بازدید 2185
۴

مروری بر مهمترین تحولات سیاسی خرداد ماه سال گذشته

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودها، تلخی‌ها و شیرینهایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست تحولاتی مهی را به خود دید که قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی خرداد ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ 22 March 2024

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودها، تلخی‌ها و شیرینهایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست تحولاتی مهی را به خود دید که قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی خرداد ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در این مجموعه گردآوری شود.

 

«علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی شد
در یکم خرداد با حکم رئیس‌جمهور «علی اکبر احمدیان» به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در حکمی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های ده ساله امیر دریابان «علی شمخانی» در زمان تصدی‌ دبیری شورای‌عالی امنیت ملی، دکتر «علی اکبر احمدیان» را به این سمت منصوب کرد.

 

شمخانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سیاسی رهبری شد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در حکمی، علی شمخانی را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب کردند. متن حکم رهبر معظم  انقلاب به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای شمخانی دام توفیقه
جناب‌عالی را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب می‌کنم. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

 سیدعلی خامنه‌ای»

 

متلاشی شدن شبکه‌ همکار با سرویس اطلاعاتی بیگانه
در دوم خرداد روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از متلاشی شدن شبکه‌ همکار با سرویس اطلاعاتی بیگانه خبر داد.در اطلاعیه روابط عمومی وزارت اطلاعات آمده است:  «با عنایات الهی و تلاش‌های مستمر سربازان گمنام امام زمان (عج)، پروژه‌ی بزرگ یکی از سازمان‌های جاسوسی بیگانه برای دست‌اندازی به اطلاعات مترددین ایرانی به خارج از کشور، کشف و عوامل آن بازداشت شدند.

 

ترکیب آخرین هیات رئیسه مجلس یازدهم
دوازده عضو هیات رییسه مجلس یازدهم در آخرین سال فعالیتش تعیین شدند؛ ترکیبی با بزرگ‌ترین تغییر یعنی جابجایی علی نیکزاد با مجتبی ذوالنوری.در جلسه علنی روز سه‌شنبه، مجلس چهارمین و آخرین انتخابات هیات رییسه مجلس یازدهم برگزار شد که ترکیب آن به شرح زیر است:

رئیس: محمدباقر قالیباف

نواب رئیس: عبدالرضا مصری و مجتبی ذوالنوری

دبیران: محسن دهنوی، محمد رشیدی، علی کریمی فیروزجایی، مجتبی یوسفی، روح الله متفکر آزاد و احمد نادری

ناظران: سید نظام موسوی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی

 

هدف‌گذاری برای ایجاد یک میلیون شغل در سال جاری
وزر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: امسال نیز برای ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شده و امیدوار هستیم با همیاری بانک ها و با استفاده از اهرم سرمایه های خرد بتوانیم این هدف را محقق کنیم.سیدصولت مرتضوی در حاشیه جلسه علنی سوم خرداد هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امسال هم برنامه دولت ایجاد یک میلیون استغال است، بیان کرد: امسال نیز هدف گذاری شده است که یک میلیون شغل ایجاد شود. بنده امیدوار هستم با همکاری و همیاری که شکل می گیرد به خصوص بانک های عامل با کمکی که در حوزه سرمایه گذاری انجام می دهند و  به خصوص بخش خصوصی، با اهرم سرمایه های خرد بتوانیم ان شاءالله به این هدف گذاری برسیم.

 

موشک راهبردی خرمشهر ۴ رونمایی شد
همزمان با سالگرد آزاد سازی خرمشهر و ایام مبارک دهه کرامت، رونمایی از موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ با حضور امیر سرتیپ آشتیانی انجام شد.موشک خرمشهر یکی از پیشرفته ترین موشک‌های طراحی شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر و مجهز به سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است.

 

اسدالله اسدی وارد تهران شد
اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین که پیش از این به اتهام واهی برنامه‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شده بود، پس از توافق ایران و بلژیک با وساطت عمان، در پنجم خرداد  با استقبال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر وارد تهران شد.

 

تکذیب ادعای دعوت رهبری از موسوی برای شرکت در انتخابات ۸۸
در نهم خرداد عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب ادعای دعوت ایشان از میرحسین موسوی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را تکذیب کرد.مهدی فضائلی در حساب کاربری خود در توئیتی نوشت: «ادعای اخیر مبنی بر دعوت رهبر انقلاب از مهندس موسوی برای حضور درانتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ منطبق با واقع نیست.رهبر انقلاب از وی دعوت نکردند بلکه در پی استفسار وی به او فرمودند:‌ نه می‌گویم بیایید نه می‌گویم نیایید ولی اگر بیایید و انتخاب بشوید از شما حمایت و با شما همکاری خواهم کرد.»

 

توضیح دفتر حدادعادل درباره انتشار تصویرش با سیدمحمد خاتمی
دفتر غلامعلی حدادعادل به انتشار تصویری از وی با سیدمحمد خاتمی در مراسم سالگرد مرحوم سیدمحمود دعایی واکنش نشان داد.متن کامل توضیحات دفتر حدادعادل به شرح زیر است: «در مراسم اولین سالگرد مرحوم سیدمحمود دعایی که روز سه‌شنبه نهم خردادماه در محل روزنامۀ اطلاعات برگزار شد، افرادی با عقاید و سلایق سیاسی مختلف به یاد و احترام آن مرحوم شرکت کرده بودند که دکتر حدادعادل از آن جمله و یکی از سخنرانان آن جلسه بود.

عکسی که در بعضی مطبوعات و فضای مجازی منتشر شده، صرفاً بیانگر منش و رفتار اخلاقی دکتر حدادعادل است که نباید آن را تفسیر سیاسی کرد و از آن بهانه‌ای برای تسویه‌حساب‌های سیاسی ساخت. پافشاری دکتر حدادعادل بر مواضع انقلابی و سیاسی مستقل و روشن بر همگان معلوم است و در عین‌ حال ایشان داشتن اختلافات سیاسی را مجوز بی‌اخلاقی نمی‌دانند.»

 

صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد
در نهم خرداد با رای نمایندگان مجلس، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد. بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با  ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف ، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه به صحرایی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.قبل از صحرایی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بود که استعفا داد.


واکنش ضرغامی نسبت به نوع پوشش خبر قهرمانی فرزانه فصیحی
عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حاشیه‌های قهرمانی فرزانه فصیحی در ترکیه در رشته دوومیدانی اظهار کرد: فیلم اصلی را دیدم. لباس‌های خانم‌ها در دومیدانی خیلی بد و ضداخلاقی است. تمام دوربین‌ها نشان دادند که ۹ خانم با آن لباس‌ها و یک دختر سلحشور با حجاب اسلامی و پوشیده مسابقه می‌دهند.

وی ادامه داد: ورزشکار ما با صلابت می‌دود و با فاصله قهرمان می‌شود، ولی ما نمی‌توانیم ارزش کار او که با حجاب و مقنعه می‌دود را نشان دهیم. لباس او ممکن است بر دویدن او تاثیر بگذارد اما او قهرمان است و وقتی به آخر خط می رسد همه تعجب می کنند. این اخبار باید به خوبی در رسانه‌ها منتشر شود. صداوسیما یا سایر رسانه‌ها می توانستند که آن ۹ خانم را شطرنجی کنند و لباس و قهرمانی ورزشکار ما را نمایش دهند.


روایت توانگر از مذاکرات در نیویورک
در بیستم خرداد یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از انجام مذاکرات در نیویورک خبر داد و گفت که با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی آمریکا وجود ندارد. مجتبی توانگر نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی آمریکا وجود ندارد.

‏- آمریکا در تلاش برای امتیازگیری هسته‌ای از ایران در ازای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده که این امر خلاف قانون و مغایر منافع ایران است.

- آمریکا همچنین درصدد کشاندن ایران به مذاکرات مستقیم رسمی است.

‏- دولت آمریکا حتی در زمینه مبادله زندانیان نیز جدی نبوده و آن را به غنی‌سازی مرتبط می‌کند.

‏-هدف از فضاسازی‌های رسانه‌ای در مقطع فعلی شرطی‌سازی فضای اقتصادی و وارد کردن شوک به بازار است.»


علی‌آبادی وزیر شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) را در دستور کار قرارداده و به عباس علی آبادی رای اعتماد داند.

 

چرا محسن رضایی از دولت استعفا داد؟
علی بهادری جهرمی درباره علت انتقال محسن رضایی به دبیرخانه شورای هماهنگی سران قوا، اظهار کرد: اخیرا رهبری در ساختار شورای هماهنگی سران قوا تغییراتی ایجاد کردند و ضروری بود بر دبیرخانه این شورا تمرکز بیشتری انجام شود. این دبیرخانه فراقوه ای است و نیاز است فعالیت هایش بیشتر شود و  استقلال بیشتری می طلبید. به همین دلیل محسن رضایی از سمت معاونت اقتصادی دولت استعفا دادند و حکم جدیدی برای دبیرخانه برای وی صادر شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۸ جلسه سران قوا برگزار و بیش از سی مصوبه  در حوزه های مختلف تجارت، اصلاح نظام بودجه، تامین مالی مسکن، تورم، اصلاح نظام بانکی، رفع ناترازی ها در حوزه های انرژی و رمز ارزها و کالابرگ الکترونیکی در این ایام ساماندهی شده است. 

بهادری افزود: ۱۱۲ جلسه هم در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار شده و ۱۵۰ موضوع  در این‌جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 

 

«محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد
در جلسه علنی ۳۰ خرداد مجلس برنامه و صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی با ۱۹۸ رای موافق، ۴۰ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
مصوبات دولت و تأمین اجتماعی در مورد افزایش حقوق سال 1402 بازنشستگان تأمین اجتماعی با تعلل در دیوان عدالت اداری ابطال شده اما امسال ابلاغ خواهد شد و دولت دیگر نمی تواند مصوبه افزایش دستمزدی کارگری امسال را در مورد بازنشستگان تأمین اجتماعی اعمال نماید. طبق حکم صادره همینطور متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشتباه پارسال هم باید بدرستی اجرا گشته و مابه التفاوت آن پرداخت گردد.
حوزه علمیه امام خمینی در بیانیه‌ای گفت کاظم صدیقی خود سند انتقال مالکیت ملک ۴۲۰۰ متری در شمال تهران را امضا کرده است اما مامور انجام کار «اساسنامه‌ای با عنوان غیرتجاری اما با شرح وظایف تجاری و با سهام افراد حقیقی ثبت کرده بود» و اکنون «بعد از اطلاع از تخلفات صورت گرفته در تحریف اساسنامه و جعل امضاء، دستور بازگشت زمین به حوزه صادر شده و در حال انجام است.»
این مطلب شبهه را بیشتر میکند که چرا نام پسران و عروس ایشان در اساسنامه آمده است.
اتفاقات مهم از نظر خودتان را نوشتید
مردم در این تیترها خیلی نقش و جایی ندارند
از تورم و گرانی ها و خالی شدن سبد غذایی نگفتید
از گرانی مسکن و اجاره های سنگین نگفتید
از خستگی مردم نگفتید
از بغض مردم نگفتید که با میزان مشارکشان در انتخابات گفتند که چه میخواهند
من معتقدم خدا جای حق نشسته
فلان شخص وزیر شد فلانی مرد و فلانی برکنار شد و فلانی این را گفت

ذکر اخبار روی اشخاص می چرخد اشخاص مهم نیستند بلکه اعمال و رفتار و نتایج مهم هستند

ما بالاتر از پیامبر نداریم اما خدا در مورد همین پیامبر می گوید که اگر برای برخی از اشخاص هفتاد بار برای آنها استغفار بطلبی اما خدا به آنها اهمیت نداده و دعای تو ای پیامبر را هم نمی پذیرد چون مهم رفتار و نتایج کار آنها است و نتایج کار آنها کار را به جایی رسانده است که حتی ۷۰ بار استغاثه و استغفار پیامبر هم برای آنها بیفایده و غیر قابل پذیرش است و لذا اشخاص مهم نیستند مهم رفتارها و عملکردها و ایده ها و تصمیم گیری ها است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی