راهنمایی کنید
سلام دوستان ،من تازه امسال کنکور دادم و در دانشگاه بوشهر رشته مهندسی دریا قبول شدم با رتبه ۵۸۰۰ منطقه ۳ و ۳۹۰۰۰ کشوری! البته امسال در دفترچه انتخاب رشته تنها دانشگاه های شریف ،امیرکبیر ،صنعت نفت( محل تحصیل محمود اباد مازندران) ،چابهار ،بوشهر ،خرمشهر و یک دانشگاه غیرانتفاعی دانشجو می پذیرفتن (معمولا ۲۵ اقا ۱۵ خانم)
محدودیت قد برای ناوبری ( کاپیتان)۱۷۰ و برای مهندسان سازه ها و ماشین الات ۱۶۵ است
در ضمن دانشگاه هایی که نام بردم به ترتیب بهترین های مهندسی دریا هستند .
موفق باشید
آیا رشته دریا نوردی برای زنان در ایران موجود است در کدام شهرستان و نام دانشگاه
سلام
دانشگاه ازاد خارک رشته های مهندسی دریا و مهندسی کشتی را داراست و بدون کنکور میتونید ثبت نام کنید ولی قبل از ثبت نام و رفتن توصیه میکنم به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید چون نباید کوررنگی داشته باشید در صورت وجود کوررنگی امکان ثبت نام وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
دانشگاهی که بورسیه نداره بدرد جرز لای دیوار خوبه فقط بلدن تیغ بزنن دانشجو رو
باسلام میخواستم بدونم آیا میشه کسی که مدرک کاردانی عملیات پتروشیمی داره برای کارشناسی مهندسی دریا بخونه
سلام من مهندسی ابزار دقیق دارم میتونم دریانوردی بخونم
تجربه ای در مورد دریا نوردی ندارم اما با تکنولوژی امروزه کار زیاد مشکلی نیست اما اگر کسی بخواهد با یک قایق یک مسیر را پیدا کند به
قطب نما
نقشه با جژئیات و مقیاس مشخص
ساعت دقیق
نیاز داره
سلام من رشته تجربی ام امسال کنکور دارم می خواستم بدونم از رشته ی تجربی ام میشه وارد این شغل بشی لطفا جواب بدین
ناشناس
هیچ کس درمورد درآمد این رشته چیزی نگفته
لطفا بگین
پاسخ ها
mmm
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
بله رشته تجربی رشته مادر و میتونه همه رشته هارو بره
من میخواستم بدونم کسی که کمرشو عمل کرده باشه میتونه به رشته ی دریا نوردی ورود کنه؟؟؟
سلام ميخواستم بدونم ضعيفي چشم مانع ورود به رشته هاي كشتي راني ميشه يا نه؟
ممنون ميشم جواب بديد...
سلام
من رشته تجربی ام می خواستم بدونم با کنکور تجربی می توان به این رشته آمد
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
بنده هم رشته تجربی هستم و هر چه تو سایتها میگردم اطلاعات درست پیدا نمیکنم . لطفا دستندرکاران اطلاع رسانی کنند
دانشگاه علوم دریایی خارک هم که هیچی ؟
سلام . با عرض خسته نباشید خدمت همه دریا نوردان دریا دل . من علاقه زیادی به دریا نوردی دارم و درحال تحصیل در رشته تجربی در مقطع دبیرستان میباشم . دریا نوروی شغل اجدادی ماست ولی قصد دارم که در سطح عالیه یعنی فرماندهی بالای ۳۰۰۰ برسم . سوالی که دارم اینه که یک اطلاعات کامل و راستین در مورد این شغلو درامد و بازتر کار و همچنین شرایط جسمی ورود به دانشگاه و شرایط ورود به دانشگاه رو بدونم.
چن سال باید در این دانشگاه تحصیل کنیم تا بریم روی کشتی کار کنیم ؟ حقوقش چقدره ؟ وضعیت سربازیش چجوریه ؟چنتا همراه میشه با خودم بیارم؟
سلام بنده لیسانس دارم با مدرک دیپلم انسانی میتوانم در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شوم ؟؟؟خواهشن جواب بدید ؟۴ساله که از این اون پرسیدم جواب درست ندادن.
سلام ببخشید رشته مهندسی دری( صرفا مهندسی دریا نه دریا نوردی)برای خانم ها در دانشگاه هست اما دد مورد چگونگی پذیرششون توی شرکت ها و اینا میشه راهنماییم کنید که آیا مهندس دریا خانم میپذیرن یا نه ؟
سلام خسته نباشید آیا از زشته انسانی میشود وارد کشتیرانی شد
لطفا جواب بدید
سلام میشه به من بگید که منظور از رنک چی هست؟؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی